Astérix et Obélix contre César (1999)

Alternatieve titels: Asterix & Obelix vs. Caesar, Asterix en Obelix tegen Caesar

2,75

Frankrijk / Duitsland / Italië
Familie / Komedie

geregisseerd door Claude Zidi
met Christian Clavier, Gérard Depardieu en Roberto Benigni

Het is 50 jaar voor Christus. Onze grote helden Asterix en Obelix leven in een klein dorp in Gallië, het is het enige dorp dat de Romeinen nog niet hebben veroverd. Asterix en Obelix krijgen hulp van hun vrienden de dorpelingen om Caesar te bestrijden en de vrede terug te laten keren in Gallië.

90 BERICHTEN 6 MENINGEN
geplaatst: 4 juli 2009, 02:25 uur [permalink]
Op Tv

avatar van Reservoir Dogs
geplaatst: 4 juli 2009, 16:05 uur [permalink]

Er bestaat trouwens een topic voor Films op Belgische commerciële stations: Overigen >> Televisie >> Films op Belgische commerciële stations

geplaatst: 4 juli 2009, 23:13 uur [permalink]
Reservoir Dogs schreef:

Heel erg bedankt voor de tip. Dit vind ik echt een leuk topic!

geplaatst: 4 juli 2009, 23:17 uur [permalink]
Tja... Aangezien ik al de andere films die op tv waren al meermaals gezien had ben ik maar naar mijn eerste asterix en obelix film gaan kijken. Van de strips heb ik al eens 20 pagina's gelezen maar daar stopt het ook bij.

Deze asterix en obelix stak me echt tegen omdat ik de humor gewoon niet grappig vind. Ook is het verhaal te flauw! Enkel de spelen vond ik nog vermakelijk maar daar stopt het ook bij. Ik ben ook niet echt een fan van toverdrankjes en dergelijke, en de romance van Obelix vond ik wel heel flauw.

avatar van gillette
geplaatst: 5 juli 2009, 07:50 uur [permalink]
Kvind deze zo dwaas dat hij grappig is!

Frok
geplaatst: 18 juli 2009, 22:37 uur [permalink]
Ik heb spijtig genoeg niet echt met de humor kunnen lachen. Het acteerwerk was soms ook maar half in half.

Verhaal/Script ............................................... 1,50

geplaatst: 11 augustus 2009, 18:33 uur [permalink]
Gezellig irationeel filmpje 3.5

avatar van Rosicky
geplaatst: 14 september 2009, 23:11 uur [permalink]
aaaaah Nostalgie. Deze als klein kind grijs gedraaid, en nog steeds een van mijn favouriete familiefilms.

avatar van TragieStar.*
geplaatst: 30 oktober 2009, 21:59 uur [permalink]
Super grappige en leuke film.
Er zitten veel leuke scenes tussen en ook veel grappige.
Heb erg genoten. Als is het weer lang geleden dat ik de film gezien heb maarjaa.
Meer niet over te zeggen dan dat hij goed was! 3,5*

avatar van movie fan
geplaatst: 24 december 2009, 23:09 uur [permalink]
redelijk goede film , die ik vroeger echt een topper vond . deze avond op tv , en dacht , ik ga hem nog is herbekijken . vond hem nu minder dan vroeger , maar toch nog redelijk vermakelijk . verhaal valt mee , maar de cast is goed en er zijn wel redelijk grappige momenten . 3.5 sterren .

avatar van Metalfist
geplaatst: 25 december 2009, 16:55 uur [permalink]
The Gauls are revolting!

Gisteravond was het kerstavond en na lekker gegeten te hebben ging iedereen verzadigd in de zetel zitten. Eén iemand pakte de afstandsbediening en kwam al zappend terecht op deze Asterix en Obelix film. Te lui om iets anders op te zetten besloot heel de familie herinneringen op te halen aan de stripreeks.

