Death Race: Inferno (2012)

Alternatieve titel: Death Race 3: Inferno

Actie

geregisseerd door Roel Reiné
met Danny Trejo, Ving Rhames en Luke Goss

De veroordeelde moordenaar Carl Lucas alias Frankenstein is een superster, die in het wrede racewereldje van de gevangenis bekend staat als Death Race. Slechts één zege verwijderd van de vrijheid voor zichzelf en zijn pitcrew, wordt Lucas in een geheel nieuwe wedstrijd gegooid, nog wreder dan alles wat hij heeft meegemaakt. In een poging om zichzelf en zijn team in leven te houden, moet hij het opnemen tegen de meest meedogenloze tegenstanders in een helse race dwars door de Kalahari woestijn in Zuid-Afrika.

avatar van El ralpho
Teleurstellend

In maart 2011 zag ik Death Race 2, het vervolg op het eerste deel uit 2008. Hoewel het vervolg het met een budget moest doen wat enorm veel lager was, werd er hier toch een prima vervolg neergezet waarbij het lage budget tot op de doller goed gebruikt bleek te zijn. Het geheel was wel een slag minder dan zijn voorganger, maar de actie scene's deden maar weinig onder voor wat we in het eerste deel te zien kregen. Kortom een hele prestatie van regisseur Roel Reiné.

Ook in deel 3, benut deze zelfde regisseur zijn budget weer tot op de dollar. Met een budget wat zo mogelijk nóg lager was dan dat van zijn voorganger (slechts om en nabij de $6.500.000) is er veel op je scherm te zien. Maar toch moest ik helaas al snel de conclusie trekken dat dit deel echt beduidend slechter is dan het tweede deel en zelfs geen voldoende meer waard is.

De actie is (hoewel nog steeds fragmentarisch gefilmd wat in deel 2 ook al zo was) nog steeds aardig, en er zitten ook wel een aantal vermakelijke over de top scene's in, maar het is helaas niet genoeg. Dit komt ook doordat er te vaak te weinig gebeurd en sommige toevoegingen ook gewoon niet leuk zijn. Hiermee doel ik bijvoorbeeld op de doelzoekende raketten.

Ook komt de regisseur hier met een plot op de proppen wat zo ver gezocht en slecht uitgewerkt is dat ik niet meer wist of ik ervan moest lachen of huilen. Als er dan ook nog het nodige drama om de hoek komt kijken om de personages zogenaamd meer body te geven, en dit de film alleen maar nog ongeloofwaardiger en slechter maakt, heb je het bij mij toch goed verpest. Goedkoop Amerikaans sentiment hoort niet in een pulp productie als deze, en hier word het dus ook allemaal niet bepaald beter door. Met het nieuws dat een vierde deel is aangekondigd spring ik na het zien van dit deel dan ook beslist geen gat in de lucht. Om dit vervolg voor mij wel te laten slagen zal het roer namelijk toch echt eerst drastisch omgegooid moeten worden.

avatar van jarno1975
Na het zwakke deel 2 wist ook dit deel niet te overtuigen. Vond het zelfs nog minder als het 2e deel. De film moet het overduidelijk van de no-brainer actie scenes hebben, en die waren dan ook nog wel redelijk. Waar het aan ontbrak was een goed verhaal, en het acteren was ook benedenmaats. Leuk dat Reine er nog een klein Nederlands tintje aan gaf met Radar Love maar dat was dan ook een van de weinige pluspuntjes.
Net aan 2*

leuke film

avatar van Daan258
Slechtste van de 3.
Het 1e deel was goed, 2e was al een heel stuk minder, maar dit deel is echt bagger.
Heb me af en toe zelfs behoorlijk verveeld.

avatar van Decec
Een goede actie/SF/thriller film...
Prima vervolg...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Luke Goss, Ving Rhames
en Danny Trejo...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Met uitzondering van het erbarmelijke origineel uit de jaren '70, blijft de Death Race serie best goed werken. Wederom zijn de vechtscenes werkelijk verschrikkelijk gefilmd, maar de races zelf en het daarbij horende geweld zien er fantastisch uit. Met Dougray Scott heeft de reeks er daarna een prima acteur bij, terwijl de talenten van Goss en Trejo op zich nog steeds prima werken.

