Astérix et Obélix: Au Service de Sa Majesté (2012)

Alternatieve titels: Astérix et Obélix: On Her Majesty's Secret Service | Asterix & Obelix bij de Britten

Frankrijk / Spanje / Italië / Hongarije
Familie / Komedie

geregisseerd door Laurent Tirard
met Gérard Depardieu, Edouard Baer en Fabrice Luchini

Julius Caesar is geland in Groot-Brittannië, waar een klein dorpje moedig stand houdt tegen de Romeinse Legioenen. Maar de situatie wordt kritiek en de dorpsbewoners kunnen het niet langer meer aan. Wanneer Jolitorax (één van de dorpsbewoners) op zoek gaat naar vrijwilligers om de hulp in te roepen van zijn neef Gaul Asterix en brengt zo een ketel met toverdrank mee naar het Britse dorpje.

TEASER

avatar van Richard_Voorhees
Hij duurt wat lang, waardoor ik merkte dat mijn aandacht hier en daar wat verslapte. Verder weet je van te voren al een beetje wat te verwachten: wat flauwe humor en hier en daar leuke momenten. Ik moet zeggen dat dit ook wel aanwezig is, maar er is ook duidelijk te zien dat het budget voor deze film niet heel erg hoog was. De decors en de special effects zien er soms wel erg nep uit en ook het acteerwerk is hier en daar wat minder te noemen. Spijtig, ik had zelf deze dingen al wel van te voren verwacht, maar hoopte toch stiekem op net iets meer. Dit haalt de film echter bij lange na niet.
Misschien aardig om te bekijken voorde compleetheid, maar meer dan dat ook niet.

Hij was echt hilarisch deze!

avatar van Glennekeeeee
veel van het toch amusante eerste deel blijft er niet meer over. buiten de mooie beelden en sets is deze film een teleurstelling waar enkel depardieux als obelix nog steeds iets of wat voor een charme zorgt. de humor is hier amper aanwezig en buiten de stereotiepe karakters qua uiterlijk zal er zelfs voor de kleintjes niet veel te lachen zijn. het verhaal is ook flinterdun, wat had je anders verwacht, maar eigenlijk is het wel zeeeeer dun hier, soms is er amper een verhaal en keren en draaien ze zich in bochten en keren terug naar locaties om daar toch maar iets in de vorm van een sketche te maken.

avatar van Lennert
Ik heb van de eerste twee Asterix live-action verfilmingen best genoten, maar hier lukte het me echt niet om enthousiast te worden. In het geval van de animatiefilm De Knallende Ketel werkte het prima om twee verhalen door elkaar te gooien, maar wie ooit bedacht heeft dat De Vikingen en De Britten bij elkaar moesten, had dit beter kunnen herzien.

Het gaat al fout bij de cast. Caesar lijkt nergens op, Asterix zelf is al helemaal belabberd gespeeld. Gerard Depardieu redt de film in zijn eentje niet, daarvoor wordt met irritante personages als Hippix al genoeg gezorgd. Was er iemand van de fans die dit uberhaupt een leuk personage vond? Ik kan het me niet voorstellen. Catherine Deneuve is ook compleet verspilde moeite. De Noormannen zijn dan wel weer leuk, maar zijn als gimmick echt niet genoeg om de film de moeite waard te maken.

De humor werkt dit keer niet, de extra scenes die men erbij heeft verzonnen zijn vooral pijnlijk (Asterix en Caesar samen bijvoorbeeld) en het feit dat men het beste stuk uit het boek met de thee als toverdrank vervanger er niet in heeft gezet is onvergeeflijk. Laat maar zitten als het zo moet, ik zet de tekenfilms nog wel een keer aan.

Lennert schreef:

Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar dit stuk zit er toch wel in? Asterix kookt water en mengt het met wat blaadjes van de plant van Pindépis waarna de Britten allemaal van de toverdrank proeven. Ze vallen de Romeinen aan en die hebben zo'n schrik dat ze op de vlucht slagen tot ze door krijgen dat er geen toverdrank mee gemoeid is. Obelix is uiteindelijk de redden en op het einde bestelt Reine Cordelia nog x aantal kilo van de blaadjes.

Je suis ton père

Asterix is toch zo'n stripreeks die ik vroeger erg vaak heb gelezen. Ik heb volgens mij niet alle delen (het is alweer jaren geleden ook dat ik ze nog eens heb opgediept), maar ik vond het altijd wel leuke strips om te lezen. Net zoals ik de films ook altijd wel vermakelijk vond en deze vierde live-action film was de enige met echte acteurs die ik nog niet had gezien. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen!

