• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.104 gebruikers
  • 9.377.956 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.041 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.483.211)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nand

Nand

  • 350 berichten
  • 279 stemmen

''Unobtanium'' hahaha

Fantastisch! Ik ging ernaartoe met lage verwachtingen maar ik kwam buiten met mijn mond vol tanden. Een CG film zoals deze is zeer zeldzaam.

De 3d effecten waren ook zeer goed om je helemaal te laten opgaan in de wereld van avatar.


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

1 Titanic Par. $1,842.9 $600.8 32.6% $1,242.1 67.4% 1997

2 Avatar Fox $1,836.1 $552.8 30.1% $1,283.3 69.9% 2009

3 The Lord of the Rings: The Return of the King NL $1,119.1 $377.0 33.7% $742.1 66.3% 2003

4 Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest BV $1,066.2 $423.3 39.7% $642.9 60.3% 2006

5 The Dark Knight WB $1,001.9 $533.3 53.2% $468.6 46.8% 2008

Het is BIJNA zover!!!

En hier een hele mooie making off video van 22 minuten: Watch a 22 Minute Avatar Featurette Plus Read The Full Screenplay - Inside Movies - insidemovies.moviefone.com


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Dit is nog spannender dan naar oud en nieuw aftellen!


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

rep_robert schreef:

Gelukkig kenden we dat lijstje nog niet...

Oneerlijk vind ik dit lijstje trouwens, er gaan echt niet minder mensen naar de bioscoop dan vroeger hoor. Alleen door de inflatie kunnen films tegenwoordig niet meer opbrengen in die "adjusted" lijst omdat die dollar meer waard is dan 30 jaar geleden of zo.

Dit is trouwens alleen een Amerikaanse chart, zo'n adjusted lijst is gewoon onmogelijk om bij te houden vanwege de wereldwijde opbrengsten die films hebben opgebracht. Moet je van elk land alles aanpassen aan de inflatie.

Ik zie dan liever een (geschat)bezoekersaantallen lijstje, zegt mij veel meer dan die dollardinkies en alleen een Amerikaanse toplijst.

Mensen geen echt wel minder naar de bioscoop hoor, kijk maar naar de sluiting van de studio in leuven...

En @ jeroenE.: is het belangrijk wat een film opbrengt ofzo? Denk je dat omdat een film zoveel geld of bezoekers trekt dat het daarom een goede film is?


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

@louisvf

Nee hoor, daarom hoeft het in principe geen goede film te zijn. Maar dit is de mooiste film die ik ooit gezien heb, en dat geld voor heel veel mensen hier, dus ik vind het fantastisch dat het record van Titanic eraan gaat!


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Dan toch meegepikt. Een film die wordt bestempeld als 'vernieuwend' en 'baanbrekend' moet als filmliefhebber dan ook gewoon gezien worden om op de hoogte van de evolutie binnen filmland te blijven. Het is vandaag bevestigd dat ik echt helemaal niets heb met technische vernieuwingen binnen film, wanneer de hele belevenis hiervan afhankelijk is.

Avatar is niet veel meer dan een show-off van een in midlife crisis verkerende Cameron die duidelijk oud en soft is geworden met de jaren. Wat heb ik me geërgerd aan de invulling van dit script. Weinig mis met clichés wanneer de uitwerking fris aandoet, maar Avatar weet ook met de vele mogelijkheden die geboden worden niets te doen. Nergens kreeg ik het gevoel me in een grootse en magische wereld te bevinden en echt geen moment heb ik een vorm van dreiging gevoeld in een wereld die onbekend moet aandoen. Daar ligt dan al snel mijn probleem met cgi. Hoe geëvolueerd of technisch perfect het ook in elkaar steekt, het blijft voor mij ontastbare materie waardoor de beleving veel aan kracht moet inboeten. Wanneer daarbij de creaturen weinig creatief vormgegeven zijn krijg ik al snel het gevoel bij de zoveelste Disney film beland te zijn.

Disney is ook waar ik meermaals aan moest denken tijdens Avatar. Cameron lijkt alles in een vorm gegoten te hebben die toegankelijk moet zijn voor een zo groot mogelijk publiek. Ik kan daarom ook niet geloven dat dit het resultaat is van een project waar Cameron al 12 jaar aan werkt wanneer alles zoveel mogelijk volgens traditionele blockbuster lijnen is uitgewerkt. Pure nonsens lijkt mij. Enkel bij het gevecht aan het eind waren een paar momenten waar ik genoot van voornamelijk het geluid, maar dat lijkt me niet het gewenste resultaat van een van de duurste filmprojecten ooit.

