2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (775.665)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 775665)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Zou de film graag eens zien met de (klasieke) score die er voor gemaakt was.....
Koop de cd uitgaven van die afgewezen Alex North score, en je komt al een heel eind door de beschrijvingen in het boekje over waar/hoe het in de film had gezeten.
Vind de discussie overigens net zoiets als bij Potemkin. Er zijn vele versies en de oorspronkelijke is met Shostakovich muziek. Later hebben zo de Pet Shop Boys een atmosferische electronica score ervoor gemaakt. Ik walg ervan. Bij die film is het nog een heel ander verhaal als met 2001,. want bij Potemkin is de klassieke muziek juist een indicator van de historie. (musicmeter link)
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Koop de cd uitgaven van die afgewezen Alex North score, en je komt al een heel eind door de beschrijvingen in het boekje over waar/hoe het in de film had gezeten.
Vind de discussie overigens net zoiets als bij Potemkin. Er zijn vele versies en de oorspronkelijke is met Shostakovich muziek. Later hebben zo de Pet Shop Boys een atmosferische electronica score ervoor gemaakt. Ik walg ervan. Bij die film is het nog een heel ander verhaal als met 2001,. want bij Potemkin is de klassieke muziek juist een indicator van de historie. (musicmeter link)
En Giorgio Moroders versie van Metropolis? http://www.musicmeter.nl/album/42512
Om te janken vond ik zijn versie.
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Dat was inderdaad schandalig. Ennio Morricone's Richard III uit 1912 en Philip Glass's Dracula uit 1932 zijn echter wel goed.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ach ja, 't is niet eens techno 
Uhmm, gaan we nu lopen miepen over de juiste "genre-aanduiding" van muziekstromingen meneer Onderhond? Alsof je zelf vies bent van nogal dramatische termen als de muziek in een film je niet aanstaat. Maar goed je weet wat ik bedoel met techno (of ambient of electronic of noize of wathever), saaie, monotone, emotieloze meuk uit de computer.
Ruudje
-
- 916 berichten
- 4482 stemmen
Ik vind techno onder Kubricks 2001 net zoiets als beweren dat Rembrandt bij de Nachtwacht meer kleurtjes had moeten gebruiken of dat de Mona Lisa beter en mooier zou zijn geweest als DaVinci er een lekkere wulpse blonde stoot van had gemaakt. Kortom vrij onzinnig eigenlijk...
Is redelijk onzinnig inderdaad. Maar...als je Chelovek s Kini-apparatom (The man with a movie camera) neemt, die film komt uit 1929 geloof ik, maar daar is een aantal jaren geleden nieuwe muziek onder gecomponeerd door Michael Nyman. Deze muziek is modern, grote gedeeltes jazzy terwijl de film real-life beelden laat zien uit de jaren 20 van de Sovjet. de muziek is fenomenaal en past er geniaal-precies bij, bij elk beeld, elke beweging, elke gebeurtenis, en tilt de film naar een hoger niveau!!!!
pracht van een film overigens: chelovek s kino
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Het is ook echt niet altijd slecht. Ken die van Nyman niet, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Het zijn juist vaker mensen van 'buiten af' die eens wat in elkaar flansen. Dat zijn vaak artiesten die van oorsprong niet een filmcomponist zijn en dan vaak voor een electronische misplaatste score zorgen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Kino apparatom is toch van oorsprong een stille film? Volgens mij werd daar vroeger ook in het theater live muziek bij gemaakt. In die zin kan ik me nog wel voorstellen dat daar dan voor een heruitgave een mooie score onder gemaakt wordt.
In het geval van een film (of meer kunstwerk) als 2001 is het toch heel duidelijk hoe de makers het bedoelt hebben, dat willen veranderen vind ik vooral onzinnig en amateuristisch (leuk als hobby voor de liefhebber).
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Natuurlijk bij stille films is het volkomen logisch. Maar men denkt vaak dan ook maar gewoon alles te kunnen. En dan ook nog eens met films die ooit al muziek eronder hadden. Ik zie zo het nut niet in van Battleship Potemkin, die in zijn beste versie grandioze muziek van Shostakovich had, te vervangen door Pet Shop Boys muziek. Zo zitten er grandioos bombastische, krachtige klassieke stukken in, die voor adreline zorgen en bijdragen aan dat heroische Russische gevoel. Is er ineens een lullig electronica geluid van gemaakt. Die lui verafschuw ik dan ook (meen ik serieus).
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Juist. Ik vind dat geklooi aan andermans werk over het algemeen ook behoorlijk "not done".
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Maar goed je weet wat ik bedoel met techno (of ambient of electronic of noize of wathever), saaie, monotone, emotieloze meuk uit de computer.

Juist. Ik vind dat geklooi aan andermans werk over het algemeen ook behoorlijk "not done".
