• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.481 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.138 gebruikers
  • 9.379.506 stemmen
Avatar
 
banner banner

Twelve Monkeys (1995)

Sciencefiction / Thriller | 129 minuten
3,78 5.021 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 129 minuten

Alternatieve titel: 12 Monkeys

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terry Gilliam

Met onder meer: Bruce Willis, Madeleine Stowe en Brad Pitt

IMDb beoordeling: 8,0 (675.529)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 18 april 1996

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Twelve Monkeys

"The future is history."

Nadat in 1996 vijf miljard mensen uitgeroeid zijn door een virus, leeft in 2035 de mensheid (of wat er nog van over is) ondergronds. De veroordeelde James Cole wordt teruggestuurd in de tijd om onderzoek te doen naar het virus, zodat er aan een bestrijding gewerkt kan worden. Hij komt echter een paar jaar te vroeg terecht, in 1990, waar natuurlijk niemand zijn verhaal gelooft. Hij komt in een inrichting terecht waar hij Dr. Kathryn Railly ontmoet. Zij begint langzaam in z'n verhaal te geloven. Cole begint echter steeds meer aan z'n eigen verstand te twijfelen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

us_raider schreef:
(quote)

Zij heeft niet tijdgereisd. Dit is 1996, toen werkte ze nog niet in het laboratorium en was ze dus niet eens op de hoogte van de plannen van de man naast haar. Zij overleeft het virus echter wel.

Overigens ben ik het wel met Kijkert eens. Een aardige actiethriller met goed acteerwerk, maar niet meer dan dat.


Volgens mij komt zij wel uit de toekomst, zodat ze die virusmans kan stoppen. Zo wordt zowel heden (1996) als toekomst gered. Ze zit niet voor niets in de 'verzekering'.

Verder vind ik de film best geloofwaardig eigenlijk. De psychiater gelooft Willis aanvankelijk helemaal niet en ze wil zeker niet met hem mee komen. Pas later in de film gebeuren er voor haar onverklaarbare dingen en begint ze hem langzaam aan te geloven (vb: dat kind in de put dat zich stiekem had verstopt in een schuur, wat Willis natuurlijk kon weten). Dat ze de enige is is ook vrij logisch: hij wordt gezocht door de juten... hij krijgt de kans niet om mensen te overtuigen.

En ook vind ik dit stukken beter dan een 'aardige actiethriller'. Die term doet me eerder denken aan een Tony Scott film dan aan dit werkje. Geweldig hoe de kijker tot het einde op het verkeerde been wordt gehouden en dan ook nog zo'n goeie climax erachteraan. Hoewel het al een poos geleden is dat ik hem heb gezien is er geen reden om deze film lager dan mijn huidige 4 sterren te geven!


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Arnie schreef:


Een film hoeft zeker niet altijd realistisch te zijn, maar wat getoond wordt moet wel geloofwaardig overkomen, bijvoorbeeld dat er enige logica in zit. Een mooie psychiater die als enige in iemands verhaal gelooft, is in deze film volgens mij niet geloofwaardig. Er is dus m.i. een verschil tussen realisme en geloofwaardigheid.
Deze film vond ik als geheel niet erg geloofwaardig, en daarnaast of zelfs in het bijzonder, de acteurs (behalve Willis) ook niet.


Voor wat die psychiater betreft: ze was de enige die geconfronteerd werd met a) dat Cole wist van dat jochie in de schuur, b) die kogel uit 1918 (een slechte 'verhaallijn' overigens. Bot en zinloos) en c) dat hij opeens zomaar verdwenen was (in dat bos, 's nachts). Dan kún je gaan twijfelen natuurlijk.

Anyway: deze film hoeft van mij niet geloofwaardig te zijn, het is een typisch sf-vermaakfilmpje, in de categorie 'Terminator - Donnie Darko - Butterfly Effect', en zeker niet de slechtste in die categorie.

Met 'onbenullig verhaal', wat ik eerder schreef, bedoel ik dan ook niet dat het een flutverhaaltje is, maar dat het verder geen diepgang heeft of dat er 'wijze lessen' uit getrokken kunnen worden.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Prudh schreef:
(...)
Volgens mij komt zij wel uit de toekomst, zodat ze die virusmans kan stoppen. Zo wordt zowel heden (1996) als toekomst gered. Ze zit niet voor niets in de 'verzekering'.

Aanvaardbaar, maar niet overtuigend. Simpele, vrij voorspelbare climax eigenlijk.