Ik zal Avatar niet snel afrekenen op het script daar deze meer als kapstok dient voor Camerons show, maar vooral tegen het eind draaft Cameron gewoon een beetje door. Ik dacht dat The Abyss erg was, maar Avatar heeft het overtroffen. Melodrama tot en met en buiten de voornaamste doelgroep (kinderen) kan ik me amper voorstellen dat een volwassene hier oprecht geëmotioneerd van raakt. Niets mis met cliché's, zoals ik al eerder meldde, maar Cameron maakte het op een gegeven moment echt té bont.

Het 3D aspect is trouwens eentje dat mij buiten een paar dwangmatige shots weinig is opgevallen. Ik zal dan ook niet raar opkijken wanneer geroepen wordt dat dit niet meer is dan een gimmick. Ik vraag mij af of dit dezelfde box-office cijfers had gehaald zonder het 3D gedoe en ik denk daarom ook dat dit voor de liefhebbers in 2D niet veel aan kracht hoeft in te boeten straks op DVD of BD.

James Cameron heeft flink gefaald wat mij betreft. Op papier had dit een hoop te bieden, maar de uitwerking doet veel te gecalculeerd en veilig aan dat ik nergens een prikkeling heb gevoeld of enigszins een vorm van medeleven voor wat zich voor mij afspeelde. Geef mij maar de rebelse Cameron van 25 jaar geleden. Eentje die we vrees ik niet meer zullen terugzien.

2*

Edit: Wat zag Weavers avatar er trouwens belachelijk uit met dat broekje en topje


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Rebels? Wanneer was Cameron ooit rebels? MIsschien een beetje bij Terminator en Aliens, maar in retrospect is die laatste ook erg safe. Die jas heeft hij bij T2 toch al lang en breed uitgedaan..... Zie ook weinig verschillen tussen deze en Aliens, iets minder ruw, dat wel.

Jammer dat je het niet kon bekoren.


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

@ JeroenE.

Denk dat je nog veel films moet bekijken, waarschijnlijk over een paar jaar zullen je waarden en normen ook veranderen en zul je zien dat er meer in een film moet zitten dan Special effects en hoe een film eruit ziet (het is dan nog niet eens speciaal/vernieuwend gefilmd). Je kan nu beginnen opsommen wat je nog meer in deze film ziet, maar over het algemeen zijn het toch maar die paar gegevens dat hier telkens (bij diegene dat hem goed vinden) terug komen... Het kan puur persoonlijk zijn maar het valt me ook op dat je amper naar oude films kijkt, wat me ook opvalt bij velen hier. Daarom ook, wetende dat je de films bekijkt van jouw tijd (ben zelf niet veel ouder als u hoor maar ik denk/wil het niet zo)waar blijkbaar alles vaak gaat om de commerciële aspecten. Daarom ook kan je niet zeggen dat dit één van de beste films is, misschien voor u en dan ook in het genre geplaatst, globaal gezien echter zeer zeker niet. Ook las ik een opmerking dat deze film iets is dat iedereen moet zien, misschien in zijn of u vriendenkring en leefomgeving maar in die van mij echter totaal niet, daar wil niemand nog iets weten van de oververhollywood geproduceerde clichématische en simplistische films, want dit is het, meer niet...en tuurlijk, juist daarom ook dat hij een bepaalde groep aanspreekt, net zoals die twilight rage, echter allemaal voormij niet weggelegd.

En nu Rio Bravo zien, tot morgen


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

JeroenE. schreef:

@louisvf

Nee hoor, daarom hoeft het in principe geen goede film te zijn. Maar dit is de mooiste film die ik ooit gezien heb, en dat geld voor heel veel mensen hier, dus ik vind het fantastisch dat het record van Titanic eraan gaat!

De steeds duurdere kaartjes spelen een grote rol in opbrengsten. Het was vooral een kwestie van tijd dat Titanic verslagen zou worden. Zie hier de lijst waar men met inflatie rekening mee heeft gehouden.


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

louisvf schreef:

(quote)

Mensen geen echt wel minder naar de bioscoop hoor, kijk maar naar de sluiting van de studio in leuven...

