Apocalypse Now (1979)
Genre: Oorlog
Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen
IMDb beoordeling:
8,4 (764.325)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 18 oktober 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypse Now
"This is the end..."
Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 764325)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Heart of Darkness (BoekMeter)
- Apocalypse Now (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Captain Benjamin Willard
Jay 'Chef' Hicks
Chief Phillips
Tyrone 'Clean' Miller
Lance B. Johnson
Colonel Walter Kurtz
Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Photojournalist
General Corman
Colonel Lucas
Reviews & comments
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5833 stemmen
niet synoniem, nee. echter in dit specifieke geval wel...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap niet echt sinds wanneer een hoger tempo synoniem is met 'beter', maar goed.
Ik stel ook nergens dat het beter is. Heb zelf de korte versie veel vaker gezien en vraag me af of de lange versie (die ik even goed vind) zich ook leent voor vele herzieningen. Lengte maakt dat lastig. Daarbij kan ik me goed voorstellen dat de korte versie eerder goed gevonden wordt door mensen die de film voor het eerst zien. De toegevoegde scenes zijn hoewel ze een hoop extra inzicht scheppen namelijk niet de allerbeste van de film IMO.
vantje
-
- 64 berichten
- 173 stemmen
Ik heb deze marathon-film opgenomen vorige week en in 3 keer bekeken. Een ware foltering voor mij. De zinloosheid van de oorlog wordt nog sterker door de zinloosheid van deze film. Waanzinnig vervelende film van het begin tot het einde ondanks een aantal zeer bekende acteurs (Martin Sheen, Brando, Harrison Ford en Dennis Hopper). Brando zet een draak van een prestatie neer.
Heel de film draait eigenlijk rond een hoop bullshit: de fuiven langs de rivier, de kolonel met zijn surfplank, de dialoog met de Franse kolonisten, het optreden van de bunnies en last but not least de onzin rond kolonel Kurtz.
Een typisch opgeblazen US-vehikel die door handige PR zichzelf verheven heeft tot cultfilm. Dit zijn zo van die films die geen negatieve kritiek mogen krijgen, bij deze doe ik het dus wel. 0.5 ster (ik kon niet minder).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het helpt om een film in een keer te kijken.... 
macc
-
- 20 berichten
- 11 stemmen
De zinloosheid van de oorlog wordt nog sterker door de zinloosheid van deze film.
Mwah, ik vind deze post van jou ook zinloos, niet omdat deze film geen negatieve kritiek zou mogen hebben, maar omdat je nogal argumentloos bent.
omdat...
Sinds wanneer is dat garantie voor een goede film?
Ik vind bijvoorbeeld Cidade de Deus of Warriors (Britse film over Bosnie) waanzinnig goede films, zit nauwelijks een bekende acteur in.
Maar daarnaast vind ik ook bij deze film zowel Sheen als Brando juist heel erg goed, maarja is persoonlijk waarschijnlijk.
Heel de Vietnam oorlog draaide om bullshit. "The bullshit piles up so fast in here, you need wings to stay above it." En juist die geniale manier waarop dat is weergegeven vind ik juist zo mooi. Maarja is ook wel persoonlijk.
Die PR voor deze film valt wel mee, deze film verkoopt zichzelf, en als 25 jaar later er nog steeds zoveel over wordt gepraat en gediscussieerd dan zegt dat toch wat.
Wat een onzin, je bent zeker niet de enige.
vantje
-
- 64 berichten
- 173 stemmen
Macc: Sinds wanneer moet je al argumenteren wanneer je een film echt slecht vind?
Desondanks waren er argumenten genoeg in mijn post: vervelend, langdradig, bunnies, surfplanken...
Mijn post zinloos? Geen sprake meer van wat democratie hier? Ik heb gewoon een persoonlijke mening over die film en dat probeer ik hier weer te geven. De bedoeling van moviemeter is toch om een zo breed mogelijk scala aan bevindingen te verzamelen?
