American History X (1998)

4,18 10031

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van joaquim05
Discussieer over de film A.U.B.

avatar van joaquim05
Racisme zou er altijd zijn. als er geen rassenverschillen waren zouden
mensen zich toch wel op andere kanten discrimineren.
Noem het een dom voorbeeld maar bij voetbal gaan hooligans ook met elkaar op de vuist zonder ook maar een reden. (het gaat echt niet om voetbal) Het zit in de mens om zich anders dan anderen te zien.

avatar van Minotaures
Rare wezens, die mensen

avatar van Panflute
Een vrij voorspelbare, stereotype film die vrijwel onafgebroken een mening probeert op te dringen. Juist door deze politiek correcte opdringerigheid gaat de boodschap van de film verloren. De obscuurdere film Romper Stomper (uit 1992) doet dit veel beter door op vrij neutrale wijze de leegte van het bestaan van een bende naziskins te observeren.

83Utreg!
Ik zou niet weten welke mening ze opdringen, zeker aan het begin. Ik vind toch dat ze in het begin een aardige band opbouwen met ''de blanken'', en met namen met Derek en zijn broertje. Ze wekken daarmee sympatie/begrip op, niet voor hun idiologie, maar wel voor de personen die er achter zitten. Het einde geeft juist weer, dat geen enkele idee hieromtrend voldoet. Of dat hij aan het begin gelijk had, of dat het al te laat was om er nog uit te stappen, wat je wilt. Ik vind in elk geval niet dat ze 1 bepaalde menig opdringen, en dat er dik bovenop leggen.

avatar van abeltjuh 25
Beste film ooit dit, wanneer komt ie weer een keertje op tv?
Edward Norton! (L)

geweldige film! Edward norton en Edward furlong waren allebei harstikke goed. En toch gebeurd ook echt, rascime en haat is over de hele wereld.

avatar van chevy93
abeltjuh 25 schreef:
Beste film ooit dit, wanneer komt ie weer een keertje op tv?
Edward Norton! (L)
Hij is al 8x op tv geweest? American History X (1998)

iets te braaf, te Rtl4 en te correct om ECHT een brok in de keel achter te laten (zoals bv. een eigenzinnig The Wrestler, alhoewel een totaal ander genre) maar desalniettemin erg goed!

avatar van Hakunamatafaka
Rtl 4 wat een grove belediging.

nu ja, het onderwerp werd net iets TE zwart wit gebracht om een topper te leveren vond ik....

een Romper Stomper had dan meer power vind ik persoonlijk.
dat velde ogenschijnlijk geen oordeel omdat het overduidelijk het gezonde verstand toch wel liet zegevieren.

wat een geweldige film!
verhaal is top, acteurs zijn top en een hard einde.
echt gaaf

avatar van marcjeb
prachtig film dit.

@grindpad
iets te zwart wit? doel je dan op het kleurgebruik? moet bijna wel, want het verhaal onderscheid zich juist door absoluut niet zwart wit te zijn.

daarover verschillen we dan van mening

83Utreg! schreef:

Integendeel. Om even een voorbeeld te geven: Derek leert in de gevangenis dat racisme slecht is en is zich opeens ook bewust van de gevaren van roken? Behoorlijk zwart/wit als je het mij vraagt.

avatar van Hakunamatafaka
Je moet niet te kritisch zijn, dat haalt het film genot weg, en daarvoor kijk je een film toch?

avatar van yeyo
Bij films die enkel voor entertainment dienen misschien. American History X heeft echter de status van een modern meesterwerk en wordt zelfs door Amnesty International als lesmateriaal gebruikt. Zo een film mag wel wat geanalyseerd worden vind ik.

orbit
Ik heb hier ook geen milliseconde over hoeven nadenken na afloop, lijkt me toch een film die zgn. aanzet tot reflectie ofzoiets, maar nee dus. Veel te oppervlakkig en te simpel uiteindelijk.

Juneau
yeyo schreef:

Waar komt in de film naar voren dat Derek pas na zijn verblijf in de gevangenis zich bewust was van de gevaren van roken? Daarnaast laat de film alleen zien dat hij het roken in bijzijn van zijn (zieke) moeder afkeurde, niet het roken an sich.

yeyo schreef:

Dus de film was niet zwart wit geweest als Dereks ogen niet waren opengegaan in de bak? Hij komt er achter dat hij waanzin nastreeft, en dit is prima in beeld gebracht. Zijn vriedschap met die neger, zijn breuk met de blanken, enz.
Vreemde manier van kijken naar zo'n film. Volgens jouw had hij moeten volharden in zijn nazi ideeen ofzo?

Juneau schreef:

Toch duidelijk een element om te illustreren dat hij van "slecht" naar "goed" is geëvolueerd.

