Rabbits (2002)

Experimenteel / Mystery
50 minuten / 43 minuten (dvd)

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Scott Coffey

In een naamloze stad die geteisterd wordt door eindeloze regen wonen drie konijnen met een angstaanjagend geheim.

avatar van maxo922
3 sterren voor de ijzersterk sfeer en de ontknoping en opbouw die nog wel wat te wensen over lieten.

avatar van chevy93
Yann Samsa schreef:
Velen hebben het over 'een vervolg op Mulholland Dr.', maar ik zie eigenlijk vooral links naar Twin Peaks.
Ik heb zelf weinig zin om deze film te analyseren, maar is de vergelijking met Inland Empire al gemaakt? Is deze film niet een soort sleutel op Inland Empire te 'begrijpen'?

avatar van navles
Gewoon zielig. Wel fan van lynch hoor maar dit slaat nergens op. Wilt gewoon een dikke middelvinger naar het publiek gooien. En dan ook nog dat sommige mensen deze film ' onthullen' seriously..

avatar van msLynch
Wat een wisselende reacties hier

Zelf ben ik van mening dat je deze film niet al te veel moet analyseren, gewoon over je heen laten komen en genieten . Heerlijk claustrofobisch, creepy sfeertje, vooral dankzij de soundtrack

avatar van mjk87
Bijzonder. Voor mij is deze film vooral bedoeld als kritiek op de Amerikaanse sitcom (of publiek bij Jerry Springer). Lachbanden of lachsalvo's op momenten die je niet verwacht, het enthousiast joelen als iemand binnen komt stappen (en altijd even blijft stilstaan tot iedereen is uitgeklapt, Al Bundy is hier koning in) en de vele herhaling die ook in die serie's zit. Met verder vervreemdende gesprekken, een creepy sfeer met mooie muziek en fijne belichting en een bewust traag tempo is dit alles wat een sitcom nooit zal - en wil- zijn. Ja, dit is best een sterke film.

Alleen alleen alleen: het duurt allemaal te lang. Simpel. Na een kwartier geloof je het wel en dan heb je er nog ruim twee te gaan. 3,0*.

avatar van Lord Flashheart
Surrealistische spielerei van Lynch, bedoeld voor diehard fans.

Lynch is nogal wisselvallig als regisseur. Dune en The Straight Story waren goed, Mulholland Dr. en Lost Highway een stuk minder. Maar met Rabbits zakt hij echt door een absolute ondergrens. Want eerlijk is eerlijk: dit ging helemaal nergens over.

Waar je bij eerdere surrealistische Lynch-onzin nog kon genieten van de technische aspecten of in ieder geval kon proberen een verhaal te volgen, kon hier helemaal niks. 50 minuten lang zie je 3 als konijnen verklede acteurs onsamenhangende teksten opdreunen. Alles is opgenomen vanuit één camerastandpunt, met constant dezelfde ambient soundtrack op de achtergrond. Slechts twee keer zie je een ander shot en verder wordt de kijker getrakteerd op een aantal "effecten". Maar een reusachtige brandende lucifer en een zwevend konijnenhoofd verdienen ook geen schoonheidsprijs voor creativiteit.

Geen verhaal, audiovisueel brak, op geen enkele manier interessant. Dan past maar één cijfer: 0,5*

avatar van nclo
Mijn antwoord op deze film is simpel: vaag en eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom dit op moviemeter staat. Experimentele beelden van deze cultregisseur die je tegen zou kunnen komen in een museum voor de moderne kunst. Want verder is het ook niet. Lynch probeert hiermee zijn kijker de aandacht vast te houden en het heeft de sfeer van zo'n ''schrik filmpje'' waar out of a sudden een hoofd van een spook of een zombie voorbij schiet met een hard geluid. Dat maakte deze film wel creepy en spannend. Er lijkt iets onheilspellends te gebeuren, maar het eindigt in een anticlimax. Je hebt de volle 43 minuten afgekeken in de hoop een plottwist te krijgen. Paranormal Activity is hier een aantal jaar later levensgroot mee geworden, alleen speelden zij juist in op het macabere gedeelte van zo'n sfeer. Het is dan ook nutteloos om dit te beoordelen als een film op zich. Complimenten aan meneer Lynch, maar wat mjk87 terecht zegt: de film duurde een halfuur te lang.

avatar van leatherhead
Ja, best geinig.

Al doet het me uiteindelijk ook niet al te veel, en is de film inderdaad te lang en te eentonig om echt meeslepend te zijn. Met het bevreemdende, creepy sfeertje, zoals we de die van Lynch gewend zijn zit het wel goed, maar iets meer variatie had zeker gemogen. Had dan wellicht nog iets échts indrukwekkends kunnen worden, potentie genoeg namelijk.

