Mortal Kombat (1995)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Robin Shou, Christopher Lambert en Bridgette Wilson

De beste strijders, de Mortals, gaan het gevecht aan met het kwaad in het afschrikwekkende koninkrijk 'Outworld'. De inzet is niets minder dan het lot van de wereld en al haar bewoners. De drie Mortals worden uitgenodigd door Shang Tsung voor de tiende Mortal Kombat en onder de leiding van de machtige dondergod Rayden leren ze hun eigen innerlijke angst te overwinnen. Wanneer de vierarmige prins Goro dit toernooi zou winnen, raakt de aarde voor eeuwig ondergedompeld in een grote duisternis. Maar de Mortals hebben een geheim wapen, de beeldschone prinses Kitana. Maar zullen zij erin slagen de rust en vrede op 'Outworld' te herstellen?

avatar van wu-tang
Die Anderson was voor mij toch een regisseur die nog wel eens leuke filmpjes maakte vooral aan het begin van zijn carriere .

Snap ook niet wat die moet met die hele reeks van gedrochten uit de resident evil reeks !!

avatar van JacoBaco
wu-tang Na Death Race (2008) en tevens mijn favoriet van Anderson heeft ie helaas geen goede films meer geregisseerd.

avatar van wu-tang
Klopt inderdaad !

Zelfs vind ik Event Horizon (1997) 1 van zijn betere films .

Ik merk wel dat ik zijn films nu wat minder waardeer , dan pakweg 15 jaar geleden .

Beetje zelfde verhaal als met Mortal Combat denk ik

blijft toch wel geweldig.vind deze film nog altijd na al die tijd een super film.ik vermaak me altijd prima als ik ze weer zie.

avatar van PEN15
Ik kan me niet meer herinneren Mortal Kombat ooit te hebben gezien. Voor de Annihilation-flop zijn we nog naar de bios geweest..OK ik weet dat je hierom wilt lachen, doe dat gerust.. maar ik kan het nog leuker voor je maken: we gingen naar MKII om de teleurstelling van een andere "flop" weg te spoelen: THE POSTMAN (kreeg in die tijd een hoop negatieve kritiek te verduren).

Ook ik hield tijdens de gouden gloriedagen van hippe arcade-games van dit spelletje en vooral omdat het digitized graphics waren. Dat was een toegepaste techniek waarbij eerst alles wordt gefilmd en daarna tot computeranimatie wordt verwerkt. Pit-Fighter is daar nog een bekend voorbeeld van. Mijn toegekende ★★★ zijn eerlijk gezegd ook meer om de fantasierijke decors en de jeugdherinneringen, want ik kan me goed voorstellen dat een neutrale kijker dit het zoveelste bloedeloos¹ dom toernooi-vechtfilmpje vindt.

Ik zou wat aanmerkingen kunnen hebben op het verhaal, maar blijkt dat dit geschreven is door de geestelijk vaders van de video games dan is de mond gelijk gesnoerd.
Toch zijn er andersom natuurlijk ook video games gebasseerd op films, zoals the Terminator waar ik bakkenvol met geld aan heb uitgegeven om de Sega CD-rom versie te kunnen spelen. Ik zag op plaatjes dat ze veel verder gingen dan in de film waar je een hoop levels van de verzetsstrijd tegen de machines kon spelen. Ook die speelhallenversie van Judgment Day had veel meer levels daarvan dan in de echte film. Soms waren dit soort games een verlengstuk van films, voorbeeld ook Alien 3 the gun die ik zelfs beter zou vinden dan Alien³ als ze daarvan het verhaal hadden gebruikt!

¹ no pun intended!

Die scene dat Goro al die mortals afmaakt is fokking bruut !!

Blijft een klassieker. Je merkt wel dat het acteren steeds slechter lijkt te worden maar vooral Cage en Sonja maken het nog altijd de moeite waard samen met Scorpion en Subzero

avatar van 84robkuh
Als je bekend bent met de game dan zul je veel herkanbare personages tegenkomen. Dit zorgt er ongetwijfelt voor dat veel mensen (waaronder ikzelf) dit een aardige film vinden.

Maar als je het spel nog nooit gespeeld hebt, dan is dit waarschijnlijk inderdaad een erg slechte film. Erg slecht geacteerd en het verhaal is flinterdun.

Maar dit is voor de fans nartuurlijk minder belangrijk.

avatar van jippie2010
Onbekend met de game, en wat een gedrocht van een film is dit!
Voor de liefhebbers zullen we maar zeggen, want filmtechnisch is het één groot drama. *1,5

avatar van Uier
Heerlijke pulp! En die themesong blijft meesterlijk.
Kan niet wachten op de nieuwe versie van Wan. Met de hedendaagse CGI mogelijkheden in combinatie met de karakteristieke MK gore kan dat bijna niet anders dan een flawless victory worden.

Hopelijk zit de themesong er ook weer in. .

avatar van BlueJudaskiss
Vrolijke onzin met verrassend goede effecten en een - voor dit genre - overzichtelijk verhaal. Ik heb genoten van die lekkere jaren '90-techno.

