ad

Met onder meer: Lewis Tan, Jessica McNamee en Tadanobu Asano

Releasedatum: 7 april 2021

Over Mortal Kombat

"Get over here."

Cole Young, een uitgerangeerde MMA-vechter, raakt betrokken bij de decennialange bovennatuurlijke oorlog tussen twee lang geleden overleden ninja-clans. Young raakt vervolgens met verschillende anderen verwikkeld in een vechttoernooi dat georganiseerd wordt door Raiden. Onder hen bevinden zich onder andere Jax en Sonya Blade, die een vreemde band met Young delen in de vorm van mysterieuze moedervlekken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hanzo Hasashi / Scorpion

Kung Lao

avatar van Dennisj

Dennisj

Snap niet helemaal de kritiek dat er te weinig verhaal in zou zitten. Wat verwacht je dan dit is Mortal Kombat, ik wil groffe actie en brute kills zien. Het verveelt geen moment want de actie volgt zich elk moment op. Lekker verstand op 0 en kijken maar. Heb de game maar even gespeeld maar de characters kon ik er met de weinige MK kennis er zo uithalen. Top film.

avatar van Shinobi

Shinobi

"I know you had fuck all choices. Afraid time's up. Time to jump out of this shit box."

Volgens mij heb ik de oude films nooit gezien, maar de games heb ik wel altijd met veel plezier gespeeld. De hype rondom deze reboot maakte mij dan ook erg benieuwd.

Het welbekende concept rondom het toernooi tussen Earthrealm en Outworld wordt weer als rode draad gebruikt. Ditmaal geeft men er wel een andere draai aan door een nieuw personage te introduceren in de vorm van Cole Young. Het is een aardige poging om de boel wat op te schudden, maar het verhaal stelt uiteraard niet veel voor.

Als liefhebber kijk je vanzelfsprekend voor de actie. Wat dat betreft is het een beetje wisselvallig te noemen. Aan de ene kant zijn de gevechten vrij braafjes en eigenlijk zijn alleen de kenmerkende fatalities lekker bloederig. De vele cuts maken het er niet beter op. Het is erg jammer dat de broodnodige rauwheid ontbreekt in het geheel.

Qua pacing loopt het niet allemaal even lekker. Daarbij is er een sterk contrast tussen de serieuze opening en het verdere verloop. De film lijkt de hele tijd op te bouwen naar het toernooi, maar is plotsklaps afgelopen; voor mijn gevoel was er niet echt een finale. Het is dat er uit de verrassende hoek van Kano nog wat leuke humor in zit. De beste man draagt zowat de film.

Al met al is deze reboot van 'Mortal Kombat' best oké voor wat het is, maar er had echt meer uitgehaald kunnen worden. Desondanks ben ik wel benieuwd naar een eventueel vervolg.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Glacius

Glacius

Niet slecht, maar allesbehalve de duistere, bloederige film waar ik op gehoopt. Eigenlijk begint de film best aardig. Er zit op dat punt een zekere realisme en duisterheid in de film die past bij een volwassenere MK. Helaas daalt het niveau aanzienlijk wanneer de "helden" in Raidens tempel belanden om daar getraind te worden. Had de superpowers terzijde gelaten (alleen behouden tot Outworld en Netherrealm karakters) en meer gefocust op vechtscenes met een ijzersterke choreografie, en ik vermoed dat de film veel beter tot z'n recht was gekomen. Realistisch en duister. Helaas kozen ze er echter voor om teveel fantasie elementen toe te voegen, met bijhorende overacting. Gemiste kans. Personages zoals Nitara en Kabal vond ik weinig toevoegen. Die gaven de film nogal een hoog Power Ranger gehalte. Ook Gorro vond ik tegenvallen, door de matige CGI. Hij voelde ook niet aan als een eindbaas. De toevoeging van Cole Young was ook onnodig. Johnny Cage had zonder problemen de hoofdrol kunnen krijgen. De kracht van Cole Young was ook van niveautje Power Rangers. Jax vond ik ook enigszins een mislukking, puur door de manier waarop hij z'n volwaardige cyborg armen kreeg. En Reiko was helemaal om te huilen. Ik denk dat MK beter tot z'n recht was gekomen als een volwaardige serie met meer verhaal, zoals de MK webseries ons een voorproefje van gaf. Meer opbouw, meer verhaal, meer realisme. De film bevat wel veel leuke ode momenten aan de games, waaronder de bijzonder irritante tackle kick. 'Is that all you can do'? Hoe vaak ik dat niet gezegd heb (in het Nederlands), als de AI in de games mij begon te frustreren met 'repeating moves'. Ook een aantal leuke fatalities. Helaas is het niet genoeg om de film boven de middenmoot uit te laten stijgen.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Ik heb van mijn leven nog nooit een computerspel gespeeld en dat zal ook nooit gebeuren. Ik vind dat zonde van mijn tijd en heeft mij ook nooit geboeid. Maar de verfilming van deze games vind ik wel leuk, al zijn het net als de meeste blockbusters gewoon van een 13 in een dozijn. Mortal Combat is leuk kijkplezier met voldoende bloederige actie en special effectten voor de liefhebbers.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Grindhouse62 schreef:

Waarom is een game spelen zonde van je tijd maar uren ''dom'' een film of serie kijken niet?

avatar van Glacius

Glacius

Ajax&Litmanen1 schreef:

Onwetendheid gecombineerd met een portie vooroordelen. Zie je wel vaker bij de oudere pre-gaming generaties. Vervolgens als je ze eenmaal over hun 'nieuwigheids'angst heen helpt en de juiste game voorschotelt, zijn ze hooked.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Glacius schreef:

Ja, het zal wel de generatie zijn die een streamingdienst ook onzin vind, omdat er op NPO 1, 2 en 3 al zoveel leuke tv-programma's zijn

Gamen is juist interactief een film of serie kijken. Het kan niet je ding zijn, prima. Maar beetje raar zoiets zonde van je tijd te noemen en dan wel uren naar de kijkbuis staren.

avatar van filmkul

filmkul

Op zich niet slecht maar wel een beetje een tegenvaller. Het verhaal is volgens verwachting zwak. De uitwerking wisselt. Het begin is best goed met een mooie actierijke opening. Halverwege zakt de film wat in. De laatste drie kwartier is voor de gevechten gereserveerd. Helaas vallen die wat tegen. Sommige knokpartijen gaan te makkelijk en duren te kort. Voor het laatste gevecht neemt men wel de tijd maar overall valt het wat tegen. Verder ziet de film er visueel goed uit met MK waardige bloederige gevechten. Er had meer in kunnen zitten. 3.0

avatar van DiDa

DiDa

Ik heb me echt super vermaakt met deze Mortal Kombat. Ik ging er met weinig verwachting in, maar ik had echt regelmatig een big smile op mijn gezicht. Lekker tempo, coole verwijzingen naar de game en lekkere brute actie. Het is gewoon verstand op 0 en genieten. Ik kan niet wachten op het vervolg! Want er valt zeker nog een hoop uit te bouwen. Top gedaan!

avatar van Shadowed

Shadowed

Redelijk.

Mortal Kombat heeft op het internet veel lawaai losgemaakt. De promotie was op z'n zachts uitgedrukt uitstekend en de beloftes dat deze film ook serieus bloederig zou gaan worden maakte mij ook wel nieuwsgierig. Voor de fans die zich nog afvragen of er wat bloed mag vloeien, het antwoord is ja. Er vloeit opvallend veel bloed in deze film.

Wel lekker eigenlijk, want ondanks dat het met CGI is bewerkt heb ik bloedvergieten zoals hier best gemist in de grotere producties. De eerste 7 minuten krijgen er direct al een aparte sfeer mee, maar dat blijft ook direct de enige scene met een langdurig bloederige scene. Het overige bloedvergieten gaat namelijk naar de zogenaamde "fatalities", maar die scenes duren bij lange na niet zo lang als de opening.

McQuoid heeft een cast tot z'n beschikking die best wel een partij kunnen slaan en schoppen, maar Mortal Kombat grijpt vaak wel erg makkelijk naar computereffecten, waardoor de vechtscenes zelf wat minder indruk maken. Bovendien zijn de effecten niet geweldig, alhoewel scherp. Alles komt helder in beeld en geen scene is te donker, maar dat weet niet te verhullen dat in bijzonder de monsterlijke tegenstanders maar matig tot leven komen.

Daarnaast is het acteerwerk ook niet geweldig en ondanks dat deze film een overvloed kent aan bijzondere personages weten er maar weinig tot leven te komen. Sonya Blade en Kano vond ik nog wel leuk, maar betere acteurs zoals Taslim krijgen toch echt te weinig ruimte om te stralen. Dat gebrek aan ruimte vormt overigens wel vaker een probleem door de film heen, want erg weinig leden van de cast krijgen echt de ruimte om te stralen.

De actie is aardig en ook zeker bruut, maar overweldigend is het nooit. Ik miste toch echt een rush tijdens de film, want je kijkt vooral tegen 1-tegen-1 gevechten aan (die overigens wel passend zijn bij de game) maar zo overgoten met computergedoe dat het weinig indruk maakt. Met de editing en de montage is weinig mis en het camerawerk is ook redelijk, maar het tempo kent weleens problemen en zeker het verhaal is matig te noemen.