Soundtrack van Badalamenti is wel enorm sfeervol, en af en toe kent de film zelfs enkele momenten die komisch zijn. Die totaal random dialogen af en toe.. en dan dat sitcom gejuich .

Verre van Lynch's beste film dus, maar toch leuk om eens gezien te hebben. 3,0*.

avatar van SmackItUp
Zéér, zéér frappant. En natuurlijk best grappig, met die volledig onsamenhangende dialogen. En ja, ook hier zet Lynch een ijzersterke claustrofobische sfeer neer, maar dit experiment maakt verder maar amper indruk.

avatar van RaoulDuke
Interessante expirimentele film van Lynch, oorspronkelijk uitgebracht als serie van 8 x 6 minuten.
De setting is die van 'n sitcom uit de jaren 50, zoals bijvoorbeeld de Lucy show inclusief instant applaus en lachsalvo's. De dialogen, die oorspronkelijk 'n logisch verband hadden, zijn verknipt en lijken willekeurig door elkaar gehusseld. (wat natuurlijk niet het geval is).
Ricky Gervais maakte 'n aantal jaren terug wat korte schetches waarin de melige humor van de engelse sitcom tot in het absurde werd doorgevoerd, 'n persiflage dus.
hier is echter geen sprake van 'n persiflage, hier wordt enkel het concept gebruikt, om er vervolgens een surrealistisch universum mee te scheppen, wat zeer vervreemdend werkt.
Het lijkt in eerste instantie een onschuldig tafereeltje, maar de soundtrack en de belichting zorgen voor éen sinistere en onheilspellende sfeer en geven het geheel een verontrustend,nachtmerrie-achtig karakter.

Of je vindt dit totale bullshit, of je vindt het geniaal. Ikzelf heb meer de neiging om het geniale bullshit te noemen. Heb al meer dan 20 verschillende interpretaties gelezen van de betekenis. Erg inspirerend allemaal en het mooie is: wat iemand hier van vindt en hierin ziet zegt, net als bij alle kunst minstens net zoveel over de persoon zelf als over de film.

Adam's Peculiar World: David Lynch: 'Rabbits' - A Quick Analysis - whohonestlygivesashit.blogspot.nl

avatar van leatherhead
Bij herziening toch veel beter bevallen. Vooral het creepy sfeertje drong dit keer meer door. De rare, totaal onsamenhangende dialogen, het vreemde sitcom gejuich op de meest misplaatste momenten, en dan natuurlijk nog de continue loopende ambient soundtrack van Badalamenti. Alles draagt bij aan een unheimlich en bevreemdend sfeertje zoals je die in maar weinig andere films aantreft. Diepere lagen of symboliek laat ik lekker voor wat het is, doen er wat mij betreft ook totaal niet terzake. Gewoon genieten van een uitermate sfeervolle 50 minuten aan, inderdaad, geniale bullshit. Kleine 4*.

It is still raining.
It is the rain.
It must be the rain.
I do not think it is the rain.
I was near the harbor after it happened. It was raining.
It is still raining.
I said it looks like it is still raining.

1 hour of Matthew McConaughey watching rain and drinking coffee

O ja, hier nog wat serieus leesvoer.

avatar van Alathir
Ik kan hier helemaal niets mee lol. Dialogen die zo random zijn als maar kan en random applaus wanneer een konijn binnenkomt. Absurd maar ik denk dat je al serieus high moet zijn om dit grappig te vinden. Heel de tijd diezelfde soundtrack en je probeert er iets van te ontcijferen maar het slaat helemaal op niets. Het intrigeerde me in het begin een beetje maar het blijft maar voortkabbelen dat je het na een kwartier al helemaal beu bent.

Inland Empire ook nog maar een tijdje overslaan, zal wel de laatste film zijn die ik uiteindelijk van Lynch nog zal moeten zien.

avatar van eRCee
IE kan je hiermee niet vergelijken hoor. (Logisch, dit kan je eigenlijk met niks vergelijken.)

avatar van Alathir
Oh ok, ik dacht dat die ook vol met konijnen zat

Ik vraag me weleens af hoe netjes geordend de gedachtengang van de gemiddelde mens is. Die van mezelf vliegt van de hak op de tak, en nee, ik ben niet in de war. De mens is instaat om uit deze wirwar een consistent verhaal op te dissen om zichzelf bij elkaar te rapen. Wie diep in zijn eigen hersenkronkels verzonken is, kan verstrikt raken tussen verleden, heden en toekomst, maar vooral wanneer het verleden een traumatische gebeurtenis omvat, zullen gedachten er om heen blijven cirkelen. Een nachtmerrie spat uiteen bij het ontwaken en de alledaagse werkelijkheid zal als een weldadige spelbreker omarmd worden: gelukkig het was maar een nare droom.