(...)Pas later in de film gebeuren er voor haar onverklaarbare dingen en begint ze hem langzaam aan te geloven (vb: dat kind in de put dat zich stiekem had verstopt in een schuur, wat Willis natuurlijk kon weten)

Erg makkelijke uitweg, slecht geschreven.

Geweldig hoe de kijker tot het einde op het verkeerde been wordt gehouden en dan ook nog zo'n goeie climax erachteraan.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Doe even normaal.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Wat is normaal?


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Virussen, verzekeringen uit de toekomst, mooie psychiaters, dieren die de macht hebben, al dan niet geloofwaardig toekomst beeld. Volgens mij allemaal bijzaak aangezien de kern van de film gaat over een man die zijn eigen dood gezien heeft.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:
Virussen, verzekeringen uit de toekomst, mooie psychiaters, dieren die de macht hebben, al dan niet geloofwaardig toekomst beeld. Volgens mij allemaal bijzaak aangezien de kern van de film gaat over een man die zijn eigen dood gezien heeft.


Ja, door een kunstgreep als 'tijdreizen'. Weinig dramatisch derhalve.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Gelukkig niet nee!


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Nou ja, ik vind "de kern van de film gaat over een man die zijn eigen dood gezien heeft." nogal erg dramatisch klinken. Maar inderdaad, dit is geen drama, maar een prima stukje pretentieloos vermaak.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Hehe, misschien wel ja. Maar Terminator gaat uiteindelijk ook over het uitroeien van de mensheid, dus...


avatar van lowhusky

lowhusky

  • 8230 berichten
  • 0 stemmen

ik geef 5 sterren, deze film is gewoon briljant! duurde misschien wel iets te lang. eindelijk een rol ook van brad pitt die te verdragen is. En die kathryn is héél knap .


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4029 berichten
  • 3634 stemmen

Gister weer gekeken, en het blijft een geweldige film vind ik.

Het plot klinkt misschien nog een heel klein beetje als het plot van een B-film, maar er wordt in de film een goede sfeer neergezet, de acteerprestaties zijn erg sterk, en ik me geen moment verveeld of gestoord aan de film. Dat vind ik een knappe prestatie voor een film die ruim 2 uur duurt en niet een film is van een genre waar ik normaal echt van hou.

4*. Twelve Monkeys is echt een aanrader wat mij betreft.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Prudh schreef:
(quote)



Hoewel ik het met de rest van je bericht niet eens ben vind ik dit een domme reactie zeg. Moet ik hierop ook met een smiley antwoorden? Beetje MSN manier van converseren. Ik vond het einde in ieder geval sterk (die dieren op de snelweg, heerlijk). Ik weet niet wat er zo grappig is aan die bevinding.


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

Wat is dit toch een ongeloofelijk saai film zeg niet mijn gerne, echt niet spannend, saai verhaal saai stukken en bruce willis is kapot iritant, de relatie tussen hem en die vrouw is ook erg slecht ik kon nauwelijks me gedachten bij de film houden, alleen brad pitt is beetje de plus punt ,voor de rest niks aan.

0,5 ster voor de moeite


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Misschien te alternatief voor je(als ik je stemlijsten zo bekijk).


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

feanaro surion schreef:

Misschien te alternatief voor je(als ik je stemlijsten zo bekijk).

Wat is er 'alternatief' aan deze film?


avatar van basketballerke

basketballerke

  • 4727 berichten
  • 0 stemmen

Een soort film die mij wel bevalt: in de toekomst waarin iets aan de hand is. De sfeer en sets en locaties in de film zijn ook erg goed en Geweldig acteerwerk van Bruce Willis en Brad Pitt.

Het verhaal blijkt het sterkst uit de film, alles is niet gelijk duidelijk en er wordt steeds iets meer van verteld. Af en toe lekker verwarrend. Ook erg goed is wanneer Cole begint te twijfelen aan zijn verstand, is hij gek of laat hij zich gek maken?
De flashbacks die je steeds krijgt te zien worden steeds erg goed gebruikt. Dat maak het eind heel goed als dan blijkt wat het dan de hele tijd echt was.
Ik denk zelf dat uiteindelijk toch duidelijk is wie het virus toen heeft verspreid. Hoe kan mevrouw van de ''verzekering'' die er precies hetzelfde uitziet als in de toekomst daar ineens zitten? Dus ik denk dat Cole toch heeft gedaan waarvoor hij was gestuurd.