En @ jeroenE.: is het belangrijk wat een film opbrengt ofzo? Denk je dat omdat een film zoveel geld of bezoekers trekt dat het daarom een goede film is?

ja


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

louisvf schreef:

@ JeroenE.

Denk dat je nog veel films moet bekijken, waarschijnlijk over een paar jaar zullen je waarden en normen ook veranderen en zul je zien dat er meer in een film moet zitten dan Special effects en hoe een film eruit ziet (het is dan nog niet eens speciaal/vernieuwend gefilmd). Je kan nu beginnen opsommen wat je nog meer in deze film ziet, maar over het algemeen zijn het toch maar die paar gegevens dat hier telkens (bij diegene dat hem goed vinden) terug komen... Het kan puur persoonlijk zijn maar het valt me ook op dat je amper naar oude films kijkt, wat me ook opvalt bij velen hier. Daarom ook, wetende dat je de films bekijkt van jouw tijd (ben zelf niet veel ouder als u hoor maar ik denk/wil het niet zo)waar blijkbaar alles vaak gaat om de commerciële aspecten. Daarom ook kan je niet zeggen dat dit één van de beste films is, misschien voor u en dan ook in het genre geplaatst, globaal gezien echter zeer zeker niet. Ook las ik een opmerking dat deze film iets is dat iedereen moet zien, misschien in zijn of u vriendenkring en leefomgeving maar in die van mij echter totaal niet, daar wil niemand nog iets weten van de oververhollywood geproduceerde clichématische en simplistische films, want dit is het, meer niet...en tuurlijk, juist daarom ook dat hij een bepaalde groep aanspreekt, net zoals die twilight rage, echter allemaal voormij niet weggelegd.

Wat een onzin verhaal zeg....volgens mij spreekt elke film een "bepaalde groep" aan. En de ene groep is nu eenmaal wat groter dan de ander groep. En blijkbaar hoor je graag bij een kleine groep..prima toch?


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Nand schreef:

''Unobtanium'' hahaha

Ja, ook ik moest hier toch best wel om laggen.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

rep_robert schreef:

Gelukkig kenden we dat lijstje nog niet...

Oneerlijk vind ik dit lijstje trouwens, er gaan echt niet minder mensen naar de bioscoop dan vroeger hoor. Alleen door de inflatie kunnen films tegenwoordig niet meer opbrengen in die "adjusted" lijst omdat die dollar meer waard is dan 30 jaar geleden of zo.

Dit is trouwens alleen een Amerikaanse chart, zo'n adjusted lijst is gewoon onmogelijk om bij te houden vanwege de wereldwijde opbrengsten die films hebben opgebracht. Moet je van elk land alles aanpassen aan de inflatie.

Ik zie dan liever een (geschat)bezoekersaantallen lijstje, zegt mij veel meer dan die dollardinkies en alleen een Amerikaanse toplijst.

Ik denk dat Avatar zowiezo niet in de buurt komt van "Gone With The Wind"


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

planet_of_death schreef:

Dit is nog spannender dan naar oud en nieuw aftellen!


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

dutchtuga schreef:

Cameron heeft flink gefaald wat mij betreft. Op papier had dit een hoop te bieden, maar de uitwerking doet veel te gecalculeerd en veilig aan dat ik nergens een prikkeling heb gevoeld of enigszins een vorm van medeleven. Geef mij maar de rebelse Cameron van 25 jaar geleden. Eentje die we vrees ik niet meer zullen terugzien.

2*

Edit: Wat zag Weavers avatar er trouwens belachelijk uit met dat broekje en topje

Jammer voor je. Ik ondervond heel veel prikkeling, niet zozeer door het broekje en het topje, maar meer door de visuele vormgeving.

Jammer inderdaad dat je zenuwstelsel zo is afgestompt dat je geen prikkelingen meer voelt bij het aanshouwen van iets moois, misschien moet je er met iemand over praten, want dit is toch echt heel mooi gemaakt. Maar over smaak valt niet te twisten nietwaar?


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Dus de Ikea gids is geweldige literatuur... Ok.


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

@ swollenaer68 :

Tuurlijk, ieder zijn ding...

Wat is er onzin?

Ik hoor misschien inderdaad bij een kleinere groep wat betreft sommige films maar er zijn films, zoals once upon a time in the west en gone in the wind die een enorm verschillende doelgroep kunnen aanspreken, deze film zal echter nooit zo zijn...


avatar van swollenaer68

swollenaer68

  • 247 berichten
  • 777 stemmen

louisvf schreef:

@ swollenaer68 :

Tuurlijk, ieder zijn ding...