Astérix et Obélix : Au service de sa Majesté (een knipoog naar de gelijknamige, hetzij in het Engels, film uit de James Bond franchise) is gebaseerd op twee op zichzelf staande albums. Asterix bij de Britten en Asterix en de Noormannen zijn naar mijn herinnering niet mijn favoriete albums, maar Laurent Tirard maakt er wel een lekker lopend geheel van met veel verwijzingen en knipogen naar de huidige tijdsgeest. Verwijzingen naar onder andere Star Wars, 300, A Clockwork Orange, … Altijd wel leuk om te herkennen. Geen idee meer eigenlijk hoe de strips nu juist weer in elkaar zaten (al lijk ik me meer te herinneren van de Britten dan van de Noormannen), maar naar mijn gevoel vloeit het geheel wel goed in elkaar over. De nodige humor is aanwezig (die piraten blijven schitterend) en het bronmateriaal wordt eer aangedaan. Valt me sowieso wel op dat de Fransen met verfilmingen van werk van eigen bodem respectvol omgaan, maar dat terzijde.

Ik blijf erbij, Depardieu is de ideale Obelix. Ik vraag me af hoe lang hij het weliswaar gaat volhouden, maar van mij mag hij gerust nog een aantal jaar doorgaan. Over Edouard Baer heb ik iets meer mijn twijfels. Asterix en Obelix verschillen wel wat in lengte, maar Baer lijkt bijna even groot te zijn als Depardieu. Voor de rest wel weinig op de acteur aan te merken. Altijd tof ook om Catherine Deneuve nog eens in iets te zien verschijnen. Weliswaar een erg kleine bijrol als La Reine, kleiner zelfs dan ik in eerste instantie had verwacht, maar Deneuve is nooit slecht.

Weinig op aan te merken. Niet alles is weliswaar altijd even goed geslaagd (het feit dat de Britten gewoon Frans met een raar Engels accent spreken klinkt niet altijd even goed), maar gewoon tof vermaak voor een avondje in de vertrouwde kerstdagen.

avatar van Lennert
Metalfist schreef:

In de strip geeft de thee hen alsnog de moed om het gevecht te winnen, hier in de film blijkt het al snel dat de moed hen meteen in de schoenen zakt als blijkt dat ze niet onoverwinnelijk zijn en de Romeinen terug gaan vechten. Juist de gedachte dat thee, de nationale drank van de Britten, hen de Romeinen laat verslaan maakt de strip zo leuk. Dat Obelix hen uiteindelijk redt is een gigantische cop out in vergelijking met de strip.

avatar van Metalfist
Aha duidelijk! De strip zit echt niet meer helder in mijn geheugen blijkbaar

avatar van dvdcrusher
Heb erg genoten van deze Asterixkomedie. De stereotype eigenschappen van de Britten worden extra in de verf gezet in deze grappige komedie. Vooral Depardieu en Fabrice Luchini - de acteur die de falende Julius Cesar speelt - zijn erg grappig in deze film die geschikt is voor de hele film. Le Bon is ook een leuke verschijning. 4 sterren

avatar van Herculaas
Deze film kon mijn aandacht nauwelijks vasthouden. Na een uur had ik het wel gezien. Leuk waren de lekker ongemakkelijke scènes tussen de vier hoofdfiguren Asterix, Obelix, Flegmatix en Hippix. Gérard Depardieu blijft de perfecte Obelix en Edouard Baer zette een prima Asterix neer. Af en toe zat er een goede grap in. Verder hield het echter niet over. De clichématige Britten, de piraten en de Vikingen zijn gimmicks. Even leuk, maar de lol is er snel af.

Opmerkelijk dat RTL 5 deze film (van 20:30 tot 23:00) Nederlands nagesynchroniseerd uitzond, maar bij de Asterixfilms stoort het nooit zo. De setting is toch niet realistisch (in Gallië spraken ze net zo min Frans als Nederlands) en de strips en tekenfilms heb ik ook altijd in het Nederlands tot me genomen. De stemacteurs deden hun werk in het algemeen prima (o.a. Youp van 't Hek als Obelix en vooral de mij onbekende Patrick Martens als Asterix). Alleen Beau van Erven Dorens als Caesar was niet om aan te horen. Storend was wel dat de dialoog te zacht was vergeleken met de geluidseffecten. Ik meen me te herinneren dat Astérix et Obélix contre César (1999) aan hetzelfde euvel leed.

Dit is niet de eerste Asterix film die ik zie. Ik heb de stripboeken altijd erg leuk gevonden, en ik had niet verwacht dat ik een film gespeeld door echte spelers dan ook leuk zou vinden. Maar dat was wel het geval. En dat geldt ook voor deze film. Geen echte hoogvlieger, maar ik heb me prima geamuseerd. Net als bij het lezen van een stripalbum. Ik zal de film ook weer zo vergeten zijn.

