Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.153.291)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Even baan maken voor de jeugd, en ze nemen hun eigen spellen mee ,plus nog een deel filmen, waar onder “Braveheart”
Ik ken de film van tv, en vond hem een gelikte commercieel product.
Interessant om Mel-Gibson eens niet als Madmax te zien, en hij brengt het redelijk goed ,in dit spektakel .
De soundtrack is geweldig aangepast aan de schotse traditie, en het hooggebergte is perfect in beeld gebracht, ook de grimace’s op de gezichten geheel in stijl en ziet er fantastisch uit
Zelden zo’n mooie opstelling van twee legers gezien, dit was tot in de perfectie uitgevoerd.
De vrijheids drang waar mee gevochten werd droop er vanaf,en zeer goed gefilmd.
Conclusie een zeer goede film, die ik in eerste instantie had onderschat.
King030
-
- 107 berichten
- 977 stemmen
Goede film, vind hem toch wel een beetje overgewaardeerd, maar er zaten wel grappige stukjes in vond ik zoals met die irish toen ze vooraan liepen en ineens toen ze tegenover elkaar stonden allemaal; heyy mate! vond ik een mooi stukje.
Verder zit er genoeg actie in de film en blijft spannend tot het eind.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
Ik ga nog maar eens zeggen dat dit een van de meest ergerlijke films allertijden is.
bedankt voor die info 
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
:W
Ik ga nog maar eens zeggen dat dit een van de meest ergerlijke films allertijden is.
Akron777
-
- 472 berichten
- 0 stemmen
Eén woord: "FREEEEEDOOMMMMMMMMM...."
Zeer mooie film met sterk acteerwerk. Het eindeloze conflict tussen Engelsen en Schotten, op fantastische wijze uitgebeeld.
Heerenveen
-
- 5 berichten
- 14 stemmen
echt de mooiste film die ik ooooit heb gezien zoo mooi
echt alles klopt humor drama actie spanning,
5 sterren
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Sterke film, maar toch een beetje overdone en cheesy (vreemd dat ik deze nooit eerder heb gezien).
Heeft zeker 2 terechte Oscars gewonnen (cinematografie & make-up effecten). Cinematografie was weer prachtig, van de hand van John Toll, die ook The Thin Red Line deed en nog wat bekende films. Vooral de fotografie was weer erg mooi. Soundtrack van James Horner was ook erg goed, zal de meeste mensen ook bekend in de oren klinken. Actiescènes waren goed opgebouwd en fijn uitgewerkt, Mel Gibson geilt wel een beetje op al dat bloed.
Vond het acteerwerk prima. Personages af en toe wat minder, die hoofdpersoon bleef maar doorzagen over vrijheid, blablabla, op een geven moment wist ik het wel. Ook was niet al het drama even sterk, vooral dat met de koning. Terwijl ik me niet heb zitten ergeren aan het overdreven romantische geneuzel in het begin, vond het nog best mooi met de soundtrack en fotografie. Het einde is ook in orde, tenminste geen eindeloze martelgang als in Mel Gibson's Jezusfilm.
3,5* voor dit cheesy, af en toe lekker gewelddadige, beetje overdone, maar prima in elkaar stekende film. En dat het geschiedkundig niet helemaal correct is, who cares?
depri83
-
- 6804 berichten
- 1490 stemmen
Personages af en toe wat minder, die hoofdpersoon bleef maar doorzagen over vrijheid, blablabla, op een geven moment wist ik het wel.
Tja, als je vader, broer en vrouw evenals massa's landgenoten gedood worden door een buitenlandse bezetter dan kan ik me voorstellen dat je daar wel eens je ongenoegen over kenbaar maakt!
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Ja maar na een paar keer wist ik wel dat hij vrijheid wou. Begon op een gegeven moment irritant te worden dat hij dat ging herhalen. Is maar een klein detail, maar viel wel op als irritatie. Freeeeeedom, ja nu weten we wel dat je heel cool en goed bent.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ik ga nog maar eens zeggen dat dit een van de meest ergerlijke films allertijden is.
