Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day | Terminator 2: 3D

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

avatar van Edie
Xx_se7en_xX schreef:
Wat een onzettende overgewaardeerde kutfilm... De personages zijn ongelofelijk cliché, ongeloofwaardig en irritant, en veel verhaal zit er ook niet in. De film zit hem meer in de actie dan in het verhaal. En zelfs de actie stelt niet veel voor vind ik...

Begrijp wel dat dit een hype was/is, maar voor mij geen goeie film. De film probeert meer cool te zijn dan er echt een goed verhaal in te stoppen.

Nou nou.. En dan Irreversible zo hoog in je lijst hebben staan want dáár zit me toch een ingewikkeld verhaal in!

avatar van Eraser2
IcU schreef:
De blu-ray versie van T2: Judgement day heeft een speelduur van 115 minuten op de doos staan. Mijn dvd heeft er 152, en ik wil daar zeker niet onder zitten als ik hem voor blu-ray vervang. Iemand een idee hoe dit zit? Aangezien de speelduur van 115 er hier niet tussen staat en het toch wel een director's cut bevat.

Ja op mijn bluray staat 115 minuten, maar ik kan je verzekeren dat dat niet klopt. Het is namelijk de director's cut en die duurt een stuk langer. Er bestaat volgens mij geeneens een versie van 115 minuten van deze film.

avatar van IcU
IcU
@Eraser2, te gek! Dankjewel!

avatar van baspls
Geweldige film!! Beter dan zijn voorganger zowel qua effecten als qua verhaal.

Geweldig goede effecten. De CGI in combinatie met ILM is heel erg mooi. Net als bij alle Mario Kassar-producties zijn de effecten heel mooi en is er niets op aan te merken. De Terminators komen hier veel echter over.

Het acteerwerk van Arnold Schwarzenegger is weer erg goed. Maar Linda Hamilton en de andere acteurs acteren ook erg goed. Het is erg leuk dat Arnold Schwarzenegger nu niet meer de bad-guy is. Zijn uitspraken zijn weer gewoon hilarisch en de scène dat ie probeer te lachen dan .

Het verhaal was ook erg goed en ik kan eigenlijk niet echt een minpuntje ontdekken alleen heb ik het gevoel dat iets niet klopt. Als de terminators onderdelen en bestanden vernietigt zijn hoe kunnen er dan in 1997 weer terminators zijn? Dan zal in deel 3 wel duidelijk worden hoop ik.

Geweldige Cameron-film!

avatar van baspls
Eraser2 schreef:

Ik heb 152 minuten.

avatar van xxERWINxx
zeer goede sf. / actie film, deze vind ik iets beter als deel 1, wat meer actie hierin

avatar van DiDa
Gisteravond nog eens de extended version gekeken. Wat een fantastische film blijft dit toch!!!
Gewoon tijdloos! Ik moest ook weer terugdenken aan die hype die er toen rondom deze film was in 1991. Iedereen had het over deze film en iedereen wilde hem zien. Top werk!!

avatar van ikkegoemikke
Eéntje die ik ontelbare keren al gekeken heb, en telkens vind ik het nog een toppertje !
Arnie in topvorm , Furlong meesterlijk (Saturn award gekregen hiervoor) en Robert Patrick uitstekend als de T-1000.
Spannende nagelbijter met prima SE's en stuntwerk.

avatar van schram101
Qua villain was de The Terminator natuurlijk niet te evenaren. Schwarzenegger met zijn beste rol ooit en de hij liet de wereld kennis maken met een weergaloos iconisch character. Ga er maar staan. Gelukkig stond opnieuw Cameron aan het roer van de film en na de, op het eerste gezicht opmerkelijke switch van badguy naar goodguy van The Austrian Oak, had Cameron een nieuw villain nodig. Hij kwam uit bij Robert Patrick en wat een prestatie zet hij neer! Natuurlijk haalt hij het niet bij de prestatie van de Oostenrijker maar opnieuw heeft de Terminator franchise een meesterlijke villain te pakken. Toch wel een van de grootste troeven van de reeks.

Schwarzenegger in een andere rol is misschien even wennen maar voelt al snel als een oude jas. Arnold strooit de inmiddels overbekende oneliners in het rond die ook voor de zoveelste keer nog hilarisch zijn.

