Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.010)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483010)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Dus alle apperatuur kost niets en alle techneuten die er aan werken hoeven ook niet betaald te worden? Digitale effecten zijn absoluut niet per definitie goedkoper dan 'echte' effecten.
Nou heb ik absoluut geen idee wat het prijs verschil is, maar beiden zijn niet bepaald goedkoop.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je moet Dogville eens bekijken van Lars von Trier en op de pauzeknop drukken [knip Chainsaw, spoiler voor een andere film]
Je zou dat beeld kunnen printen en recht naar een museum sturen van fotografie. Toch is deze film gemaakt met lage productiekosten.
Artistieke vrijheid staat GEEN prijs op
Wat een onzin. Natuurlijk kan je ook mooie dingen maken voor weinig, maar dat neemt niet weg dat menig filmmaker beperkt wordt in zijn mogelijkheden door geldgebrek en de daar uit voortvloeiende onmogelijkheden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dus alle apperatuur kost niets en alle techneuten die er aan werken hoeven ook niet betaald te worden? Digitale effecten zijn absoluut niet per definitie goedkoper dan 'echte' effecten.
Nou heb ik absoluut geen idee wat het prijs verschil is, maar beiden zijn niet bepaald goedkoop.
Maar igitale effecten worden rap goedkoper. Zowel de mogelijkheden en snelheid nemen toe, als de opties om het in lage lonen landen te laten doen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Uiteraard zijn dat allemaal factoren. Je zou ook denken dat als ze eenmaal van dat soort apperatuur hebben ze dat voor meerdere films gebruiken, dus goedkoper. Maar dat geldt natuurlijk ook voor echte decors en settings. Toch lijkt het wel alsof films maken steeds duurder wordt. Ik heb dan ook wel het idee dat ook dat steeds meer als marketing word gebruikt, ''productie budget $85 miljoen, dus een hele goede film!'', en genoeg trappen daar nog in ook!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
85 mjn is al lang niet veel meer. Beetje blockbuster heeft een budget van ruim 100 mjn en een even groot marketing budget. Maar de digitale mogelijkheden nemen een enorme vlucht. Wat drie jaar geleden enkel door Lucas en co gedaan kan worden, zit tegenwoordig al bijna standaard op je Mac. Echt het is verl goedkoper om ergens. Figitaal een vliegtuig in te zetten dan er een te huren. Of een huis bouwen en opblazen met maar een take vs digitaal. Kijk dat filmpje van de fx van Expendables maar. Zelfs de sterren in de autoruit zijn digitaal. Simpel photoshop effectje is dat tegenwoordig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het niet over deze film. Budgetaire ruimte is zelden Cameron's probleem geweest. En film is meer dan een verhaal. Op visueel vlak is het gewoon erg vernieuwend.
Waarom ga je niet bij The Expendables even klagen over het magere verhaal. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
En film is meer dan een verhaal. Op visueel vlak is het gewoon erg vernieuwend.
Vond ik even cliché (zowel narratief en qua compositie) maar technisch wel goed uitgevoerd.
Waarom ga je niet bij The Expendables even klagen over het magere verhaal.
Omdat ik die film niet gezien heb. Ik verwacht daar ook niet veel van. Kans is klein dat ik 'm ooit zal zien.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Haarscherp beeld doet de look van deze film absoluut geen goed.
Dat was me opgevallen. Alles was heel scherp en gefotografeerd/gerenderd met 'deep focus'. Denk je dat een zachter beeld en wat minder 'deep focus' de film ten goede zouden komen? Of bedoel je iets anders?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Ik bedoel gewoon dat de scherpte van moderne dragers de rendering gewoon niet ten goede komt. Alles gaat er erg plastiek en fake uitzien. Bij de blauwe ventjes was dat te verwachten, maar ook de machines (zoals de helicopters en ander aanvalstuig tegen het einde van de film) zien er geweldig brak uit.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Daar had ik geen last van maar het zou best kunnen dat het realistischer overkomt met een wat zachter beeld. Een eventuele oplossing voor dit euvel: Vergeet de Blu-ray en schaf de DVD aan!
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Op de dvd word het ook echt niet beter, zeker als iemand al een 1.0* geeft zal die de dvd/blu-ray niet snel kopen lijkt me.
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Vandaag gelezen : Avatar 2 staat al in de startblokken en zal zich afspelen op de bodem van de oceaan (daar is Cameron weer met zijn oceaan-obsessies). Release voorzien voor 2014.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Als het net zo’n circus freakshow vol met CGI wordt als het eerste deel , kan Cameron beter een videogame maken .