Ik oordeel toch ook niet over de mensen die lovend over deze film zijn? Elk heeft recht op een mening, als dat nu goed of slecht is.
Sorry als je niet akkoord bent met mij oordeel - ik wil hier niemand persoonlijk aanvallen. Ik heb gewoon mijn mening neergepend. No offence. De volgende keer geef ik gewoon in alle anonimiteit punten. Dan moet ik mij niet meer argumenteren...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bunnies, surfplanken....
IJzersterke argumenten 
vantje
-
- 64 berichten
- 173 stemmen
Bunnies, surfplanken...
Ijzersterke argumenten om NIET te kijken, wel te verstaan.
Indien je mijn repliek goed leest (en begrijpt) zou dit toch vrij duidelijk moeten zijn.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5833 stemmen
Macc: Sinds wanneer moet je al argumenteren wanneer je een film echt slecht vind?
op het moment dat je besluit er een bericht aan te wagen...
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Een hele goede film, die de waanzin van Vietnam goed in beeld brengt. Destijds vond ik hem wel iets te lang duren, maar ik ga hem binnenkort maar weer eens herzien.
Een goede Vietnamfilm, beter dan FMJ, maar toch blijft Platoon de nummer een Vietnam film voor mij.
I sure love the smell of napalm in the morning! 
sekiaku
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
ik vind dat vantje wel heel sterke punten heeft. Wat er bij mij nog wel bij komt is de langdradigheid. Misschien had ik inderdaad de redux niet eerst mogen zien, maar ik heb de film in 4 keer gezien. ik heb het niet drie keer opgegeven, maar zelfs drie keer in slaap gevallen. En het is niet zo dat dat door de lengte komt, want vele langere films of miniseries apprecieer ik daarentegen wel
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
heb de originele versie vandaag bekeken..
op visueel vlak en qua sfeer is de film praktisch perfect..de muziek van the doors past hier ook perfect bij
het verhaal is zeker ook niet slecht..als je het een beetje snapt..maar anders ook toch...denkik
maar het gedeelte met kurtz vind ik echt onvoldoende uitgewerkt..aangezien het tempo van de rest van de film mocht dit toch langer duren..wat waanzinniger en dramatischer zijn..en natuurlijk kurtz's personage niet samenvatten in enkele zinnetjes..
verder zie ik nergens duidelijke doeltreffende kritiek op de oorlog in vietnam of oorlog in het algemeen(alhoewel velen dit beweren)..we zien alleen maar kurtz..maar dat was ook de bedoeling van deze film neem ik aan...(en nu aub niet beginnen over die helicopterscene)
*** 1/2..visueel zeer indrukwekkend..verhaal kon toch beter en misschien ietsje veelzijdiger..
jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Een typisch opgeblazen US-vehikel die door handige PR zichzelf verheven heeft tot cultfilm.
Dit is een van die films die niet op steun van het Leger kon rekenen vanwege de kritiek op de VS..."we don't send officers to kill other officers. And if we did we sure as hell wouldn't admit it.", is de bekende repliek op het script. Onnozel argument in een onnozele post, dus.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film had wel steun van het leger, het Phillepijnse, wat wel inhield dat de helikopters tijdens de opnames af en toe ineens werden weggeroepen om rebellen aan te vallen.
De helikopters hadden dus zowel scherpe als nep munitie aan boord. 
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
De zinloosheid van de oorlog wordt nog sterker door de zinloosheid van deze film. Waanzinnig vervelende film van het begin tot het einde ondanks een aantal zeer bekende acteurs (Martin Sheen, Brando, Harrison Ford en Dennis Hopper). Brando zet een draak van een prestatie neer.
