• 13.891 nieuwsartikelen
  • 171.832 films
  • 11.447 series
  • 32.491 seizoenen
  • 634.881 acteurs
  • 197.269 gebruikers
  • 9.233.240 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Guerre des Boutons (2011)

Familie | 109 minuten
3,18 36 stemmen

Genre: Familie

Speelduur: 109 minuten

Alternatieve titel: War of the Buttons

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Yann Samuell

Met onder meer: Alain Chabat, Mathilde Seigner en Eric Elmosnino

IMDb beoordeling: 6,4 (2.287)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot La Guerre des Boutons

Een dorp in het zuiden van Frankrijk, 1960. Een groep van plattelandsjongeren in de leeftijd van 7 tot 14 jaar onder leiding van de onverschrokken Lebrac is verwikkeld in een strijd met hun grote rivalen, de kinderen uit een naburig dorp. Een strijd om eer en trouw die al generaties lang leeft, waarbij vernedering de meest gevreesde nederlaag is en geen tactiek te extreem is. Met hun nieuwste aanwinst, de dappere en slimme Lanterne, lijkt de overwinning dichtbij. Maar het is niet eenvoudig om te vechten zonder in de problemen te komen met papa en mama als ze thuis komen met gescheurde kleren en ontbrekende knopen.

logo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74654 berichten
  • 5943 stemmen

avatar van Knisper

Knisper

  • 13022 berichten
  • 1266 stemmen

Wat gek, hebben ze twee keer hetzelfde verhaal verfilmd binnen een jaar?



avatar van gondwana

gondwana

  • 1212 berichten
  • 1464 stemmen

Veel beter dan la nouvelle guerre.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22897 berichten
  • 75805 stemmen

Prima film naar het bekende verhaal van Louis Pergaud en Inderdaad stukken beter als La Nouvelle Guerre des Boutons (2011) die het zelfde jaar uitkwam , een prachtige setting en de mooie kleuren en de soms aandoenlijke jonge acteurs zijn echt top en een genot om naar te kijken.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Af en toe wel leuke fragmenten, maar het was toch niet m'n ding deze film.

Kon me helemaal niet boeien.


avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

  • 218 berichten
  • 213 stemmen

een zeer innemende film; je reinste kinderromantiek. en ik vermoed een film die je niet snel vergeet. En wat een mooie stoere kerken.


avatar van Norma

Norma

  • 3463 berichten
  • 5088 stemmen

De kinderen maken deze film goed genietbaar, vooral het jongste kereltje steelt meerdere keren de show. Maar stuk voor stuk acteren ze prima en wat ik vooral goed vond was dat ik tijdens het kijken helemaal niet meer het idee had met kinderen “van nu” te maken te hebben.

Het plot is echter iets te eenvoudig om gedurende de hele speelduur boeiend te zijn waardoor ik een beetje het gevoel kreeg dat ik naar een te lang uitgerekte aflevering van een kinderserie zat te kijken. De onderlinge gevechten zijn vermakelijk (al vond ik ze overigens soms nog best wat ver gaan voor een spelletje) maar na verloop van tijd had ik dat toch wel een beetje gezien.

De bijkomende verhaallijn van het jongetje dat de kans krijgt om verder te leren in plaats van thuis op de boerderij te werken vormde dan ook een welkome toevoeging, maar dit gebeurde in verhouding pas vrij laat in de film waardoor het tegelijk een beetje overkwam alsof het er in gestopt was om er toch maar wat meer verhaal van te maken. Vrolijke film, mooi einde, maar helaas net een stukje te lang.


avatar van russo

russo

  • 252 berichten
  • 912 stemmen

Mooie sfeer en leuke stukjes/scenes, maar als compleet verhaal deed het mij niet veel, vond het soms zelfs te langdradig terwijl de film niet eens een lange speelduur heeft.

Had iets weg van de boefjes in het frans


avatar van Movsin

Movsin

  • 8104 berichten
  • 8310 stemmen

Al zijn het weer de kinderen die het doen, deze "La Guerre des Boutons" haalt niet de spontaniteit en de pittigheid van Yves Robert's versie uit 1962.