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Zou wel 'n stunt zijn als 'ie de volgende maakt zonder enig gebruik van CGI 
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Vandaag gelezen : Avatar 2 staat al in de startblokken en zal zich afspelen op de bodem van de oceaan (daar is Cameron weer met zijn oceaan-obsessies). Release voorzien voor 2014.
Nee toch.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Zou wel 'n stunt zijn als 'ie de volgende maakt zonder enig gebruik van CGI
Haha, hele cast verdronken.
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Wat heb je aan "vrijheid" als je alleen maar clichés kan bedenken?
feit, mee eens
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Wat heb je aan "vrijheid" als je alleen maar clichés kan bedenken?
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Vandaag gelezen : Avatar 2 staat al in de startblokken en zal zich afspelen op de bodem van de oceaan (daar is Cameron weer met zijn oceaan-obsessies). Release voorzien voor 2014.
Dan nog liever Titanic 2
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
Dan nog liever Titanic 2
ironisch genoeg bestaat die ook nog
Denzz
-
- 533 berichten
- 590 stemmen
Ik moet toegeven dat ik deze film niet in 3D gezien heb. Ik denk namelijk dat 3D te veel afleid van het verhaal en je ogen te zwaar belast.
De eerste keer dat ik Avatar zag samen met een vriend hebben we hem uit verveeldheid afgezet na 1 uur. Er gebeurde veel te weinig en de romance bleef maar duren. De 2e keer slaagde ik er wel in door te zetten tot het einde. Nu moet ik zeggen dat deze film buiten het visuele aspect, niet veel om het lijf heeft. Ik leefde niet mee met de humanoïden van Pandora. De film sprak mijn emoties niet aan en het was me gelijk hoe het verder zou aflopen met de hoofdpersonages.
Sam Worthington vind ik ook niet de meest charismatische man en ben hem eigenlijk beu gezien met al zijn recente blockbusters (Terminator Salvation en Clash Of The Titans).
Titanic vond ik stukken beter, ik weet nog dat ik toen als kleine jongen een krop in de keel had op het einde. Mijn emoties werden door deze film echter niet beroerd. Een krappe voldoende, meer zit er wat mij betreft niet in voor de nieuwste Cameron.
helemaal mee eens!!!!! 
JOOSTlikesMOVIES
-
- 20 berichten
- 5 stemmen
pfff wat schaam ik me dat ik deze film zo'n hoge rating heb gegeven. Komt vast omdat ik toen nét de film had gezien, en voor het eerst in IMAX en in 3D. Of voor de 2e keer in IMAX ofzo.
Maar avatar is zo goed helemaal niet, het is cliché, cliché en nog meer cliché. Het verhaal is al duizend keer gedaan (geen zin om voorbeelden te noemen, en je weet gewoon wanneer iets herkenbaar is) en het is enorm voorspelbaar. Voorbeeldje van voorspelbaarheid: Hij gaat uiteindelijk die ene rode draak vangen om respect terug te winnen. Maar eigenlijk is zowat alles wel cliché, het uiterlijk van de generaal xD en de wetenschappers zijn de goederikken en wat de goverment wilt doen met het leger enzo zijn slecht.
De film biedt hélemaal niets nieuws (afgezien van de graphigs en 3d blah blah blah) en waar ik me nogal aan stoorde was dat gezeik over hun geloof met bomen enzo. Het was ook fout van Jake om sex te hebben met een blauwe alien, ók hij zat in z'n blauwekattenapenlichaam a.k.a avatar, maar als ik me verkleed als een hond en zoals een hond ga gedragen en vervolgens een poedel neuk dan is dat nog steeds fout! Door de voorspelbaarheid zat er totaal geen spanning in.
Ok nu naar de positieve kant, die deze film heus wel heeft: Visueel ziet het er erg mooi uit, de wereld van de avatars werd goed in beeld gebracht en kwam (vooral in 3d) erg tot leven, mooi geluid (ik vond de muziek wat minder maar pastte wel bij de sfeer/scenes), mooie effects etc en de 3dheid was waanzinnig!...in een Imax 3D zaal. We zullen nog moeten af wachten hoe goed het wordt op een 3d tv, maar ik heb er wel vertrouwen van. Ik heb er één van phillips getest in de mediamarkt, en avatar is vanaf het begin af aan volledig in 3d gemaakt. Soms converteren de filmmakers het met 3d achteraf en dan krijg je een veel minder mooi effect. Volgens mij had die ene dat met the kraken en die griekse goden enzo (naam vergeten) maar dat heb ik niet kunnen testen, dus ik weet niet of de 3d daar veel minder goed bij was.
