The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 19 in de top 250

CaptainTwisted schreef:
Alhoewel de special edition beter is, omdat je dan nog enig zicht heb op wat er met Saruman gebeurt!

Wat er met hem gebeurt zie je pas in het 3de deel. Aan toegevoegde scenes zie je niet zoveel in wat er hier met hem gebeurt. Alleen dat die samen met Grima opgesloten in zijn toren was en dat was het voorlopig.

avatar van Connor Macleod
Dit is de beste van de trilogie! De aanval op helms deep en vooral het stuk waar de orcs aankomen lopen en je bijna uit je bioscoopstoel wordt getrilt (goeie surroundset doet 't ook leuk) is in 1 woord geweldig! Smeagol wordt steeds belangrijker en die twee zeurende hobbits jenken niet de hele film door, zoals in Return of the King.

avatar van simonvinkie
Zeer sterk tweede deel misschien ietsje minder dan deel 1 maar alsnog zeer goed.

We volgen eigenlijk drie verhaalijnen. De verhaallijn met Frodo en Sam was veruit de beste. Grote bijdrage daaraan levert de steeds duister wordende smeagol.

De verhaallijn met Arathorn Legolas en de zeer grappige Gimli is spektakel vooral de slag in helmsdiepte was schitterends.

De verhaallijn met merijn en pepijn en de enten boeide me wat minder maar dat was ook nog wel leuk om naar te kijken.

De acteerprestaties zijn prima en de muziek is meesterlijk.

Top film.

avatar van AjaxRulezzz
Weer zoals de eerste deel, geweldig verhaal en schitterende gevechten.

avatar van Arbiter
De oorlog bij dit deel was toch het beste en langste. De bad side werd niet zo makkelijk verslagen, en mooi dat je de elfen en mensen zag vechten tegen de uruks. Vooral ook de uruk berserker was vet die de bom plaatste.
Mijn conclusie is dit is de beste en spannendste deel .

Toch vind ik dit de minste van de 3. Ach, minste? Ze zijn alle 3 super

Arbiter schreef:
Vooral ook de uruk berserker was vet die de bom plaatste.

Gekken zijn het, die Berserkers.

avatar van PascaL
Op het blaartrekkende einde na, geweldig

avatar van Bounty
Persoonlijk vind ik dit deel het beste deel van de LOTR trilogie. Het zit hem in het gevecht met de Uruks. Vooral toen Rohan kwam. Wat was dat een erg mooi gezicht.

Ik sluit me aan bij Arbiter ^^

avatar van Miron
Deel 1 is uitstekend maar dit is ronduit meesterlijk.

Een zeer veelzijdige film die de reis en strijd van ons uitelkaar gevallen genootschap van verschillende kanten weet te belichten (Verhaaltechnisch 'n groot pluspunt ten opzichte van het vorige deel).

De wanhoop en emoties nemen toe waardoor de spanning stijgt en het genot alleen maar groter wordt. Het verhaal van bijna 3 uur kijkt makkelijk weg vanwege de goed uitgevoerde gevechten die op de juiste momenten in beeld gebracht worden.

Omdat de hoofdpersonen hun eigen pad op zijn gegaan is er de kans om hun persoonlijkheid en ontwikkeling wat verder uit te diepen. Frodo's frustratie en Aragorn's hoop worden op uitstekende wijze verfilmd terwijl Legolas en Gimli zorgen voor het luchtigere vermaak.

Het grootste pluspunt is voor mij de komst van Gollem, het krankzinnige schepsel dat zowel humor als angst bij de kijker los weet te wekken. Dit karakter zal de geschiedenis in gaan als een van de opmerkelijkste wezens uit de film geschiedenis.

Visueel is het opnieuw prachtig met mystieke landschappen en locaties die door 't spetterende camerawerk nog grootser schijnen te ogen. En hoewel ik geen ware liefhebber ben van de gevechten moet ik zeggen dat ik met genot naar het eindgevecht heb zitten staren.

Voor mij had de wonderlijke wereld van Middle Earth eigenlijk nog wat extra variatie kunnen gebruiken maar verder is er op The Two Towers niets aan te merken. Een film die van begin tot eind klopt, waarbij de emoties uiteenlopen en de memorabele scenes je om de oren vliegen.

