Astérix et Obélix contre César (1999)

Alternatieve titels: Asterix & Obelix vs. Caesar | Asterix en Obelix tegen Caesar

Frankrijk / Duitsland / Italië
Familie / Komedie

geregisseerd door Claude Zidi
met Christian Clavier, Gérard Depardieu en Roberto Benigni

Het is 50 jaar voor Christus. Onze grote helden Asterix en Obelix leven in een klein dorp in Gallië, het is het enige dorp dat de Romeinen nog niet hebben veroverd. Asterix en Obelix krijgen hulp van hun vrienden de dorpelingen om Caesar te bestrijden en de vrede terug te laten keren in Gallië.

avatar van otherfool
Belachelijke en bij vlagen ronduit irritante film rond de 2 onoverwinnelijke helden in hun strijd met de Romeinen. Werkelijk geen glimlach te bekennen bij mij tijdens deze draak. Benigni probeert er nog wat van te maken maar werkt eerder op de zenuwen dan op de lachspieren.

Je zou aan kunnen voeren dat dit een kinderfilm is, maar ik kan me niet voorstellen dat zij wel om deze ongein kunnen lachen. Ik heb begrepen dat dit één van de duurste Europese films aller tijden is geweest, en vraag me serieus af waar dat geld dan allemaal gebleven is...

1*.

avatar van jumpstylemovie
lollige en gezellige film , iets leuker dan deel 2
vind die ene zanger leuke personage (kwee niet meer hoe die heet)
3.5***

avatar van Metalfist
The Gauls are revolting!

Gisteravond was het kerstavond en na lekker gegeten te hebben ging iedereen verzadigd in de zetel zitten. Eén iemand pakte de afstandsbediening en kwam al zappend terecht op deze Asterix en Obelix film. Te lui om iets anders op te zetten besloot heel de familie herinneringen op te halen aan de stripreeks.

Daarvoor is contre César vast en zeker een goede film voor. Verschillende Asterix verhalen worden netjes aan elkaar geweven en zorgen voor een feest van herkenning doordat iedereen zich nog wel stukken van de strips voor de geest konden halen. De ziener, Walhalla, het ontvoeren van de druïde Panoramix, ... Heerlijk om dit allemaal terug te zien. Voor een Asterix liefhebber is dit dan effectief echt wel een feest van herkenning. Vooral de manier waarop alles naadloos aan elkaar sluit is leuk en Zidi weet perfect de kenmerkende humor van Asterix neer te zetten. Zelfs de over the top effecten, die vooral bij de gevechten met de Romeinen aan te pas komen, passen perfect in het Asterix universum. Zidi probeert dan ook om dit universum zo waarheidsgetrouw mogelijk aan de strips te houden en slaagt daar wonderwel in. Het dorpje zelf ziet er nagenoeg krakhetzelfde uit en de vele personages worden ook in de mate van het mogelijke uitstekend neer gezet, al slaagt Zidi soms de bal serieus mis door Asterix iets te laf en zwak neer te zetten en door Panoramix als notoire waarzegger te portretteren. De Franse versie is trouwens wel beter dan de gedubte Nederlandse die ik vroeger als kind keek.

Het is eigenlijk grappig, vroeger kende ik Gérard Depardieu alleen maar van zijn rol als Obelix maar nu vele jaren later ben ik hem in zijn meer serieuzere rollen tegen gekomen en heeft hij zich opgewerkt tot één van mijn favoriete Franse acteurs door zijn rollen in Jean de Florette en La femme d'à côté. Dat neemt niet weg dat ik hem hier nog altijd de perfecte belichaming vind voor Obelix. Er is bij mijn weten niemand die deze rol beter op zich had kunnen nemen. Dat geldt in mindere mate ook voor Christian Clavier. Zoals hierboven gezegd vind ik dat Asterix soms iets te lafhartig wordt neergezet, de Asterix uit de strips zou nooit zo reageren. Roberto Benigni is normaal een acteur die ik liefst niet zie spelen. Zijn rol in de Pink Panther reeks was verschrikkelijk en La vita è bella zou ik eigenlijk nog eens moeten herzien. Toch ben ik blij dat ze voor de rol van Catastrofus bij hem zijn terecht gekomen want tegen alle verwachting in zet hij dit uitstekend neer. De rest van de cast is vaak uitstekend gecast omdat ze vooral toch een sterke gelijkenis met de strippersonages moeten hebben maar Zidi heeft een sterke keuze gemaakt al zijn er een aantal tegenvallers (Hoefnix onder andere) Walhalla was trouwens van wel wat meer voorzien dan het originele stripfiguur maar ach, mij hoor je niet klagen.

Asterix blijft toch een belangrijk deel van mijn jeugd en waarschijnlijk haalt de film dankzij mijn sentiment meer sterren dan hij eigenlijk verdient. Ach, dit soort film is dan ook meer voor mensen met dezelfde ingesteldheid als ik gemaakt, gewoon genieten van de herkenbaarheid en daar slagen de makers zonder twijfel in.

avatar van movie acteurs
Redelijk vermakelijk. Obelix vond ik niet echt dik genoeg en best slecht gecast. De seting was goed. Ook de cast deed het redelijk. Toch nog een 2,0.

avatar van Filmkriebel
Pijnlijk slecht en niet te harden. Luidruchtig want iedereen loopt voortdurend te schreeuwen, flauwe grappen die zelfs een clown nog niet aan het lachen kunnen krijgen, storende overacting en kwam ook heel langdradig over. Dit werkt gewoon niet als film met acteurs... Asterix strips werken beter als animatie.

Roberto Benigni

avatar van Sergio Leone
Nog net oké.

Intussen ferm gedateerd en langs geen kanten zo leuk als de stripreeks. Niettemin vlot te behappen, ook nu nog en als familiefilm nog steeds geschikt om iedereen voor het scherm te krijgen, al zal het wel niet ieders smaak zijn.

Kleine 3