Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002)

Alternatieve titels: Asterix & Obelix: Missie Cleopatra, Asterix and Obelix Meet Cleopatra, Asterix en Cleopatra

Frankrijk / Duitsland
Familie / Komedie

geregisseerd door Alain Chabat
met Gérard Depardieu, Christian Clavier en Monica Bellucci

De Egyptische koningin Cleopatra sluit een weddenschap af met de Romeinse keizer Julius Caesar, die denkt dat het haar niet zal lukken om in drie maanden tijd een nieuw paleis voor hem te bouwen. De eer van het ontwerp valt Numerobis ten dele. Mocht hij niet slagen in zijn missie, dan zal hij worden gevoerd aan de krokodillen. Hij vraagt hulp aan zijn oude vriend Panoramix uit Gallië. Asterix en Obelix helpen de oude druïde in zijn reis naar Egypte.

avatar van Cinemaniak
Wouter schreef:
Ver-schrik-ke-lijk.
Alleen de NL-gesproken versie is Ver-schrik-ke-lijk... ik ga er vanuit dat je die hebt gezien?, in 't Frans komen de grappen wel aan

avatar van Stephan
Om een ezel die niet vooruit te branden is canabis te noemen... heb af en toe erg moeten lachen

Cinemaniak schreef:

Ten onrechte. Was hartstikke Frans.

avatar van m1701
Leuke film!
Maar moet zeggen dat ik de Nederlanse versie vele malen leuker vindt dan de Franse.
De grappen komen in de ondertiteling lang niet zo goed uit de verf als dat ze gewoon gesproken worden (nederlands of engels)
Vind deze film eigenlijk heel erg leuk tot ik gister vor het eerst het "origineel" gehoord had.... toen was ie opeens een stuk minder leuk.

Dus voor degene die em nog willen gaan kijken raad ik aan om de Nederlandse Versie te gaan kijken!

3* (voor de Nederlandse Versie)

avatar van Akkiej
Flauwe film, met soms best nog wel leuke grappen. Maar niet goed genoeg...

Saai vervolg op ' Asterix en Obelix contra Ceasar'.
De pruik van Obelix is heel nep een de kleding van de personages best nep. In deze film gebeurt er niet zoveel en als er grappen worden gemaakt komen ze bijna niet aan.
Verder ook een stuk nepper als zijn voorganger als het gaat over special effects. Onlangs dat zijn er wel een aantal aardige stukjes in de film zoals bij het liedje:He,I feel good. Met het verhaal zit het ook wel goed, want dat is bijna letterlijk uit het stripboek overgenomen.

avatar van qwertzu
Leuke film voor het hele gezin, ook pa en ma kijken met plezier mee!

qwertzu schreef:
Leuke film voor het hele gezin, ook pa en ma kijken met plezier mee!

Pa zal alleen kijken voor Monica Bellucci

avatar van DragQueen
Geen onverdienstelijk vervolg. Er is weer goed op de details gelet. De sets en kostuums zijn weer prima verzorgd. De effecten gaan er ook mee door. Het verhaaltje is verder verteerbaar, en de goed gekozen cast leeft zich weer goed in, in hun rollen. Minder dan de eerste film, maar toch vermakelijk kijkvoer. 2,5 Ster.

avatar van tristanrc1
Vond hem juis beter dan het eerste deel. Minder rommelig en minder schreeuwerig allemaal. Dan vond ik dit toch een stuk vermakelijker.

avatar van joey1973
gisteren op tv gezien, normaal zou ik dit niet huren, maar ik vond de film onverwachts erg leuk en wat een prachtige vrouwen!
Ik heb toch een aantal keer smakelijk moeten lachen....
Leuk dat het verhaal zo herkenbaar was vanuit de strip die ik tig jaar geleden heb gelezen.

avatar van ibendb
Beste Astérix-film.
Dit is heel wat beter dan het oersaaie deel 1. Leuke settings, grappige situaties en een heleboel over-acting. Franse films, hé... 3*

Prachtige film, heerlijke vrouwen, leuke humor (een van de soldaten heette antivirus)...kortom erg vermakelijk zowel voor mijzelf en voor mijn kinderen die hem ook leuk vonden...

avatar van Banjo
Niet een hele goede film, maar wel leuk voor een keer..