Hoewel deze post van Vantje weinig ruimte voor nuance laat, ben ik het er eigenlijk wel ongelooflijk hard mee eens. Ja, het opzet van 'AN' is de zinloosheid van oorlog aan te tonen en daar slaagt de prent voortreffelijk in, ja 'AN' is een film met een énorm historisch belang, maar als film op zich vond ik dit toch wel een lange geeuw, zij het met een aantal legendarisch sterke momenten. Uitermate onevenwichtige prent.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...opzet van 'AN' is de zinloosheid van oorlog aan te tonen...
Geloof niet dat dit de bedoeling van de film was. De oorlog is hier het decor. Bovendien maken oorlogen deel uit van het bestaan, dus hebben ze wel degelijk een bepaalde zin.
Het gaat in AN vooral om de zoektocht naar Kurtz, een tocht die vooral een innerlijke zoektocht is.
Uitermate onevenwichtige prent.
Leg eens uit.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Bovendien maken oorlogen deel uit van het bestaan, dus hebben ze wel degelijk een bepaalde zin.
Als je dat echt meent, kan je dan uitleggen hoe jij dat ziet?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Simpel gezegd: als oorlogen zinloos zouden zijn, zouden ze niet gevoerd worden. Kennelijk zijn oorlogen onlosmakelijk verbonden aan het bestaan.
Dat wil dus niet zeggen dat ik moreel voor oorlog ben.
Uiteraard niet, maar de zin of onzin van verwoestend menselijk handelen valt niet in termen van moreel of immoreel te verklaren. Ik denk dat iedereen tegen oorlog is maar tegelijkertijd wordt er elke dag al duizenden eeuwen oorlog gevoerd. Dus kennelijk is dit een soort noodzakelijke animale drang waarin de mens een marionet is in een groot onzichtbaar evolutionair spel.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Een sofisme in de zuiverste betekenis van het woord!
Wat ik bedoelde is dat volgens mij de enige thematiek van deze film de waanzin en de zinloosheid van de vietnam-oorlog is. Dit is geen film die een recht verhaaltje vertelt over één bepaalde gebeurtenis of de lotgevallen van een bataljon. Maar om dat opzet te bereiken maakt coppola de redeneringsfout dat als ie een heleboel hele trage -naar mijn gevoel overbodige- scènes inlast dat dan ook de zinloosheid van vietnam zal onderstrepen en daar ben ik het niet mee eens. 'Apocalypse Now' is een bijwijlen briljante prent die een aantal van de meest legendarische scènes uit de geschiedenis van de film bevat (de opener om er maar één te zeggen), maar daarnaast heeft de film ook een heleboel momenten die in schril contrast staan met die meesterlijke: slome, overbodige scènes die allemaal maar een beetje de verveling en de opkomende waanzin van de soldaten moeten weergeven, maar vooral de verveling en desinteresse van mij als kijker opwekken. Ik ken weinig films die zozeer het balanceren op de grens van het genie en de verveling als 'apocalypse now'. Paradoxaal genoeg zijn de beste scènes de scènes die de oorlog in beeld brengen en niet de scènes die zich afzetten tegen de oorlog.
Misschien ligt het feit dat ik nooit een andere versie te zien heb gekregen dan de -veel te lange- reduxversie aan de basis van mijn onbegrip tov deze film. Mogelijk is de redux-versie voor de bewonderaars van de oorspronkelijke film een verrijking van de oude versie, voor mij is het niet meer dan een zeer opmerkelijke prent met zeer grote hiaten.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Een sofisme in de zuiverste betekenis van het woord!
Waarom ga je er niet op in dan?
Wat ik bedoelde is dat volgens mij de enige thematiek van deze film de waanzin en de zinloosheid van de vietnam-oorlog is.
...en wat ik bedoel is dat de thematiek niet de zinloosheid van de oorlog is maar de vraag waarom de mens desalniettemin dan toch oorlog voert.