Anyway: een 3.0 omdat het erg cliché en voorspelbaar is, maar als het je gewoon gaat om een lekker simpel sci-fi actiefilmpje dan is het ie wel oké.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Qua 3D vond ik Avatar juist erg irritant eerlijk gezegd als ik het vergelijk met Alice in Wonderland en de trailers die in 3D werden vertoond. Bij Alice in Wonderland was gewoon het hele beeld scherp en goed zichtbaar, bij de trailers ook maar bij Avatar niet. De regie bepaald waar je naar moet kijken. Als je op die momenten naar de omgevinge en details e.d. wil kijken kan dat niet eens! 
Dus ook de 3D vond ik een min-punt aan Avatar.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
pfff wat schaam ik me dat ik deze film zo'n hoge rating heb gegeven. Komt vast omdat ik toen nét de film had gezien, en voor het eerst in IMAX en in 3D. Of voor de 2e keer in IMAX ofzo.

JOOSTlikesMOVIES
-
- 20 berichten
- 5 stemmen
@nakada zit niet zo te zeuren joh
een 3.0 is gewoon een netjes cijfer, ik vind een 4.0 of hoger alleen kunnen als het verhaal niet voorspelbaar en cliché is. Ik heb ook duidelijk gezegd dat als je daar niet op let, of als dat je niet uit maakt en gewoon van dit soort simpele "Hollywood films die volgens bepaalde regels opgebouwd worden" houdt dan is het een prima film. Ok ik geef toe ik heb de Die hard films ook ca 4 sterren gegeven, maar daar ben ik van jongs af aan fan van gevonden en ookal waren ze misschien wel cliche, het stoorde me bij die films nooit. Behalve dan bij het einde van die hard 1, echt verschikkelijk slecht hoe Al toen die laatste terrorist schoot en z'n angst had overwonnen!
Hoezo die smiley? Wil jij zeggen dat deze film wel veel nieuws laat zien dan? Met het verhaal en niet met hoe de 3d is!? Ik vind 't verhaal 1 van de belangrijkste dingen van een film, en vele malen belangrijker dan hoe de effects zijn. Maar dat ligt wel aan het genre; bij een comedy boeit 't plot minder dan bij een thriller.
ja duh, maar 't is wel hetzelfde als wat jake deed, of hij nou in een pak zit of als ie via z'n dna met z'n geest in een na'vi-lichaam zit doet er niet toe. Wat wel zo is, is dat een poedel het niet zou snappen en een na'vi wezen lijkt vele malen meer op ons. Dus het is inderdaad wel veel minder erg om het men een na'vi te doen dan met een poedel. Niet echt en goed voorbeeld dus, maar ik wilde gewoon uitte hoe fout ik het vind.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ik wil niet zeuren hoor. Maar ik vind het jammer dat je de film nu afrekend op zaken die er blijkbaar eerst niet toe deden. Als je een film met 4,5* beoordeeld dan heeft ie toch gedaan wat een film hoort te doen ; namelijk je enkele uren uitstekend vermaakt. Vandaar de hoge beoordeling. Blijkbaar was daar dus geen verhaal van pullitzer nivo voor nodig. Dan kun je later wel zo'n film gaan zitten dood-analyseren, maar dat is naar mijn mening niet terecht.
Dan moet je elke film die het moet hebben van verrassende plotwendingen bij een tweede kijkbeurt afkraken. En ik kan me niet voorstellen dat iemand meerdere keren per jaar naar the shawshank redemption of the green mile kan kijken zonder verveeld te raken. Sommige, misschien wel veel, films moeten het van 'die eerste keer' hebben.
De smiley geeft inderdaad aan dat ik het daar niet mee eens ben. En je spreekt ook jezelf in 1 zin tegen : "De film biedt hélemaal niets nieuws afgezien van de graphics en 3d".
Dat doe je ook in je laatste reactie : "Ik vind 't verhaal 1 van de belangrijkste dingen van een film, en vele malen belangrijker dan hoe de effects zijn. Maar dat ligt wel aan het genre; bij een comedy boeit 't plot minder dan bij een thriller."
Ik ben het met je eens dat het verhaal erg belangrijk is. Het verhaal bij Avatar steekt degelijk in elkaar. Het is in ieder geval niet zo slecht dat het bij jouw eerste kijkbeurt storend werkte.
Maar goed, als jij je stem nou weer verhoogd tot 3,5* ( of misschien zelfs 4 ) dan praten we nergens meer over. 
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