3 sterren

avatar van Basjjjjeee
Gewoon een leuke film voor op zondag

avatar van mnrk
Dit was weer heerlijk lachen met Asterix & Obelix...

De film is redelijk trouw aan de stripboeken en de personage's zijn ook geweldig om naar te kijken. De humor in deze film is weer geweldig en dat met verwijzingen naar andere film (klassiekers) is gewoon leuk om naar te kijken....net zoals de vele namen bij de Egyptenaren .

Het acteerwerk van Gérard Depardieu en Christian Clavier was gewoon in orde en zorgde voor de bekende dingen die we kunnen verwachten bij Asterix en Obelix....en dan natuurlijk Monica Bellucci als Cleopatra .

Ook de gehele soundtrack in deze film was leuk gevonden en toegepast...

avatar van TragieStar.*
Een erg leuk vervolg op een erg leuke film. De cast is leuk, jammer dat Panoramix en Caesar niet dezelfde acteurs waren als het eerste deel, maar dat laat ik achter wegen. Numerobis was een knappe man om te zien en vrij geestig en schattig was hij ook.
En ja, dit verhaal speelt zich eigenlijk op dezelfde tijd af als het vorige avontuur. Cleopatra word goed gespeeld door de mooie Monica Bellucci.

Heb me vermaakt.

een redelijk goede film. het verhaal is natuurlijk niet perfect, maar de film is zeker vermakelijk en de grappen in de film zijn ook leuk. de special effecten hadden naar mijn mening iets beter gekunt.

avatar van Gruffalo
Ondanks dat dit een kinderfilm is waar je geen echte goede humor bij moet verwachten, vind ik hem erg laag en de grappen nog lager dan noodzakelijk is.

avatar van filmfreak 101
Bwjah zoals hier al eerder aangehaald wedr meer een kinderfilm hoor....alhoewel ik soms wel eens heb moeten lachen is de film erg voorspelbaar en onrealistisch....het verhaal is redelijk maar afgezaagd natuurlijk.....de cast is wel nog goed......een 2,5*

avatar van TheLionKingFan
filmfreak 101 schreef:

Volledig mee eens. Wel grappig,cast is niet slecht,gewoon niet mijn film.

avatar van nclo
Erg mooie film. Droge humor en een familiefilm die zichzelf alles behalve serieus neemt. 3,5*

avatar van Ace Hanlon
m1701 schreef:
Leuke film!

3* (voor de Nederlandse Versie)

Mag ik dat even volledig oneens zijn met je?
De Nederlandse versie verdient in mij optiek misschien een halve ster (De Franse heb ik er 4 gegeven)
Ik vind dat altijd zo triest, dat nasynchroniseren.
In Nederland wordt zo een blik met derderangs acteurs opengetrokken, die op een verloren middag even een film verkrachten.

kappeuter (moderator)
Hele reeks trollberichten verwijderd + user geband.

avatar van Triple G
Verrukkelijke film. Juist door de Franse taal heeft de film vaart en zijn de grappen droog en heerlijk getimed. Kan hier keer op keer weer van genieten. Opvallend overigens dat het "kinderfilmgehalte" zo wordt aangehaald. Kinderen snappen nog niet de helft van de grappen en verwijzingen die hier in zitten...

avatar van nclo
Hij had iets van een heldennaam. Bruce Willix?

Laatst kwam hij hier weer op tv en de laatste keer dat ik hem zag was ik een jaar of 12. Daar was ook mijn korte recensie in oktober vorig jaar op gebaseerd. Nu ik hem weer zo zie, ontdek ik pas al die meesterlijke grappen. De Nederlandse voice-overs lieten geen gaten achter en de humor bleef gespaard. Het ging hier echt van droge conversaties tot (zoals mijn film citaat daar een voorbeeld van is) grappige woordspelingen.

