• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.116 gebruikers
  • 9.378.448 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.042 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.481.971)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ew_MK1

Ew_MK1

  • 202 berichten
  • 82 stemmen

Mike_Fcu schreef:

Hele goede film heel goed gemaakt!

Nou, zo goed was Predator toch niet?


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Nand schreef:

Terminator; Relatie tussen de Terminator en John connor.

Relatie? Ik denk dat je T2 bedoelt. Toen begon Cameron al softe karaktertrekjes te tonen


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Stephan schreef:

merijn82 krijgt gewoon een bezoekje van een groepje Avatar's Getuigen met een voet tussen de deur

Zulke blauwtjes?

(Kan geen directe plaatjes in filmtopics posten helaas; zie link)

http://members.chello.nl/hriezen/jesmurfa1.jpg


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Ik ben helaas bang dat ze er eerder uitzien als mannen met snorren en doeken om hun hoofd geknoopt


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Zulke blauwtjes?

(Kan geen directe plaatjes in filmtopics posten helaas; zie link)

http://members.chello.nl/hriezen/jesmurfa1.jpg

Geniaal


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

(quote)

Ik weet niet of jij zo nu en dan die bril even van je neus haalde, maar ik wel.. dan is het toch stukken minder met al die beelden hoor! En grote actiescènes.. Ik geloof dat andere iedere film uit de VS inmiddels voornamelijk uit enorme actiescènes bestaat.

Nee, waarom zou ik die bril afzetten? Misschien een keer heel even gedaan, maar dat je dan twee beelden door elkaar zou zien was niets nieuws, en helaas worden die grootschalige actiescenes in andere film vrijwel nooit zo lekker in beeld gebracht.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Nand schreef:

(quote)

Bwa, hij steekt er toch meestal een beetje warmte en liefde in.

Titanic; uitzondering op de regel want hier zit wel verdomd veel warmte en liefde in.

Terminator; Relatie tussen de Terminator en John connor.

Aliens: Relatie tussen Newt en Ripley.

Er zit allesinds meer warmte in dan films zoals predator. Dát is pas een geweldfilm. Heb hem gisteren bekeken. Kapotlachen.

- Titanic is zo'n kitcherige film geworden.

- Ik vind die relatie tussen de terminator en John Connor echt niet zo bindend. De eerste film moet hij zijn moeder doden, en in de 2de moet hij zijn moeder en hem beschermen.

- Aliens snap ik je wel Maar je moet er wel bij vertellen dat Cameron niets met het oorsprokelijke verhaal van Alien te maken heeft.


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

orbit schreef:

(quote)

Sjongejonge beetje triest om dat als een strijd te zien, sommige mensen schieten een beetje door in hun "waarderingen", bovendien lijkt me de recette weinig te maken hebben met het feit of iets een goede of slechte film is

Misschien moet je gewoon eens gaan kijken, dan weet je misschien wat ik bedoel. Heb hem twee keer gezien..en jij?


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

orbit schreef:

Ben het daar wel mee eens, behalve een leuke gimmick is het verder een zeer vergeetbaar filmpje. En die gimmick boeit ook echt niet genoeg om de hele film verbijsterd uit te zitten, zoals sommigen hier kennelijk hebben zitten doen.

Je bedoelt de meesten...


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

michael1992 schreef:

(quote)

Een beetje inconsequent om een film te maken over het belang van de natuur als je daarmee miljoenen verkwist die je ter behoud van de natuur had kunnen gebruiken.

En ik denk niet dat de opbrengsten van de film voor dit soort doeleinden gebruikt zullen worden.

Beetje heel erg naief als je denkt dat het maken van de film als doel had " het belang van de natuur".. zo naief kun je niet zijn..


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

Poppe schreef:

Dertien-uit-een-dozijn film, met een flinterdun verhaal. Jammer genoeg een enorme fail. De special effect zijn overigens uitmuntend te noemen!

Noem een vergelijkbare film..eentje maar. En ik bedoel niet Pocahontas.....Dat avatar steeds met Pocahantos wordt vergeleken, daar wordt ik dus een beetje moe van.. ...Ik ga maar slapen denk ik .


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

louisvf schreef:

@ swollenaer68

En laat dutchtuga toch eens zijn zegje zeggen, wat een onzin brabbel jij toch uit man, op je tenen getrapt misschien.

Als ik zo eens jouw films bekijk dan lijkt het alsof jij alleen maar kijkt naar wat iedereen heeft gezien, belachelijk maar oke dat is u keuze maar respecteer een andermans mening toch eens gewoon!

