• 15.802 nieuwsartikelen
  • 178.295 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.091 gebruikers
  • 9.376.911 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.040 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.483.010)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pafnes

Pafnes

  • 49 berichten
  • 48 stemmen

Hele film m'n ogen uitgekeken.

Wat een prachtige beelden! En goed bedacht allemaal!

Super!


avatar van Pierre1965

Pierre1965

  • 372 berichten
  • 1419 stemmen

Vannacht gekeken.

Hoge dosis fanta.

Maar toch sterke indruk achtergelaten.

Zeer sfeervol de film.

Met tot nu toe unieke beelden, werkelijk wow!!

Minpunt naar mijn gevoel;

De mogelijkheid tot overgaan van mens naar Navi wordt helemaal niet verklaard.

Het kan gewoon met dat apparaat waar je in gaat liggen.

Geavenceerde apparatuur voldoende omtrent.

Maar enige wetenschappelijke uitleg erachter, hoe dubieus dan ook, ontbreekt.

Hadden ze wat voor moeten bedenken.

Maar allez slotsom; indrukwekkende en gevoelige film, die je goed meeneemt in het verhaal, ondanks de zeer hoge fanta-graad.


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1621 berichten
  • 691 stemmen

Ik moet toegeven dat ik deze film niet in 3D gezien heb. Ik denk namelijk dat 3D te veel afleid van het verhaal en je ogen te zwaar belast.

De eerste keer dat ik Avatar zag samen met een vriend hebben we hem uit verveeldheid afgezet na 1 uur. Er gebeurde veel te weinig en de romance bleef maar duren. De 2e keer slaagde ik er wel in door te zetten tot het einde. Nu moet ik zeggen dat deze film buiten het visuele aspect, niet veel om het lijf heeft. Ik leefde niet mee met de humanoïden van Pandora. De film sprak mijn emoties niet aan en het was me gelijk hoe het verder zou aflopen met de hoofdpersonages.

Sam Worthington vind ik ook niet de meest charismatische man en ben hem eigenlijk beu gezien met al zijn recente blockbusters (Terminator Salvation en Clash Of The Titans).

Titanic vond ik stukken beter, ik weet nog dat ik toen als kleine jongen een krop in de keel had op het einde. Mijn emoties werden door deze film echter niet beroerd. Een krappe voldoende, meer zit er wat mij betreft niet in voor de nieuwste Cameron.


avatar van El-royo

El-royo

  • 93 berichten
  • 200 stemmen

Gisteren de blu-ray gezien, en toch een beetje tegen gevallen.

Inderdaad prachtige beelden, maar daar blijft het veelal ook bij.

Het verhaal en het acteerwerk is aardig, maar zeker niet super. Ook begon ik me op den duur wel te storen aan die 'oerkreten' van Neytiri

Voorlopig 3,5*


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5983 stemmen

Berichten verplaatst naar Filmdragers > Algemeen > 3D


avatar van Whunter

Whunter

  • 165 berichten
  • 103 stemmen

Er zit wel degelijk een boodschap in. Punt is van wie is de boodschap? En punt is : geloof je het?

Avatar kijkt lekker weg en de boodschap is om een volgende film te gaan kijken met popcorn. Of ben ik nu iets te optimistich?

Avatar heeft mij in ieder geval getroffen. Het verhaal Fictief... Joh, ik zat er helemaal in, alsof ik ook kon vliegen.

Dat is mooi toch? Een doelgroep tot je trekken die het mooi vindt?

Op naar de volgende onwaarschijnlijke werkelijkheid... Whooohooo


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Je bent verslaafd aan popcorn of niet Whunter haha.


avatar van Dark Hawk

Dark Hawk

  • 4 berichten
  • 121 stemmen

CG effecten zijn natuurlijk fenomenaal, echter was de verhaallijn mager.


avatar van sjano1244

sjano1244

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

dat ze een vervolg van deze film willen maken hoeft echt niet. Ok het is een open einde maar als er zulke vervolgen gaan komen wordt het op ten duur niet zo boeiend meer


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

DonOswaldo schreef:

Zo heb ik zo ontzettend erge schijtfilms gezien dat een standaard hollywoodfilmpje al bijna onmogelijk onder de 2* kan komen.

Er bestaan wel degelijk standaard hollywoodfilmpjes die als ontzettend erge schijtfilms bestempeld mogen worden


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Trust me, zolang je geen film als Ghost Lake, of nog een tandje erger Swamp Zombies!!! (uitroeptekens horen bij de titel ), heb aanschouwd, weet je niet wat een echte schijtfilm is


avatar van akira124

akira124

  • 667 berichten
  • 3618 stemmen

Helaas, niet wat ik er van had verwacht na alle ophef. Over de beelden en het uitmundende camera werk valt niet te discussieren, deze waren uitmuntend. Het acteerwerk was redelijk maar naar mijn mening gebeurde er te vaak te weinig om het zo'n speelduur interessant te houden.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Welke decors?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

akira124 schreef:

Over de decors en het uitmundende camera werk valt niet te discussieren, deze waren uitmuntend.

