Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.481.971)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1481971)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Er is een Avatar-beweging, maar dan net even anders.
Avatar is afgeleid van Scientology, een van de meest destructieve sektes in de wereld. De verzinner van Avatar, Harry Palmer was een hoge Scientology figuur die voor zichzelf begonnen is. Veel van wat er bij Avatar gedaan wordt, zijn aangepaste Scientology technieken. Hoewel sommige mensen dit soort technieken als prettig ervaren, krijgen de meeste mensen er meer last van dan baat. Claims dat het ziektes en psychische problemen kan oplossen worden niet gestaafd en het tegenovergestelde komt vaker voor. Mensen krijgen van Avatar ernstige klachten.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Voor sommige mensen is een goed script belangrijker dan de special effects. Bij Transformers ga je tenslotte toch ook geen 5 sterren uitdelen vanwege de zeer goede cgi.
Nee, inderdaad. Qua verhaal is Avatar veel sterker dan bijvoorbeeld Transformers. Cameron's laatste is een blockbuster met een leuke (oké, ietwat schreeuwerige) achterliggende gedachte. Buiten dat deze film op visueel vlak (lees: cgi) de blockbuster van afgelopen jaren wegvaagt is het verhaal veel meeslepender, cliché dat wel, en ligt de focus er volledig op, waar zoveel andere 'simpele' films de fout ingaan een irritant zijplotje aan te maken i.p.v. te doen wat ze horen te doen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
nou, het is gelukt. Avatar is Titanic voorbij wat betreft de bioscoopbrensten. 1.84 miljard....Nu al. Na 6 weekjes....
Jammer voor de anti avatar beweging...die strijd gaan ze verliezen.
Sjongejonge beetje triest om dat als een strijd te zien, sommige mensen schieten een beetje door in hun "waarderingen", bovendien lijkt me de recette weinig te maken hebben met het feit of iets een goede of slechte film is 
sonyjh
-
- 546 berichten
- 570 stemmen
nee, maar het zorgt er wel voor dat de middelen voor de volgende james cameron film weer onbegrensd zullen zijn.
Wat alleen maar positief is
Ew_MK1
-
- 202 berichten
- 82 stemmen
En je noemt weeral geen concrete voorbeelden. Misschien bedoel je het moment waarop langzaam maar zeker Hometree naar de grond gebracht wordt? Dat moment vond ik juist een van de meest grootse momenten van de film. Zo indrukwekkend gemaakt en als je het in 3D bekijkt zit je er zo dicht bovenop. Wat dat betreft is deze film baanbrekend, een primeur, en daarom zou ik het dan ook geen 13-in-een-dozijn noemen. Iets wat jij doet, en nog zonder een onderbouwing die duidelijk is ook.
Avatar is misschien vernieuwend op bepaalde vlakken maar echt niet baanbrekend, maak je maar geen illusie. Er zullend de komende tijd nog wel wat 3D films voorbij komen druppelen maar verder zal het baanbrekende van Avatar naar de achtergrond verdwijnen.
Meer dan 95% van de toekomstige films zal geen enkele affiniteit met Avatar hebben. Of wilde je het dan nog steeds baanbrekend noemen?
Zoals hier ook zelfs door de Avatar fans hier wordt gezegd, het 3D/'de mooie beelden' is een leuke gimmick maar verder niet.
Als er toch andere redenen zijn waarom Avatar baanbrekend zou moeten zijn moet je dat eens duidelijk aangeven en onderbouwen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ben het daar wel mee eens, behalve een leuke gimmick is het verder een zeer vergeetbaar filmpje. En die gimmick boeit ook echt niet genoeg om de hele film verbijsterd uit te zitten, zoals sommigen hier kennelijk hebben zitten doen.
yordee
-
- 33 berichten
- 229 stemmen
Avatar is slap aftreksel van Pocahontas, bewijs : Avatar Plot Fail or Observation Win? - FAIL Blog: Epic Fail Pictures and Videos of Owned, Pwnd and Fail Moments - failblog.org
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Avatar is misschien vernieuwend op bepaalde vlakken maar echt niet baanbrekend, maak je maar geen illusie. Er zullend de komende tijd nog wel wat 3D films voorbij komen druppelen maar verder zal het baanbrekende van Avatar naar de achtergrond verdwijnen.
