• 15.813 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.101 gebruikers
  • 9.377.570 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Matrix (1999)

Sciencefiction / Actie | 136 minuten
4,01 9.202 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 136 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: Lilly Wachowski en Lana Wachowski

Met onder meer: Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

IMDb beoordeling: 8,7 (2.224.221)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 juni 1999

Plot The Matrix

"Believe the unbelievable."

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Vaughn

Vaughn

  • 38 berichten
  • 14 stemmen

Absolute Top-film!


avatar van charmed one

charmed one

  • 680 berichten
  • 535 stemmen

een geweldige triologie een van de mooiste films die ik heb gezien


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

charmed one schreef:

een geweldige triologie een van de mooiste films die ik heb gezien

Niet om zeuren verder maar het is 'trilogie' zonder een trio. Wordt erg vaak fout geschreven op MM.


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2314 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

het is 'trilogie' zonder een trio. Wordt erg vaak fout geschreven op MM.

So...


avatar van movieonly

movieonly

  • 253 berichten
  • 138 stemmen

Absoluut het beste deel van de 3 , ze hadden het bij dit ene deel moeten houden.

Deel 2 vond ik matig , deel 3 was wel aardig.


avatar van charmed one

charmed one

  • 680 berichten
  • 535 stemmen

ja je hebt gelijk het is trilogie. foutje


avatar van misterwhite

misterwhite

  • 4726 berichten
  • 656 stemmen

Spectaculaire film met de beste aktie die ik in mijn leven heb gezien. Ik hou wel van een misterieuze sfeer die op het begin aanwezig was. Dat bouwd de spanning op. Het einde was zo goed als perfect, erg leuk verhaal en zeeeeeeeer orgineel.


avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

  • 1780 berichten
  • 0 stemmen

'What is the matrix?'

The Matrix is een fantastische sf-film die uitblinkt op zowel actie- als filosofisch gebied. Ook in deze sf-film gaat het erover dat de machine de mens in haar macht zal hebben, populair onderwerp in de science fiction. De symboliek is erg knap, er zitten heel veel joodse dingen in, zoals de rode (ontwaken) of de blauwe pil, Neo die de Messias zou moeten zijn, de stad Zion, etc. Het is dan vast geen toeval dat die gast in het begin zegt: "You're my own personal Jesus Christ". Er zitten ook stukjes boeddhisme en Plato in. Erg goed over nagedacht. In de film behandelen ze ook de menselijke onderwerpen als kracht, macht, liefde, dromen, geloof, zalig zijn de onwetenden, vrijheid, en meer. Volgens deze toekomstvisie kunnen machines ook zelf nadenken ("I hate this planet!"). Heel slim script dat een toekomstvisie, met veel filosofische en religieuze verhalen kan koppelen en een slimme kijk is op de mens en de beschaving.

Genoeg over het verhaal, nu het filmische aspect. Het is allemaal zeer spectaculair met de verbluffende gevechten en special-effects. Naast de gevechten oogt de film ook erg goed; De hele film heeft een groene sfeer (wat misschien op veiligheid slaat), en is goed, strak gefilmd en de kleding is erg stoer. De score is niks bijzonders, maar doet wat ie moet doen. Dat nummer tijdens de aftiteling vond ik helemaal niks, maar dat terzijde was de muziek prima. Wel vervelend waren de grote geluidsverschillen tussen dialogen en muziek/gevechten. De cast verschilde nogal. Laurence Fishburne en Hugo Weaving spelen fantastische rollen als Morpheus en Agent Smith. Keanu Reeves is gewoon geen goede acteur, en hoewel hij veel slechter heeft geacteerd, blijft dit niet een hele sterke rol. Ik weet niet wie hem wel zou moeten spelen, maar ik was niet overtuigd van Keanu Reeves als Neo. Rest van de cast is ruim voldoende, met nog één uitschieter: Gloria Foster als The Oracle is werkelijk een superrol.

Nogmaals, een spectaculaire actiefilm met een interssant verhaal waar je eindeloos over door kunt filosoferen.

