Death Race (2008)

3,39

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
98 minuten / 111 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Jason Statham, Tyrese Gibson en Joan Allen

In de nabije toekomst hebben een gevangenisdirecteur en haar bewakers een gruwelijk spel verzonnen. De gevangenen moeten meedoen met een op televisie uitgezonden race-wedstrijd die voor velen dodelijk afloopt. Ex-coureur Jensen Ames wordt onterecht opgepakt en krijgt de keuze om mee te doen aan de race, met het masker van de populaire raceheld Frankenstein, of weg te rotten in een cel.

681 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van stipstap
Nomak schreef:
Erg flauwe ongeloofwaardige en zwaar overdreven actiefilm. Een vrouwelijke gevangenisdirecteur met een programma waarin criminelen het tegen elkaar opnemen in dodelijke races. En dan zorgt ze ervoor dat familieman Jason Statham in de bak terecht om zo meer kijkcijfers te krijgen. Statham is namelijk een uitstekend chauffeur en moet in de huid kruipen van een zekere Frankenstein om zo zijn vrijheid terug te winnen. Natuurlijk zijn ze niet van plan om hem echt vrij te laten. Wat een hoop onzin allemaal. Ook dat team van Statham, het zijn zogezegd allemaal de zwaarste criminelen van het land, moordenaars, verkrachters, noem maar op. Het zijn in elk geval allemaal van die mannen die denken dat ze erg stoer zijn. En wie zit er in zijn team? Juist ja, een man die eigenlijk niet eens een gevangene is en een dikkerd met een huilgezicht. Jason Statham is werkelijk het enige wat de film nog een beetje goed maakt, voor de rest stelt het niet veel voor. Film zit ook overvol met onzinelementen die totaal overbodig zijn. Die vrachtwagen die zowat alle deelnemers komt uitmoorden, waar is dat goed voor? Je zou toch denken dat ze voor de volgende race nog wat deelnemers moeten overhouden, waarom dan iedereen vermoorden? En die vrouwen zitten ook alleen maar in de film om de geile pubertjes te vermaken, scène waarin ze geïntroduceerd worden is dan ook nogal belachelijk. Neen hoor, veel stelt dit niet voor. Death Race is een erg tegenvallende film.

En ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

avatar van Beertje45
Een alledaagse aktiefilm waar het verhaal bijzaak is, als de aktie maar goed zit en daar staat Jason Statham ondertussen al lang voor gekend. Vond het leuk.

ipman-99
"I Love This Game." ... " !!!

Fantastische Actie-Sf !!! "Death Race 1" is een geweldige Actiefilm met een vleugje sf en natuurlijk met actieheld Jason Statham van dienst! "Death Race" is gebaseerd op de cultklassieker "Death Race 2000" uit 1975. Wat een vette Actiefilm die adrenaline raast over heel je huiskamer ! "Death Race" past goed tussen andere futuristische Actiefilms van de laatste jaren. Schaars geklede dames, gepantserde wagens, Heel wat heerlijke gevechten en natuurlijk vette achtervolgingen ! Het machogedrag is ook zeer opmerkelijk aanwezig net zoals de heerlijke Quotes ... "I'm the fucking grim reaper baby" !!!

avatar van myster01
"I Love This Game." ... " !!!
(en de rest van ipman-99's commentaar)

helemaal mee eens!

avatar van ILDIB
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Te goed voor 3, te slecht voor 3,5, dan maar voordeel vanwege de prettige dame.
Onzinnige racebeelden overigens, Heel veel korte shots die meer storen dan mooi zijn, de wide shots zijn wel mooi. Grote blunder, de halve tijd is er geen bijrijder!! En die zijn echt wel aanwezig. En het naar elkaar kijken kan niet want hij heeft spiegelend glas, dus heeft geen zin.

McShane (coach) vond ik verreweg de beste acteur.

avatar van Joy4ever
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De scene waarin die truck wordt uitgeschakeld is echt schitterend. Verder een vrij standaard actiefilmpje.

avatar van DragQueen
Zeer onderhoudende Actiefilm, met een prima hoofdrol van Jason Statham. Die voor de nodige rauwe actie zorgt. Het verhaal is niet zo geweldig, maar is toch degelijk uitgevoerd. de geboden actie biedt veel vermaak verder, en ook is alles prima in beeld gebracht. 3,5 Ster.

avatar van Naomi Watts
Halfje eraf bij herziening. Nu ik weet wat Reiné van de reeks gemaakt heeft worden de struikelblokken van dit deel toch pijnlijk blootgelegd. Niet eve nfair dat deze film aan te rekenen maar ik baseer mijn beoordeling op ervaring en is deze verlaging onvermijdelijk. Nee, geef mij de opvolgers maar, dit is mij iets te 'clean'.

