La Guerre des Boutons (2011)

Alternatieve titel: War of the Buttons

Frankrijk
Familie

geregisseerd door Yann Samuell
met Alain Chabat, Mathilde Seigner en Eric Elmosnino

Een dorp in het zuiden van Frankrijk, 1960. Een groep van plattelandsjongeren in de leeftijd van 7 tot 14 jaar onder leiding van de onverschrokken Lebrac is verwikkeld in een strijd met hun grote rivalen, de kinderen uit een naburig dorp. Een strijd om eer en trouw die al generaties lang leeft, waarbij vernedering de meest gevreesde nederlaag is en geen tactiek te extreem is. Met hun nieuwste aanwinst, de dappere en slimme Lanterne, lijkt de overwinning dichtbij. Maar het is niet eenvoudig om te vechten zonder in de problemen te komen met papa en mama als ze thuis komen met gescheurde kleren en ontbrekende knopen.

avatar van Knisper
Wat gek, hebben ze twee keer hetzelfde verhaal verfilmd binnen een jaar?

avatar van gondwana
Veel beter dan la nouvelle guerre.

Prima film naar het bekende verhaal van Louis Pergaud en Inderdaad stukken beter als La Nouvelle Guerre des Boutons (2011) die het zelfde jaar uitkwam , een prachtige setting en de mooie kleuren en de soms aandoenlijke jonge acteurs zijn echt top en een genot om naar te kijken.

Af en toe wel leuke fragmenten, maar het was toch niet m'n ding deze film.
Kon me helemaal niet boeien.

een zeer innemende film; je reinste kinderromantiek. en ik vermoed een film die je niet snel vergeet. En wat een mooie stoere kerken.

avatar van Norma
De kinderen maken deze film goed genietbaar, vooral het jongste kereltje steelt meerdere keren de show. Maar stuk voor stuk acteren ze prima en wat ik vooral goed vond was dat ik tijdens het kijken helemaal niet meer het idee had met kinderen “van nu” te maken te hebben.

Het plot is echter iets te eenvoudig om gedurende de hele speelduur boeiend te zijn waardoor ik een beetje het gevoel kreeg dat ik naar een te lang uitgerekte aflevering van een kinderserie zat te kijken. De onderlinge gevechten zijn vermakelijk (al vond ik ze overigens soms nog best wat ver gaan voor een spelletje) maar na verloop van tijd had ik dat toch wel een beetje gezien.

De bijkomende verhaallijn van het jongetje dat de kans krijgt om verder te leren in plaats van thuis op de boerderij te werken vormde dan ook een welkome toevoeging, maar dit gebeurde in verhouding pas vrij laat in de film waardoor het tegelijk een beetje overkwam alsof het er in gestopt was om er toch maar wat meer verhaal van te maken. Vrolijke film, mooi einde, maar helaas net een stukje te lang.

avatar van russo
Mooie sfeer en leuke stukjes/scenes, maar als compleet verhaal deed het mij niet veel, vond het soms zelfs te langdradig terwijl de film niet eens een lange speelduur heeft.

Had iets weg van de boefjes in het frans

Al zijn het weer de kinderen die het doen, deze "La Guerre des Boutons" haalt niet de spontaniteit en de pittigheid van Yves Robert's versie uit 1962.
Natuurlijk loopt een remake heel vaak in de déjà-vu-val, maar het was deze keer toch wat eentonig en soms wat gekunsteld.
Niettemin een jeugdfilm die mag gezien worden, zonder hoge toppen te scheren;