Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day | Terminator 2: 3D

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

avatar van dutchtuga
Terminator 2 is op de vijfde plek geeindigd in de top 10 van Schwarzenegger films op It's Only a Movie:

Top 10 old school Schwarzenegger films | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van wu-tang
Dat zou toch minstens top 3 moeten zijn !!

Ja dit is toch wel een van de beste actiefilms ooit gemaakt het verbaasd me daarom ook niets dat hij in de top 250 staat. James Cameron is duidelijk een van de beste regisseurs die er zijn aangezien gewoon al zijn films heel goed zijn. Misschien wel mijn all-time favorite. Wat een briljante film, de spanning, de dreiging, de duisternis; allemaal draagt het bij aan het uiteindelijke resultaat; een absoluut meesterwerk!! Het is zijn tijd ook ver vooruit met de special effects vooral die robot T-1000 is super knap gemaakt,nog steeds indrukwekkend na al die jaren.
En dan de muziek, die hoef ik eigenlijk niet eens te noemen, onovertroffen. Ondanks alle technische innovaties in de filmindustrie is deze film nooit geevenaard. Kortom, legendarisch materiaal!!

avatar van ambrosini
Beste uit de reeks vind ik..

Ik werd helemaal gek van die vijand die maar niet kapot te krijgen was.. super bedacht..

Een hele goede film.
Je zou echt niet zeggen dat deze film al bijna 25 jaar oud is , deze film zou ook gewoon vorig jaar gemaakt kunnen zijn , de effecten zijn echt dik in orde en doen totaal onder voor de huidige films.

Arnold had toen nog gewoon een ruige kop en de andere acteurs deden het meer dan prima.
Voor mij staat deze film echt wel in de top 3 van de beste films uit de jaren 90

Na deze film ging het echt bergafwaarts met de terminator-films.

avatar van COOLBENDER
mijn alltime favo film!

avatar van PEN15
Hoe zit het eigenlijk met die onderarm van de T800 die achterblijft in de tandwielen van die fabriek? Ik dacht altijd dat die hand die ze in dat vloeibare lood gooien die arm van Schwarzenegger was, maar dat was toch het research model van Cyberdyne? of? Die achtergebleven arm bljift toch een mogelijk risico op judgment day..

avatar van stfuympos
Zelfde arm.

avatar van Mr. Olaf
ambrosini schreef:
Beste uit de reeks vind ik..

Absoluut. De special effects zijn ook geweldig. Zelfs ruim 20 jaar na dato. Heb deze 3x in de bios gezien als jong menneke.
Ook de titeltrack van G'nR is erg tof.

Alltime classic.... slordigheidjes zitten hem met name in de moviemistakes.. tijdschriften die verplaatsen op het tafeltje als hij zijn arm opensnijdt.. hoofd van papier bij de headshot in de lift.... het is wat het een jaren 90 film maakt... geweldig

avatar van rcuppen79
Spectaculair vervolg op The Terminator uit 1984. Met een budget van 80 miljoen dollar (wat het destijds de duurste film aller tijden maakte) werden kosten noch moeite gespaard om van deze Terminator één van de spectaculairste actiefilms aller tijden te maken. En daar zijn ze wat mij betreft met vlag en wimpel in geslaagd.

Het donkere toontje van de eerste Terminator is helaas vervangen door een luchtiger toontje. De actie blijft hard, maar wordt grotendeels gecompenseerd door de nodige humor hier en daar. Cameron gaat hier gelukkig niet mee over de scheef (er circuleert een ‘extended edition’ van de film die 20 minuten langer duurt en waarbij het humorgehalte wel wordt overschreden). Op het gebied, van actie, trucages en entertainment is deze film onovertroffen en zet hij zijn voorganger in de schaduw. Op het gebied van spanning, originaliteit en verhaal moet de film echter zijn meerdere kennen in het origineel.

Niettemin is Terminator 2 een topfilm met prachtige en baanbrekende trucages (die terecht werden bekroond met een Oscar), uitstekende make-up effecten (eveneens bekroond met een oscar) en halsbrekende stunts. Dit alles zorgt ervoor dat Terminator 2 nog altijd één van mijn favoriete films is.

avatar van FillumGek
Net als het eerste deel vroeger nog op videoband gehad. Ook deze sequel weet na al die jaren nog steeds zijn mannetje te staan. James Cameron maakt zelfs de stoutste verwachtingen van menig persoon waar en overtreft zijn eerdere werk.

In de basis is de opzet hetzelfde gebleven. Het is Terminator vs. Terminator met op de achtergrond het verhaal over de oorlog tegen Skynet. Als je er teveel over gaat nadenken blijkt het niet allemaal even logisch en ga je je toch afvragen in hoeverre de butterfly-theorie klopt. Deze gedachten maken echter snel plaats voor retestrakke actie en een Arnie op zijn best.