Daarvoor is contre César vast en zeker een goede film voor. Verschillende Asterix verhalen worden netjes aan elkaar geweven en zorgen voor een feest van herkenning doordat iedereen zich nog wel stukken van de strips voor de geest konden halen. De ziener, Walhalla, het ontvoeren van de druïde Panoramix, ... Heerlijk om dit allemaal terug te zien. Voor een Asterix liefhebber is dit dan effectief echt wel een feest van herkenning. Vooral de manier waarop alles naadloos aan elkaar sluit is leuk en Zidi weet perfect de kenmerkende humor van Asterix neer te zetten. Zelfs de over the top effecten, die vooral bij de gevechten met de Romeinen aan te pas komen, passen perfect in het Asterix universum. Zidi probeert dan ook om dit universum zo waarheidsgetrouw mogelijk aan de strips te houden en slaagt daar wonderwel in. Het dorpje zelf ziet er nagenoeg krakhetzelfde uit en de vele personages worden ook in de mate van het mogelijke uitstekend neer gezet, al slaagt Zidi soms de bal serieus mis door Asterix iets te laf en zwak neer te zetten en door Panoramix als notoire waarzegger te portretteren. De Franse versie is trouwens wel beter dan de gedubte Nederlandse die ik vroeger als kind keek.

Het is eigenlijk grappig, vroeger kende ik Gérard Depardieu alleen maar van zijn rol als Obelix maar nu vele jaren later ben ik hem in zijn meer serieuzere rollen tegen gekomen en heeft hij zich opgewerkt tot één van mijn favoriete Franse acteurs door zijn rollen in Jean de Florette en La femme d'à côté. Dat neemt niet weg dat ik hem hier nog altijd de perfecte belichaming vind voor Obelix. Er is bij mijn weten niemand die deze rol beter op zich had kunnen nemen. Dat geldt in mindere mate ook voor Christian Clavier. Zoals hierboven gezegd vind ik dat Asterix soms iets te lafhartig wordt neergezet, de Asterix uit de strips zou nooit zo reageren. Roberto Benigni is normaal een acteur die ik liefst niet zie spelen. Zijn rol in de Pink Panther reeks was verschrikkelijk en La vita è bella zou ik eigenlijk nog eens moeten herzien. Toch ben ik blij dat ze voor de rol van Catastrofus bij hem zijn terecht gekomen want tegen alle verwachting in zet hij dit uitstekend neer. De rest van de cast is vaak uitstekend gecast omdat ze vooral toch een sterke gelijkenis met de strippersonages moeten hebben maar Zidi heeft een sterke keuze gemaakt al zijn er een aantal tegenvallers (Hoefnix onder andere) Walhalla was trouwens van wel wat meer voorzien dan het originele stripfiguur maar ach, mij hoor je niet klagen.

Asterix blijft toch een belangrijk deel van mijn jeugd en waarschijnlijk haalt de film dankzij mijn sentiment meer sterren dan hij eigenlijk verdient. Ach, dit soort film is dan ook meer voor mensen met dezelfde ingesteldheid als ik gemaakt, gewoon genieten van de herkenbaarheid en daar slagen de makers zonder twijfel in.

avatar van movie acteurs
geplaatst: 4 januari 2010, 18:06 uur [permalink]
Redelijk vermakelijk. Obelix vond ik niet echt dik genoeg en best slecht gecast. De seting was goed. Ook de cast deed het redelijk. Toch nog een 2,0.

avatar van pierrrke
geplaatst: 19 juni 2010, 12:46 uur [permalink]
Dit vond ik echt een goede film, alsof ze echt uit de strip zijn gelopen(voral die oude man met zijn wandelstok die altijd mee wil vechten)
Astérix en idéfix waren te groot en obélix was te klein maar ze hadden wel de juiste karakters.
De humor was er wel genoeg maar dan vaak echt zo van die netniet-humor.
Special effects waren zo nep maarja stoorde ik mij niet aan voor dat jaar is het nog te doen.
voor wie niet graag strips leest moet deze maar eens zien.

avatar van van duijn
geplaatst: 14 juli 2010, 18:53 uur [permalink]
was wel grappig.

geplaatst: 26 augustus 2010, 15:28 uur [permalink]
Jammer van die belachelijke Nederlandse nasynchronisatie en dat de DVD geen mogelijkheid bood de film in de originele (Franse) taal te bekijken. Scheelt wellicht toch een halve ster in de beoordeling.

avatar van jellie119
geplaatst: 12 augustus 2011, 17:32 uur [permalink]
deze komt vanavond op SBS 6, heb hem nog nooit helemaal gezien, dus ga hem vanavond kijken.

avatar van TragieStar.*
geplaatst: 12 augustus 2011, 20:35 uur [permalink]
Ik ga de film nu nog een keer bekijken ook al heb ik hem al erg vaak gezien. Maar dat is weer SBS6 hoor, zenden ze de Nederlandse versie weer uit. Net of er kinderen op dit tijdstip kijken. Het is omdat ik de Nederlandse verie gewend ben anders had ik al verder gezapt.

avatar van 606
geplaatst: 12 augustus 2011, 22:47 uur [permalink]
De NL versie stoorde me gelukkig niet, verders allemaal lekker overdreven.
De humor was ook best oke en acteurs waren goed.

