Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002)

Alternatieve titels: Asterix & Obelix: Missie Cleopatra, Asterix and Obelix Meet Cleopatra, Asterix en Cleopatra

2,84

Frankrijk / Duitsland
Familie / Komedie

geregisseerd door Alain Chabat
met Gérard Depardieu, Christian Clavier en Monica Bellucci

De Egyptische koningin Cleopatra sluit een weddenschap af met de Romeinse keizer Julius Caesar, die denkt dat het haar niet zal lukken om in drie maanden tijd een nieuw paleis voor hem te bouwen. De eer van het ontwerp valt Numerobis ten dele. Mocht hij niet slagen in zijn missie, dan zal hij worden gevoerd aan de krokodillen. Hij vraagt hulp aan zijn oude vriend Panoramix uit Gallië. Asterix en Obelix helpen de oude druïde in zijn reis naar Egypte.

155 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van Noodless
rcuppen79 schreef :
En de aanwezigheid van Monica Bellucci is natuurlijk ook altijd een pluspunt. De decors en aankleding zijn top verzorgd en ook de trucages zien er ditmaal overtuigend uit.

Inderdaad, best allemaal vermakelijk en op sommige momenten grappig. Kan me niet uitspreken over de eerste film , maar deze was wel plezant om naar te kijken. 6/10

MaartenTuinstra
Beter dan deel 1.

Absoluut een verbetering ten opzichte van Asterix contre César. De grappen zijn leuker, de cast speelt beter en de decors zijn mooier. Het verhaal stelt echter nog even weinig voor.

Ik vond deze beter dan deel 1. Leuk gemaakt, aardig verhaal en regelmatig goede grappen.

avatar van Sergio Leone
Kinderlijk plezant.

Want inderdaad, als volwassene toch minder komisch dan x-aantal jaren geleden. Maar bon, de film is mede dankzij wat droogheid nog steeds vlot kijkbaar en da’s niet elke jeugdfilm gegeven. De domme kop van o.m. Gérard Depardieu doet zijn werk. En zo af en toe kom je humor om te lachen tegen.

avatar van PEN15
Ook dit deel eindigde in een teleurstelling. Ik heb Asterix en Cleopatra iets té vaak gezien en gelezen (in verscheidene talen) en vind het jammer dat ze niet één van de overige dertig delen hebben gekozen. Odyssee van Asterix zou geweldig wezen en waarom zou dat onmogelijk zijn? Ondanks dat deze verfilming bijna synchroon loopt met het stripboek/tekenfilm weten ze een aantal factoren dusdanig te verdraaien dat het de film wat verpest. Ik kan wel wat opnoemen. Tekenis, zoals hij in de Nederlandse vertaling heette, was een amateuristische bangerik die bij het kleinste beetje tegenslag al begon te janken. Zijn bouwwerken waren schots en scheef en met de lichtste vibratie stortte de hele puinzooi in. In deze film is hij echter trotser en geen echte beunhaas. Hij wordt ook niet echt overtuigend vertolkt. Van al die pruikendragers en hoofdbedekkingen was hij degene die er een nodig had. Sinds wanneer had piratenleider Roodbaard een dochter? OK het hoeft allemaal niet 1:1 lineair te zijn, maar voor wie de strips iets te goed kent die mist de sleutel-ingredienten. Wel kudos voor de verkleding tot Roodbaard. Het zag er overdreven uit, maar liever overdreven dan total niet lijkend. Dat einde met een soort van Powerpuffgirls gevecht tussen de twee Egyptenaren sloeg echt alles en kostte het uiteindelijk zijn voldoende. Die snelle referenties aan schilderijen als vlot van medusa (ook uit de strips) en mona lisa waren waren dan weer leuk. Ook..

De meest hilarische scène? De twee Japanse toeristen, die in het oude Egypte souvenirs staan te bekijken! . Hoe verzinnen ze het!

Inderdaad zeer geestig!

Begreep net dat er niet drié maar viér verfilmingen zijn, ben toch best benieuwd naar in Britania. Zal de grap met de tuin en het nagelknippertje erin zitten?

Overigens durf ik het bijna niet te zeggen, in het geval dat het nou net onverhoopt gebeurt dat............. maar Uderzo is dit jaar nog negentig geworden!.