Daar moet ik je dan eigenlijk wel gelijk in geven. Ook al blijf ik er bij dat Kubrick een slechte keuze heeft gemaakt en dat sommigen hiervoor toch een beetje blind zijn...
PS: bedankt trouwens voor je hulp bij het vinden van die leuke electrotrack van de Miami Vice soundtrack 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
[Daar moet ik je dan eigenlijk wel gelijk in geven. Ook al blijf ik er bij dat Kubrick een slechte keuze heeft gemaakt en dat sommigen hiervoor toch een beetje blind zijn...
Tja, het blijft natuurlijk een kwestie van smaak zelf vind ik het best geniaal, maar goed...

Uhhh.... Crockets Theme van Jan Hammer 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Juist. Ik vind dat geklooi aan andermans werk over het algemeen ook behoorlijk "not done".
Tja, iemand neemt beeldjes van Kubrick en monteert er een andere score onder. Kubrick nam de muziek van een ander en monteert er beeldjes onder. Ik zie't verschil niet.
En verder kan ik serieus zeuren over muziek bij films maar ik loop doorgaans niet over verkeerde genres te neuzelen.Mij hoor je niet zeggen dat de country muziek niet zo goed paste bij C'era.
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Had ook al verwacht je er niks ernstig in zag Onderhond. Zal nu anders even hiphop plaatsen onder beelden van Dolls... Dat is het effect en de emotie die het losmaakt bij andere. Overigens gaat het hier gewoon over ene probeersel. Lang nog niet zo erg als een film zo helemaal doen, en dus echt serieus een vervangende score blijvend eronder plaatsen.
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Mwa, eigenlijk past klassiek bijna overal. Viooltjes en zo..
Tuurlijk, zo simpel is het....
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Tja, iemand neemt beeldjes van Kubrick en monteert er een andere score onder. Kubrick nam de muziek van een ander en monteert er beeldjes onder. Ik zie't verschil niet.
Zo kan je alles wel rechtpraten ja... Maar ik zie het verschil wel degelijk. Kubrick heeft een film gemaakt en heeft daar passende muziek bij gezocht wat de beelden en de emotie moet versterken. Als een ander gewoon een scene neemt uit de film en daar vervolgens z'n eigen muziek onder monteert is dat een heel ander creatief procces... In het eerste geval wordt er iets gecreeërd uit het niets met beeld en geluid (een film dus) in het tweede geval is het gewoon een leuke bezigheid voor een regenachtige zondagmiddag niet meer niet minder imo. Ik vind ook niet dat je een videoclip kunt vergelijken met een speelfilm, beidde dienen een heel ander doel. Het zijn twee apparte kunstvormen.
Eigenlijk zeggen al die muziekgenres me niet zoveel (en de sub-subgenres al helemaal niet) heb dat altijd vrij nutteloos gevonden (ook in de muziek die ik zelf mooi vind overigens).
Maar we dwalen af... Het ging hier om een scene uit 2001 waar een of ander trance/ambient trackje onder gemonteerd is.
Opvallend vind ik dan dat je het eerst over "legoruimteschepen" "pompeuze fanfaremuziek" en "simpele Winamp AVSen" hebt en als vervolgens iemand met een of ander hobbyprojectje komt je ineens met dingen als het is "100x mooier" en een "lekker sfeertje" op de proppen komt
Sorry maar dan *krrrak* breekt m'n spreekwoordelijk klomp een beetje.
Vooral ook omdat je eigen nummer 1 Avalon in pompeuze klassieke muziek niet echt onderdoet voor laten we zeggen een 2001...
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
PS: bedankt trouwens voor je hulp bij het vinden van die leuke electrotrack van de Miami Vice soundtrack 
Dat was Matchostomos, niet Madecineman (jij). Vandaar misschien die vreemde reactie van jou. Wou ik nog vlug effe rechtzetten 
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Vooral ook omdat je eigen nummer 1 Avalon in pompeuze klassieke muziek niet echt onderdoet voor laten we zeggen een 2001...
Er zitten opera momenten in die muziek van Kawai, maar juist die werkt ook veel op atmosferische klanken. Incorrecte vergelijking wat mij betreft.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ja mischien heb je wel gelijk. Vind pompeuze klassieke muziek ook niet zo'n geschikte term voor 2001 eigenlijk, maar... kon het gewoon niet laten omdat samen in een zin te gebruiken met Onderhond z'n favoriete film 
Vind beidde scores trouwens mooi en ze hebben beidde als overeenkomstigheid dat ze iets groots en dramatisch in zich hebben.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Als 14 jarig jochie was ik eens bij deze film blijven hangen. Ik interesseerde mij toendertijd geen bal voor het medium film. Maar mede door de hype rondom Jurassic Park: The Lost World had ik wel interesse in beestjes. Samen met wat vriendjes volgden we de verrichtingen van de apen. Tot ze ineens waren verdwenen en nooit meer terug kwamen. Wat volgde was een tergend langzame film waarvan wij de ballen niet snapten. Sowieso kon mij de ruimte als geheel gestolen worden, wij wilden gevoedt worden met simpele verhaaltjes en actie. De film hebben we ook nooit afgekeken, maar toch. Een klein trauma in de maak, zo `n dodelijk saaie film hoefde ik nooit meer te zien.