Cinematografisch is de zeven jaar verschil goed te merken. Daarnaast is er natuurlijk nog het verschil in budget in Judgement Day. Dat is vrij goed te merken in een groot aantal scene's, zonder de eerste film daarin te kort te willen doen. De actie is grootser, de CGI mooier en ziet het er net allemaal even wat beter uit.

Furlong weet een vrij aardig jochie neer te zetten. Kinderen in (actie)films zijn lang niet altijd even geslaagd maar toch zet de American History X acteur een prima rol neer. Hamilton doet haar rol uit het eerste deel nog eens dunnetjes over. Wat niet slechts is, maar ook niet memorabel. Die eer gaat gewoon weer naar Arnie.

avatar van eka81
enige film die ik op VHS, DVD & Blu ray heb

Er komen gelukkig weer een paar films en een nieuwe serie aan...ik ben blij

avatar van eka81
tattoobob schreef:
Er komen gelukkig weer een paar films en een nieuwe serie aan...ik ben blij

Ik weet niet of we blij moeten zijn, Arnie nadert 70. Zijn shirt moet er in ieder geval niet uit gezien zijn huidige postuur.

avatar van MRDammann
De actiefilms der actiefilms. Wat een actie, en nog een vleugje humor er tussen door. Natuurlijk zijn er zwakke punten, maar wat maakt het uit? Het is gewoonweg genieten en de hele tijd op het puntje van je stoel zitten. Stil zitten is er niet meer bij.
Het slaagt er buiten dat in om zijn voorganger te overtreffen. Dat is al een prestatie op zich.

avatar van Wuotanaan
Avatar? Titanic? Goede films, zeker. Uitstekend zelfs. Maar daarvoor al leverde James Cameron zijn magnum opus af. En ach kom, we doen er nog een tandje bij; hij maakte de beste (actie)film ooit.

Het scenario is een logisch vervolg op dat van de eerste Terminator, al ligt de nadruk hier meer op het menselijke element, bijvoorbeeld tijdens de gruwelijke apocalypse scènes en bij de hoopvolle voice-over op het einde. Daarnaast komt dit ook bijzonder treffend tot uiting tijdens de interactie tussen Schwarzenegger en Furlong gedurende het verhaal. Het script heeft gelukkig ook ruimte voor lichtere momenten; het regent af en toe zelfs one-liners, wat verfrissend werkt bij een verder serieuze film.

Het acteerwerk in Terminator 2 is subliem. Niet alleen dat van de hoofdrolspelers, van wie Robert Patrick er met kop en schouders bovenuit steekt als de angstaanjagende bad guy, maar ook dat van de acteurs en actrices met minder vooraanstaande rollen. Bijvoorbeeld die van Joe Morton als de geen-kwaad-in-de-zin-hebbende wetenschapper, of die van Earl Boen als de zwartgallige gevangenispsycholoog.

De setting (L.A. begin jaren '90) lijkt haast gemaakt voor de vele actiescenes die zich in een hoog tempo opvolgen. De achtervolgingen zijn bloedstollend en laten je op het puntje van je stoel zitten. De special effects en CGI blijven vandaag de dag nog steeds overeind, wat eigenlijk wel genoeg zegt over de baanbrekende technieken die studio Industrial Light & Magic destijds ten tonele bracht.

Last but not least blijft dan nog de soundtrack over, waarbij componist Brad Fiedel net genoeg jaren '80-vibe heeft meegenomen uit het vorige deel om perfect aan te sluiten op de eerder genoemde setting. Vooral de opgefrisde theme song zet het industriele thema en de menselijke factor van Terminator 2 uitstekend neer.

Het had eigenlijk bij deze twee films moeten blijven, maar helaas blijft Hollywood nou eenmaal Hollywood en kwamen er hierna nog wat nietszeggende cash-in sequels achteraan. Dat doet echter niets, maar dan ook helemaal niets af aan dit monument.