Verrassend goede film. Uiteraard zit hij vol met actiecliche's, maar dat mag de pret niet drukken. Statham is zeker niet mijn favoriet, maar in de deze film is hij niet hinderlijk. Vond vooral de beelden, leek soms op het spel Need for Speed, erg goed. Einde was trouwens ook niet verkeerd.

avatar van jumpstylemovie
Weer een geniale actiefilm met Statham. Lekker hoog budget, goede actie en volgens mij is Statham nog nooit zo gespierd geweest als in deze film. Het deed mij trouwens erg veel denken aan het spel Jak X.

avatar van Roger Thornhill
Ik kan er niets aan doen, maar al sinds Event horizon heb ik een zwak voor de projecten van deze schrijver/regisseur, en ook deze film is weer dik vermaak, met een uitstekende held, een aardige schurk, redelijk interessante bijrollen, diverse knallende explosies, mooie visuals en last but not least de ultieme smakelijke babe. Okay cocksucker, fuck with me and we'll see who shits on the sidewalk! (Volgens Anderson op het audiocommentaar was de eerste take hiervan onbruikbaar, omdat de crew zó geschokt was dat niemand minder dan Joan Allen zulke vunzige taal bezigde dat het camerawerk prompt out of focus ging.)

avatar van MichaelMovie
Aangename actiefilm met goede effecten.
Leuk filmpje om de avond mee te vullen.

Ik twijfelde tussen 3,5 of 4 sterren, maar de mindere dialogen en sommige details zorgen ervoor dat het toch 3,5 wordt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Death Race is een kruising tussen The Running Man en Fast & Furious. Een remake (of prequel zoals Anderson het zelf noemt) van de film Death Race 2000 uit 1975. Dit soort films is wel leuk in een remake met modernere technieken en een groter budget (45 Mio tegenover de 0,3 Mio in 1975). Ook de nieuwe generatie actiehelden past hier mooi bij met vooral Jason Statham en Tyrese Gibson in de hoofdrollen. Verwacht niet meteen iets verrassend en misschien zijn we dit soort films ondertussen al wel wat gewoon. Maar met een hoop snelle wagens en de nodige actie erbij is het toch nog een plezier om te zien. Dat apocalyptische is blijkbaar wel het ding van Anderson na films als Resident Evil en Alien vs Predator.

Wat een zwaar ongeloofwaardige en neppe actiefilm zeg.

Dit is de reden waarom overal ter wereld het aantal bioscoopbezoekers teruglopen en videotheken failliet gaan. Niemand heeft zin om zijn zuurverdiende centen uit te geven aan dit soort troep. Daarom wordt er zoveel gedownload en doe ik zelf ook lekker mee.

Het wordt tijd dat regisseurs en producenten hun publiek serieus nemen en niet behandelen als geestelijk gehandicapten.

avatar van JoeCabot
Badass.

Het testosteron spat van het scherm. Death Race gaat volledig over the top, zonder compromissen. Het plaatje klopt, zowel qua concept als op visueel vlak.

De formule van Death Race is in essentie niet meer dan een gepimpte versie van Mario Kart. Het racen zelf is bijzaak, de kandidaten mogen elkaar ook volop belegeren. De wagens worden bewapend door een team van huis-tuin-en-keuken-mecaniciens, met lekker lompe pantservoertuigen als resultaat. Iedere stage is net een tikkeltje spectaculairder dan de vorige, maar na ronde drie begon het wel wat te vervelen.

Over de film hangt een heerlijk industrieel sfeertje. De rauwe kleurenfilter oogt echt bijzonder nice. Ook de locaties dragen mooi bij aan de dystopische stemming.

De plot is verder natuurlijk flinterdun en de dialogen zijn van een bedenkelijk niveau. Maar dat zal niemand verbazen.

