Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.317)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Reinbo, er bestaat ook een animal-cruelty-free versie. Kijk die lekker, hoeven we al deze onzin niet keer op keer te lezen en kunnen we het eens over de film hebben. Wat vermoeiend dit.
Tja, ik heb al meerdere malen aangegeven wel klaar te zijn met deze discussie, maar als men mijn beweegreden in twijfel trek of mijn onderbouwing op ongefundeerd onderuit probeert te halen moet ik wel reageren.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
[quote]Reinbo schreef:
Als jij het wetboek als de allerhoogste waarheid beschouwt heb je gelijk. [quote]
Er stond 'een dier heeft evenveel recht op leven als een mens.'.
Niet alleen het wetboek spreekt dat tegen; ik ook. Van mij mag je bijvoorbeeld geen mensen opeten.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waarom is het dan minder erg dat je een beest pijnlijk slacht dan dat je het pijnloos doet, maar een beetje solt met het kadaver (waar het beest geen weet van heeft).
Reinbo vroeg het al eens eerder in dit topic.
Ik zal de vraag opnieuw stellen.
Mogen we nadat we jouw op een brutale manier hebben afgeslacht met jouw hoofd een potje gaan voetballen? Ook nog eens voor de ogen van jouw familie en vrienden. Jij hebt er toch geen weet meer van, dus het maakt jou toch niets uit.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er stond 'een dier heeft evenveel recht op leven als een mens.'.
Niet alleen het wetboek spreekt dat tegen; ik ook. Van mij mag je bijvoorbeeld geen mensen opeten.
Er stond 'feitelijk'.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Er stond 'een dier heeft evenveel recht op leven als een mens.'.
Niet alleen het wetboek spreekt dat tegen; ik ook. Van mij mag je bijvoorbeeld geen mensen opeten.
Wat jij tegenspreekt zal mijn mening niet beïnvloeden.
Wie ben jij om over leven en dood te beslissen? Jij bent toch geen God?
Ik ben ook wel tegen het eten van mensen. En ja, als je een dier dood, dan moet het om te eten zijn en niet om met dat kadaver te spelen en respectloze handelingen mee uit te voeren.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Voor zover ik de informatie heb is dat zo.
Als je een beetje weet hoe een film gemaakt wordt snap je dat dat wat genuanceerder ligt. Natuurlijk doen die Indianen dat ook, maar nu deden ze het voor de camera en uitgelicht.
En mocht dat niet zo zijn, dan blijft er voor mij nog een groot verschil tussen een dier slachten en op uitbundige wijze met het lichamelijk overschot spelen voor de camera.
Dat 'op uibundige wijze' kun je achterwege laten, want dat gebeurt in AN ook.
Rondslepen met een kipfileetje is niet netjes en komt naar over, maar daar doe je feitelijk niemand iets mee aan. Een mug dood slaan veroorzaakt meer dierenleed.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Mogen we nadat we jouw op een brutale manier hebben afgeslacht met jouw hoofd een potje gaan voetballen?
Nee. Ik heb meer rechten dan die schilpad. Mij mag je ook niet opeten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als je een beetje weet hoe een film gemaakt wordt snap je dat dat wat genuanceerder ligt. Natuurlijk doen die Indianen dat ook, maar nu deden ze het voor de camera en uitgelicht.
Klopt, maar het ritueel stond al op de agenda van de Indianen.
In tegenstelling tot de acteurs is hun nooit gevraagd om deze passage uit het script uit te voeren.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Ongebrijpelijk. je mag dieren dus van alles aandoen, als het er maar netjes uitziet.
Ik vind dat een hypocriet en verwerperlijk standpunt. Je praat over respect, maar het gaat gewoon om jouw welzijn, niet om van het beest.
exactly.
Het gaat sommige mensen absoluut niet om het welzijn van het dier maar slechts om hypocriete smerige fatsoens overwegingen.
het dier mag er op los lijden zodra wij het maar als "juist" en "nuttig" kunnen bestempelen.
idd hypocriet en verwerpelijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee. Ik heb meer rechten dan die schilpad. Mij mag je ook niet opeten.
Je ontwijkt de context van de vraag. Het gaat erom dat jij aangeeft dat het niet uitmaakt wat je met een levenloos lichaam doet, omdat het wezen het niet meer voelt. Het is dood.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoe bedoel je?
Dat is feitelijk onjuist. Sla het wetboek er maar op na.
Jij zij dat het feitelijk zo was dat een mens meer rechten heeft dan een dier omdat het in het wetboek staat. Wederom laat je de context van de opmerking weg.
Pfff wat moet dit vervelend zijn voor de objectieve toeschouwer... Zullen we ophouden?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
het dier mag er op los lijden
Neen! Daar ben ik het zeker niet mee eens. Een dier mag men niet laten lijden voor entertainment en plezier.
Wie zoiets doet mogen van mij aan zijn ballen ophangen aan de hoogste boom.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
[
Klopt, maar het ritueel stond al op de agenda van de Indianen.
Wat maakt dat uit? Of het is fout of het is dat niet. Als het niet fout is, mag je het voor de camera doen. Als je het wél fout vindt, moet je het ook niet exploiteren.