De film lijdt echter helaas licht onder een vreemd westers/koloniaal tintje in de weergave van de lokale bevolking. Ik begrijp dat het een futuristisch tintje moet hebben, waardoor het allemaal ook weer niet te serieus genomen hoeft te worden, maar alsnog is er een punt van plaatsvervangende schaamte als je mensen praktisch als wilde inboorlingen ziet rondrennen.

Toch leidt dit ook weer niet te veel af om de film echt te haten. De cast is bij vlagen erg goed, het verhaal is verrassend uitgedacht met een goede twist op het einde en de actie is nog steeds spectaculair. Er hoeft van mij ook weer niet per se een nieuwe film nog te komen, maar ze hebben nu wel een voorzet gegeven naar een oneindige reeks van vervolgen wat vanuit marketingtechnisch oogpunt gezien nog best slim is gedaan. Ik ben positief verrast in ieder geval!

avatar van Noodless
Weer prima vermaak dat weliswaar veel hetzelfde brengt, maar op geen enkel moment zal vervelen. Er is genoeg te zien : leuke moordende autorace met veel actiescènes, karakteristieke personages, een leuke twist en veel eyecandy ( heerlijke meid die Phoenix ). Het enige verschil is de locatie, die nu buiten de gevangenis plaats heeft. Een slim gegeven , want vervolgen zullen nu ook wel gemakkelijk volgen. Toch vond ik dit deel het minste. 6,5/10

avatar van DjFrankie
Precies wat ik verwachte te zien, en daarom een hele goeie film. Net in de kalahari woestijn geweest, dat zal ook meespelen

avatar van Timothyvdmeer
Zeer slecht. Slechte kills en overal saai.

avatar van tattoobob
Slecht acteerwerk zoals we gewent zijn van deze heren
Slechte SFX en een dom verhaal maken een kansloze film compleet....ik zeg vooral niet kijken dus

avatar van jeroentjuhhhhh
Vond DR2 wel aardig strak werk van Reiné, zeker gezien de rest van zijn oeuvre is dat best een verdienste. Hier overheerst de rommeligheid toch iets teveel, óf ik ben het Death Race-concept gewoon een beetje beu. Lastig in te schatten aangezien ik normaliter niet het type kijker ben die waarde hecht aan een zeer strakke werkwijze (integendeel). Vind de 100 minuten ook wel een aardig eindje over het acceptabele heen. Je bent de bagage van het opnieuw neerzetten van een verhaallijn kwijt; dat heb je immers in deel 2 al gedaan. Hier zeg je gewoon: we doen het nog eens, maar dan in Afrika. En dan moet je als Roel zijnde de afweging maken over de hoeveelheid auto's en explosies die men kan hebben voordat de monden wijd open gieren en het wrijven in de ogen begint. Bij mij was dat in ieder geval al een stuk voor het einde.

avatar van dvdcrusher
Na het bekijken van deze film had ik het gevoel dat hier veel meer inzat. Luke Goss als hoofdrolspeler valt te mager uit en wordt zwaar overklast door de andere acteurs, vooral de Britse slechterik is goed meegevallen en redt eigenlijk de film. De actiescenes zijn meestal iets te rommelig. De film is middelmatig en er zal weinig bijblijven. Hij krijgt dan ook nipt 3 sterren, vooral wegens het verdienstelijk verhaal

avatar van Rico120
zie de prijs voor de dvd €50-, dat is gezien de recensies de prijs niet waard

jeanleeke
Krijge ze mepjes.....LOL

avatar van nathaniel177
Vermakelijke film. Redelijk goed geacteerd. Wel een beetje onrealistisch allemaal.