Meer dan 95% van de toekomstige films zal geen enkele affiniteit met Avatar hebben. Of wilde je het dan nog steeds baanbrekend noemen?
Ja, want het was baanbrekend, dat het langzaam naar de achtergrond verdwijnt is een logisch gevolg, de baan is immers vrijgemaakt.
Zou is een reis naar de USA inmiddels ook niet meer bijzonder, maar daarmee raakt Columbus niet direct zijn status kwijt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Avatar is slap aftreksel van Pocahontas, bewijs : Avatar Plot Fail or Observation Win? - FAIL Blog: Epic Fail Pictures and Videos of Owned, Pwnd and Fail Moments - failblog.org
Ik vind het juist een sterk verbeterde versie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben het daar wel mee eens, behalve een leuke gimmick is het verder een zeer vergeetbaar filmpje. En die gimmick boeit ook echt niet genoeg om de hele film verbijsterd uit te zitten, zoals sommigen hier kennelijk hebben zitten doen.
Het is niet zozeer de gimmick die mij boeide, maar het zag er gewoon allemaal schitterend uit, de cgi karakters waren een stuk realistischer dan in vrijwel alle voorgaande films en het verhaal werd lekker vlot verteld. Prachtige grootschalige actie scenes.
Snap niet dat je denkt dat het enkel om de 3D? gimmick gaat.
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Ja, want het was baanbrekend, dat het langzaam naar de achtergrond verdwijnt is een logisch gevolg, de baan is immers vrijgemaakt.
Zou is een reis naar de USA inmiddels ook niet meer bijzonder, maar daarmee raakt Columbus niet direct zijn status kwijt.
Afgezien van het feit dat je het "ontdekken" van een continent en het voor het eerst zo grootschalig en intensief gebruiken van filmtechnieken onvergelijkbaar zijn (ik snap dat je dit voorbeeld gebruikt natuurlijk wel), zal het ook wel betrekkelijk zijn hoeveel Columbus zelf heeft gedaan om die status te behalen
. Zelfde geldt m.i. voor Avatar: overwaardering. Ik vind het altijd fijn als films wat meer diepgang hebben en minder leunen op het visuele spektakel, en al zit er natuurlijk een goede boodschap in Avatar, ik had toch niet het gevoel alsof het door mensen was geschreven met een passie voor films, wat ik bijvoorbeeld bij de LOTR trilogie wel had. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap wat je bedoeld, maar de films van Cameron zijn nooit erg 'warm en liefdevol' geweest. Blijft een technische show off regisseur met een passie voor militair geweld en grote machines. Dit ligt mij wel. 
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Very true. Dat is inderdaad iets wat mij ook niet ligt, oorlogsfilms kijken is nooit mijn sterkste punt geweest. 
james_bond_008
-
- 20 berichten
- 79 stemmen
Geweldige mooie film!
Goed gemaakt, mooie graphics en een redelijke verhaallijn.
Helaas niet de mogelijkheid gehad hem in 3D te aanschouwen maar dat ga ik nog zeker doen.
4*
Ew_MK1
-
- 202 berichten
- 82 stemmen
Ja, want het was baanbrekend, dat het langzaam naar de achtergrond verdwijnt is een logisch gevolg, de baan is immers vrijgemaakt.
Zou is een reis naar de USA inmiddels ook niet meer bijzonder, maar daarmee raakt Columbus niet direct zijn status kwijt.
Met naar de achtergrond verdwijnen bedoel ik dus dat het niet voortaan grootschalig gaat gebeuren en niet dat het minder interessant wordt.
Ik en de rest van het grote publiek zit niet te wachten op bijv een films als fightclub in 3D á la Avatar en die gaan er dus ook niet komen.
Dat Columbus naar Amerika ging was baanbrekend omdat mensen nu nog steeds grootschalig naar Amerika gaan, dankzij zijn ontdekkingsreis.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Avatar is slap aftreksel van Pocahontas, bewijs : Avatar Plot Fail or Observation Win? - FAIL Blog: Epic Fail Pictures and Videos of Owned, Pwnd and Fail Moments - failblog.org
Eens, maar ik denk dat we hier allemaal al wel achter waren.