Een film die ik al zeker meer dan 20 keer gezien heb, en daar zal het niet bij blijven. Werkelijk ongeëvenaard.

avatar van Donkerwoud
Deze stijlvolle blockbuster heeft de tand des tijds prima doorstaan en het heeft ook nog eens een behoorlijk gelaagd plot. Zo worden ze maar zeer zelden gemaakt. Ook één van de weinige films waarin Arnold Schwarzenegger goed tot zijn recht komt.

avatar van John Barry
Terminator 2: Judgment Day is een leuke en een spannende film. Deze film is een stuk beter dan zijn voorganger. Toch heeft ook deze film zijn minpunten.

Waar in de eerste Terminator film het acteer werk niet geweldig was, is het acteer werk in deze film een stuk beter. Arnold Schwarzenegger was al goed bezig als Bad-guy in het vorige deel en hij is nu The Good-guy in dit deel. Op zich wel jammer eigenlijk dat Schwarzenegger nu de goedzak speelt. Ik had Schwarzenegger liever nog een keer de slechterik willen zien spelen. Maar het moet gezegd worden dat de rol als de goede Terminator hem ook goed afgaat . Robert Patrick speelt nu de slechte Terminator en hij doet het niet onaardig. Al deed hij het niet zo goed als Schwarzenegger in deel 1. Terug uit deel 1 is Linda Hamilton als Sarah Connor. Waar Hamilton in deel 1 niet zo goed acteerde doet ze het in deel 2 een stuk beter. Hamilton zet een redelijk goede acteer prestatie neer. Al vind ik het wel automatische piloot werk Hamilton , haar acteer werk kon nog wel wat beter.Edward Furlong speelt in deze film John Connor. Furlong acteert goed, maar op de een of andere manier vondt ik het personage John Connor behoorlijk irritant. Moeilijk uileggen waarom maar het personage werkte af en toe op de zenuwen.

De eerste film was al spannend en deze film is op bepaalde momenten nog een stuk spannender. Het verhaal van deze film is eigenlijk een kopietje van het vorige verhaal. Alweer zijn er twee dingen naar het heden gestuurd. De een moet het slachtoffer beschermen. De ander moet het slachtoffer doden. Het verschil zit hem der in dat we nu te maken hebben met een ander slachtoffer en dat alle twee de dingen uit de toekomst nu Terminators zijn .Maar het verhaal is voor een groot deel toch het zelfde vergeleken met deel 1. Dit geeft niet. Het verhaal bij Terminator 2 is een van de weinige voorbeelden waar het nieuwe beter is dan het origineel. Het gegeven dat we te maken met twee Terminators maakt het verhaal ook spannender. De twee terminators zijn aan elkaar gewaagd, al is de slechte Terminator duidelijk wel de sterkste . Dit maakt meteen ook de actie scènes een stuk beter dan het eerste deel. De gevechten tussen de twee Terminators vind ik erg goed. De overige actie scènes vind ik ook een stuk beter vergeleken met deel 1. Betere en spectaculaire stunts krijgen we te zien , al moet ik wel zeggen dat de actie scènes nog echt wel beter konden. We krijgen namelijk ook weer veel geschiet en ontploffingen en dat begint op een geven moment ook wel weer te vervelen.

Natuurlijk mocht het verhaal niet precies het zelfde zijn als deel 1 en er worden behoorlijk wat nieuwe dingen toegevoegd. Een van die dingen is het proberen te vernaderen van de toekomst door middel al het onderzoek werk van het nieuwe computer programma te vernietigen. Een leuk gegeven van het plot. Het maakt het einde van de film ook extra spannend omdat niet alleen het leven van John Connor op het spel staat , maar ook de hele toekomst staat op het spel. Er komt extra druk op de personages in de film en die druk merk je als kijker ook, waardoor de film nog spannender word.

De muziek in de eerste Terminator film vond ik niet al te best en in deze film is de muziek iets beter. Maar ik vind de muziek nog steeds tamelijk zwak. Veel elkektro, weinig spanning. Bij de actie scènes verwacht je spetterende muziek maar helaas krijg je dat niet. Toch zonde. Een goede soundtrack had de film toch wat meer flair gegeven. De special effects in deze film vond ik dan weer wel goed. Het einde van de film vond ik wat abrupt. De film sluit niet netjes af.

Al met is Terminator 2: Judgment een leuke film. Deze film is een stuk beter dan zijn voorganger. Maar ook deze film heeft dus zijn minpunten.