Een vraag waarvoor Willard afreist naar het hart van de menselijke existentie (the horror...). De reis op zichzelf is het thema, overigens een algemeen verkondigde opvatting.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Misschien ligt het feit dat ik nooit een andere versie te zien heb gekregen dan de -veel te lange- reduxversie aan de basis van mijn onbegrip tov deze film. Mogelijk is de redux-versie voor de bewonderaars van de oorspronkelijke film een verrijking van de oude versie, voor mij is het niet meer dan een zeer opmerkelijke prent met zeer grote hiaten.
Ik heb sterk het idee dat dat voor veel mensen opgaat. Ik ben fan van het origineel geworden en vond de Redux idd een verdieping, maar kan me er goed in als mensen de film verwijten een aantal langzame en overbodige scenes te bevatten. Ben er dat 100 % van overtuigd dat het de toegevoegde scenes zijn.
Jammer dat het origineel vrijwel niet te krijgen is...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het origineel net besteld van deze film.. Ik moet niets van de redux hebben
Heb hem tweemaal bekeken en ik ergerde me helemaal dood! Veels te lang, onzinnige scènes (vooral die fransen en dat eten), plot gaat volstrekt de mist in!
Het origineel weet namelijk perfect de werkelijke sublieme broeierigheid en spanning vast te houden, is ook geen scène teveel aan! Gelukkig had ik die al twintig jaar terug gezien, anders had ik deze film veel slechter gevonden. Nu geef ik hem een plaats 2 in mijn top10 allertijden en een dikke 5*.
De redux komt niet verder dan een 3.5/4.0. Stomme zet van Coppola 
Tyler*Durden
-
- 15 berichten
- 46 stemmen
ik heb alleen de redux gezien maar vond hem echt super hoor... en ook perfect spel van sheen en brando echt geweldige film
dikke 5
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
ik heb alleen de redux gezien maar vond hem echt super hoor... en ook perfect spel van sheen en brando echt geweldige film
dikke 5
Des te beter 
Het mooiste aan deze film vind ik de enorm broeiierige sfeer op die rivier door de jungle. En het feit dat Coppola alles heel psychedelisch in beeld brengt (vreemde kleuren, belichting,.. de man zat volgens mij met Hopper aan de LSD
).
De helikopterscène is misschien wel de mooiste filmscène die ik ken 
Roodkapje
-
- 494 berichten
- 674 stemmen
De eerste keer dat ik deze film zie. Gewoon krankzinnige chaos. Het best gelukte aan de film is het gevoel van de chaos. Je staat als het ware zelf aan het front en je verliest je verstand, ook als kijker. Hetgeen je bijblijft is natuurlijk die helikopterscene, met de muziek van wagner. Het zinloze geweld.
Het enig wat me tegenzat was dat ik er nergens een verhaal kon in hetkennen. De laatste scenes vond ik dan ook compleet overbodig en dat maakte het 2e deel van de film kapot. Ik leek opeens naar een goedkope sciencefiction film te kijken uit de jaren '50. Die muziek, kom zeg.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De laatste scenes vond ik dan ook compleet overbodig en dat maakte het 2e deel van de film kapot. Ik leek opeens naar een goedkope sciencefiction film te kijken uit de jaren '50. Die muziek, kom zeg.
Die muziek is The End van The Doors een van de beste songs uit eind jaren 60. Heeft niets met SF te maken.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Die muziek is The End van The Doors een van de beste songs uit eind jaren 60. Heeft niets met SF te maken.
inderdaad
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is trouwens ook niet zo moeilijk.. man wordt uitgezonden naar jungle om doorgeslagen kolonel het zwijgen op te leggen en komt derhalve in de chaos van de woedende oorlog terecht.. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
.....en vraagt zich af of Kurtz de enige is die doorgedraaid is. 
Gerelateerd nieuws

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' zondagavond te zien op televisie

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod

Henk Schiffmacher (71) liep 'vanwege zijn penis' een rol in klassieker 'Apocalypse Now' mis

Vietnamoorlog-klassieker 'Apocalypse Now' morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