Elke filmliefhebber en niet-filmliefhebber kent inmiddels het iconische plaatje van een bewapende man in zwart lederen jack rijdend op een chopper. Wanneer John op zijn schreeuwende brommer op de hielen wordt gezeten door de allesverwoestende T1000 wordt hij te hulp geschoten door deze moderne guardian angel. In tegenstelling tot de vorige prent is het makkelijker sympathiseren met de Eik.

Dat geldt niet voor zijn nieuwe Nemesis, de T1000. De wat charisma-loze Biehn is ingeruild voor Robert Patrick die een uiterst koelbloedige moordenaar neerzet. Zijn gelaat beloofd vaak al niet veel goeds en alleen daardoor zullen mensen hem voor altijd herkennen als de T1000. Hamilton vind ik nog steeds duf, maar daarentegen staat wel nieuwkomer Furlong die het helemaal niet gek doet.

Kosten noch moeite worden gespaard om ook qua actie het origineel te overtreffen. De achtervolgingen zijn spectaculair gefilmd, de kills zijn hard en de explosies en gesneuvelde ramen zijn niet op een hand te tellen. Gelukkig weet Cameron de vaart er redelijk goed in te houden waardoor de film spannend blijft.

Het einde is natuurlijk perfect. Ze zeggen wel eens gekscherend dat vrouwen huilen bij Titanic en dat mannen huilen bij dit einde. Dat zegt eigenlijk genoeg, waar het waanzinnige theme ook zijn steentje aan bijdraagt. De clash tussen Arnie en de T1000 blijft legendarisch en zou door elke filmliefhebber ervaren moeten worden.

avatar van Daan258
Ook deel 2 was weer fantastisch. Heb me er uitstekend mee vermaakt.
leuk verhaal, lekkere actie, prima acteerwerk en weer een paar grappige oneliners.

Ook een 3,5* voor dit deel, maar ik denk toch dat deel 1 mijn favoriet blijft uit de reeks.

Binnenkort deeltje 3 maar is opzetten.

De special effects zijn geweldig en ook beter dan deel 1 maar deel 2 had ook een veel groter budget ( 80 miljoen dollar ) dan de eerste.
prima film.

die onderarm van de T800 die achterblijft in de tandwielen van die fabriek.
dat is toch een foutje in de film want er word er maar een in de vloeibare staal gegooit.
maar het blijf toch een top film .

avatar van Iron Maiden
jerry r schreef:
prima film.

die onderarm van de T800 die achterblijft in de tandwielen van die fabriek.
maar het blijf toch een top film .

De arm die achterblijft, is afkomstig uit deel 1.

Iron Maiden schreef:

De arm die achterblijft, is afkomstig uit deel 1.

de arm die in het staat gaat is uit deel 1 .
maar er blijf weer een arm van de terminator achter in de fabriek dat is waar hij met de T-1000 vecht en tussen het tandwiel bijft met zijn arm.
dan moet het toch nog maar een kijken zeker weten .

avatar van El ralpho
Echte glorie vergaat niet

Na een zeer meevallende herziening van het origineel werd het vanzelfsprekend tijd voor een herziening van de opvolger, en ook deze viel alles behalve tegen. Natuurlijk zijn de effecten niet zo superieur meer als dat ze ooit waren en komen ze met momenten behoorlijk gedateerd over, maar dit is zeer minimaal en met vele momenten zijn ze zelfs nog indrukwekkend te noemen. Dit kan ook gezegd worden over de actie, waaraan ook in dit vervolg absoluut geen gebrek is. De insteek van Cameron om het personage van Schwarzenegger 180 graden te laten draaien zoekt op een gegeven moment wel een beetje de grens op doordat hem opgedragen wordt geen slachtoffers meer te maken, maar het ijzersterke script compenseert dit uitstekend waardoor je het al gauw voor lief neemt.

Waar het natuurlijk uiteindelijk om draait is om de showdowns die plaatsvinden tussen beide Terminators en deze zijn tot op de dag van vandaag nog steeds ongeëvenaard te noemen. Robert Patrick Zet een uitstekende Terminator neer die het weliswaar niet haalt bij de koelbloedige killer die Arnie in het origineel was, maar de dreiging die van zijn personage uit moet gaan wordt door hem eveneens uitmuntend neergezet. Schwarzenegger blijft gewoon sterk in zijn rol van de Terminator en het is wat mij betreft terecht dat de rol in deze opvolger tot een van zijn beste behoort.

Na dit vervolg kon het qua kwaliteit eigenlijk alleen maar omlaag gaan met de reeks en dit gebeurde met het derde deel dan ook. Echter is dit tot op de dag van vandaag nog steeds de mannelijke tegenhanger van Titanic te noemen, want het moment dat de Terminator zichzelf omlaag laat zakken in het brandend metaal zal ongetwijfeld nog steeds vele mannenharten weten te ontroeren. Mij raakte het in ieder geval nog steeds.