4,5*


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Whoehoe, alhoewel ik zelf niet zoveel waarde hecht aan mijn top 10, staat The Matrix bovenaan mijn toplijst. Je moet toch een film op nummer 1 zetten en waarom dan niet The Matrix? Deze baanbrekende film is gewoonweg cool en daarmee is alles gezegd .


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Volgens mij is het wel de bedoeling de allerbeste film op 1 te zetten


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

AddictedToMovies schreef:

'What is the matrix?'

4,5*

Goede recensie, helemaal mee eens, al vind ik Reeves geen slechte acteur.


avatar van Kijzer

Kijzer

  • 55 berichten
  • 116 stemmen

Vooral het na de film filosoferen over de mogelijkheid ervan maakt deze film tot een topper. De Special Effects (waar ik normaal geen film voor opzet) waren revolutionair en de vele parallellen met het geschiedkundige van de mens en haar maatschappij zijn enorm goed.

Er is duidelijk goed over het script nagedacht.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

The Matrix: een film die me als klein jongetje - ik moet zo'n dertien jaar zijn geweest toen ik deze film voor het eerst zag - in zijn greep hield en, naar het toen scheen, mij nooit los zou laten. De jaren zijn echter verstreken en mijn inzicht daarbij voortgeschreden, hetgeen toch wel enige gebreken heeft onthuld in mijn voormalige lievelingsfilm.

De eerste en belangrijkste hiervan moet Keanu Reeves zijn, wiens abominabele acteerwerk de eigenlijke ridiculiteit van zijn dialogen amper weet te maskeren. 'I cant do this,' zegt hij, al klauterend op de gevaarlijke rand van een kantoorgebouw, en inderdaad: hij kan het niet. Het maakt The Matrix tot een in potentie lachwekkend geheel, compleet met veel te anonieme, bombastische filmmuziek en een behoorlijk veilige verloop van het verhaal, dat overigens lang niet zo filosofisch is als men nog wel eens pleegt te beweren. Zelfs het verplichte romantische nummertje passeert de revue, doch komt desondanks, enkel en alleen dankzij de niet meer dan aardige acteerkwaliteiten van Carrie-Anne Moss, enigszins natuurlijk over.

Het is echter niet allemaal kommer en kwel bij The Matrix - integendeel. Zo is de actie - zowel wat betreft de schietpartijen als de handgevechten - prima in orde, al ontstijgt de laatste nauwelijks het niveau van een gemiddelde martial arts-film; zijn de speciale effecten, die destijds revolutionair waren, tot op de dag van vandaag nog immer indrukwekkend; is het uitgangspunt van het verhaal interessant genoeg om gedurende de gehele lengte te blijven boeien, en kent de film een treffende symboliek, met vele religieuze en filosofische verwijzingen. De grootste verdienste van The Matrix ligt echter bij Hugo Weaving, die als Agent Smith, wiens 'human beings are a disease'-toespraak het hoogtepunt van de film vormt, een onvergetelijke bad guy neerzet. Het maakt op schrijnende wijze duidelijk wat voor een échte topper The Matrix had kunnen zijn met een daadwerkelijk goede acteur in de hoofdrol.

Desalniettemin 4,0*.


avatar van Kanisz

Kanisz

  • 152 berichten
  • 0 stemmen

Mijn huisgenoten vroegen zich al af waar ik de afgelopen 10 jaar was geweest, toen in een gesprek over films duidelijk werd dat ik The Matrix nog niet eerder had gezien. Gisteravond maar direct gekeken dus. En dat beviel goed!

The Matrix heeft een interessant SF-verhaal. Machines die de wereld controleren en de mens overheersen. Net als in bijvoorbeeld 'I, Robot' en 'Transformers' (films die ik ook erg kon waarderen) hebben robots de mens uiteindelijk overwonnen en heersen. Briljante actiescenes zijn het resultaat. Helemaal mooi zijn de slow-motion effecten, bijvoorbeeld bij de scene in die hal, waar al dat rondvliegende gruis een prachtige setting produceerde. De film blinkt verder uit door de gave kleding en locaties.