Wat is er onzin?

Ik hoor misschien inderdaad bij een kleinere groep wat betreft sommige films maar er zijn films, zoals once upon a time in the west en gone in the wind die een enorm verschillende doelgroep kunnen aanspreken, deze film zal echter nooit zo zijn...

appels en peren...once upon a time in the west is ook geweldig.

Dit is inderdaad totaal anders ..maar visueel onovertroffen.

Als je daar niet van houdt.......houdt het op...het is niet anders..maar wel jammer..


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

@ swollenaer68

En laat dutchtuga toch eens zijn zegje zeggen, wat een onzin brabbel jij toch uit man, op je tenen getrapt misschien.

Als ik zo eens jouw films bekijk dan lijkt het alsof jij alleen maar kijkt naar wat iedereen heeft gezien, belachelijk maar oke dat is u keuze maar respecteer een andermans mening toch eens gewoon!


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

@louisvf leuk dat je reageert.

Avatar is echt in alle opzichten geweldig goed. En niet alleen om de special effects. Het gaat mij om de totaal beleving, het gevoel dat je hebt na de film en of je hem nog een paar keer wilt zien. Nou deze film gaf mij het mooiste gevoel dat ik ooit heb gehad en ik wou dat hij direct weer overnieuw begon in de bios, zo mooi vind ik hem.

En ik kijk best veel oude films hoor, Rambo vind ik super. Maar ik hou inderdaad meer van nieuwe films. Mooie kleurrijke en actie volle beelden spreken mij nu eenmaal meer aan dan saaie en doffe kleuren.

En is dit niet speciaal gefilmd? Volgens mij zijn er heel weinig films op dezelfde manier gefilmd....Of nouja gefilmd, 2/3 van de beelden is volledig met de computer gemaakt.

Jij bent echt 1 van de enigen die dit geen goed gevoel heeft gekregen van deze film en dat blijk wel van de gigantische opbrengsten. En dat kun je wel weer zeggen van ja een kaartje voor een 3D film is duurder dan voor een normale film. Maar OMDAT ie duurder is gaan er minder mensen naar de bios, dus lijkt mij volkomen eerlijk.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

swollenaer68 schreef:

(quote)

Jammer voor je. Ik ondervond heel veel prikkeling, niet zozeer door het broekje en het topje, maar meer door de visuele vormgeving.

Jammer inderdaad dat je zenuwstelsel zo is afgestompt dat je geen prikkelingen meer voelt bij het aanshouwen van iets moois, misschien moet je er met iemand over praten, want dit is toch echt heel mooi gemaakt. Maar over smaak valt niet te twisten nietwaar?

Draai het eens om. Misschien ben jij wel veel te naïef of onwetend en raak je al snel de kluts kwijt bij wat makkelijk spektakel en wat fluorescerende lichtjes? Wat een fanboy praat zeg..


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

@ JeroenE.

Maar dan echt genoeg !

Lijkt mij dat er nog altijd meer mensen zijn die niet naar de bioscoop gaan en diegen dat toch gaan, daar zullen er ook bij zijn dat niet naar Avatar gaan, lijkt me toch logisch nietwaar?

En als je echt wilt dat ik u gelijk geef dan zeg ik dat ik blij ben dat ik niet ben zoals het overgrote publiek, al eens goed rondgekeken wat daar allemaal rondloopt ?

Voila hier hou ik het bij !


avatar van louisvf

louisvf

  • 1462 berichten
  • 2523 stemmen

dutchtuga schreef:

(quote)

Draai het eens om. Misschien ben jij wel veel te naïef of onwetend en raak je al snel de kluts kwijt bij wat makkelijk spektakel en wat fluorescerende lichtjes? Wat een fanboy praat zeg..

Niet op ingaan, is het echt niet waard!


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Reinbo schreef:

Rebels? Wanneer was Cameron ooit rebels? MIsschien een beetje bij Terminator en Aliens, maar in retrospect is die laatste ook erg safe. Die jas heeft hij bij T2 toch al lang en breed uitgedaan..... Zie ook weinig verschillen tussen deze en Aliens, iets minder ruw, dat wel.

Jammer dat je het niet kon bekoren.