Nostalgie. Niet alleen de game, maar ook de film.
Canal+ kijken op een druilerige woensdagnamiddag.
Blazen omdat deze brij afgehaspeld wordt, maar toch uitkijken.
Uitstelgedrag voor het huiswerk, uiteraard, maar ook herkenbaarheid, eenvoud, goed overwint kwaad.

En dan 25 jaar later, slapeloze nacht, Netflix aan, scrollen, Mortal Kombat? Yeah, right?!
We hoeven niet meer te kijken, we kunnen kiezen wanneer we wat zien. Maar op woensdagnacht kijk je geen hoogstaand werk, je kijkt een film waarbij het niet erg is dat je in slaap valt, je hoopt dat je bij de film in slaap valt! En anderhalf uur vliegt voorbij met slecht acteerwerk, maar ook memorabele quotes als:

You'll fight bravely enough, but foolishly, carelessly and you'll be beaten
If you are afraid to trust, you will lose!

Bijna kom ik in de verleiding om dit werk een hoge quotering te geven, bijna... Maar de ochtend en een beetje slaap komt en verder dan 2* ga ik niet. Ook al vind ik Mortal Kombat fantastisch!

avatar van soom
300 Is (en was) zo niet mijn ding, maar mooi genoeg om toch een kleine, kleine voldoende in de wacht te slepen.
Grappig dan, dat ik daar ergens in de commentaren las, dat iemand vond dat het op een computerspel leek. Die ervaring had ik namelijk totaal niet.

En hier wel.
Het roept echt een sfeer op van een computerspel. Vooruit, okee, een game. Iets wat ik me heel vaagjes nog weet te herinneren van DoA, die ik helemaal niet tof vond.
Alles hier schreeuwt slecht, slechter, slechtst. Het is zo fout dat het pijnlijk zou kunnen zijn of worden. Maar het is gewoon een waanzinnige film.
Zo heerlijk onvoldoende en met zo veel humor gemaakt, dat ik dit echt niet serieus kan nemen. En daardoor is het genieten geblazen.

avatar van Shadowed
Andersons tweede.

Dat mag wel duidelijk zijn, want Mortal Kombat is niet de meest professionele film. Een guilty pleasure voor enkelen, maar ik denk dat ik de film te laat heb gezien. Dit lijkt me typisch zo'n film die voor kinderen erg gaaf is en de game ook spelen, maar voor mij is het nu allemaal iets minder aantrekkelijk.

Zeker de gang van zaken is nogal rommelig in Mortal Kombat. Dat W.S. Anderson geen interesse heeft in goede scripts is niet onbekend, maar hier is het wel heel ernstig. Of dat nu uiteindelijk aan het schrijfwerk of aan de regie ligt twijfel ik over, aangezien er ook verhalen op het internet staan over de onervarenheid van W.S. Anderson op de set.

Visueel is het allemaal behoorlijk fout en lomp. De CGI is afgrijselijk lelijk, het lijkt op Sharknado maar dan oprecht. Ook het camerawerk, de montage en de actie zelf hadden wat meer aandacht mogen krijgen. De gevechten zijn rommelig en matig gemonteerd waardoor het nooit echt cool is. Wel zitten er een aantal foute gevechten in die de boel wat opfleuren, ondersteunt door een heerlijke soundtrack.

Acteerwerk is verder niet al te best, al doen enkele crewleden het wel aardig. Het zijn vooral de dialogen die van bedroevend niveau zijn. Enkele personages komen inderdaad letterlijk uit de game, de mix van ultraserieuze figuren en grappenmakers gaat niet zo lekker, vooral omdat beide kanten extreem sterk worden aangezet.

Er heerst best een lekker tempotje, maar W.S. Anderson wil iets te veel. Zo lijkt de film leuk te zijn met dat toernooi enzovoort, maar dat toernooi doet er bijna niet aan toe en zo krijgen we vooral een standaardplotje met vermiste familieleden en missies. Ik vind het jammer dat dit soort dingen altijd de leuke elementen moeten overdekken zoals het toernooi zelf.

Duurt verder net wat te lang, maar er zit wel genoeg actie in om de kijker geboeid te houden. Veel actie, al is niet elke scene even leuk. De foutheid en lompheid van de film komt een klein eind, maar het rommelige en saaie verhaal is toch wel een serieuze domper. Dat de personages zo karikaturaal mogelijk neergezet worden helpt ook beslist niet. Wat vlottere regie en beter gemonteerde actiescenes hadden deze film wonderen kunnen brengen. Voor nu een onvoldoende, ik blijf er toch bij dat ik deze film te laat heb gezien.

avatar van Roger Thornhill
Paul W.S. Andersons eerste verscheen een jaar eerder: Shopping (1994) .

avatar van Shadowed
Thanks, het is aangepast

Er is 1 positief iets aan deze film en dat is Talisa Soto. Voor de rest snel vergeten

avatar van jpbosch
Als kind stond ik meevechtend deze film te kijken, nostalgiestem