Niet vanwege het gebrek aan verhaal, maar de rommeligheid ervan. Het is altijd moeilijk om een game te vertalen in een film, en ik denk dat de gouden sleutel gewoon is om je te focussen op een beperkt deel van de game. Bij deze film voelt het erg aan alsof ze gewoon alles in 1 film wilde proppen en dat voelt gehaast en afgeraffeld aan. Niet onverwacht, maar niettemin jammer.

Mortal Kombat mag zichzelf zeker tot een van de meer bijzondere titels kronen binnen 2021, maar inhoudelijk blijft het allemaal rommelig en iets te vol. De bruutheid mag zeker doorpakken, en daar was ik ook aardig blij mee, maar toch weet deze film de verwachtingen beperkt in te vullen. Leuk om eens gezien te hebben, maar niet veel meer.

avatar van jpbosch

jpbosch

Waar kan je deze bekijken?

avatar van rustugan

rustugan

Uit nostalgische overwegingen krijgt de film een hoger cijfer van mij dan anders. Het was echt een feest van herkenning maar goed was het allemaal niet :

Pluspunten :

+ Sub-zero en Scorpion, gevechten tussen deze 2 waren het mooiste uitgewerkt.

+ Goro, goede weergave.

+ Kano, vermakelijk neergezet, soms wel wat te geforceerd aanwezig.

Minpunten :

- Hoewel er nog op het einde naar geteased werd, miste ik toch echt Johnny Cage.

- Reiko, verbaasde me het meeste dat dit karakter erin voor kwam. Bovendien erg slecht geacteerd.

- Cole kwam over als een pussy, maar verslaat uiteindelijk wel sub-zero...

- Raiden, matig geacteerd, en de wat norse uitvoering had ik niks mee.

- Locaties waren weer zo repetitief.

- Kostuums vond ik matig uitgewerkt. Sub Zero leek meer op Noob Saibot.

avatar van Brabants

Brabants

Mortal Kombat 2021 is een mooie film wat prima weet uit te beelden van dat, wat je verwacht wat erbij hoort. Alleen mag er wel iets meer gewerkt worden aan een verhaal. Dit was zo leeg dat me eigenlijk de mooie beelden niets deden. Jammer en voor mij een staaltje gemiste kans.

avatar van rep_robert

rep_robert

Wat een ontzettend domme film is dit geworden zeg. Dat je niks qua plot of de acteurs mag verwachten is iets waar ik op voorbereid was. Daar heb ik geen kritiek op, nou ja.. Eigenlijk wel, maar dat ligt meer aan de imcompetente mensen achter deze film.

Dat de makers eigenhandig de complete Mortal Kombat vibe om zeep weten te helpen is echt heel knap. Die Cole Young is afschuwelijk bedacht en dient geen enkel nut, vooral als je uit 100+ bestaande characters kan kiezen. De focus op Sonya Blade en Jax die de expositie scenes uitdragen is ontzettend verkeerd gekozen.

Kano is maar irritant (en mensen prijzen zijn rol? Onbegrijpelijk), dat hele arcana gezwam slaat nergens op (maar dan ook echt compleet nergens op), alle leuke personages uit de games lopen er verloren en zonder ziel bij (Goro wordt als een kneus in een achtertuin geslacht en Shang Tsung loopt ook alleen maar inhoudsloos zonder uitdieping rond). Maar bovenal de vechtscenes waren allerbelabberst. De bloedige fatality's ter spijt, het was behoorlijk niveauloos. En dan laat je Jax met z'n fatality Reiko niet eens in de pit gooien, wat een ontzettende teleurstelling als we het toch over fatality's hebben. En dan ook nog eens een zielloze, onherkenbare OST en je hebt gewoon geen Mortal Kombat film.

Het hele budget ging op aan de backstory tussen Scorpion en Sub-Zero. Beter hadden ze de hele film de focus hierop gelegd. Dan nog een paar andere character films met als eindstation het Mortal Kombat toernooi. Nu hebben we niks van dit alles gekregen.

Echt heel erg matig. Snap niet dat mensen deze zooi weten te waarderen. Het doet echt alles fout als je van de games en dit universum houdt. En bovenal, het voelt gewoon niet als een Mortal Kombat film.

avatar van macrobody

macrobody

Ik kreeg precies wat ik verwachtte. Het draait om de gevechten, niet om het verhaal.

avatar van joeychim_

joeychim_

Bioscooprelease is gecancelled. Vanaf 19-05 mei te zien op Pathé Thuis.