Over de 'production design' van de film valt nochtans ook te discussiëren, hoor.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Over de decors kun je heel kort zijn en valt inderdaad niet veel te discussieren, dat waren gewoon een paar groene schermen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Niet eens. Met performance capture heb je aan een zwart stippen pk genoeg.Is zelfs geen groen scherm meer nodig. Valt niets weg te key-en, alles is digitaal. Geldt overigens voor veel meer films, ook zaken waarvan je het niet verwacht.


avatar van akira124

akira124

  • 667 berichten
  • 3618 stemmen

Waarschijnlijk valt er wel te discussieren over het verkeerd gebruikte woord ''decors'' . Ben toch blij dat jullie wisten wat ik bedoelde . Heb het inmiddels aangepast.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12851 stemmen

Stond vandaag op een HD TVtje te spelen, zag er echt vreselijk glad en gerendered uit. Haarscherp beeld doet de look van deze film absoluut geen goed.


avatar van Yuffira_San

Yuffira_San

  • 470 berichten
  • 538 stemmen

Onderhond schreef:

Stond vandaag op een HD TVtje te spelen, zag er echt vreselijk glad en gerendered uit. Haarscherp beeld doet de look van deze film absoluut geen goed.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het daar volledig mee eens ben.

Ben benieuwd om Avatar in 2D en op een simpel tvtje te kijken. Misschien komt er dan nog net een half puntje bij.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Yuffira_San schreef:

(quote)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het daar volledig mee eens ben.

Ben benieuwd om Avatar in 2D en op een simpel tvtje te kijken. Misschien komt er dan nog net een half puntje bij.

Ik heb de dvd op een gewone tv gezien en kon ook niet zeggen dat het er beter van werd, heb daardoor mijn stem ook juist verlaagd.

Reinbo schreef:

Niet eens. Met performance capture heb je aan een zwart stippen pk genoeg.Is zelfs geen groen scherm meer nodig. Valt niets weg te key-en, alles is digitaal. Geldt overigens voor veel meer films, ook zaken waarvan je het niet verwacht.

Maar de gehele planeet hebben ze toch moeten mixen met de echte beelden, lijkt me dat ze daar toch wel een groen scherm voor nodig hebben...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Klopt, maar enkel waar je echte mensen zien, met enkel Navi's is het groene scherm vervangen door een stippen pak.

YouTube - Performance Capture Featurette


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Ja ok dat vn dat stippenpak snap ik wel maar het ging over het decor.

Decor is voor mijn nog altijd de achtergrond of de omgeving waar het zich afspeelt...

Ik blijf er trouwens bij dat Cameron niets nieuws heeft gedaan/gebruikt. Mischien dan wel nieuwere technieken en apperatuur maar niets nieuws. Het is niet meer dan geëvolueerde techniek.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar in de featurette zie je toch dat ze nauwelijks nog voor een green screen opereren.

En tja, wanneer is iets nieuw? Iets komt altijd voort uit eerder ontwikkelde zaken. Hij heeft de techniek in ieder geval een flinke stap vooruit geholpen. Zijn vast honderden nieuwe scripts geschreven om het mogelijk te maken.

De kijk ervaring in 3D Imax was in ieder geval iets nieuws.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Dat je in die featurette geen groen scherm ziet lijkt me logisch, de lui in de stippenpakken zijn ook niet degenen die je in de film ziet, de gegevens die ze naar de computers sturen wel...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat bedoel ik, voor alle scenes zonder echte mensen (de meeste scenes) is het decor dus geen groen scherm. Enkel de scenes waar je de acteurs als mens zien zijn met een green screen opgenomen.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Nee ok dat is zo, maar akira124 zei dat de decors uitmuntend zijn, waarop JacoBaco vroeg ''welke decors''. Vandaar dat ik weer zei dat er geen decors maar groene schermen zijn gebruikt. Al met al, er zijn geen decors meer. Iets dat ik juist eiegenlijk vaak grote afbreuk vind doen aan moderne films...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ergens wel aan de andere kant vind ik dat het tegenwoordig erg goed gedaan wordt. Bovendien wordt de artistieke vrijheid nu niet meer ingeperkt door de budgetaire onmogelijkheden. Elk nadeel heb een voordeel.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

Artistieke vrijheid is nu zeer zeker groter, maar of het budgetair ook echt goedkoper is....


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Absoluut, een Hongaarse programmeur is een stuk goedkoper dan een zooitje timmermannen.


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

Thorak schreef:

Artistieke vrijheid is nu zeer zeker groter, maar of het budgetair ook echt goedkoper is....

Je moet Dogville eens bekijken van Lars von Trier en op de pauzeknop drukken bij de scene als ze verkacht wordt tussen de appels.

Je zou dat beeld kunnen printen en recht naar een museum sturen van fotografie. Toch is deze film gemaakt met lage productiekosten.

Artistieke vrijheid staat GEEN prijs op