Eensch
.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Waarom ? Ja waarom, zou je het met iemand eens zijn ? Meen dat jij al meerdere keren hebt gevraagd waarom ik de film zo slecht vind, vragen naar de bekende weg maar goed, u vraagt, wij draaien:
Naar mijn mening is dit een narcistisch Gibson product, waarin je wordt meegenomen in één grote egotrip van bovengenoemde, met een ontzettend voorspelbaar en slecht kwijlverhaal, welke ook nog eens uitermate slecht verfilmd is, zonder enige nuance... Er wordt slecht geacteerd, alles is overdreven sentimenteel. En als kers op de taart krijg je ook nog eens zo'n tenenkrommend slecht einde voorgeschoteld, dat de rillingen nog steeds over mijn rug lopen als ik daar aan terugdenk, werkelijk onverstelbaar! Heb me nog nooit bij een film zo geërgerd als bij dit prul.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Wel apart dat alles wat Timmy beschrijft, en betitelt als slecht en overdreven, juist de sterke punten van de film zijn, en ook de rede dat deze film zich onderscheid van anderen. Ook is dat waarom deze film wereldwijd zo gewaardeerd word, en zoveel emoties losmaakt.
Nuance kan een sterk punt zijn maar is natuurlijk geen criterium voor kwaliteit.
Prachtig verhaal, ongeevenaard acteerwerk, prachtige locaties, en mooie historische setting, mooie muziek enz. En het mooiste einde ooit in de gehele filmwereld ( zowel de marteling met het freedom, als de eindscene) betittellen als tenenkrommend slecht, dat is natuurlijk echt onvoorstelbaar. Hoe kan je zoiets nou niet mooi vinden, echt raar. Zal wel te maken hebben met een persoonlijke aversie naar Mel Gibson.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Heeft inderdaad niks te maken met een aversie tegen Gibson, had een andere acteur deze wanprestatie neergezet had ik idem. gereageerd. De acteerprestaties goed noemen, en de eindscene de beste ooit... Grappig... daar de acteerprestaties in de hele film al ondermaats waren, de eindscene is werkelijk waar de overtreffende trap van slecht geacteerd... Begin me serieus af te vragen of jij niet toevallig een andere film gezien hebt, weet je zeker dat hij braveheart heette ?
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Heeft inderdaad niks te maken met een aversie tegen Gibson, had een andere acteur deze wanprestatie neergezet had ik idem. gereageerd. De acteerprestaties goed noemen, en de eindscene de beste ooit... Grappig... daar de acteerprestaties in de hele film al ondermaats waren, de eindscene is werkelijk waar de overtreffende trap van slecht geacteerd... Begin me serieus af te vragen of jij niet toevallig een andere film gezien hebt, weet je zeker dat hij braveheart heette ?
Toch zijn er een stuk meer mensen die mijn mening delen dan die van jou,echter alsof jou mening de meest gangbare is, dat klopt al niet. Maar goed, het is dus duidelijk dat alles wat links is, voor jou rechts is, en alles wat boven is is voor jou onder. Dat mag best, maar ga dat soort vervrongen onzin niet brengen als de waarheid, dan word het namelijk zielig.
Als jij zwart aanziet voor wit, en vaste stof voor gas, dan word het moeilijk discussieren.
13woutie13
-
- 4384 berichten
- 0 stemmen
Waarom ? Ja waarom, zou je het met iemand eens zijn ? Meen dat jij al meerdere keren hebt gevraagd waarom ik de film zo slecht vind, vragen naar de bekende weg maar goed, u vraagt, wij draaien:
Naar mijn mening is dit een narcistisch Gibson product, waarin je wordt meegenomen in één grote egotrip van bovengenoemde, met een ontzettend voorspelbaar en slecht kwijlverhaal, welke ook nog eens uitermate slecht verfilmd is, zonder enige nuance... Er wordt slecht geacteerd, alles is overdreven sentimenteel. En als kers op de taart krijg je ook nog eens zo'n tenenkrommend slecht einde voorgeschoteld, dat de rillingen nog steeds over mijn rug lopen als ik daar aan terugdenk, werkelijk onverstelbaar! Heb me nog nooit bij een film zo geërgerd als bij dit prul.
Volgens mij ben jij juist de gene die een discussie uitlokt door middel van je ontroerend sterke en vooral aanvullende reactie: Eensch 
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Toch zijn er een stuk meer mensen die mijn mening delen dan die van jou,echter alsof jou mening de meest gangbare is, dat klopt al niet.
Doe ik dat dan ? Volgens mij geef ik alleen mijn mening, of het de meest gangbare is zal mij jeuken...
Mij beschuldigen dat ik mijn mening breng als meest gangbare ? Volgens mij ben jij nou juist degene die dat doet... En als jij het vervrongen onzin vind... reageer dan gewoon niet... Ik discusier over een film, jij gaat je uitspreken over mijn denken... dat is pas zielig.
Moet ik dit zien als: wat de grote groep zegt is waar, of...?