Het is niet anders dan het doden van de schildpad; die werd ook opgegeten. We eten iedere dag een dood beest en de manier waarop dit beest geleefd een gedood werd, maakt het zelfs tot een biologisch verantwoord hapje.
In tegenstelling tot de acteurs is hun nooit gevraagd om deze passage uit het script uit te voeren.
Daar geloof ik dus helemaal niets van. Dat laat Coppola echt niet aan toeval over.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Neen! Daar ben ik het zeker niet mee eens. Een dier mag men niet laten lijden voor entertainment en plezier.
Nogmaals: de discussie gaat over een schildpad. Die heeft niet geleden.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Nee. Ik heb meer rechten dan die schilpad. Mij mag je ook niet opeten.
Dat denk jij. Die gedachte dat jij meer rechten zou hebben komt van jou en je soortgenoten (mensen). Je eigent jezelf dat recht gewoon toe omdat dat jou het beste uitkomt.
Die schildpad is ook een levend wezen met een bewustzijn. Die zal echt denken "oh jaa met mij mag je doen wat je wil, ik ben toch geen mens".
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar geloof ik dus helemaal niets van. Dat laat Coppola echt niet aan toeval over.
Z'n vrouw heeft de opnames gemaakt..... Ging s'avonds naar het dorp omdat er een ritueel ou zijn. Dat heeft ze vastgelegd. Later heeft hij besloten de beelden te gebruiken (aldus mijn info)
Daarnaast ben ik het gezeur over AN zat. Ik heb nooit gezegd dat ik het in die film wel goed vind. Het stoort me gewoon veel minder, scene is ook 5 minuten korter. Noem mij maar hypocriet als je wilt. Ik zie het anders. Einde discussie. 
Iemand nog een leuke recensie van deze film?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Die heeft niet geleden.
Ahzo, jij kan dus voelen wat dat dier al dan niet gevoeld heeft.
Jij beweert dus dat dat dier geen pijn kent.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Zullen we ophouden?
Ik was er al klaar mee, maar als jij opnieuw de film verwijten begint te maken, ageer ik.
Hoe dan ook, als ik in een film jongleer met kipfileetjes, doe ik hetzelfde als in deze film. En dikke kans dat de kip het slechter heeft gehad.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, ik zou zeggen, maak een vervolg op her kippenschnistelparadijs en ga helemaal los in de keuken. We zullen zien hoe ik reageer. 
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
bier en sigaretten, Blue Judaskiss, bier en sigaretten 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wie ben jij om over leven en dood te beslissen? Jij bent toch geen God?
Overigens geloof ik daar niet in.
Ik ben ook wel tegen het eten van mensen. En ja, als je een dier dood, dan moet het om te eten zijn
Zoals hier?
en niet om met dat kadaver te spelen en respectloze handelingen mee uit te voeren.
Het zal die schildpad een worst zijn.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ahzo, jij kan dus voelen wat dat dier al dan niet gevoeld heeft.
Jij beweert dus dat dat dier geen pijn kent.
Nee, dat beweer ik niet. Maar er bestaat zoiets als pijnloos slachten.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Schildpadden hebben trouwens helemaal geen gevoel. Je kunt die beesten oppakken en weggooien, van 4 hoog naar beneden laten vallen en dan nog kruipen ze weg alsof er niks aan de hand is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Schildpadden hebben trouwens helemaal geen gevoel. Je kunt die beesten oppakken en weggooien, van 4 hoog naar beneden laten vallen en dan nog kruipen ze weg alsof er niks aan de hand is.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Z'n vrouw heeft de opnames gemaakt..... Ging s'avonds naar het dorp omdat er een ritueel ou zijn. Dat heeft ze vastgelegd. Later heeft hij besloten de beelden te gebruiken (aldus mijn info)
Daarnaast ben ik het gezeur over AN zat. Ik heb nooit gezegd dat ik het in die film wel goed vind. Het stoort me gewoon veel minder, scene is ook 5 minuten korter. Noem mij maar hypocriet als je wilt. Ik zie het anders. Einde discussie. 
Iemand nog een leuke recensie van deze film?
De beelden die zijn vrouw gedraaid had waren te zien in "Hearts of darkness". 16 mm, slecht ge-operate. Die opnames die in AN te zien zijn zijn netjes uitgelicht. Ze zullen vast gevraagd hebben of er niet nog iets te vieren viel.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
hoewel ik het niet met Reinbo eens ben, slaat deze opmerking dan weer als een lul op een wastobbe 
Je mag er (zelfs in deze disussie) mee op een varken slaan hoor... Voelt-ie niks van.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Je mag er (zelfs in deze disussie) mee op een varken slaan hoor... Voelt-ie niks van.
ok
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Z'n vrouw heeft de opnames gemaakt..... Ging s'avonds naar het dorp omdat er een ritueel ou zijn. Dat heeft ze vastgelegd. Later heeft hij besloten de beelden te gebruiken (aldus mijn info)
.
Tja. Je kunt gewoon zien dat dat alvast niet waar is.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