Het verhaal zelf is niet al te complex maar het komt daardoor wel heel eenvoudig over. Niet dat een kind van 8 daar behoefte aan heeft, maar daardoor begonnen de grappen wel de primaire levensbehoefte van de film te worden. De strip wordt nauwlettend gevolgd, maar dat is lang niet genoeg om echt een verhaaltechnisch goede film te maken. Ik heb het idee dat bij deel 3 en 4 dat de makers dat ook zijn opgevallen en vanaf dat moment wordt de film wat minder komisch naar mijn inziens. Desalniettemin blijft dit de beste van de 4 films die zijn uitgekomen. Al is het alleen al om de smakelijke humor.

avatar van anne J
Wow! Ik verhoog zojuist mijn stem van 3.5* naar 4* en nu valt het mij pas op wat voor een lage gemiddelde score deze film krijgt hier! Ridicule.

De originele Franse versie is echt geniaal namelijk. Zo droog. Zoveel verwijzingen naar andere films, filmstijlen, en spelen met allerlei grappige conventies. Volgens mij blijft de film geschikt en leuk voor A. volwassenen B. kinderen en C. die hard filmliefhebbers. Oftewel, iedereen
Het was een paar jaar geleden alweer dat ik de film had gezien, vanavond weer voor het eerst. En zelfs daarstraks zag ik nog een grap die mij vroeger is ontschoten (het star wars Caius C+ moment ).
Ook erg tof vind ik trouwens de stripelementen in de film, op veel manieren. Letterlijk met de ogen in de piramide, of als iemand wordt gegooid door Astérix of Obélix, de palmbomen die opkomen door Numérobis of wanneer die spionne de grote Romein aan zijn hand de ene en de andere kant op slaat. Dan voelt het ook een beetje alsof je nog met het stripboek bent.

Leuk leuk! Alleen jammer dat er een grote kras zat op de dvd waardoor ik een minuut of 10 miste in het midden van de film, o.a. met de super scène waarin de egyptenaren voor het eerst de potion magique gaan drinken en 'I feel good' wordt ingezet. Aah nouja, er moet dus een nieuwe dvd komen voor mij...

avatar van alexspyforever
Al een tijd geleden dat ik deze nog heb gezien. Ik vond deze bijna net zo goed als de geanimeerde versie. De vrouwen die erin meespelen zijn ook bijzonder knap. De voorganger van deze film vond ik maar een miskleun. De films die erna zijn gekomen, heb ik me niet aan gewaagd.

Ik heb destijds de stripboeken over Asterix en Obelix a.h.w. verslonden. Dankzij een tip van soom heb ik een verzuim na lange tijd goed gemaakt en voor het eerst kennisgenomen van een lange speelfilm over de roemruchte Galliërs. Ik heb daar bepaald geen spijt van. In tegendeel. Ik heb regelmatig dubbel gelegen. De meest hilarische scène? De twee Japanse toeristen, die in het oude Egypte souvenirs staan te bekijken! . Hoe verzinnen ze het!
Smaakt naar meer.

avatar van rcuppen79
Door het teleurstellende eerste deel, had ik niet al te hoge verwachtingen voor deze tweede film, maar ik werd hierbij positief verrast. Regisseur Alain Chabat nam het stokje over van Claude Zidi en baseerde zijn verfilming gelukkig op slechts één strip: Asterix & Cleopatra (waarschijnlijk het beste album uit de reeks). Dit komt met name het verhaal ten goede, dat een stuk evenwichtiger is dan zijn voorganger.

Ook de acteurs zijn duidelijk gegroeid in hun rol en Depardieu vond ik nu wel overtuigend als Obelix. En de aanwezigheid van Monica Bellucci is natuurlijk ook altijd een pluspunt. De decors en aankleding zijn top verzorgd en ook de trucages zien er ditmaal overtuigend uit. Al met al is dit vervolg dan ook een enorme verbetering op zijn voorganger.