Zo `n 8 jaar later kon ik mij eigenlijk niks meer van deze film voor de geest halen. Het is zodoende amper een herziening te noemen, mede dankzij een andere kijk op cinema onderging ik een compleet nieuwe filmervaring.
Wat een film zeg! Kubrick weet moeiteloos ogenschijnlijk onsamenhangende beelden te mixen tot een overdonderend geheel. Een mythische reis van jewelste! Visueel onovertroffen zou ik haast zeggen. Het zwarte gat, de zon gezien vanaf verschillende tijdstippen op een dag, het aanschouwen van het bahaviourisme van de apen, draaiende camera `s die je het gevoel geven alsof je jezelf daadwerkelijk in de ruimte begeeft en geestverruimende beeldenstromen. Prachtig was ook die weerkaatsing van kleuren in de ogen. En zulke beeldenpracht wordt gecombineerd door prachtige, stemmige klassieke muziek. Ik vond de muziek als perfecte spanningsboog dienen voor hetgeen er ging gebeuren op het scherm. Het had subtieler gekund, door de muziek wist je immers goed dat er iets belangrijks aanstaande was, maar daar kon ik mij niet aan ergeren.
Verder viel mij op hoe strak alles eruit zag. Daar waar A Clockwork Orange soms duidelijk gedateerd overkomt zou ik niet raar hebben opgekeken als deze film in 2007 gemaakt zou zijn. Deze film treft The Fountain op alle fronten af. Niet alleen visueel gezien, maar ook qua verhaal. Waar in The Fountain veel te veel wordt gesproken over de dood en er zelfs een banaal liefdesverhaaltje in verwerkt wordt, is 2001 veel allesomvattender. De film put vooral uit zijn beeldenstroom, veel lange shots. Die de hersenen bijna gaan omzetten naar bewegende shots. Het fijne van 2001 is dat alles aan de verbeelding van de kijker wordt overgelaten. Sterk staaltje beeldtaal, zonder al te veel te willen verhalen.
Qua thema zijn tijd ook ontzettend ver vooruit. Hier geen schurk van vlees en bloed maar eentje die onzichtbaar is en daardoor ook onvoorspelbaarder uit de hoek weet te komen . Het zorgt ook vooral voor veel claustrofobische, spannende momenten.
Ontzettend interessante materie. De geschiedenis, het oneindige en de toekomst worden verbeeld zoals we ze alleen maar in onze dromen kunnen voorstellen. Ik heb mij dan ook geen moment verveeld en mij lekker laten onderdompelen door dit absolute, allesbehalve gedateerde meesterwerk van Kubrick.
Absoluut hoogtepunt was overigens de omschakeling van de tijd van de apen, naar de ruimte. Onder begeleiding van Strauss. Maar de beeldenstromen waren ook van een ongekend hoog niveau, en het einde.....
Ik heb mijn 1* gauw verwijderd en dit meesterwerk 5* gegeven. Zelfs een plekje in mijn top 10. Het klinkt clichè, maar het zij gezegd. Voor dit soort intense, unieke en visueel overdonderende cinema kijk ik nou films.
Ik hoef verder ook niets te weten over mogelijke theoriën, voor mij werkte deze film gewoon gelijk tijdens het kijken. De film greep mij gewoon gelijk van begin tot eind.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Deze film treft The Fountain op alle fronten af. Niet alleen visueel gezien, maar ook qua verhaal. Waar in The Fountain veel te veel wordt gesproken over de dood en er zelfs een banaal liefdesverhaaltje in verwerkt wordt, is 2001 veel allesomvattender.
Dat je de stijl en de subtiliteit van deze film beter kan waarderen en dat je een nieuwe favoriete film erbij hebt, vind ik heel leuk, maar de bewering dat 2001: A Space Odyssey visueel gezien The Fountain aftroeft vind ik wel een hele rare. Hoewel 2001 toentertijd heel mooi geweest moest zijn, vind ik door de jaren zeker zijn te zien en daardoor qua uiterlijk absoluut niet vergelijkbaar met de beeldenpracht van de misschien wel mooist uitziende film van de laatste jaren: The Fountain.
Mooie recensie overigens.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Mooi omschreven maxcomthrilla. Hij staat ook niets voor niets op nummer 2 van mijn top tien lijst van "beste" films aller tijden 
Kubrick was zijn tijd ver vooruit met 2001.