Een ander positief punt vond ik de acteerprestatie van Hugo Weaving als Agent Smith. Wat waren die agenten gaaf, en ze zorgden ook voor goede spanning in de film.

Iets minder mooi vond ik 'het uiterlijk' van de octopus-achtige sequels, lijkt me nou niet echt hoe zo'n robot zou worden, maar goed...

Top film dus, 4,5*.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Volgens mij heb je toch echt liggen slapen, als je denkt dat de robots de wereld overheersen in Transformers.


avatar van Kanisz

Kanisz

  • 152 berichten
  • 0 stemmen

Goed, de vergelijking gaat daar niet helemaal op, ik doelde ook meer op het 'mensen die met niet-mensen vechten', dat zo vet is.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Oké, dat komt al een stuk dichter in de buurt


avatar van SgtP

SgtP

  • 111 berichten
  • 143 stemmen

Beste van de 3.

Die andere 2 zijn redelijk ruk


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

ik snapte niets van die film!


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Laoslander schreef:

ik snapte niets van die film!

Dan moet je opletten!


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Laoslander schreef:

ik snapte niets van die film!

Misschien is een gerichte vraag een idee?


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)

Misschien is een gerichte vraag een idee?

Logisch toch? Ik begreep de film ook maar half .


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Ja, maar ik kan het ook niet uitleggen als ik niet weet wat je precies niet snapt .

Ik weer een schoolgevoel. Als je bv. bij Wiskunde iets niet snapte:

'Ik snap het niet!'

'Wat snap je dan niet?'

'Alles.'

'Maar wat snap je precies niet?'.

En dat dan zo'n 5 minuten door met je leraar


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

chevy93 schreef:

Ja, maar ik kan het ook niet uitleggen als ik niet weet wat je precies niet snapt .

Ik weer een schoolgevoel. Als je bv. bij Wiskunde iets niet snapte:

'Ik snap het niet!'

'Wat snap je dan niet?'

'Alles.'

'Maar wat snap je precies niet?'.

En dat dan zo'n 5 minuten door met je leraar

Haha inderdaad. Ik bedoelde meer dat ik het een ingewikkeld verhaal vind en dat ik het begrijp als iemand het niet snapt . Mja.. een concrete vraag heb ik ook niet :$ . Maar je hebt gelijk .


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Zo moeilijk is het verhaal van The Matrix toch niet, volgens mij. Alles wordt heel netjes door Laurence Fishburn uitgelegd, de eerste keer in 'The Construct'. De rest van de film spreekt volgens mij eigenlijk voor zich.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Het is zo lang geleden .

Maar.. ik hoorde van mensen om me heen dat ze er ook niks van snapte. Misschien ben ik wel te begaafd


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

I know the feeling

Misschien is het een idee voor zulke mensen om de plotomschrijving hierboven te lezen? Met een dergelijke voorkennis (lees: überhaupt wel weten waar een film over gaat, voordat je 'm gaat bekijken) moet The Matrix toch wel te doen zijn.


avatar van christian

christian

  • 518 berichten
  • 1546 stemmen

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die deze film voor 100% begrepen hebben. Ik zal wel met een voorbeeldje komen:

Hoe komt het dat Morpheus alles weet tijdens het gesprek met Neo in het kantoor?

Door deze site: http://www.thematrix101.com/matrix/faq.php is voor mij de film een stuk gemakkelijker geworden om te begrijpen.


avatar van Thom1994

Thom1994

  • 1312 berichten
  • 672 stemmen

Een topper. Geweldige film, een echte aanrader.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

christian schreef:

Hoe komt het dat Morpheus alles weet tijdens het gesprek met Neo in het kantoor?

Hij kijkt met Tank mee naar de groene code die over het scherm rolt en leidt daar al die dingen uit af. Later in de film zie je Tank bijvoorbeeld ook schrikken als er agents opduiken in de buurt van Neo en consorten; hij ziet het door een verandering van de code op zijn scherm. Als je bereid bent er een beetje over na te denken, zijn zulke dingen toch vrij makkelijk te verklaren.