Herculaas schreef:

Ik kan niet oordelen over de Nederlandstalige versie. Ik had de Franstalige met ondertiteling, en daar was het erg grappig om te horen hoe de Britten Frans spraken met een erg grappig accent.

MaartenTuinstra
Wat minder dan de andere delen.

Baer als Asterix vond ik een miscast, de vorige twee waren aanmerkelijk beter. Gelukkig waren de grappen weer prima, al zag het decor er niet zo piekfijn uit als in de vorige delen.

Geweldige film maar die muziek... Die Muziek.....DIE MUZIEK IS GEWELDIG!!!!!

avatar van PEN15
Ook deze is teleurstellend, maar over het geheel een stuk slechter dan de vorige twee. Zoals al eerder is aangehaald worden de beste grappen gewoon genegeerd en wat ze er bij verzinnen of uit andere verhalen trekken zijn over de balk gegooide inspanningen. Het was aan de ene kant interessant om Piccadilly Circus te zien in zijn eerste staat..

even tussendoor, circus verwijst niet naar een tent met acrobaten, wilde dieren en clowns, maar naar een cirkel wat uit het oud-grieks afkomstig is. Ook het woord circuit dankt daar zijn oorsprong aan met de betekenis dat je bij punt A begint en daar weer eindigt.

Zo hadden ze bijvoorbeeld er een moderne draai aan kunnen geven. Het stripboek dateert van de jaren zestig. Ze hadden de grappen van die tijd kunnen vervangen met gebeurtenissen van dit huidige decennium. Die gelukszoeker was daar een goed voorbeeld van, symboliseert prima de problematiek die nu actueel is en bovendien verving het de grap waarbij Obelix suggereerde dat een tunnel naar Frankrijk een goed idee kon zijn.

Maar veel van de grappen zijn ook verdwenen, de paraplu, het gevecht tussen Britten en Romeinen waarbij de Britten telkens pauzeren voor th..warm water, die tuinman die zijn gras op de milimeter knipte etc etc... en dat is nog maar het begin, deze Asterix was rete-arrogant en horkerig, die Hippix leek in geen velden of wegen op die uit de Noormannen, die Jolitorax (Anticlimax) zag er uit als een Schot en Obelix was eigenlijk nooit de infantiele, dwaas uit de strips die alleen maar denkt aan vechten en eten. Hij lijkt met zijn ronde figuur meer op een Teletubbie. Ook die Julius Caesar was gewoon een joke.. zo verdomd goed als door Alain Delon zou het niet meer gedaan kunnen worden, maar dit was een verschrikking. Oh, voor ik het vergeet nog een ding waar ik blij voor ben dat mijn vriendin nu niet heeft meegekeken: ik schrok me lazerus toen die Jolitorax ineens in adamskostuum in beeld kwam. Eeeeeeeegghhhh!! Ik heb oogbleekmiddel nodig!! Reken maar niet op enkele goeduitziende op hun top getrainde sportschoolboys, die zijn niet opgeroepen...

aan het feit dat Gérard Depardieu even groot was als Edouard Baer en dat kan natuurlijk niet hé.

Dat zat me ook al de hele film dwars. Op de movieposter is dat goed te zien. Zoiets is onvergeeflijk.

Nou ja, nog één verfilming te gaan. Ik was eigenlijk glad vergeten dat ik nooit meer stripboeken heb gekocht en gelezen sinds de beproeving van Obelix, dat destijds de nieuwste in de reeks was en ik een geweldig verhaal vond. (ook voor een verfilming). Daarna heb ik de latere albums nog wel bij de boekhandels zien liggen, maar na wat doorbladeren wilde ik er niet meer aan beginnen. Het begon wat Donald Duck-weekblad niveau te hebben door verzinsels als monster loch ness en vliegende koeien van Atlantis.

Deze reeks Franse films over de belevenissen van Asterix en Obelix zijn nooit geslaagd gebleken.
Deze film is vooral goed door de prachtige muziek, maar wat verhaal betreft té langdradig, ondanks enkele geslaagde grappen.

avatar van DiamondsRealDeal
''Verstopt u zich nou achter mij? Dat is wel heel schijtjerig'' Haha deze is zo flauw dat ie wel grappig is.
Wel een onmogelijke opgave deze titel op MM te vinden.

avatar van J.V.L.
Depardieu zit erin, gelukkig, want voor de rest vond ik er niks aan. Hij blijft een goed acteur en een goede Obelix.