3,5 ster voor deze film.

B-200
Ik had het nog beter gevonden als schwarzenegger in het begin, in die kroeg die bikers gruwelijk had vermoord in plaats van verwond. Zou hem wat duisterder maken, hij is toch een terminator?

B-200
Enige puntje van kritiek wat ik zou kunnen hebben, is dat ze toevallig op de juiste plek terechtkomen. Zon beetje de enige soort plek in de wereld waar ze de T-1000 kunnen vernietigen, belanden ze zonder voor bedachte rade.

avatar van stfuympos
Mwa allebei je kritiek punten zijn te verklaren namelijk dat in de eerste Arnie de slechte is en in de tweede de goede maar tot en met dat ze John vinden nog in het ongewisse blijft als je geen voor kennis hebt iig.

Ok, en dat met T-1000?

B-200 schreef:
Ok, en dat met T-1000?

De film moet ergens eindigen....anders word het een lange rit

B-200
Hadden ze ook kunnen plannen toch?

B-200 schreef:
Hadden ze ook kunnen plannen toch?
wat een film die niet eindigt?

B-200
Ja, dat de film voor altijd blijft spelen. Nee joh, ik bedoel dat ze op zoek konden gaan naar een fabriek met vloeibaar staal, in plaats van er toevallig te belanden. Ik wil niet zeuren, maar is een beetje toevallig. In deel 1 had Sarah Conner al mazzel dat het eindigt bij een staalpers.

avatar van tattoobob
Ach ja zo werkt het nou eenmaal in films...ik moet zeggen je bent ook de enige die ik daar ooit over gehoord heb

B-200
Vind je niet dan, dat als the terminator aan het begin die bikers had vermoord, het een iets meer horror gevoel had gegeven zoals in deel 1? John Conner leert hem later pas dat hij niet zomaar mensen moet vermoorden. Voor mij had dat het nog net wat bruter gemaakt.

avatar van JacoBaco
Hier is een hele discussie over geweest tattoobob.

Ik heb er ook al eens wat van gezegd. In Terminator 1 rukt hij iemands hart eruit en hier is hij als Terminator gelijk al zo soft! Een commerciele keuze dus.. Slim? Ja. Gewenst? Nee!! Hij had op zn minst bij 1 biker z'n kop eraf moeten rukken! Ze hebben de machine geprogrammeerd om John Connor te beschermen en hij beschikt over een leercomputer. Ze hebben de terminator niet geprogrammeerd op een manier dat hij niet zomaar mensen mag vermoorden die geen directe dreiging vormen voor John Connor. Hij is een Terminator wat de machine zelfs benadrukt in de film en zo simpel is het.

Toch enigzins briljant van van James Cameron om mensen aan het janken te krijgen wanneer er een robot wordt uitgeschakeld! Ik hield het destijds niet droog!

avatar van John Barry
Hij had gewoon slecht moeten blijven net als in deel 1, maar ja commercie….

avatar van Karl van H.
JacoBaco schreef:

Hij is in de toekomst toch door John Connor geprogrammeerd? Nou, Connor is iemand die niet vindt dat je iemand zomaar moet vermoorden. Dat is juist wat hem zo'n goede leider maakte in de strijd tegen de machines. Misschien dat een paar jaar aan oorlog hem zover hebben gekregen dat 'ie er geen probleem mee heeft als de Terminator directe bedreigingen voor zijn jongere ik uit de weg helpt, maar verder...

Dat gezegd hebbende, het zou natuurlijk wel een stuk bruter zijn als Arnie opnieuw iemands ingewanden eruit rukt als ze niet doen wat hij wil, maar het is zó'n klein smetje op de film... ik stoor me er niet aan.

avatar van JacoBaco
Karl van H. schreef:

En in hoeverre was het een directe bedreiging... Eigenlijk helemaal niet. Pas wanneer Connor opdracht geeft aan de terminator, begint het te handelen en kan Connor daarna nog maar net voorkomen dat de terminator iemand vermoord. Ja, het is zwaar nitpicking, maar ze hadden er iets zorgvuldiger mee om kunnen gaan. En tenminste 1 genadeloze kill had leuk geweest.