En nu op naar deel 3.

* * * * *

[quote]IcU schreef:

ja, maar in de boeken gaan Saruman en Wormtongue naar de Gouw en nemen die over. Daarna worden ze door de hobbits gelyncht

avatar van Don MN
Miron schreef:
Deel 1 is uitstekend maar dit is ronduit meesterlijk.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit van te voren niet had verwacht. Vooral omdat je in deel 1 de intro zo sterk vond en de tweede helft iets minder, want deel 2 herinner ik me toch als een actievoller deel, maar je legt prima uit waarom en natuurlijk ken je de personages steeds beter, dus dat belooft wel wat voor deel 3.

avatar van Miron
In dit deel zit inderdaad een stuk meer actie maar naar mijn mening wordt het hier wat beter uitgewerkt. Alles klopt hier gewoon; dankzij de opbouw weet je als kijker wat je kan verwachten en de verschillende ontwikkelingen zorgen ervoor dat de gevechten nergens beginnen te vervelen.

Misschien dat het derde deel zowel de magie van deel 1 als het spektakel van deel 2 tot een ultieme climax weet te combineren.

Ik kijk er iig naar uit.

avatar van jipt
Ronduit de beste van de hele triologie, hier zit tenminste nog echt een verhaal in. Deel 1 en 2 gaan alleen om de reis. Maar hier komen ze ergens en moeten ze nog een kasteel beschermen enzo met een prachtig verhaal er omheen en mooie SFX en knokpartijen.

avatar van RSmovie91
jipt schreef:

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is het verhaal exact hetzelfde als in de andere 2 delen. Het is gewoon een deel van het verhaal.

avatar van doodah
In deel twee zit toch ook 'The battle of Helm's Deep'. Wat toch ook zeker een stevige 'knokpartij' is.

avatar van Kisje
Voor mij precies minder dan deel 1, terwijl ik dit bij de eerste kijkbeurt niet had... Hiermee zeg ik niet dat het verhaal niet goed is, maar bij de eerste was ik echt verslingerd aan het verhaal...

Er zit wel een goede twist in het verhaal...

We zullen wat 't laatste deel gaat geven.. Tot dan ga ik dit gedeelte nog niet beoordelen...

The lord of the rings is en blijft geweldig

avatar van jipt
RSmovie91 schreef:

Kheb het over het verhaal van die koning enzo, vond ik erg goed. Een hele verademing tussen alle Gollems etc. door.

avatar van Richard_Voorhees
Dit blijft de beste van de trilogie. Het verhaal is goed, de special effects zijn geweldig, de orcs zien er hier het beste uit. In één woord geweldig!

Richard_Voorhees schreef:
de orcs zien er hier het beste uit.

Ga nou geen Orcs met Uruk-hai vergelijken zeg!

Toch vraag ik me af waarom je The Return of the King minder vindt dan deze.

avatar van moviemafketel
Deel 2 vind ik ook het beste deel.
Rohan is sowieso schitterend gemaakt en Helm's Deep natuurlijk ook.
De interacties tussen de verschillende karakters zijn mooi om te volgen.
Er wordt tussen de actie door wat meer gepraat, je krijgt wat meer uitleg over hoe alles in de vork steekt. De vriendschap tussen Gimli en Aragorn wordt heel even op de proef gesteld. Tussen Aragorn en Theoden botert het ook niet meteen extreem goed. Nou en dan natuurlijk Gollem die veel meer op de voorgrond treedt.Schitterend karakter. Gandalf die weer terug komt uit de "dood" en later in de film dan met de Rohirrim bovenaan staat.
Fangorn Forrest, de grote legers met Uruk-Hai's. Het is zo spectaculair en soms emotioneel, maar net niet zo over de top als het 3e deel. Daar zit hem de kracht van TTT vooral.

Je bent in de bioscoop met je vader, hebt op het schoolplein verhalen gehoord over The Lord of the Rings, en besluit er heen te gaan. Je begint te kijken, en loopt tien minuten later weg. Vijf jaar later is het een van je favoriete films. Het kan allemaal raar lopen...