Mijn films bestaan niet, nog nooit een film gemaakt. Wat betreft je eigen top tien; 7 films van 1974 of ouder, tot 1948 toe. Misschien moet je eens met de tijd meegaan. Ik begrijp nu wel waarom avatar niks voor je is. Tegenwoordig hebben we computers.


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 385 berichten
  • 294 stemmen

Vanmiddag dan maar even gaan kijken in 3D, er zaten hooguit 10 mensen in de zaal dus lekker rustig .

Ik moet zeggen dat de film op zich erg mooi gemaakt is en dat komt icm 3D natuurlijk helemaal geweldig over,Visueel technisch is de film echt letterlijk en figuurlijk van een andere planeet maar ik had ook niets minder verwacht van Cameron , verhaal technisch daarin tegen is het geheel helaas nogal mager en simpel.

Neemt niet weg dat de hele beleving icm 3D je een fijne middag/avond bezorgd. Alleen had het middenstuk van de film van mij wel wat korter gemogen, het is een stukje diepgang wat op zich niet verkeerd is maar het duurde allemaal wel erg lang , ik was stiekem blij dat die boom tegen de vlakte ging , eindelijk gebeurde er weer eens wat.

Conclusie: Deze film moet je gewoon gezien hebben voor de 3D beleving en de prachtige special effects, maar om hem nog een keer te bekijken, nee, dat weer niet., daar is het verhaal niet interessant genoeg voor.

Alles bij elkaar 4 ****


avatar van JanFilm

JanFilm

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

beelden: onovertroffen

3d: heel mooi

muziek: meer dan uitstekend

acteerwerk: prima

actie: geweldig

spanning: gehoorlijk

verhaal: behoorlijk goed voor fantasy fiction (echt sterk kan het verhaal niet worden als je actie/mooie beelden etc. wil combineren)

Dit was de eerste film die ik in de bioscoop zag welke ik na afloop per direct wel weer wilde zien.


avatar van Mattson

Mattson

  • 848 berichten
  • 1276 stemmen

swollenaer68 schreef:

(quote)

Mijn films bestaan niet, nog nooit een film gemaakt. Wat betreft je eigen top tien; 7 films van 1974 of ouder, tot 1948 toe. Misschien moet je eens met de tijd meegaan. Ik begrijp nu wel waarom avatar niks voor je is. Tegenwoordig hebben we computers.

Hopelijk bedoel je niet dat oude films barslecht zijn.

Er bestaat nog altijd zoiets als "verhaal" en "acteerprestatie" en niet alles is computer hoor! ik kan wel merken dat je van spektakelfilms houdt met een groot budget, maar je zou misschien toch maar eens wat meer oudere films kijken en ze leren apprecieren


avatar van egelhunter

egelhunter

  • 502 berichten
  • 696 stemmen

De film heeft nu meer opgebracht dan Titanic. Nieuwe #1


avatar van lordsnoopy

lordsnoopy

  • 2949 berichten
  • 2244 stemmen

Haha, grappig dat het onderliggende plot op papier ook zo mooi overeenkomt

Doet overigens geen afbreuk aan Avatar; immers ik heb er niets op tegen als een basisplot opnieuw gebruikt wordt; mits het minimaal zo goed verfilmd wordt.

Ik snap dat de echte fans van Avatar wel moe worden van de vergelijking met (Disney's) Pocahontas, maar met de overeenkomsten is het moeilijk te voorkomen.

Gelukkig bied Avatar veel meer dan enkel een basisplot en waren de overeenkomsten niet storend.

Iets wat ik wel vervelend aan dit topic vind, is dat de gehele discussie zo snel gaat. Maar ach, dat was dan ook wel enigzins te verwachten gezien de populariteit van Avatar.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Don MN schreef:

Nee, inderdaad. Qua verhaal is Avatar veel sterker dan bijvoorbeeld Transformers. Cameron's laatste is een blockbuster met een leuke (oké, ietwat schreeuwerige) achterliggende gedachte. Buiten dat deze film op visueel vlak (lees: cgi) de blockbuster van afgelopen jaren wegvaagt is het verhaal veel meeslepender, cliché dat wel, en ligt de focus er volledig op, waar zoveel andere 'simpele' films de fout ingaan een irritant zijplotje aan te maken i.p.v. te doen wat ze horen te doen.

Wat verhaal betreft vond ik zelfs Transformers nog net iets origineler dan Avatar (en dat wil iets zeggen). Alhoewel het allebei geen al te beste films zijn. 'Meeslepend' en 'spannend' vond ik het verhaal allesbehalve aangezien je alles in het eerste half uur kon voorspellen. Het enige wat deze film nog interessant wist te houden waren de erg mooie special effects (cgi dus).