Verdient 4,5*


avatar van tukkerstein

tukkerstein

  • 2219 berichten
  • 3473 stemmen

Geweldig film. Het verhaal is vooral briljant, en je twijfelt constant aan het verhaal (is wat je ziet nu wat de hoofspersoon denkt of wat er echt aan de hand is?) Daarnaast spannend en een geheimzinnig sfeertje. Briljant acteerwerk. Enige minpunt is dat er weinig tot geen actie inzit. 4*


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

kijkert schreef:

(quote)

Wat is er 'alternatief' aan deze film?

Heel alternatief is hij niet maar ook zeker niet te vergelijken met de films die hij hoog waardeert.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

feanaro surion schreef:

(quote)

Heel alternatief is hij niet maar ook zeker niet te vergelijken met de films die hij hoog waardeert.

OK, op die manier.

Zelf vind ik het verhaal niet echt heel origineel, terug in de tijd om proberen de zaken te veranderen, maar de uitwerking is wel leuk, speels.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

basketballerke schreef:

Ik denk zelf dat uiteindelijk toch duidelijk is wie het virus toen heeft verspreid. Hoe kan mevrouw van de ''verzekering'' die er precies hetzelfde uitziet als in de toekomst daar ineens zitten? Dus ik denk dat Cole toch heeft gedaan waarvoor hij was gestuurd.

Als dit niet het geval zou zijn geweest en het virus dus weer uitgebroken zou zijn, dan zou alles zich herhalen en zou het leven van Cole dus als een lus zijn. Volgens jouw theorie is dat echter niet het geval en is Cole opgegroeid zonder schietpartij op het vliegveld, is het virus uitgebroken, is Cole na 39 jaar weer naar 1996 gereisd en is daar gestorven. Toch is het virus niet opnieuw uitgebroken door de verzekering. Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat de volwassene Cole telkens die droom heeft? Dat zou betekenen dat hij het al een keer eerder heeft gemaakt, dat zou betekenen dat zijn leven wél als een lus is! Of zie ik nu iets over het hoofd? Is namelijk goed mogelijk, want ik vond de film nou niet zeer boeiend.

Prudh schreef:
(...)Geweldig hoe de kijker tot het einde op het verkeerde been wordt gehouden en dan ook nog zo'n goeie climax erachteraan.

Tja, iemand anders bleek de verspreider van het virus te zijn. Heeft niet echt een schokkende indruk op me achtergelaten, om het maar zacht uit te drukken.

De climax was toch ook niet zo geweldig? Als ik niets misheb(lees spoiler als reactie op het bericht van basketballerke), dan klopt het niet eens. Ook al zou het kloppen, dan nog zou ik het verre van bijzonder vinden.
Het was te verwachten dat er nog iets met die droom gedaan zou worden. Dat hij dan z'n eigen dood onder ogen krijgt, ondanks dat hij er niet bewust van is dat hij het zelf is, leuk bedacht, maar het is pas speciaal als het goed uitgevoerd wordt.
Nogmaals: ik kan verkeerd zitten!

Of vond je diedieren die het verkeer belemmeren echt zo geweldig? Nee, dan ga ik liever zelf op safari, of desnoods kijk ik Jumanji.


avatar van film_kaza

film_kaza

  • 3140 berichten
  • 0 stemmen

Vond het een erg spannende bizarre film. Voor het eerst dat ik Brat Pitt overtuigend vind acteren. Zijn rol was ook nog leuk. Bruce Willis deed het ook goed. Humor had die ook. De film had van veel dingen wat.

Verhaal is nogal omduidelijk en ik begrijp het niet helemaal. Wat was nou precies het virus? Dan ook het leger van de twaalf apen? Waren die 12 apen gewoon die maffe jongens die de dieren vrij lieten en verder niks? En zat dat virus nu in dat kleine ding? Kan me niet voorstellen dat dat kleine ding 5 miljard mensen kan uitroeien.

Als ik hier de berichten lees dan word ik al wat wijzer.

Voor de film 4 sterren.


avatar van Anjin

Anjin

  • 650 berichten
  • 735 stemmen

Snapt er geen reet van het hele verhaal niet

Belachelijke en slaapverwekkende film


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

Anjin schreef:

Snapt er geen reet van het hele verhaal niet

Belachelijke en slaapverwekkende film

Ik snap het verhaal en de film, maar ik ben helemaal mee eens met die twee uitspraken.


avatar van felix89

felix89

  • 124 berichten
  • 0 stemmen

movie*freak schreef:

Ik snap het verhaal en de film, maar ik ben helemaal mee eens met die twee uitspraken.

waarom? omdat het een film is dat handelt over toekomst, verleden en heden zonder big-budget special effects want daar hou je blijkbaar van als ik je top 10 zie.

