Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Australië
Geregisseerd door: Lilly Wachowski en Lana Wachowski
Met onder meer: Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss
IMDb beoordeling:
8,7 (2.226.688)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 juni 1999
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Matrix
"Believe the unbelievable."
De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,7 / 2226688)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Matrix (MusicMeter)
- The Matrix [The Deluxe Edition] (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Neo
Morpheus
Trinity
Agent Smith
Oracle
Cypher
Tank
Apoc
Mouse
Switch
Reviews & comments
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Heel fijn, maar waarom dan die overdreven actie om die kogels tegen te houden, als je ook gewoon kunt geloven niet dood te gaan van kogels. (Alles kan toch volgens jou?)
Dat is juist het bijzondere van het Matrix-universum. Als je niet gelooft in het bestaan van The Matrix, leef je je leven als een normaal mens, en ben je onderhevig aan de vooropgestelde (voorgeprogrammeerde) regels van de Matrix. Maar als je 'verlicht' bent, kun je die regels begrijpen en (mits enige oefening) naar je hand zetten.
Of om het in de woorden van Morpheus te zeggen:
"What you must learn is that these rules are no different from the rules of a computer system: some of them can be bent, others can be broken."
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dat is juist het bijzondere van het Matrix-universum. Als je niet gelooft in het bestaan van The Matrix, leef je je leven als een normaal mens, en ben je onderhevig aan de vooropgestelde (voorgeprogrammeerde) regels van de Matrix. Maar als je 'verlicht' bent, kun je die regels begrijpen en (mits enige oefening) naar je hand zetten.
Of om het in de woorden van Morpheus te zeggen:
"What you must learn is that these rules are no different from the rules of a computer system: some of them can be bent, others can be broken."
Lekker makkelijk. Een volkomen leeg gegeven naar mijn smaak. Zo kun je elk scripthole oplossen door gewoon te stellen dat dat een regel is die veranderd kan worden.
(Overigens heb ik het nog niet gehad over het debiele idee om de machines energie uit biosystemen te laten halen, en het nog debielere idee om de machines de mensen te laten geloven een leuk leven te hebben. Laat die mensen lekker gaar koken in hun couveuses. No input = no output, dus nooit gevaar voor een opstand.)
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Sorry, niet volgens jou, maar volgens Djelle.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Laten we het dan maar houden op de vaststelling dat je geen sci-fi-liefhebber bent. Alle 'debiele' punten die je opsomt zijn standaard-elementen uit de harde sci-fi. En om daar wat aan te hebben, moet je natuurlijk wel openstaan voor ideeën die je eigen verbeelding te boven gaan (toch zeker voor zolang de film duurt). Als je dat niet kan, moet je het genre maar gewoon afschrijven als 'niet voor jou'.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
[quote]bioscoopzaal schreef:
Onzin. De 'harde' sci-fi komt doorgaans met wetenschappelijk logische fantasie-elementen.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
(Overigens heb ik het nog niet gehad over het debiele idee om de machines energie uit biosystemen te laten halen, en het nog debielere idee om de machines de mensen te laten geloven een leuk leven te hebben. Laat die mensen lekker gaar koken in hun couveuses. No input = no output, dus nooit gevaar voor een opstand.)
Klinkt dit niet logisch dan? Ik kan me eerlijk gezegd geen betere manier voorstellen om de mensheid in bedwang te houden. 'Fantasy' natuurlijk, maar, en zeg je zelf ook, dat hoort minstens even goed bij harde sci-fi als 'logisch'.
Cf. Space Odyssey: Hoe denk je trouwens dat HAL plotseling 'self-aware 'is geworden? Juist! Door het breken van een voorgeprogrammeerde regel. En als je bedenkt dat Neo alleen de regels van The Matrix kan doorbreken als hij 'ingeplugd' is, klinkt het ineens niet meer zo vergezocht, toch?
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
[quote]
De gekweekte mensen geen input in de vorm van een virtueel leven te geven, maar gewoon in leven houden in hun couveuses. Dan had Neo nooit sociale omgang en taal geleerd, en zou zijn bevrijding totaal zinloos zijn. Net als de bevrijding van anderen.
HAL was al vanaf het begin 'self-aware'. Hij begon fouten te maken omdat hij in conflict kwam tussen 'de waarheid' van de missie (op zoek naar het teken van leven) die Bowman en Poole niet wisten, en het verbergen van die waarheid voor Bowman en Poole.
Aangezien het een nogal ingewikkelde computer, en dat die eigen beslissingen, en dus fouten, zou kunnen maken is wetenschappelijk zeker niet onlogisch. Zeker niet als hij dus al 'self-awareness' had vanaf zijn ontstaan.
