• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.755 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.933 stemmen
Avatar
 
banner banner

Avatar (2009)

Fantasy / Avontuur | 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
3,94 8.042 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

IMDb beoordeling: 7,9 (1.483.751)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 17 december 2009

Plot Avatar

"Enter the world of Pandora."

Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Grace Augustine

Colonel Miles Quaritch

Parker zichzelfridge

Norm Spellman

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dimi303

dimi303

  • 3420 berichten
  • 3692 stemmen

De sequels zouden maar voor eind 2014 en eind 2015 zijn. Klopt dit?


avatar van nummer2

nummer2

  • 447 berichten
  • 29 stemmen

Heb afgelopen jaar deze film ook een keer gezien.

Door alle media aandacht en gedoe had ik verwacht dat ik hier de allerbeste film allertijden te zien zou krijgen. Een film die mij nooit meer los zou laten....in dat opzicht ben ik wel bijzonder teleurgesteld.

Echter, ik zie uiteraard wel dat deze film niet draait om het diepzinnige verhaal, maar vooral de manier waarop het in beeld wordt gebracht.

Ik kan niet ontkennen dan dat ik zo af en toe nog denk aan de manier waarop je vanaf de 'aarde' naar andere planeten kan kijken die relatief dichtbij staan (i.t.t. hoe wij naar de maan etc kijken).

De beelden zijn schitterend, en hij duurde volgens mij duurde hij 2,5 uur of zoiets? Het zegt voldoende dat de duur mij absoluut niet heeft gestoord. Het is een mooie kijkervaring, en hij 'kijkt lekker weg'. Het is voor mij nu de eerste keer dat ik dat laatste als een compliment gebruik.

Zou denk ik ongeveer 4 sterren geven. Voor 5 sterren moet het wel echt een compleet plaatje zijn qua muziek, beeld & verhaal (Tree of Life bijv.).


avatar van coendpl

coendpl

  • 89 berichten
  • 1002 stemmen

Erg sterke film, beelden zijn schitterend en de lange speelduur stoorde me totaal niet.(normalerwijs irriteer ik me hier snel aan)

Om te zeggen dat het een film is die me echt zo hard aangrijpt dat hij me echt bij blijft..hmm nee, daar is het verhaal te dunnetjes voor vind ik zelf.

Desalniettemin 4*


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

dimi303 schreef:

De sequels zouden maar voor eind 2014 en eind 2015 zijn. Klopt dit?

Ja, Cameron wil wachten tot er voldoende bioscoprn zijn die 60fps (60 beelden per seconde) cinema aankunnen.


avatar van mrwhite

mrwhite

  • 1521 berichten
  • 3499 stemmen

Vanavond ga ik mss eens een review doen. Dit wordt de eerste keer na IMAX 3D in de bioscoop. hopelijk bevalt het me beter dan toen.


avatar van Pete!

Pete!

  • 12 berichten
  • 26 stemmen

Visueel erg sterk. De rest laat te wensen over, ik heb het allemaal al eens eerder gezien. Beetje starwars-achtig.


avatar van blocparty

blocparty

  • 5 berichten
  • 15 stemmen

Visueel en technisch gezien natuurlijk een erg goede film. Ook speelt het mee dat dit de eerste film was die ik in 3d zag. Maar om nou te zeggen dat het een sterk verhaal is: Nee.


avatar van JeroenE.

JeroenE.

  • 103 berichten
  • 418 stemmen

De allerbeste film ooit! Een tijdje geleden alweer gekenen voor de 17e keer, klinkt gek, maarja ik hou het bij. Visueel en en de muziek vind ik nog altijd ongeevenaart en met de personiges leef ik elke keer meer mee dan in welke film dan ook. Zelf na 17 keer vind je nieuwe kleine details die elke kijkbeurt weer heel erg intersant maakt. Elk detail dat je kunt vinden op het scherm klopt gewoon daarom is het ook niet zo gek dat er vijf jaar over deze film is gedaan. Dit is ook de enigste keer dat ik een maand na de release nog in een volle bioscoopzaal stapte. Tegenwoordig zijn die op de release al bijna leeg. Ik heb al een keer een reviewtje geschreven op deze site maar nu weet ik het zeker, deze film, of eigenlijk 'ervaring', zoals ik het zelf noem, verliest echt helemaal niks aan waarde. Omdat Avatar zo geweldig is en ik hem tien keer beter vind dan iedere film zou ik hem 50 sterren willen geven, minimaal. Als hij uitkomt in 3d Blu ray ben ik absoluut bereid om speciaal hiervoor een 3d tv aan te schaffen.

Geen 5 sterren maar 50!


avatar van DwarreI

DwarreI

  • 1170 berichten
  • 1371 stemmen

Mr Grey schreef:

Doet me enigzins denken aan de geschiedenis van de indianen die leefde in Amerika

Geschiedenis?

Alstjeblieft zeg, dit soort praktijken zijn o.a. in Zuid-Amerika gewoon nog de dagelijkse gang van zaken hoor. Op dit moment staat men in Brazilië op het punt om een gigantische stuwdam te bouwen die het leefgebied van verschillende indianenstammen volledig weg zal gaan vagen. Saillant detail is dat Nederlands ingenieursbureau ARCADIS onlangs een miljoenencontract gesloten heeft voor een deel van de constructiewerkzaamheden van deze zogeheten 'Belo Monte' stuwdam.

