The Black Stallion (1979)

Alternatieve titel: De Zwarte Hengst

Avontuur / Familie

geregisseerd door Carroll Ballard
met Kelly Reno, Mickey Rooney en Teri Garr

Tijdens een zeereis raakt de Amerikaanse jongen Alec Ramsey bevriend met een prachtige, zwarte wilde Arabische hengst. Het schip raakt verzeild in een hevige storm en Alec wordt door het paard van de verdrinkingsdood gered. Het tweetal spoelt aan op een verlaten eiland, waar ze samen weten te overleven. Eenmaal thuis in de Verenigde Staten, nadat ze zijn gered, ontmoet het onafscheidelijke duo de ex-paardentrainer Henry Dailey, die de race-potenties van het paard onmiddellijk herkent.

Mooie beelden en sfeervolle muziek tijdens het eerste uur dat zich op het eiland afspeelt. Daarna zakt het geheel behoorlijk in, en voelt het helaas verder aan als een clichematig familiefilmpje met een flinterdun plot. 2,5 *

avatar van The Goss
De boeken zijn stukken beter. Heb ze vroeger allemaal verslonden.

Geweldige film! Weet iemand of deze in Nederland te koop is en of deze film ook op dvd uitkomt in Nederland?

http://www.amazon.com, hier is ie tekoop ben beide films ook aan het zoeken.

avatar van sherena
Prachtige film. Geweldige opnamen. Als je zelf paarden hebt bijna een must om minimaal 1 keer gezien te hebben. De boeken van Walter Farley zijn dan inderdaad wel beter.
Je begrijpt dan wel de liefde van Alex voor zijn paard.

De serie boeken is jammer genoeg nooit echt verfilmd. Er bestaat wel een serie van, maar die volgt de verhaallijn van de boeken niet echt. Ze snijden enkele topics aan dat is alles. Toch niet verkeerd om te zien.

avatar van Mac Hammer Fan
savi_7 schreef:
http://www.amazon.com, hier is ie tekoop ben beide films ook aan het zoeken.

Eventjes de link rechtzetten:
http://www.amazon.com zonder de komma erachter, maar Belgen kunnen beter terecht bij http://www.axelmusic.com als ze geen 100% extra douanetaksen willen betalen en/of geen twee maanden op hun verzonden bestelling willen wachten.
Axelmusic is een onlineshop met een uitstekende service!

avatar van Nielojram
Mijn all-time favourite film...
Mooie plaatjes, mooie muziek, mooi paard....

Ik was een jaar of 9 dat pa hem voor mij mee had genomen, en ik heb deze film nu dik 60x gezien, en ik zet hem zo weer op......... kan hem helemaal napraten,

Kan er niets anders van maken, gewoon mijn film-ever!

PS, weet iemand waar ik de muziek kan krijgen? Dat stuk op het strand, dat ie erop klimt, dat stuk wil ik hebben ( ook favo-scene)

avatar van Phantasm
Prachtige opnamen, mooie film over de vriendschap tussen een jongetje en een paard.

avatar van jumpstylemovie
Zwakke film met 0% verhaal maar toch aardige beelden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film waar ik toch meer van verwachtte. Ik dacht een jeugdfilm te zien stijl Black Beauty. Maar de makers denken al te kunnen scoren door een jong gezicht een mooi paard op te voeren met wat strijkers op de achtergrond. Want twee uur kijken hoe een jongen bevriend wordt met een paard is toch wat mager als verhaal. Met momenten (op het eiland bvb) was de film gewoon enorm saai. En kwalitatief is het ook niet. Slecht acteerwerk en gewoon niet mooi om te zien. Wat jammer is, want dat zou je toch verwachten bij een film over een paard. Een misser.

Meerdere mooie scènes van mens en dier en daar zit de waarde van de film in. Het verhaal is nogal voorspelbaar. Te onthouden is ook de doorleefde act van oude rakker Mickey Rooney.

Muggsy
Sterkste deel was toch wel het begin met de jonge Alec en z'n paard alleen op het eiland. Wanneer hij dan herenigd werd met z'n moeder viel er in de scènes met Mickey Rooney soms wel wat te rapen maar toch was het bovenal aftellen tot de grote race op het einde van de film. De uitkomst zag je van ver aankomen en daar sprak dus weinig origineels uit.

avatar van DwarreI
Ik heb deze film als kind gezien en destijds heeft het een megadiepe indruk op me achter gelaten mag ik wel zeggen. Het is sowieso meer dan 15 jaar geleden dat ik deze film zag en toch kan ik bepaalde scenes plus de sfeer -in mijn beleving van toen- zo weer voor me halen. Ik ben niet van plan om deze film ooit terug te gaan kijken aangezien ik de herinnering hieraan wil koesteren..

Ik beoordeel deze film dan ook vanuit de beleving van mijn kindertijd: Ik moet eerlijk zeggen dat vooral het eerste deel van de film me helemaal bij is blijven staan en daarom gaat er een halfje af van de volledige score voor het tweede deel van de film

avatar van peterx43
Eén van de beste movies ooit. Een klassieker ondertussen.

avatar van peterx43
De film is op de BBC nog lang op aanvraag herhaald gespeeld. De engelsen waren er gek op.