Een dikke 5 sterren voor een titel die naarmate hij vordert alleen maar beter wordt en afsluit met een zinderende finale waar 90% van de films binnen dit genre vandaag de dag nog steeds voor onder doen en van kunnen leren. Judgment day is nog steeds geen perfecte film want de perfecte film bestaat niet, maar het is er wel een die akelig dicht in de buurt komt.

Mooie trucage, prima actie film

kappeuter (moderator)
Woensdag 15 april te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Sint Antonius
Wat mij betreft is dit deel pakken beter dan het eerste deel. Vooreerst omdat de special effects hier geloofwaardiger zijn (we zijn intussen ook al zeven jaar later). Bovendien is de terminator hier niet zomaar een figurant zoals in de eerste film, maar krijgt hij veel meer screentime. Ook Sarah Connor wordt hier neergezet als een interessanter personage (maar zij gedraagt zich bij momenten wel echt gestoord), waar ze in de eerste film toch nog gewoon de damsel in distress moet spelen. De film bevat ook meer humoristische elementen, wat ik wel kan smaken. De actiescènes (vooral de ontsnapping van Sarah Connor uit het gesticht en de tussenkomst van de terminator ) waren echt de moeite.

avatar van stemvantwente
Gisteren weer gekeken blijft gewoon een super film!

avatar van Albert020
Ga deze vanavond nog eens even kijken, naar gisteren de eerste weer eens gezien te hebben

avatar van Black Math
Zoals ik me nog bijstond is deze inderdaad beter dan z'n voorganger, maar het verschil is minder groot dan in mijn herinnering. Ik heb deze destijds als veel grappiger beschouwd, dat bleek best mee te vallen. De "I need your clothes, boots, and motorcycle"-scène was wel aardig, en de grimassen van Schwarzenegger als hij moet lachen waren ook wel leuk, maar voor de rest viel die humor best wel mee.

Wel ziet het er allemaal beter uit, met name de special effects zijn een flinke vooruitgang op de eerste film. Actie is redelijk standaard, hoewel de scène bij het softwarebedrijf wel aangenaam lomp was. Acteerwerk is niet geweldig zonder echt te storen, van Furlong had ik meer verwacht, nu was hij "slechts" okee. Schwarzenegger komt wat minder mechanisch over, ook in de eerste helft van de film, als antagonist had hij toch wat meer uitstraling. De antagonist in deze film mist de uitstraling helaas wel volledig, daar hadden ze beter een minder iel mannetje voor kunnen nemen.

In het eerste deel vond ik het aardig dat de machines met het sturen van de eerste terminator door een keten van gevolgen eigenlijk zelf het verzet veroorzaken. In dit deel wordt daaraan toegevoegd dat ze ook zichzelf veroorzaakt hebben. Ik hou wel van dit soort tijdreis paradoxen, dus dat kon ik wel waarderen. Wat ik minder kon waarderen is het einde, wat een beetje een kopie van het einde van de eerste film is en dat is natuurlijk niet echt origineel.

Uiteindelijk wint dit deel het op punten van de voorganger. Een halfje meer dus: 2,5*.

avatar van des1
El ralpho schreef:
Echte glorie vergaat niet

Uhh... Uhhh... Nou nee. Want je weet he'll be back... En tot verdeeld genoegen. Hoe dan ook, dit Deel 2 "Fate is what we make for ourselves" is één van de weinige voorbeelden van een opvolger die beter is dan deel 1 die ook al niet slecht is.

avatar van El ralpho

Natuurlijk, maar dat maakt de scené niet minder emotioneel omdat het ook meteen het einde is van de (waarschijnlijk) beste titel uit de reeks. Acht de kans in ieder geval klein dat het nieuwste deel eenzelfde niveau kan behalen.

avatar van des1
Er was al een derde met Arnie, toch?

avatar van tattoobob
des1 schreef:
Er was al een derde met Arnie, toch?

klopt.

Ook is dit een film met een boodschap een doorgeschoten afhankelijkheid van de techniek, die ons leven steeds meer beïnvloed en het vertrouwen daarop onderschatten,waardoor het dus zo fout kan gaan.

Tijdloos topvermaak!!

In het eerste deel is het achterliggende verhaal al uitgelegd. Toch bouwt de regisseur momenten zonder actie in en maakt de film langer. De acteur die hier de terminator (agent) speelt kan een echte 'creep' neerzetten en is een m.i. stuk enger dan Schwarzenegger.

(In het begin zien we een plaquette waarin de spelling Judgment Day ipv Judgement Day gebruikt wordt. Volgens de Wiktionairy is Judgement de britse wijze van spellen.)