Maar wat als het trauma zo diep in het bestaan snijdt, dat dromen niet anders kunnen dan de afschuwelijkste momenten uit het verleden te laten herbeleven.

Is dan de nachtmerrie werkelijkheid geworden: een echt konijn dat door de muur breekt?

avatar van Don Homer
Dan zijn ze opeens heel ergens anders. Geweldige kersentaart! Ik heb een geheim. Hebben wij elkaar eerder ontmoet? Nee, Ik vond het halverwege pas leuk worden. Het is voor jou, schat. Hahaha. Waarom geven ze het toe? Wederzijds! Het is hier niet pluis. Dat is wat zij zei. Het einde volgde ik initieel niet zo goed. Ik was het al bijna vergeten. Zijn baan of onze, Lou? .Wie is Roger? Ring, ring, ring. Terwijl de Tartaren invallen in Rusland. Zeker niet. Iemand nog koffie? Het dodenschip heeft een nieuwe kapitein. Ga je het nog vertellen? Dat is heel griezelig. Hahahaha. Ik droomde over deze plek. Zoem, zoem. Vreemd, om jezelf te bellen. Ik begraaf hem voor je. Ring, ring, ring. Asjemenou. Stilte. Ze geven niet toe, ze scheppen op. De uilen zijn niet wat ze lijken. Telefoon! Ik moet even uitrusten. Hahaha. Kan me niet herinneren. Het bleek iets gecompliceerder te liggen.
Spaghettier krijg je hem niet, beste Fred! Ring ring ring. Als je me nog een keer ziet ben ik het niet. Is er al koffie? Het was me een waar genoegen met je gesproken te hebben.

avatar van jipt
Lynch heeft recentelijk alle afleveringen in erg goede kwaliteit geüpload op Youtube. De vorige keer dat ik dit zag, zo'n tien jaar geleden, was de kwaliteit erg slecht (zowel beeld als audio). Maar nu (ook met goed geluid) kwam dit vervreemdende kunstwerk goed over. Erg oncomfortabel en beangstigend. Dat komt vooral doordat Lynch goed met schaduw, licht, ruimte en muziek weet te spelen. Als kijker dacht ik, of voelde ik, continu dat er iets ergs of engs te gebeuren stond. Dit maakte het zeker de eerste twee afleveringen enorm spannend. Verhoging naar 4*

Tip: ik heb dit verspreid over drie avonden gekeken, zodat het niet ging vervelen, wat het de vorige kijkbeurt deed.

avatar van Sergio Leone
Raar.

Ongeveer een kwartier lang werkt Rabbits. Het is uitermate sfeervol geschoten en geeft - mede dankzij de uitmuntende muziek - de kijker een erg bevreemdend gevoel. De absurditeit van het geheel - konijnen in de dagelijkse sleur - wordt nog eens versterkt als er ook nog eens lachkanonnen worden ingezet.

Maar het rechtvaardigt de speelduur van 50 minuten geenszins. De absurditeit is grappig en de sfeer bevreemdend, maar dat had ik na een kwartier wel gezien. Dat half uur dat het dan nog duurt is meer van hetzelfde en aan het einde heb ik toch niet het gevoel naar iets echt goed gezien te hebben. Alsof het een interessant doch te lang project van een filmstudent is, waarna je hoopt dat die een meer uitgebalanceerde langspeelfilm, met behoud van hetgeen hier goed is, kan maken.

Nu goed, het is David Lynch. Ik heb nog maar bitterweinig van hem gezien - The Elephant Man en The Straight Story quoteer ik hoog maar zijn toch gewoon rechtdoorzee verhalen -, maar ik ken z'n reputatie toch een beetje. Ik heb allang het idee dat zijn typerende werk niet aan mij besteed is, al is deze Rabbits dus een eerste kennismaking met zijn 'vreemde' werk. Een niet echt geslaagde kennismaking.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sergio Leone schreef:

Je kiest wel meteen voor zo'n beetje zijn allerextreemste. Ik had eerst Mulholland Drive of Blue Velvet gekeken. Dit is Lynch voor iemand die ze allemaal gezien wil hebben en ook niet al te representatief.

avatar van Sergio Leone
starbright boy schreef:

Dan kan het al hetgeen dat nog volgt alleen maar meevallen (hoop ik).

avatar van Hansiro
IJzersterke sfeer en de lachband werkte me aardig op de zenuwen maar ik heb echt geen flauw idee waar dit nou over ging ? Iets wat alleen gemaakt kan worden door het brein van Lynch, genoten heb ik zeker!