Le Grand Chemin (1987)

Alternatieve titel: The Grand Highway

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Loup Hubert
met Anémone, Richard Bohringer en Antoine Hubert

Louis, een 9-jarige jongetje, wordt door zijn moeder op vakantie gestuurd omdat de moeder moet bevallen van haar tweede kindje. Louis komt terecht bij vrienden van de moeder. Daar leert hij Martine kennen; een tien jarig meisje die hem lessen over het leven bij brengt.

Mooie franse film die in alle rust haar verhaal vertelt. prachtige beelden van het franse dorpje. Het meisje speelt vrij overdreven in deze film, maar ondanks haar verwoede poging om geloofwaardig als leergierig kindje over te komen, toch een mooie drama-film. 3.5*

Zeer sterke film heb echt genoten van het verhaal en de prachtige beelden. Ik vond het meisje juist sterk in haar rol als de wijsneus. Een dikke 8 dus 4 *

avatar van Mac Hammer Fan
Een pareltje van de Franse film. Samen met APRES LA GUERRE, JEAN DE FLORETTE en MANON DES SOURCES van de jaren tachtig. De Fransen zijn veel sterker in intimistische plattelandsdrama's dan de Amerikanen. Sterke vertolkingen en een intelligent script dat humor en tragedie combineert tot een ontroerende film.
Jammer dat noch LE GRAND CHEMIN, noch APRES LA GUERRE verkrijgbaar zijn op DVD in de Benelux.

avatar van Phantasm
Aardig om een keertje te zien, mooie plaatjes, redelijk verhaal.

avatar van arno74
Een fraaie en rustige film die een eenvoudig verhaal vertelt over een stadsjongetje die in de zomer bij een vriendin van zijn moeder moet logeren. Daar komt hij in aanraking met het leven op het platteland en ontmoet hij ook een bijdehands meisje. Leuke nostalgische film over de avonturen van kinderen tijdens een zomervakantie.

Acteerprestaties zijn prima, en de dialogen - vooral rondom het mondige meisje - geven de film een vrolijke toon. Haar personage zorgt voor de komische noot in dit verder vrij luchtige drama. Ook de scene met de priester die achter de huisarts aanfietst was leuk bedacht.

Leuke film met een feel-good effect. 3,5*

Schitterend acteerwerk van de twee youngster. Spectaculair als van Vanessa Guedji (ondertussen meest actief in de muziekwereld) en ontwapenend eenvoudig en eerlijk als van Antoine Hubert.
Zoals gezegd, de kinderen dragen de film. Opzet van de film is duidelijk : kinderen ontdekken heel wat van de wereld van de volwassenen en volwassenen vinden in de onvoorwaardelijke openheid van kinderen soms het besef terug. Spijtig dat de film op einde flirt met een melodramatische toon.

Heerlijke feel good (jeugd)film over een jongetje dat gaat logeren bij vrienden van zijn moeder op het platteland. Een onzeker jochie dat daar helemaal geen zin in heeft. Maar iedereen ontfermt zich over hem op z'n eigen manier en hij ontdooit snel. Prima spel van iedereen, al dragen de kinderen natuurlijk de film. Klein rolletje van Christine Pascal als de moeder van het jochie. Zo'n film bekijk je met een grote glimlach.

avatar van david bohm
Warme film van het Franse platteland. Het acteerwerk van de kids vind ik niet eens zo sterk. De film is ook wat gedateerd maar goed. Mooi verhaal en aardig in beeld gebracht.