Mortal Kombat (1995)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Robin Shou, Christopher Lambert en Bridgette Wilson

De beste strijders, de Mortals, gaan het gevecht aan met het kwaad in het afschrikwekkende koninkrijk 'Outworld'. De inzet is niets minder dan het lot van de wereld en al haar bewoners. De drie Mortals worden uitgenodigd door Shang Tsung voor de tiende Mortal Kombat en onder de leiding van de machtige dondergod Rayden leren ze hun eigen innerlijke angst te overwinnen. Wanneer de vierarmige prins Goro dit toernooi zou winnen, raakt de aarde voor eeuwig ondergedompeld in een grote duisternis. Maar de Mortals hebben een geheim wapen, de beeldschone prinses Kitana. Maar zullen zij erin slagen de rust en vrede op 'Outworld' te herstellen?

avatar van wu-tang
Die Anderson was voor mij toch een regisseur die nog wel eens leuke filmpjes maakte vooral aan het begin van zijn carriere .

Snap ook niet wat die moet met die hele reeks van gedrochten uit de resident evil reeks !!

avatar van JacoBaco
wu-tang Na Death Race (2008) en tevens mijn favoriet van Anderson heeft ie helaas geen goede films meer geregisseerd.

avatar van wu-tang
Klopt inderdaad !

Zelfs vind ik Event Horizon (1997) 1 van zijn betere films .

Ik merk wel dat ik zijn films nu wat minder waardeer , dan pakweg 15 jaar geleden .

Beetje zelfde verhaal als met Mortal Combat denk ik

blijft toch wel geweldig.vind deze film nog altijd na al die tijd een super film.ik vermaak me altijd prima als ik ze weer zie.

avatar van PEN15
Ik kan me niet meer herinneren Mortal Kombat ooit te hebben gezien. Voor de Annihilation-flop zijn we nog naar de bios geweest..OK ik weet dat je hierom wilt lachen, doe dat gerust.. maar ik kan het nog leuker voor je maken: we gingen naar MKII om de teleurstelling van een andere "flop" weg te spoelen: THE POSTMAN (kreeg in die tijd een hoop negatieve kritiek te verduren).

Ook ik hield tijdens de gouden gloriedagen van hippe arcade-games van dit spelletje en vooral omdat het digitized graphics waren. Dat was een toegepaste techniek waarbij eerst alles wordt gefilmd en daarna tot computeranimatie wordt verwerkt. Pit-Fighter is daar nog een bekend voorbeeld van. Mijn toegekende ★★★ zijn eerlijk gezegd ook meer om de fantasierijke decors en de jeugdherinneringen, want ik kan me goed voorstellen dat een neutrale kijker dit het zoveelste bloedeloos¹ dom toernooi-vechtfilmpje vindt.

Ik zou wat aanmerkingen kunnen hebben op het verhaal, maar blijkt dat dit geschreven is door de geestelijk vaders van de video games dan is de mond gelijk gesnoerd.
Toch zijn er andersom natuurlijk ook video games gebasseerd op films, zoals the Terminator waar ik bakkenvol met geld aan heb uitgegeven om de Sega CD-rom versie te kunnen spelen. Ik zag op plaatjes dat ze veel verder gingen dan in de film waar je een hoop levels van de verzetsstrijd tegen de machines kon spelen. Ook die speelhallenversie van Judgment Day had veel meer levels daarvan dan in de echte film. Soms waren dit soort games een verlengstuk van films, voorbeeld ook Alien 3 the gun die ik zelfs beter zou vinden dan Alien³ als ze daarvan het verhaal hadden gebruikt!

¹ no pun intended!