Heel wat minder ruw mag je wel zeggen. De alien alleen al had gehakt gemaakt van alles wat in Pandora rondloopt. Qua vergelijking kom ik sowieso echt niet verder dan de marines en ook déze hadden gehakt gemaakt van de marines in Avatar. Verder is de aanpak gewoon totaal anders. Aliens is recht toe recht aan actie terwijl hier de focus veel te veel op het melodrama zit.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat ben ik niet met je eens, heb zelf geen enkele last van het melodrama gehad. Vond het nogal ondergeschikt aan de Pandora scenes.

Maar ik denk dat daar het verschil zit tussen zij de de film hoog waarderen en zij die afknappen op de simpele thematiek en voorspelbaarheid.


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

@louisvf

Achjo iedereen zijn mening toch. Ik vind Apocalypse Now weer helemaal niks dus hoor ik er ook niet bij.

Weet er misschien al iemand wanneer Avatar voor het laatst in de bios te zien is? Ik zou hem heel graag in de laatste week nog een keer zien voor de derde keer. Want daarna duurt het nog een half jaar voor ik hem op Blu-ray kan zien.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Reinbo schreef:

Dat ben ik niet met je eens, heb zelf geen enkele last van het melodrama gehad. Vond het nogal ondergeschikt aan de Pandora scenes.

Maar ik denk dat daar het verschil zit tussen zij de de film hoog waarderen en zij die afknappen op de simpele thematiek en voorspelbaarheid.

Niet alleen het melodrama en de thematiek, want deze hadden mij waarschijnlijk minder geïrriteerd als de uitwerking van de setting beter had gewerkt. Pandora ziet er op papier waarschijnlijk geweldig uit, maar ik kreeg nergens het gevoel er ook daadwerkelijk aanwezig te zijn. Cameron heeft zich teveel op zijn personages gefocust en te weinig op de immensheid van deze wereld. Daarbij, zoals al eerder gezegd, vond ik het ontwerp van zijn bewoners echt te magertjes.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Juvefan schreef:

(quote)

Prutser allerminst. Kijk hieronder eens hoe James zich nu al distancheert van IEDER ANDERE filmmaker. En laten we eerlijk zijn, ook de grote filmwereld draait tegenwoordig enkel om geld. En kwailtatief en z'n films ook zeker niet zo slecht dat hij een prutser is.

1 Titanic $1,842.9 $600.8 32.6% $1,242.1 67.4% 1997

2 Avatar $1,719.0 $525.9 30.6% $1,193.0 69.4% 2009

3 The Lord of the Rings: The Return of the King $1,119.1 $377.0 33.7% $742.1 66.3% 2003

4 Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest $1,066.2 $423.3 39.7% $642.9 60.3% 2006

5 The Dark Knight $1,001.9 $533.3 53.2% $468.6 46.8% 2008

Niet alles aan commercie en marketing afmeten Maakt hem nog geen geweldige regisseur, louter eentje die voor het grote succes gaat. Ik vind al die dingen die hij letterlijk heeft gejat voor deze film uiteindelijk een beetje zwak en afbreuk doen aan de totaalervaring. En zo prutste hij wel in meer films op die manier wat bij. Dit vind ik na Aliens overigens nog zijn meest genietbare film.. maar hij mag nog niet in een top100 filmregisseurs lijstje voorkomen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Mwah, ik vond het qua imensheid prima geslaagd, maar vooral de manier waarop alles in beeld gebracht werd maakte op

mij grote indruk. Een audio visuele achtbaan rit, daarin slaagt deze film net zo goed als Indianna Jones and the Temple of Doom 25 jaar geleden, en op die film is ook een hoop aan te merken op andere vlakken....


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

(quote)

Niet alles aan commercie en marketing afmeten Maakt hem nog geen geweldige regisseur, louter eentje die voor het grote succes gaat. Ik vind al die dingen die hij letterlijk heeft gejat voor deze film uiteindelijk een beetje zwak en afbreuk doen aan de totaalervaring. En zo prutste hij wel in meer films op die manier wat bij. Dit vind ik na Aliens overigens nog zijn meest genietbare film.. maar hij mag nog niet in een top100 filmregisseurs lijstje voorkomen.

Ik zou binnen het actie genre niet zo snel 10 (5?) betere weten te noemen, blijkbaar niet jouw genre. Maar qua perfectionisme kent hij enkel in Kubrick zijn gelijke, dus top 100 moet er zeker wel inzitten.