Toontje35
-
- 429 berichten
- 889 stemmen
Na lang twijfelen gisteren deze film bekeken in 3D. Twijfel omdat ik toch vraagtekens had bij de inhoud van de film.
Maar wat een spektakel. Schitterend gemaakt deze productie. En het verhaal op zich prima. Heb genoten van begin tot eind, zelfs deze 160 minuten.
superbassie
-
- 134 berichten
- 462 stemmen
Tijd geleden in de bios gezien.
Visueel is 'ie prachtig! Jammer alleen van het slechte verhaal...
3,5*
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Tijd geleden in de bios gezien.
Visueel is 'ie prachtig! Jammer alleen van het slechte verhaal...
3,5*
Ik zou alvast je stemmenlijst gaan doornemen en je huiswerk gaan doen. De kans is groot dat je straks de door jouw hoog beoordeelde films met een mager verhaal moet gaan verantwoorden aan ene Reinbo.. Succes!
Ew_MK1
-
- 202 berichten
- 82 stemmen
Ik zou alvast je stemmenlijst gaan doornemen en je huiswerk gaan doen. De kans is groot dat je straks de door jouw hoog beoordeelde films met een mager verhaal moet gaan verantwoorden aan ene Reinbo.. Succes!
Misschien dat hij er door een beoordeling met 3,5 ster net mee weg komt 
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Jha..je moet hier zo uitkijken wat je zegt...
ik gaf een 5...altijd veilig.. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Nee, want dan word je door mij beschuldigd wegens pure exces! 
Maaar bijna 800 users zullen je steunen.. En die andere 1377 zullen het dan niet met je eens zijn. 
Ew_MK1
-
- 202 berichten
- 82 stemmen
Nee, want dan word je door mij beschuldigd wegens pure exces! 
Maaar bijna 800 users zullen je steunen..
Precies, een middenweg kiezen zoals ik, dat is het veiligst en makkelijk te verdedigen.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
merijn82 krijgt gewoon een bezoekje van een groepje Avatar's Getuigen met een voet tussen de deur 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik snap wat je bedoeld, maar de films van Cameron zijn nooit erg 'warm en liefdevol' geweest. Blijft een technische show off regisseur met een passie voor militair geweld en grote machines. Dit ligt mij wel.
En dat viel buiten een scène om wel érg vies tegen. De CGI zorgde er ook voor dat de AMP's nep en cartoonish aandeden, waardoor ik verlangde naar de good old houterige, maar wel tastbare metalen cargoloaders uit Aliens. Die eindscène 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het is niet zozeer de gimmick die mij boeide, maar het zag er gewoon allemaal schitterend uit, de cgi karakters waren een stuk realistischer dan in vrijwel alle voorgaande films en het verhaal werd lekker vlot verteld. Prachtige grootschalige actie scenes.
Snap niet dat je denkt dat het enkel om de 3D? gimmick gaat.
Ik weet niet of jij zo nu en dan die bril even van je neus haalde, maar ik wel.. dan is het toch stukken minder met al die beelden hoor! En grote actiescènes..
Ik geloof dat andere iedere film uit de VS inmiddels voornamelijk uit enorme actiescènes bestaat.
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
merijn82 krijgt gewoon een bezoekje van een groepje Avatar's Getuigen met een voet tussen de deur

Nand
-
- 350 berichten
- 279 stemmen
Ik snap wat je bedoeld, maar de films van Cameron zijn nooit erg 'warm en liefdevol' geweest. Blijft een technische show off regisseur met een passie voor militair geweld en grote machines. Dit ligt mij wel.
Bwa, hij steekt er toch meestal een beetje warmte en liefde in.
Titanic; uitzondering op de regel want hier zit wel verdomd veel warmte en liefde in.
Terminator; Relatie tussen de Terminator en John connor.
Aliens: Relatie tussen Newt en Ripley.
Er zit allesinds meer warmte in dan films zoals predator. Dát is pas een geweldfilm. Heb hem gisteren bekeken. Kapotlachen.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









