The Matrix (1999)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

avatar van chevy93
Het is the Matrix he

Je moet niet al te realistisch denken

avatar van Don MN
Niet? Volgens mij zijn we iemand vergeten te unpluggen.

Ik vind de Matrix een enorm goede film en heeft mij zeker aan het denken gezet. Wat zou als de Matrix echt zo is, en wij gewoon alles dromen. Dat ieders leven al geprogrammeerd is en je het alleen kan eindigen door zelfmoord te plegen en er zo uit 'wakker' te worden. Dat de geesten met wie wij praten (even mediums enzo), gewoon de mensen zijn die nog echt leven, maar alleen buiten onze wereld om, in de échte wereld. Waar niets geprogrammeerd is. Dat iedereen inderdaad een plug in zn nek en rug heeft zitten, waardoor alles en iedereen bestuurd wordt en en en.. Oké, ik hou al op. Het is gewoon een verdomd goede film die me aan het denken heeft gezet, en goed ook.

Oh nog even een leuk commentaar erbij: ik had hier dus een presentatie over in de klas, vorig jaar. Toen ik zei dat mensen daadwerkelijk zelfmoord pleegden om te kijken of ze uit The Matrix kwamen, kreeg ik de vraag "... Is ze dat gelukt?" >_

combi
Mx1991x schreef:
"... Is ze dat gelukt?" >_

avatar van ZedLep
Gisteren voor de eerste keer gezien en hij was best leuk,maar niet de bom die er hier van gemaakt wordt, daar heeft hij m.i. toch teveel tekortkomingen voor. Het verhaal dat sommigen zo geweldig vinden, vond ik maar gewoontjes eigenlijk. Het klopte allemaal wel ,maar het deed mijn hartje niet sneller slaan van opwinding. Misschien ligt dat ook wel aan de acteurs.Als je dan toch een film maakt over de Ware,de redder van de mensheid,dan zet je toch best een acteur neer die wat meer naturel en charisma heeft dan Keanu Reeves.Hij stoort niet,maar hij begeestert ook niet. Moss vond ik gewoon slecht,geen enkele bezieling legt die griet in haar werk,in geen enkele film die ik van haar gezien heb. Zoals die scene waarin ze zegt dat Neo wel de ware moet zijn,omdat het orakel haar vertelde dat de persoon waar ze verliefd op zou worden,de Ware zou zijn. Ik geloofde er geen sikkepit van. De effecten waren dik in orde,sommige vechtscenes waren dan weer lachwekkend.Ieder zijn ding.

chevy93 schreef:
Het is the Matrix he Je moet niet al te realistisch denken
Nou.. op zich is the Matrix wel redelijk realistisch. Op eerste gezicht zou je denken van niat maar je zou nooit echt kunnen weten hoe het buiten de matrix is met die oorlog tussen mens en machine enz. De enige slip-up die ik me kan voorstellen is dat als agents of de rebellen hun buiten normale krachten gebruiken dan moet toch wel iemand daar getuige van zijn, dat is het enige wat de film niet zo realistisch maakt. Maar bekijk het zo, stel agents of rebellen zijn gewoon even sterk als een normale mens, dan is de film net echt. Wat daar buiten afspeelt is een theorie op het leven en je weet hoeveel verschillende theorieën daarvan zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat hier veel aanhangers van zijn als de 'matrix theorie' bijv. een millennium eerder werd geintroduceerd en niet een decennium terug door twee broeders.

avatar van jumpstylemovie
Het verhaal is een scenario bedacht door mensen. Dat kan je neit gaan geloven hoor

avatar van Karl van H.
Als we dan toch op die toer gaan wil ik best betogen dat de agents ook best realistisch kunnen zijn, indien het geheugen van de betrokken personen op dat punt wordt gewist, bijvoorbeeld. Neem die zwerver die Agent Smith in het metrostation 'overneemt'; ik kan me moeilijk voorstellen dat die nog enige herinnering aan de verdwijning van Morpheus, of iets dergelijks, heeft, nadat de machines klaar met hem zijn.