Volgens mij ben jij juist de gene die een discussie uitlokt door middel van je ontroerend sterke en vooral aanvullende reactie: Eensch
Ja en ? Daar is deze site toch voor om te discusieren ? Bovendien heb ik mijn reactie daarna gewoon toegelicht met argumenten.
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Als jij een 0.5 geeft en je geeft allerlei onzin argumenten lijkt het mij dat we daarop moeten reageren. Lijkt me niet echt de bedoeling dat iedereen vervrongen onzin plaats bij de film.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Als jij een 0.5 geeft en je geeft allerlei onzin argumenten lijkt het mij dat we daarop moeten reageren. Lijkt me niet echt de bedoeling dat iedereen vervrongen onzin plaats bij de film.
Nochtans prima argumenten, dat jij het er niet mee eens bent is een tweede... Dat jij het vervrongen onzin vind toch wel... Ergens niet mee eens zijn betekent toch niet gelijk dat het onzin is toch ? Anders kan je beter niet gaan discusieren.
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
Toch ben ik niet de enige die het niet eens is met jouw argumenten. Zou het dan niet mogelijk zijn dat je er in dit geval een klein beetje naast zit?
RSmovie91
-
- 395 berichten
- 307 stemmen
@Timmy
Het gaat niet zozeer om wat je zegt, maar meer de manier waarop je je argumenten neerzet.
Dingen zoals (van je laatste bericht met argumenten)
-narcistisch Gibson product-
-in één grote egotrip van bovengenoemde-
-kwijlverhaal-
-als kers op de taart krijg je ook nog eens zo'n tenenkrommend slecht einde voorgeschoteld-
Met dit soort "argumenten" laat je meer zien wat je van Gibson vind, als van de film (eerste 2 in ieder geval).
De onderste 2 zijn meer stellingen dan argumenten. Dat je het slecht vind, ok. Maar als je zegt dat het einde zo enorm slecht is, vertel dan wat je er zon slecht aan vind.
Als je dit al ergens duidelijk verteld hebt, dan neem ik mijn woorden terug. Maar voor de mensen die een reactie van jou voor het eerst zien willen dan ook weten wat je er precies van vind. En dan zijn dit soort stellingen/argumenten niet echt duidelijk 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Doe ik dat dan ? Volgens mij geef ik alleen mijn mening, of het de meest gangbare is zal mij jeuken...
Mij beschuldigen dat ik mijn mening breng als meest gangbare ? Volgens mij ben jij nou juist degene die dat doet... En als jij het vervrongen onzin vind... reageer dan gewoon niet... Ik discusier over een film, jij gaat je uitspreken over mijn denken... dat is pas zielig.
Moet ik dit zien als: wat de grote groep zegt is waar, of...?
Ja en ? Daar is deze site toch voor om te discusieren ? Bovendien heb ik mijn reactie daarna gewoon toegelicht met argumenten.
Dat het je zal jeuken zal best, maar je deed toch echt alsof mijn mening onvoorstelbaar was, terwijl je zelf met nogal absurde stellingen kwam.
Als ik iets vervrongen onzin vind reageer ik juist wel.
Dat vaste stof geen gas is, is geen mening van de grote groep, maar een feit (zo leer je nog wat), dat bedoelde ik daarmee.
Net als links en rechts, dat is niet zo omdat de meeste dat vinden, maar omdat het een vastgesteld feit is.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Dit is naar mijn bescheiden mening Gibson's beste film ooit, zowel als acteerprestatie als regie.
Deze film heb ik al enkele jaren geleden gezien op video, maar nog steeds is hij even indrukwekkend en zelfs nog beter nu op DVD, dankzij de betere beeldkwaliteit en vooral het geluid.
De gevechtsscènes zijn wellicht van de bloederigste en daarmee meest geloofwaardige ooit gefilmd. En ook het scenario is prachtig, gebaseerd op feiten.
Dat deze film een Oscar voor Beste Film heeft gewonnen is dan ook zeer terecht.
Het was Mel Gibson's 2de regie, en hij heeft ondertussen helaas nooit beter gedaan, integendeel, zijn 2 volgende regies waren maar miskleunen.
Maar dat mag niemand ervan weerhouden dit sublieme werk te bekijken. Topklasse deze prent !!
Deze prent nog eens opnieuw bekeken, en hij was al fenomenaal op DVD, wat dan te denken van de Blu-ray versie !!
Ongelooflijk.. een film die ik keer op keer weer kan bekijken.
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vrijdagavond (16 augustus) op televisie

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