(dit is wel info uit het boek overigens. Dat heb ik laatst nog weer gelezen, de film is al een tijdje terug.)
Daar had ik het helemaal niet over. Dát klinkt juist wel logisch.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
[quote]kijkert schreef:
Je hebt gelijk, het klopt eigenlijk toch helemaal. Alleen vind ik het een beetje jammer dat ze het zover gedreven hebben, omdat het niet goed doet aan de spanning.
Daar gaat het juist over, the matrix is een programma, "some rules can be bent, some rules can be broken." Hier is alles mogelijk, plots zijn er geen aardse logicagrenzen meer, geweldig toch? Ze kunnen alles doen in deze film. Zoals bioscoopzaal een beetje zegt, ik denk wel dat je sci-fi lust, maar het mag niet té vergezocht, té onlogisch zijn, niet té ver af van de menselijke wetenschap en realiteitsgrenzen zoals we ze hier kennen. Je kan bij the matrix niet goed meeleven met gans het idee, het gaat te ver voor jou denk ik.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Ik durf te betwijfelen dat de ingenieurs HAL al vanaf het begin self-aware hebben gemaakt. De computer is daarvoor veel te krachtig, en zou beslissingen kunnen gaan nemen in zijn eigen belang (wat uiteindelijk ook gebeurt). Want in tegenstelling tot de mens heeft een machine geen ziel, en dus geen medelijden of genade. Alleen pure logica.
Maar om te voorkomen dat het een 2001-discussie wordt, even terug naar de mensen in de couveuses: de machines in The Matrix redeneren ongeveer op dezelfde manier als HAL. Ze bekijken volgens hun logica wat de optimale manier is om de mensen in hun greep te houden. In Reloaded wordt gezegd dat de ideale maatschappij een ramp was (niemand geloofde erin), en ook de comateuze toestand was niet optimaal. Pas als de machines een virtuele wereld nabootsen die op een 'normale' leefwereld lijkt, willen de mensen het programma aanvaarden.
Je moet bedenken dat de mens een ziel heeft, een onderbewustzijn dat je maar moeilijk kan misleiden. Een mens is in essentie een actief wezen, en door het virtueel bezig te houden, wek je de illusie van geluk. En dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de productiviteit van de mens als energiebron.
Menghini
-
- 1306 berichten
- 941 stemmen
(...)
Want in tegenstelling tot de mens heeft een machine geen ziel, en dus geen medelijden of genade. Alleen pure logica.
(...)
Weet je dat wel zeker? Is dit niet één van de grote vragen waar de hele Matrix trilogie mee worstelt...?
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
[quote]
vanaf het moment dat in 'the Matrix' de verrader als verrader en dus slecht wordt afgeschilderd, gaat elke vraag ten onder.
Die man heeft namelijk op zijn manier meer dan gelijk.
Waarom een rottig leven in een scheepje, met goor vreten, prefereren boven een relaxed leven in the Matrix?
Ik zou niet 'bevrijd' willen worden.
Het idee van 'bevrijd' zijn wordt volledig ondergesneeuwd door de stoere actie. En dan nog maar hopen dat het 'echte' leven geen metamatrix is.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
de twijfel is groot.
energie is amoreel.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
energie is amoreel.
En zo kunnen we natuurlijk nog wel een tijdje blijven doorgaan...
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Weet je dat wel zeker? Is dit niet één van de grote vragen waar de hele Matrix trilogie mee worstelt...?
Waarom denk je dat The Architect Neo in Reloaded voor zo'n hartverscheurende keuze stelt? Volgens de logica van The Matrix moet hij een van de twee opties kiezen. Medelijden is niet aan de orde, logica wel.
Menghini
-
- 1306 berichten
- 941 stemmen
Maar de "logica" stelt wel 2 opties, een keuze dus... Is dat feit dan al niet in strijd met de "logica"? Dat er überhaupt een keuze mag worden gemaakt zie ik juist weer als menselijk.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Da's waar, maar Neo moet die keuzes niet maken omdat The Architect enige vorm van medelijden met hem heeft. Hij MOET beslissen, omdat dat volgens het programma nou eenmaal aan de orde is. Wat hij kiest maakt verder niet veel uit. En dat heeft toch maar weinig met menselijkheid te maken, toch? 
Een derde mogelijkheid (die Neo uiteindelijk zelf veroorzaakt), behoort niet tot de structuur van het programma en heeft uiteindelijk tot gevolg dat The Matrix zichzelf vernietigt. Omdat een derde optie niet 'logisch' was.
Dat is toch wat ik ervan denk. In principe kunnen we met die discussie natuurlijk alle kanten uit. 
Menghini
-
- 1306 berichten
- 941 stemmen
Ja klopt, heb je gelijk in. Best bijzonder als je er zo over nadenkt... 
Uiteindelijk maakt de computer samen met Neo een compromis, dat doet mij denken dat ook de computer iets van bewustzijn/ziel heeft. Ja: het kan alle kanten uit... 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ja klopt, heb je gelijk in. Best bijzonder als je er zo over nadenkt...