3 sterren

avatar van qwertzu
geplaatst: 13 augustus 2011, 21:05 uur [permalink]
Leuke famlilie film, zo is het voor de ouders ook leuk om met de kinderen mee te kijken!

geplaatst: 13 augustus 2011, 21:07 uur [permalink]
Heel erg leuke film die ik vaak heb gekeken.
De acteurs spelen heel leuk en overdreven net als in de strips en de nederlandse stemmen passen daar leuk bij. Alles is heel goed uit de strips overgenomen: Het dorp, de romeinen, de karakters. En ook veel bekende stukken uit verschillende stripboeken. Er gebeurd constant iets in de film, of het nou spannend, grappig of romantisch is, alles zit erin.
Het allergrootste pluspunt zijn de gevechten:Onvergetelijk.

avatar van DragQueen
geplaatst: 16 augustus 2011, 10:25 uur [permalink]
Geslaagde verfilming van de strips omtrent Asterix en Obelix. De acteurs zijn goed gecast, en acteren overtuigend. Verder is er goed op de details gelet. Ook de sets en kostuums, effecten en dergelijke, zagen er goed uit. Vermakelijke film, met genoeg actie en humor. 3 Sterren.

geplaatst: 29 december 2012, 12:13 uur [permalink]
Leuke familiefilm is dit wel.
Maar het kan helemaal niet tippen aan de strips, die zijn nog eens stukken beter, ondanks de sterke cast in deze film.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 10 februari 2013, 21:34 uur [permalink]
Ben hier in 2007 aan begonnen en nog steeds niet uitgekeken. Leek me wel trouw aan de strips maar die acteurs die zo extreem het kind uithangen vond ik een afknapper. Poging nummer 2 deze week.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 9 maart 2013, 16:13 uur [permalink]
Pijnlijk slecht en niet te harden. Luidruchtig want iedereen loopt voortdurend te schreeuwen, flauwe grappen die zelfs een clown nog niet aan het lachen kunnen krijgen, storende overacting en kwam ook heel langdradig over. Dit werkt gewoon niet als film met acteurs... Asterix strips werken beter als animatie.

Roberto Benigni

geplaatst: 18 maart 2013, 16:00 uur [permalink]
Is deze film nu echt nergens op DVD te krijgen in de originele Franse taal met Nederlandse ondertiteling?

avatar van mcdaktari

geplaatst: 18 mei 2013, 00:52 uur [permalink]
En toch vind ik dit nog steeds de beste uit de hele reeks tot nog toe.

avatar van rcuppen79
geplaatst: 21 september 2014, 13:41 uur [permalink]
Als groot fan van de strips verheugde ik me destijds enorm op deze eerste live-actiefilm rondom het duo Asterix & Obelix. Helaas was dit enthousiasme van korte duur, want deze film is er één van een bedenkelijk niveau.

Het verhaal springt van de hak op de tak en is een samenraapsel van diverse Asterix-albums. De humor is vaak te flauw voor woorden en ook het acteerwerk kon mij niet bekoren. Daarnaast vond ik dat de acteurs maar weinig leken op hun evenbeelden in de strip, met uitzondering van Christian Clavier, die ik wel een goede Asterix vond.

De trucages zien er behoorlijk nep uit, evenals de pruiken van de acteurs. Voor een film met een dergelijk hoog budget is dat toch wel opmerkelijk te noemen. Ik vond deze film dan ook een teleurstelling.

geplaatst: 13 februari 2016, 18:16 uur [permalink]
Vermakelijk film voor jong en oud.

MaartenTuinstra
geplaatst: 20 februari 2016, 11:32 uur [permalink]
Lollig, maar de kwaliteit is wel erg laag.

Af en toe best geinig, maar het verhaal slaat nergens op en de cast is niet best. De komende delen zijn gelukkig wat beter.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 7 april, 11:17 uur [permalink]
Nog net oké.

Intussen ferm gedateerd en langs geen kanten zo leuk als de stripreeks. Niettemin vlot te behappen, ook nu nog en als familiefilm nog steeds geschikt om iedereen voor het scherm te krijgen, al zal het wel niet ieders smaak zijn.

Kleine 3