83Utreg! schreef:

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. De manier waarop hij verandert in de gevangenis is zeer onrealistisch: hij wordt als het ware het tegenovergestelde van wat hij vroeger was. Dit had lang niet zo extreem gehoeven, ik zou het geloofwaardiger vinden als hij bv gewoon wat milder en rationeler geworden was.

avatar van Asaharo
Als die zwarte zijn auto niet had gepikt, dan zat derek niet in de gevangenis. En zo denkt een echte skinhead. Die hele transformatie-shit die hier wordt toegepast in de gevangenis is gewoon zo verschrikkelijk fout. Hij zou net veel harder moeten worden in zijn denkwijze.

avatar van yeyo
Ja denk ik ook. Hij merkt dat de skinheads in de gevangenis niet even fanatiek zijn als hem, dus is hij opeens niet meer racistisch? Slaat op niks eigenlijk..

yeyo schreef:

Hij verandert extreem, door extreme gebeurtenissen. Juist zeer geloofwaardig dus. Hij komt er ook achter dat hij er eigenlijk als enige echt in geloofd en in volhard. Als dat tegen hem keert word hij keihard vernederd door zijn eigen volk, degene waarvoor hij het allemaal deed. Ik denk dat zoiets je wel even met de neus op de feiten drukt, en dat alles, in combinatie met de andere gebeurtenissen in de gevangenis, de boel toch in een totaal ander daglicht plaatsen. Zie het als een junk die er achter komt dat hij zijn hele leven aan een illusie heeft vergooit. Dan zijn er maar 2 keuzes, of ermee doorgaan, of er voor 100% mee stoppen, dit laatste deed Derek.

avatar van rep_robert
Vergeet ook niet dat hij drie jaar in de gevangenis heeft gezeten en drie jaar met die donkere jongen heeft gewerkt. Het leek in de film misschien niet zo lang, maar kan me er best in vinden dat hij na ruim 3 jaar andere denkwijzen erop na houdt. In de flashbacks komt zo nu en dan ook wel naar voren dat hij ondanks alles toch erg beschermerig is tegenover zijn familie.

Na een lange tijd deze film ook meer is herzien en wat blijft het toch een pareltje

De film leunt volledig op Edward Norton en enigzins ook een beetje op Furlong. Wat doen ze het geweldig, vooral in de vele flashbacks, die goed gemixed zijn met het heden. Vooral het gebruik van zwart/wit gaf een mooi beeld van de flashbacks.

Verder is het allemaal extreem grof, zijn de dialogen echt meesterlijk en zo nu en dan krijg je fantastische shots voor je ogen gegooid.
Het einde is ietwat overdreven/geforceerd, maar weet wel precies de juiste snaar te raken en is alles behalve Hollywood, kan ik wel zeer waarderen.
Ook is het echt shockend en geeft het einde, net zoals de rest van de film(veel prachtige quotes) veel stof tot nadenken.

Juneau
yeyo schreef:

Ik denk niet dat jij het helemaal begrepen hebt. Zijn radicale transformatie is niet enkel gebaseerd op het feit dat de skinheads in de gevangenis niet zo fanatiek zijn als Derek (en zijn handlangers buiten de bak) zijn. Daar gaan nog een heleboel andere zaken aan vooraf. Hij heeft vriendschap gesloten met een zwarte, die hem ook heeft geholpen/beschermd, terwijl hij juist door zijn "soortgenoten" (met wie hij o.a. dezelfde denkwijze deelt) is vernederd, verraden. Daarnaast heeft hij met Sweeney gesproken (in de film wordt dit maar één keer laten zien, maar hij heeft ongetwijfeld vaker met hem gesproken) die ook invloed heeft gehad op zijn denkwijze, hij dacht allicht na over zijn broertje die (naar zeggen van zijn moeder en Sweeney) hetzelfde pad bewandelt als hij heeft gedaan én inderdaad; de skinheads die niet zo fanatiek zijn als Derek was en had gehoopt dat ze zouden zijn. Hij vindt dat hetgeen waar ze (de skinheads) voor staan, de opvattingen, verraden worden door de skinheads in de gevangenis. Hiermee begint eigenlijk zijn antipathie jegens zijn "soortgenoten" in de gevangenis en uiteindelijk ontwikkelt het zich in een antipathie jegens de hele beweging, mede dankzij de bovenstaande zaken. Hiervoor heeft hij in totaal 3 jaar gehad om over na te denken. Geloofwaardig genoeg voor mij.

Juneau schreef:
Ik denk niet dat jij het helemaal begrepen hebt.

Oh please
Juneau schreef:

Waarom hielp deze zwarte hem in de eerste plaats? 'Zag' hij op één of andere manier het goede in Derek? En wat me al helemaal verbaast, is dat hij er nog in slaagt om Derek te redden ook. Deze zwarte was een kruimeldief, welke invloed kan hij mogelijk gehad hebben op de zwaardere jongens in de gevangenis? Vergeet niet dat de twee personen die Derek vermoord had, twee leden van de Crips waren. Een bende die zeker actief is in een grote gevangenis als Chino.
Juneau schreef:

Maar wat zegt Sweeney dan dat zo overtuigend is? Een hoop moralistisch gezeik, dat Derek enkel eventueel zou kunnen laten inzien dat geweld verkeerd is. Niet zijn ideologie an sich. Of moet ik veronderstellen dat Sweeney's argumenten off screen veel sterker zijn?
Juneau schreef:

Zou me nochtans erg verbazen moest Danny de gewelddadige levenswijze van zijn broer overgenomen hebben. Hij was duidelijk erg braaf, onschuldig en heulde gewoon wat mee met de rest.
Juneau schreef:

Sja, ik zou het logischer vinden moest hij hen als "fakers" bestempelen en zelf volharden in zijn racisme. Of eventueel het kinderachtige straatgedoe achter zich laten en zijn ideeën op een serieuzere manier beginnen te verkondigen.