Uiteindelijk maakt de computer samen met Neo een compromis, dat doet mij denken dat ook de computer iets van bewustzijn/ziel heeft. Ja: het kan alle kanten uit...

Mwah, ziel/bewustzijn is een 'groot' woord. Het komt er gewoon op neer dat de computer kan inspelen op veranderingen.
neo
-
- 15436 berichten
- 10046 stemmen
neo
-
- 15436 berichten
- 10046 stemmen
Die zeikerds met hun records. Er is winst gemaakt dus wat is het punt... Overigens zie je duidelijk de verschillen 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Als een vervolg op ZO'N succes maar ZO weinig opbrengt heb je iets heel erg verkeerd gedaan...
neo
-
- 15436 berichten
- 10046 stemmen
Ik noem het altijd graag ''verkeerd begrepen door het publiek'' Jordy 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als een vervolg op ZO'N succes maar ZO weinig opbrengt heb je iets heel erg verkeerd gedaan...
En waarschijnlijk al in het tweede deel...
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Snap niet dat 2 latere delen zo afgekraakt worden , de sfeersetting lag iets anders dan bij de eerste en het verhaal nam soms wendingen waar je wat bij moest nadenken : dat hield het grote publiek blijkbaar tegen. Ik zie dat niet als minpunten.
Pre- en sequels

The Matrix Resurrections
2021
307 reacties

The Matrix Revolutions
2003
1.631 reacties

The Matrix Reloaded
2003
1.872 reacties

The Animatrix
2003
206 reacties
Gerelateerd nieuws

Netflix haalt binnenkort 'The Matrix'-reeks uit het aanbod

Parels op Netflix: Dit zijn de 25 best beoordeelde sciencefictionfilms in het aanbod

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Matrix' is straks weer te streamen: 'Nog steeds is deze film een genot om naar te kijken'
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Gerelateerde tags
saving the worldkunstmatige intelligentieman vs machinefilosofieprophecyvechtsportenself sacrificedroomstrijdhackerinsurgencesimulated reality virtuele realiteitdystopietruthcyberpunkdream worldvrouwelijke regisseurmessiahaction herognosticismcomplextrans directorallegory of the cave
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