En bovendien: áls mensen zich nog iets zouden herinneren van het bovenmenselijke optreden van de Agents, dan zouden ze zichzelf ofwel wijsmaken dat het nooit echt gebeurd kan zijn (Neo die wakker wordt nadat hij 'gebugd' is), ofwel ze worden verstoten door de maatschappij omwille van hun 'belachelijke' hersenspinsels.

't Is maar hoe graag je het wilt geloven, natuurlijk. En daarnaast denk ik niet dat iemand een millennium eerder op het idee was gekomen dat de mensheid ingeplugd zit in een supercomputer

avatar van Mariami
Ik bedoelde het matrix wereldje. En je hebt aanhangers van alles, die ook allemaal door mensen zijn bedacht ----> imo. En ik zeg niet dat the matrix behoort tot een van zulke soort theorieën, je zou een gek moeten zijn om te geloven dat dit echt was (aangezien het geschreven is door 2 mensen) maar ik zeg alleen dat het zou kunnen denk ik, en het verdomd realistisch is neergezet.

avatar van jumpstylemovie
Uiteindelijk zou het kunnen. Maar zou het niet erg toevallig zijn dat er dan een film van word gemaakt?

Karl van H. schreef:
Ja lol, tenzij de messenger een echte God was of iemand uit de toekomst
jumpstylemovie schreef:
Als de 'matrix theorie' dan zo oud zou zijn zou het kunnen dat de film niet eens werd gemaakt of heel anders dan.

4* omdat het de eerste film in zijn soort was. (buiten het feit dat deel 1 gewoon ronduit geniaal in elkaar zit natuurlijk).

avatar van halil4
Bij deze film krijg ik(je) altijd weer zin in sience-fiction. Dat donkere en dat geheimzinnige. Ik vind deze film toch een van de beste science-fiction films. Net als de daaropvolgende delen 2 &3.

Verreweg het beste deel van de trilogie, maar de andere delen zijn het zeker waard om ook te kijken.

Deze film past perfect bij het lijstje van films die je gewoon gezien moet hebben, ook al ben je geen fan van dit genre.

*****

avatar van Roel Bogers
Deze film heeft mij met de term 'gelaagdheid' bekend gemaakt, dat op sommige schijfjes meer staat dan enkel een film. Ik beschouw the Matrix als dé film die mij tot de filmfanaat die ik vandaag ben heeft gemaakt!

De film is visueel gezien zeer sterk, maar dat boeide mij eigenlijk niet op moment van kijken. Ik heb jaren geleden met een vriend een weekend gereserveerd voor de hele trilogie, iedere avond 1 deel. Ik was meteen geobsedeerd door het concept, het fenomeen 'the matrix'!
Geweldig hoe we eigenlijk amper geslapen hebben die nachten. Heel de nacht op, filosoferend over de film en het leven. Dat een film dat teweeg kan brengen!

Nu ik inmiddels twintig ben kan ik wat beter afstand nemen om de film grondiger te beoordelen. En dan ontkom ik toch niet aan het feit dat de trilogie (naast het algehele concept, wat ik nog steeds fascinerend vind) eigenlijk helemaal niet zo wonderlijk is. Op dit deel na dan! Deeltje 1 krijgt van mij dan ook 5 dikke sterren, en laten we deeltje 2 en 3 maar gewoon buiten beschouwing laten.
Fascinerende eye-opener! 5/5*

jirachi03
IK heb deze film gehad bij levensveschouwing. Nu snap ik hem beter

avatar van Bottleneck
The Matrix verliest toch wel wat waarde voor mij als je hem na een lange tijd weer eens ziet. Het concept blijft natuurlijk fantastisch, evenals de vechtscenes, de vage ruimtes en de duistere setting.
Maar sommige monologen en dialogen bijvoorbeeld kan ik nu echt niet meer trekken. Als Morpheus weer eens op dreef is met die pseudo-filosofische uitspraken met z'n armen op z'n rug kan ik het lachen niet meer onderdrukken.
Even goed nog 3,5*

AddictedToMovies
Bottleneck schreef:

Even goed nog 3,5*

Het is misschien allemaal flink over the top, maar bij deze film werkt het gewoon.

avatar van Bottleneck
Ja alleen tien jaar geleden ergerde ik me er niet zo aan

avatar van 009
beste van de 3

eigenlijk moest er geen vervolg komen op deze

jirachi03
Eigenlijk moesetnze deze weer eens in de bios uitzenden ^^ Dat wou ik altijd al eens meemaken hoe het is om een top-film in de bios te zien.

avatar van Near_Dark
Whohooow, deze herbekijk ik nu al voor de zoveelste maal en nog steeds vind ik hem geweldig !!

