Cyrano de Bergerac (1990)

3,35

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jean-Paul Rappeneau
met Gérard Depardieu, Anne Brochet en Jacques Weber

De film vertelt het verhaal van de dichter en filosoof Cyrano die verliefd wordt op zijn mooie nicht Roxanne. Hij durft echter niet op haar af te stappen vanwege zijn grote neus. De ironie wil dat de knappe maar doorsnee Christian aan Cyrano vraagt of hij hem wil helpen om Roxanne voor zich te winnen.

15 BERICHTEN3 MENINGEN
geplaatst: 18 oktober 2002, 01:49 uur [permalink]
'Cyrano de Bergerac is een beroemd romantisch drama, helemaal in verzen, van Edmond Rostand (zo rond 1900). Maar het is ook een bestaande figuur geweest : een soort bizarre fantast die boeken schreef over reizen naar de maan.
Het stuk hoort tot het 'ijzeren repertoire' en als een geweldige acteur de hoofdrol speelt, mist het z'n uitwerking nooit. Er wordt in gedold en gedronken en geschermd en heel mooi gestorven...

Ouderwets ? Ach. Het thema (lege mooie buitenkant tegen 'mismaakte' inhoud) is ijzersterk en kan eigenlijk niet verouderen.
'Roxanne' van Steve Martin is eén van de vele bewerkingen.

Depardieu doet het geweldig, hij heeft het noodzakelijke vermogen om zich in een rol te storten (denk aan Danton). En de film ziet er geweldig uit - kosten noch moeite. De scenarist heeft subtiel werk verricht.
Als je ook maar een beetje denkt dat je er van houdt : zien !

geplaatst: 18 oktober 2002, 02:00 uur [permalink]
Ja hugohei,ik wachtte op jouw perfecte commentaar. Ondanks wat ik las op IMDB( vrij slechte recensies) ben ik helemaal met je eens dat Gerard de film compleet overheerst... en gelukkig doet ie dat!

avatar van Redlop
geplaatst: 20 november 2003, 19:21 uur [permalink]
Valt me op dat er bij deze film maar twee reacties taan. Eén van de allermooiste films die ik ooit gezien heb. Depardieu in zijn beste rol.

Het Cyrano-motief wordt veel gebruikt...de knappe maar lege man en de afzichtelijke maar gevoelige poëet.
De scène waarin Christian de liefde verklaart aan Roxanne maar dan via de woorden van Cyrano die verborgen in de schaduw zijn eigen teksten souffleert is vooral mooi omdat Roxanne dan verliefd wordt op de man achter de woorden.
Wordt steeds mooier bij herziening. 5*

geplaatst: 21 november 2003, 10:08 uur [permalink]
nu 3 😉
Fantistische rol van Gerard Depardieu !!

geplaatst: 14 juli 2004, 11:27 uur [permalink]
Ik vraag me af of de DVD van Tartan (die oa Play aanbiedt) wel het juiste beeldformaat heeft.
Zie bij diverse sites tegenstrijdige informatie.

geplaatst: 28 januari 2005, 18:02 uur [permalink]
Licht tegenvallend bij herziening (had op een 5 gehoopt)

avatar van Mads Smikkelsen
geplaatst: 6 augustus 2009, 13:09 uur [permalink]
Prachtige film mooie beelden en idem geacteerd, wat is Depardieu toch een geweldige acteur, een aanrader..........
De tijd waarin het zich afspeelt is prachtig weergegeven.

avatar van bob de niro

geplaatst: 17 januari 2010, 08:25 uur [permalink]
ik heb deze dvd gisteren gekocht maar er wordt toch hopelijk niet in gezongen?in dat geval heb ik 5 euru weggegooid!

avatar van JTV-kijker
geplaatst: 29 juli 2010, 05:05 uur [permalink]
bob de niro schreef:

Er wordt niet echt in gezongen, wel veel gedichten over de liefde. Ik vind het persoonlijk een prachtig verhaal.

geplaatst: 27 augustus 2011, 12:56 uur [permalink]
Goede rol van Depardieu.
Maar de film in zijn geheel sprak me totaal niet aan.
Om heel eerlijk te zijn, ik heb me stierlijk verveeld met deze film.