Zelf ben ik meer gecharmeerd door de "naturel" car-chases in films als Ronin, maar dit is zeker een welkom tussendoortje. 3,5*

avatar van dvdfreak123
Zeer vermakelijke actiefilm met Statham zoals gewoonlijk stelt het verhaal niet veel voor en moet je gewoon zwaar genieten van de actie en er is actie genoeg in deze film zeer wijs vermaak 7,5/10

Dit is werkelijk de slechtste film ooit als je het al een film mag noemen.... pffff wat een tijdverspilling zeg.

avatar van BloodBrothers
Net deze film gekeken. Wat een actiefilm, van begin tot het eind! Heerlijke Statham film, waar ik nog niet veel van gezien heb, en toch meer van wil gaan bekijken. Het verhaal zat sterk in elkaar, al is het natuurlijk een voorspelbaar einde. Goede cast ook, vooral Tyrese Gibson en Joan Allen zitten sterk in elkaar. 1* aftrek voor voorspelbaar einde, wat overigens niet weg neemt dat het een mooi einde is.

Leuk dat iemand hierboven typt dat het een ongeloofwaardige en neppe film is. Wees maar blij!!!

Harde actiefilm en zeker niet voor mietjes!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aangezien ik bezig ben om alle Jason Statham films te willen zien mocht ‘Death Race’ daar zeker niet aan ontbreken. Hoewel ik deze nog nooit heb gezien heb ik me echt vermaakt. Ik heb de drie-delige Blue-Ray set besteld via Zavvi toen er de aanbieding 5 blue-ray films voor 35€ rond ging. Ik moet zeggen dat ik wel meer dan vijf films binnen heb maar, wel allemaal in vijf hoesjes. Ik moet zeggen dat ‘Death Race’ mij wel vermaakt heeft: heerlijke actie film met je verstand op nul en knallen met die handel. Een simpel verhaal maar weer heerlijk geacteerd bij de heer Statham, toch wel mijn favoriete acteur.

Ik heb gehoord van een maat van mij dat ik altijd de film ‘ Death Race 2000 (1975) ’ nog eens moest zien, voor hem de bruutste actie film uit de jaren ’70. Hoewel ik die pas ga kijken als ik deze trilogy afgekeken heb, vind ik toch echt wel dat deze eerste ‘Death Race’ een erg vermakelijke film qua actie: een echte zaterdagavond knaller om zo maar te zeggen.

Ik moet zeggen dat dit voor mij tot nu toe de enigste film die Paul W.S. Anderson daadwerkelijk goed wist over te brengen op mij, neem films als: Resident Evil: Retribution (2012) , Pompeii (2014) en Resident Evil: The Final Chapter (2016) . Dit zijn, zijn laatste drie werken die bij mij allemaal een 1.5* of lager hebben ontvangen omdat het geen indruk maakt maar, ‘Death Race’ doet dit wel en ik heb me prima vermaakt.

Het verhaal was erg simpel, flinterdun en erg voorspelbaar. We volgen Jensen Ames een hardwerkende man in Amerika tijdens een enorme economische crisis (hij krijgt maar $300 dollar voor 120 uur werken). Tijdens een politiemacht bij het bedrijf waar hij werkt heeft hij even een paar klappen uitdeelt. Wanneer hij thuis komt en zijn lekker leventje weer blijkt op te pakken (met aardig weinig geld) word zijn vrouw vermoord en hij word de moordenaar gemaakt omdat hij de mes in zijn handen geduwd kreeg. Eenmaal terug in de gevangenis word hij door de directrice genaamd Hennessey uitgedaagd weer mee te doen met de ‘Death Races’ onder de naam ‘Frankenstein’ die in het begin van de film komt te overlijden. Hij krijgt het aanbod: win één race en je bent vrijuit aangezien ‘Frankenstein’ al vier races had gewonnen. Wanneer Jensen Ames hiermee akkoord gaat komt hij beetje bij beetje erachter dat Hennessey er voor gezorgd heeft dat de vrouw van Jensen is overleden en dat heeft hij gezien aan het gps tracker die de moordenaar bij zich had, hetzelfde systeem gebruiken ze in de gevangenis. Eenmaal begonnen aan de laatste race ontsnapt hij met Machine Gun Joe en word Hennessey opgeblazen door haar eigen bom die de team van Jensen terug aan haar gaf met een cadeautje.

Het acteerwerk was prima, ‘Case’ is weer een mooie meid en Statham had een heerlijke rol. Al om al, heerlijke zaterdagavond actie film!

avatar van Elchapo
Leuk voor een avondje vermaak,geen groots verhaal maar wel spannend en veel actie.....3.5 stars.