Deze Actieprent verlegde in zijn tijd de grenzen van wat tot dan mogelijk was op het vlak van Special Effects, en hoe ! Alle voorgaande SF-Actiefilms verbleken bij deze en alle andere die erna zijn gekomen dragen onmiskenbaar de stempel van deze grensverleggende film.

Alles werd tot in de puntjes uitgekiend, de overgangen van de ene scène in de andere zijn héél knap gedaan en de camerastandpunten zijn telkens weer magnifiek gekozen.

Hij begint met een knappe actiescène om vervolgens over te gaan in een rustiger gedeelte waarin wordt uitgelegd wat de Matrix is en hoe we er met zijn allen in verzeild zijn geraakt.
Vooral de laatste 40 minuten zijn Actie-Cinema van de bovenste plank, jawel, nog steeds !!
Helemaal op't einde komt er zelfs een kusscène in voor die nog geen béétje is afgekeken van het sprookje "Sneeuwwitje"

Vergis je niet, hij is bijlange niet over de hele lijn even opwindend, hier en daar valt hij zelfs een beetje stil, maar als de eindaftiteling loopt heb je het gevoel dat je een bangelijke film hebt gezien !!

And last but not least: de originele Matrix-Tune van Don Davis, met zijn stotterende blaasinstrumenten en dreigende ondertoon, bezorgt me nog steeds kippenvel

8,5/10.
Een grensverleggende SF-Actiefilm die zijn tijd ver vooruit was en nu, 10 jaar later, nog steeds mee kan met de nieuwste in het genre

avatar van Xx_se7en_xX
jirachi03 schreef:

Inderdaad! Eigenlijk zouden ze elke week een aantal keer een klassieker moeten draaien.

avatar van jumpstylemovie
Nah, een aantal per maand is wel goed. Zo draaien er nu ook nog wel eens klasiekers uit de jaren 40/50 geloof ik? Deze film wil ik ook zeker nog zien in de bios.

avatar van Pierre1965
Special effects van deze film zijn groots.
Ik heb absloluut niets tegen SF.
Integendeel het kan heel intrigerend zijn.
Maar ik wil op zijn minst tijdens de film het gevoel krijgen dat hetgeen vertoond wordt mogelijk is.
Al is het dan gebaseerd op fantasie.
Het thema van deze film de computersimulatie van ons aardse leven, slaagt daar voor mijn gevoel niet in.
Sorry, maar ik had heel de tijd zoiets van, Wat 'n onzin allemaal!!

Ik vind het een leuke film allen jammer dat hij niet wat later was uitgekomen want 2 & 3 zaten dicht bij elkaar.
Ik vind dit wel de mooiste film van de drie.

avatar van Roel Bogers
Pierre1965 schreef:
Special effects van deze film zijn groots.
Ik heb absloluut niets tegen SF.
Integendeel het kan heel intrigerend zijn.
Al is het dan gebaseerd op fantasie.
Sorry, maar ik had heel de tijd zoiets van, Wat 'n onzin allemaal!!

Je moet er echt helemaal in komen. Dit is een filosofische film, zodra je dat door hebt, vliegen de 5 sterren in het rond.

avatar van Pierre1965
Roel Bogers schreef:

Ik beloof je dat ik het ter zijner tijd nog een keer probeer.
Moet wel gezien de algemeen hoge waardering.hier.
Maar ik wil me door dat feit niet laten beinvloeden.

In zijn tijd revolutionair !!! Deze film heeft aan actie een andere definitie gegeven. Prachtig!!!