Natuurlijk loopt een remake heel vaak in de déjà-vu-val, maar het was deze keer toch wat eentonig en soms wat gekunsteld.

Niettemin een jeugdfilm die mag gezien worden, zonder hoge toppen te scheren;


avatar van blurp194

blurp194

  • 4985 berichten
  • 3879 stemmen

Sommige boeken worden verfilmd, en soms zelfs meer dan een keer. Maar er zijn er niet zoveel waarvan twee films met een week tussenpoos in de bioscoop terecht komen - zodanig dat de titel van de tweede dan maar het woord ‘nouvelle’ over de poster heen geplakt moest krijgen. Absurd, maar wel leuk om ze dan allebei te bekijken.

Sowieso zijn dit dan de 4e en 5e verfilming, want er waren er al wat - uit 1936, 1962, een Engelse uit 1994 en nu dus deze twee uit 2011. Wat me meteen al brengt op een van de opvallende verschillen, want de 4e (die zonder ‘nouvelle’, en laat ik die heel elitair maar ‘de Samuell’ noemen) speelt in 1960 - dus ruim na de oorlog - en de 5e (de Barratier) speelt in 1944. Terwijl het boek uit 1912 is, en dus geen verwijzingen naar de wereldoorlogen kent. Van beide films eigenlijk nogal een twijfelachtige keuze wat mij betreft, en zeker voor de Samuell veroorzaakt dat ook nogal wat incongruenties - de setting in 1960 klopt teveel niet met de sfeer.

Barratier gaat zich dan vervolgens te buiten aan een cliché plot met alle ‘verplichte’ elementen van de setting tijdens WWII, hoewel het op zich dan nog wel vrij charmant gebracht wordt. Wellicht vooral gemotiveerd door het idee om de volwassenen wat meer ruimte in het narratief te geven, en met Casta, Canet en Merad is dat beslist geen straf - vooral Casta met haar prettig zonnige aanwezigheid is daarbij een fel contrast met de zorgelijke en wat norse Seigner die Samuell ten tonele voert, en Elmosnino en Testot winnen het ook niet van Canet en Merad. Bij de kinders is dat misschien dan weer andersom, want hoewel ze bij Barratier vrolijker en frisser uit hun ogen kijken (en ietwat onlogisch eigenlijk, gezien de setting in de oorlog in vergelijking met de veel vrolijkere 60-er jaren) vind ik ze bij Samuell veel geloofwaardiger en natuurlijker - en vooral veel meer zoals kinderen er in 1960 of zo bijliepen, of wellicht zelfs in 1912. Wat Barattier ten tonele voert is meer het soort kind waar we in deze eeuw aan gewend zijn geraakt - allemaal keurig geknipt, alles keurig recht getandartst en desnoods een nose job, zeg maar. Dat was vroegâh toch echt wel anders.

Wat me wel bij beide films bekruipt is dat het misschien gewoon beter geweest was om bij de originele setting te blijven, en veel strakker het originele boek te volgen. Maar, ik heb het nooit gelezen - en ik voel me ook wat te ver verwijderd van de doelgroep om daar moeite voor te gaan doen. Wellicht dat de afstand tussen het boek en de tijd van nu te groot is voor de doelgroep. Daarmee eigenlijk meteen de volgende vraag, waarom dan toch dit boek als bron - maar daarop was het antwoord al duidelijk, want uit het auteursrecht gevallen en dus gratis beschikbaar. Beter half gejat dan zelf verzonnen.

Kom ik bij de vraag, wat vind ik er van en welke was dan de ‘beste’ - voor wat dat waard is. En dat is geen simpele vraag. De oorlog van de kinders heeft Samuell beter, maar Barratier heeft Casta. Daarmee blijft het toch wel wat in balans. In Frankrijk deed Barratier het overigens beter, met 1.5M tegenover 1.4M verkochte kaartjes - en ook daarbij moet gezegd, voor wat dat waard is.