avatar van EveAndro
geplaatst: 17 december 2011, 16:53 uur [permalink]
Fijne film hoewel het altijd enige moeite kost om terug te gaan naar een lang vervlogen tijd.
En ik kon maar niet wennen aan Cyrano's neus maar goed ...dat kon hij zelf ook niet.
Aanvankelijk leken de verzen op rijmelarijen, waar op zich ook niets tegen is, maar allengs werden ze poetischer. En de hoofdrolspeelster is wonderschoon.
Film nodigt uit om nog een beetje research te doen naar de achtergronden.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 29 januari 2013, 13:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Cyrano de Bergerac is een verfilming van een toneelstuk en dat zie je er op sommige momenten ook wel enigszins aan af. Het acteerwerk is aardig, maar soms wel een tikkeltje theatraal, evenals de bijbehorende dialogen en teksten, die ik overigens niet bijzonder goed vond.

Gérard Depardieu speelt de hoofdrol naar behoren. Het is aanvankelijk nogal moeilijk om hem serieus te nemen, omdat hij met die enorme neus soms nogal clownesk weet over te komen, en zichzelf ook totaal niet serieus lijkt te nemen. Later wordt dat allemaal gelukkig iets beter. Visueel ziet Cyrano de bergerac er niet bijzonder uit. De aankleding qua kostuum e.d. mag er zeker zijn, maar qua cinematografie is het niet zo heel bijzonder. Het eerste uur vond ik ronduit tegenvallen. In de tweede helft wordt het allemaal ietsje beter, maar echt boeiend werd het eigenlijk nooit. De dramatische afloop deed mij ook niet zo heel veel.

Cyrano de Bergerac is een soort alternatief verhaal op Beauty and the Beast. Het is een liefdesverhaal, waarin ik nooit echt mijn draai kon vinden. Een matige film dus als je het mij vraagt, al geef ik gelijk toe dat dit ook zeker niet mijn favoriete genre is.

avatar van RuudC
geplaatst: 6 augustus 2013, 12:03 uur [permalink]
Aardige film, maar niet mijn stijl. Niet alle oude romantische verhalen kunnen me mateloos boeien en hier voelde ik de vonk niet echt overspringen. Het grootste bezwaar is het voortdurende gerijm. Ik vond het erg leuk toen Gérard Depardieu zijn eerste criticaster (JIJ HEBT EEN GROTE NEUS) verbaal lynchte, maar daarna zijn er te weinig scenes (zoals onder het balkon) die de moeite waard zijn. De rest komt over als een oude, wat muffe, klucht, waar nog maar weinig te lachen of te genieten valt. De poëzie komt al snel geforceerd over. Daar zullen de liefhebbers anders over denken en dat is hun goed recht. De actie die er tegen het einde aan te pas komt, is gewoon ondermaats en zo interessant vond ik het verhaal uiteindelijk niet.

avatar van arno74
geplaatst: 21 februari 2014, 23:07 uur [permalink]
Eerste (en tot dusver enige) film die ik tegenkom waarin alle dialogen in rijm zijn opgesteld. Een romantisch drama is ook niet mijn lievelingsgenre, maar het verhaal van Cyrano de Bergerac wilde ik toch graag kennen. En ook was ik nieuwsgierig wegens de hoge waardering voor deze film (oscarnominaties e.d.).

De sterke momenten van de film worden door het uitstekend acteerwerk van Depardieu en Brochet gedragen. Het verhaal op zich is interessant genoeg, helaas is de film niet altijd even boeiend en voelt het soms langdradig aan. Ook de eerste scene (in de theaterzaal) kwam meteen zo over. Vlotte en trage scenes wisselen elkaar af, en gezien de vrij lange duur van de film was het misschien beter geweest om hier en daar wat te knippen.

avatar van 93.9
geplaatst: 6 september 2015, 09:25 uur [permalink]
Aardige film. Helaas traden de Disney sporen langzaam in de film. Deden ze een paar jaar ervoor toch beter in Frankrijk.
Einde is daarentegen formidable.
Depardieu laat een mooie rol zien!