Dit is ook leuk ter aanvulling van de film. --> klik hier\
@Knisper
Met alle respect, ik vindt de visualisatie van The Fountain toch serieus in het niet vallen vergeleken bij 2001. Niet dat 2001 "mooier" is, het is "anders" maar niet minder dan die van The Fountain, ik vind de beelden uit 2001 veel inspirerende impact hebben dan die van The Fountain, maar dat heeft ook te maken met het gegeven dat 2001 mijns inziens daadwerkelijk een indrukwekkend verhaal optekent waar The Fountain mijns inziens blijft hangen in clichés.
Resumerend.
Hoe men er ook over denkt, het blijft appels met peren vergelijking, daar ben ik het wel mee eens, maar "visualisatie" is niet "all about" "wat je ziet" maar heeft ook te maken met "inhoud".
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ik vind persoonlijk ghost in the shell 2 de fraaiste in het genre Science-Fiction. 2001 heb ik verder niet gezien. Ik wil de fim wel graag zien.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Dat je de stijl en de subtiliteit van deze film beter kan waarderen en dat je een nieuwe favoriete film erbij hebt, vind ik heel leuk, maar de bewering dat 2001: A Space Odyssey visueel gezien The Fountain aftroeft vind ik wel een hele rare. Hoewel 2001 toentertijd heel mooi geweest moest zijn, vind ik door de jaren zeker zijn te zien en daardoor qua uiterlijk absoluut niet vergelijkbaar met de beeldenpracht van de misschien wel mooist uitziende film van de laatste jaren: The Fountain.
Ik kan The Fountain vooral waarderen vanwege zijn looks. Met name de laatste 20 minuten zijn adembenemend. Maar wat daaraan vooraf gaat was lang niet zo mooi. Bovendien richt The Fountain zich op vooral 1 kleur en krijg je in 2001 een waar kleurenbombardement voor je neus geschoteld. Daarbij hadden de onsamenhangende kleurenbeelden in 2001 meer meerwaarde voor mij dan die in The Fountain. Vooral omdat 2001 veel aan mijn eigen fantasie overliet. Ook veel beter qua sfeer, immers de hoofdpersoon was al lang onderweg en was al diverse stations gepasseerd. In The Fountain werd ik telkens ruwweg uit een episode gehaald om geconfronteerd te worden met de werkelijkheid. Weg sfeer. Ik vond dat deze film erin slaagde om een eigen unieke universum te creëeren, alles sloot naadloos op elkaar aan, dankzij muziek als bindmiddel of de hoofdpersoon.
De laatste 20 minuten kunnen dus wel tippen aan 2001, de rest niet, mijns inziens. Vooral dus doordat 2001 een wat chronologischere structuur nastreeft en The Fountain niet. Daardoor kon ik mij bij 2001 veel beter dingen verbeelden. Misschien niet visueel beter maar als geheel kwam de visuele stijl van de film veel beter tot zijn recht. Met name de lange shots zorgden daarvoor. In The Fountain was dit veel minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor ik nooit op kon gaan in de film of er echt in weg kon dromen.
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
Ik ben het helemaal met je eens. Misschien dat het er technisch niet zo modern uitziet, maar de manier waarop de scenes in elkaar zitten maakt veel meer indruk.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dat kan, alleen gaat het hier uiteindelijk om de beoordeling van 2001 en niet van The Fountain
Persoonlijk vind ik het een beetje appels met peren vergelijking.
sju
-
- 537 berichten
- 2445 stemmen
Gisterenavond gezien (géén film voor de vrijdagavond!). Een echte Kubrick, hoewel die misschien nog het meeste buiten zijn oeuvre valt. De openingsscenes zijn schitterend, evenals de daaropvolgende ruimte-scenes. Kubrick heeft echt een eigen toekomstvisie geschapen, waarbij de marsmannetje ons bespaard blijven. Ik vond wel die abstracte effecten in de climax veel te lang duren, dat "oneindige", het had zijn werking niet helemaal bij mij (al snel ging ik eens bedenken wat ik morgen/vandaag eens zou gaan doen...).
En dan ben ik er nog niet uit hoe ik dat emotie-loze moet opvatten. Alles is zo koel en afstandelijk... Het werkt wel vervreemdend, maar natuurlijk is het niet...
In ieder geval nog nooit zoiets gezien, maar nu eindelijk wel. Alleen nog Dr. Strangelove en ik heb alles van Kubrick gehad. Deze 4*
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dr. Strangelove is één van Kubricks beste films, dus u heeft nog een mooie film avond te goed 
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Niet echt mijn film. Ik kan snappen dat mensen het een mooie film vinden, maar ik vond het toch wel enigzins slaapverwekkend. Volgens mij waardeer je deze film of helemaal niet, of juist wel. Toch ga ik er ergens tussenin ziten.
3*
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