Geef eens wat motivatie...jongens toch, overal zie je mensen schrijven dit is slaapverwekkend ---> waarom is dat slaapverwekkend? ik krijg het er echt van als ik zulke reacties lees. Doe dan tenminste zoals us_raider en geef je mening waarom je dit niet zo goed vind want met die hoog intellectuele zinnen 'dit is bagger, dit stinkt'' daar ben je niet veel mee!


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

waarom? omdat het een film is dat handelt over toekomst, verleden en heden zonder big-budget special effects want daar hou je blijkbaar van als ik je top 10 zie.

Geef eens wat motivatie...jongens toch, overal zie je mensen schrijven dit is slaapverwekkend ---> waarom is dat slaapverwekkend? ik krijg het er echt van als ik zulke reacties lees. Doe dan tenminste zoals us_raider en geef je mening waarom je dit niet zo goed vind want met die hoog intellectuele zinnen 'dit is bagger, dit stinkt'' daar ben je niet veel mee!

Mischien moet je eerst beter kijken voordat je wat zegt, ik heb toch daar voor duidelijk geschreven waarom ik het geen goede film vind, het is niet dat ik alleen van films houd met goede special effects,bij films als gangs of newyork, last samurai,titanic, gaat bij mij echt niet om spcecial effects, en last samurai en godfather zijn toch wel hele andere gern,s toch? ik hou gewoon van bijna alle gernes, en meestal heb je geen zin om iets motiveren omdat de film je gewoon niet aanspreekt je hoef toch niet perse hele verhaal te plakken ,,ja ik vond dit niet leuk of die ene stuk was saai, het gaat gewoon om je mening.


avatar van felix89

felix89

  • 124 berichten
  • 0 stemmen

als het teveel moeite is om te motiveren schrijf dan gewoon niks he,

wat zit je dan op deze site te doen?


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Mijn god, mensen die dit verhaal al te moeilijk vinden..


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

movie*freak schreef:

(quote)

Mischien moet je eerst beter kijken voordat je wat zegt, ik heb toch daar voor duidelijk geschreven waarom ik het geen goede film vind, het is niet dat ik alleen van films houd met goede special effects,bij films als gangs of newyork, last samurai,titanic, gaat bij mij echt niet om spcecial effects, en last samurai en godfather zijn toch wel hele andere gern,s toch? ik hou gewoon van bijna alle gernes, en meestal heb je geen zin om iets motiveren omdat de film je gewoon niet aanspreekt je hoef toch niet perse hele verhaal te plakken ,,ja ik vond dit niet leuk of die ene stuk was saai, het gaat gewoon om je mening.

Doe effe je best je berichten wat leesbaarder te maken...


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

Mijn god, mensen die dit verhaal al te moeilijk vinden..

Wat wil je hiermee bereiken?

Gelieve op mijn voorgaande bericht in te gaan. Schijnbaar heeft de film meer indruk gemaakt op jou dan op mij; wellicht kan jij enige duidelijkheid verschaffen.

Gerelateerde tags

schizofreniephiladelphia, pennsylvaniacassandra syndrom stockholm syndromeondergrondspooierbiological weaponleeuwparanoiaasielprison cellflorida keysvliegtuigmental breakdowntijdreizenpost-apocalyptischdystopieinsane asylumdormitorypastkrankzinnigheidcockroachvolunteerremakeflashbackgevangenispsychiatric hospitaldrug gebruikmental institutionalternate historyziektelethal virusparadox psychiateraapepidemicgevangenfalling down stairscultfilmstreet lifenonlinear timelinemedical researchtoothpantyhose gas maskpsychosischild's point of viewsubterranean virusrecurring dream jaren 90escaped animalfuture noir 2030scassandra syndromeairport terminalbulletendless loopstreamvivisectionnude pantyhosemicrobiologistreal movie shown in fictional situationkick in faceeating spiderreference to houdiniabandoned theatertied to a bedpsychiatric carehiding in a barnreference to cassandrabiblical quoteperson in a car trunkwatching a movieworld war onelab animalcassandra complex