Of ik het het beste deel vind ben ik nog niet helemaal uit, maar goed is hij zeker. Het nieuwe stuk met Frodo en Sam is goed, zeker omdat het Faramir wat meer uitdiepts als personages; in de boeken kwam hij nooit zo goed uit de verf als in de films. Het stuk met Merry en Pippin begint nogal langzaam, maar eindigt geweldig. Aragorn, Gimli en Legolas idem dito. De laaste scenes blijven me kippenvel geven. Kortom, het verhaal zit weer geweldig in elkaar.

Als geheel is het ook heel goed. De stukken met de hobbits zorgen dat het niet alleen een actie film is, maar zorgen vooral dat je Midden Aarde nog beter leert kennen. Doordat ze via Osgiliath gaan zie je veel van het oude Gondor, wat alleen maar goed is. De CG zit weer goed in elkaar, en lijkt nog steeds goed. Het acteerwerk is ook prima, en de vechtscenes zijn goed. En die laatste scene, daarin klopt gewoon alles. In Slo-Mo van de berg af, Sam met een dialoog en een hoop natte toestanden maken dit gewoon tot de beste afsluiter die een film zonder echt einde kan wensen.

avatar van louisvf
Trouwens, moest er terug aan denken, zat zo eens in de cinema (voordat ik deze had gezien) en ik kreeg gewoon een trailer te zien met de grootste spoiler die je voor deze film maar kon hebben... Iemand anders die kuttrailer ook gezien? !

rep_robert schreef:
Maar na een jaar kan het bv wel lastig zijn om al die namen te onthouden, heb je wel vaker met dit soort films. Had ik ook met Pirates of the Caribbean.
Als je ze op dvd hebt en achter elkaar aan bekijkt is de huidige manier perfect, zonder terugblikken en zo.

Leuk dat ik dit lees, dus jij vind de Pirates films van vergelijkbaar niveau als deze? Dan is het wel duidelijk dat je LOTR graag hebt gewoon omwille van het avontuur/actiegehalte...! (Is niet erg hoor, veel mensen zijn zo, vinden daarom ook deel 2 beter omwille van helms-deep...) maar deze films hebben wel zoveel meer te bieden dan hoofdzakelijk wat actie voor de kinderogen onder ons...!

Minotaures schreef:

Ga nou geen Orcs met Uruk-hai vergelijken zeg!

Toch vraag ik me af waarom je The Return of the King minder vindt dan deze.

Veel mensen vinden The Two Towers beter omwille van het gote actiegehalte, kbedoel deel 2 is eigenlijk actie van begin tot het einde, gelukkig maakt de extended version veel goed...!
Maar ik denk dus toch dat veel mensen deel 2 het best vinden puur omwille van het grotere actiegehalte...! Zo vinden veel mensen dat de grote veldslag van deel 3 te snel ging en ook niet veel man tegen man gevechten waardoor er minder inlevingsvermogen mogelijk was... Echter vind ik nog altijd deel 1 het best, dan deel 3 en dan deel 2! (denk dat de filmcritici dit ook zo zien...)

avatar van chevy93
Ik zou eerder zeggen deel 3, deel 1, deel 2. Zelf vind ik deel 2 juist het beste, omdat die de beste veldslag levert, het beste verhaal heeft en de film gaf mij gewoon het beste gevoel.

Vooral het moment waarop Gandalf aankomt. Geweldige gevoel van euforie! .
In deel 1 gebeurt net iets te weinig. In deel 3 gebeurt er, ondanks de speelduur, ook net iets te weinig.

Kevin13

Vele mensen vinden The Two Towers juist de minste Lotr en dat kun je ook zien hier aan de score..

avatar van louisvf
Ja ik weet het, word doormij ook als minste gezien en door de filmcritici ook... Wil gewoon aantonen waarom dat een deel van de fans (de meer actie/spektakelfans lijkt me dus) dit het beste deel vinden. Zoals chevy93 dus ook zegt (de veldslag doet em het! ) Verder zou ik niet zeggen dat het het beste verhaal bevat, er gebeurt namelijk echter bitter weinig buiten de actiescenes en men geraakt ook amper verder naar het einddoel toe (in vergelijking met de andere delen)

avatar van chevy93
Dat vind jij misschien. Ik vind de dubbele strijd juist dat beetje extra geven wat de andere delen niet hebben. Dat bedoel ik met een beter verhaal.

Qua muziek, omgeving etc. zijn alle delen gelijkwaardig.