Ik vraag me trouwens af hoedanig de waardering zal zakken als de film op dvd gereleased wordt aangezien de geweldige 3D-ervaring dan helemaal verloren geraakt en alles neerkomt op het clichématig verhaaltje..


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Op IMDB staat hij inmiddels "nog maar" op nummer 40, dus een topper zal het wat dat betreft niet worden.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Stephan schreef:

Op IMDB staat hij inmiddels "nog maar" op nummer 40, dus een topper zal het wat dat betreft niet worden.

'Terug' past beter.

3 weken geleden stond hij op 24


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

swollenaer68 schreef:

(quote)

Noem een vergelijkbare film..eentje maar. En ik bedoel niet Pocahontas.....Dat avatar steeds met Pocahantos wordt vergeleken, daar wordt ik dus een beetje moe van.. ...Ik ga maar slapen denk ik .

Dances With Wolves.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Vreemd dat daar dan geen 100 pagina's discussie staat over dat het plot wel erg op Pocahontas lijkt... Vind het ook totaal niet boeien eigenlijk.


avatar van Watchman92

Watchman92

  • 18 berichten
  • 89 stemmen

weet iemand tot wanneer deze film in de bioscopen draait? Ik heb hem nog steeds niet gezien en wil het niet missen in 3D.


avatar van Nand

Nand

  • 350 berichten
  • 279 stemmen

AGE-411 schreef:

- Titanic is zo'n kitcherige film geworden.

- Ik vind die relatie tussen de terminator en John Connor echt niet zo bindend. De eerste film moet hij zijn moeder doden, en in de 2de moet hij zijn moeder en hem beschermen.

- Aliens snap ik je wel Maar je moet er wel bij vertellen dat Cameron niets met het oorsprokelijke verhaal van Alien te maken heeft.

Ja Titanic is inderdaad wat kitcherig als je hem al een paar keer gezien hebt maar de eerste keer toen ik hem zag met mijn vriendin... Lekkere warme film gewoon Knuffelfilm noem ik dat.

En die eindscene van Terminator 2 vond ik wel mooi. [edit Madecineman; Spoiler voor T2 verwijderd] Het was niet echt een tearjerker ofzo maar er zat wel wat warmte in.

Ik vind dat de meeste van Cameron's films wel een soort dualisme hebben. Er zijn niet veel grijze tinten.

Edit; Ik mag geen spoilers van andere films hier geven. Sorry Madecineman


avatar van michael1992

michael1992

  • 117 berichten
  • 0 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Dances With Wolves.

FernGully: The Last Rainforest (1992)


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stephan schreef:

Op IMDB staat hij inmiddels "nog maar" op nummer 40, dus een topper zal het wat dat betreft niet worden.

Ik zou m zelf ook niet in mijn top 50 zetten.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Stephan schreef:

Op IMDB staat hij inmiddels "nog maar" op nummer 40, dus een topper zal het wat dat betreft niet worden.

Volgens mij bepaalt iedereen voor zichzelf of een film een topper is of niet dan?


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

JanFilm schreef:

beelden: onovertroffen

3d: heel mooi

muziek: meer dan uitstekend

acteerwerk: prima

actie: geweldig

spanning: gehoorlijk

verhaal: behoorlijk goed voor fantasy fiction (echt sterk kan het verhaal niet worden als je actie/mooie beelden etc. wil combineren)

Dit was de eerste film die ik in de bioscoop zag welke ik na afloop per direct wel weer wilde zien.

Haha ja ik wou hem ook wel gelijk weer zien.

Trouwens wat is er nou weer mis met Boxofficemojo? Ze hebben al 2 dagen niks meer geüpdatet.

En waarom zeggen ze dat dit een slap aftreksel van Pocahontas is? Cameron bedacht het verhaal al toen hij 14 was...


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 385 berichten
  • 294 stemmen

Geniaal , gevalletje ''beter goed gejat dan slecht bedacht ! ''

Verklaart trouwens ook meteen waarom er zoveel ( overigens terechte ) commentaar is op het simpele verhaal van Avatar, Disney staat nou niet bepaald bekend om zijn diepgaande ingewikkelde verhalen LOL


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

JeroenE. schreef:

En waarom zeggen ze dat dit een slap aftreksel van Pocahontas is? Cameron bedacht het verhaal al toen hij 14 was...

Het Pocahontas verhaal werd hem voorgelezen toen hij slaapjes moest doen en het is hem altijd bijgebleven.

Duidelijk.