En niet alleen voor de bouw van waterkrachtcentrales moeten indianen ruimte maken, ook zijn de mijnbouw en de onstuitbare expansie van de landbouw ten behoeve van de veeteelt hoofdoorzaken van het verdringen van de inheemse bewoners van hun geboortegronden, die volgens de wetten van de kolonisten geen enkel recht hebben, ook al wonen deze mensen er al duizenden jaren.

James Cameron is overigens ook persoonlijk betrokken bij de strijd van deze indianenstammen, hij heeft deze film echt niet gemaakt om iets uit het verleden op te rakelen maar om een actualiteit onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Toch jammer dat deze film zijn doel volledig voorbij gaat aangezien de meesten deze film indrukwekkend vinden maar toch helemaal de link vergeten te leggen met de dagelijkse realiteit.

Overigens zijn er al veel meer films gemaakt die dit thema aankaarten, bijvoorbeeld deze, deze, deze, deze en natuurlijk deze. Maar hoeveel films hier ook over gemaakt worden en hoeveel boeken erover geschreven zullen worden, het kankergezwel dat de de westelijke 'beschaving' in werkelijkheid is lijkt niet te stoppen en geeft geen ene reet om het in leven houden van het cultureel erfgoed van millennia oude beschavingen die daadwerkelijk in harmonie met de natuur leven. Uiteindelijk zal de natuur wel weer in gaan grijpen om ons erop te wijzen dat we niet duurzaam bezig zijn, zoals dat altijd al gegaan is met het instorten van beschavingen.


avatar van vinniee

vinniee

  • 26 berichten
  • 72 stemmen

In imax vond ik het een prachtig spektakel maar op de tv zal dit een flink stuk minder zijn, de 4 punten zijn volledig voor de technisch visuele pracht en praal!


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Hier een mooie quote van Sean Penn die voor mij hier van toepassing is.

Sean Penn


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Daar kan ik me goed in vinden


avatar van Keesoe

Keesoe

  • 4 berichten
  • 132 stemmen

Ik vind dit echt een meesterlijke film... Visueel, het geluid en ja ook het verhaal vind ik zeer goed. Jammer dat ik geen 9,5 kan geven. 5 sterren is namelijk tegen mijn principe want dat zou betekenen dat er niks maar dan ook niks te verbeteren valt. Maar dichtbij perfect komt deze zeker.

Wat een film.. kippevel !!!!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stephan schreef:

Hier een mooie quote van Sean Penn die voor mij hier van toepassing is.

Sean Penn

Maar SP heeft het over acteren, je gaat me toch niet vertellen dat een film niet enkel entertaining mag zijn.....


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

SP heeft het over film. En ik ben het daar wel mee eens eigenlijk.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Pete! schreef:

Visueel erg sterk. De rest laat te wensen over, ik heb het allemaal al eens eerder gezien. Beetje starwars-achtig.

Helemaal eens met Pete!

Ik vind Avatar visueel een erg mooie film, maar qua inhoud heb ik het ook allemaal ooit weleens eerder gezien. Het verhaal kan je enigszins zelfs wel vergelijken met het klassieke Romeo en Julia verhaal. Maar visueel erg mooi.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Gelukkig bepaald Sean Penn niet wat een film mag zijn.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stephan schreef:

SP heeft het over film. En ik ben het daar wel mee eens eigenlijk.

Ik heb enkel de quote aan het begin gehoord, daar ging het om acteren. Zou totaal niet inzien waarom een film niet puur entertainment mag zijn, noch wat daar mis mee is. Voor de meeste mensen is film kijken ook niet veel anders dan een alternatief voor een spelletje pool, al dan niet met hoeren. Voor een boodschap ga je naar het arthouse, niet naar Pathe. En wat is batman, spiderman of inception meer dan een brok entertainment. Overigens bevat Avatar meer boodschap dan die drie films bij elkaar.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Het is dan ook een 'kijk op zaken' die persoonlijk ligt. Ik zie overigens in Batman en Inception veel meer inhoud, conflict en 'human nature' dan in Avatar, maar dat ter zijde.

Natuurlijk is André Rieu ook klassieke muziek en Modern Talking is ook pop muziek. Het is niet enkel een kwestie van smaak, maar wat je met je talent wil doen.

Persoonlijk zie ik het liefst inhoud a la art-house met een look en impact van big budget. Ik geloof ook dat die twee samen kunnen als de maker maar de vrijheid krijgt 'ondanks' het grote budget. Als je dat als maker hebt maar het nalaat, dan verkwansel je het medium, het podium en het intellect om een in plaats van de geest te prikkelen een lege huls te maken. Tenzij je ervan uit gaat dat mensen niet 'entertaint' kunnen worden door inhoud. Dan neem je het publiek niet serieus.

Maar het is een discussie waarin we elkaar niet kunnen overtuigen vrees ik.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Stephan schreef:

Als je dat als maker hebt maar het nalaat, dan verkwansel je het medium, het podium en het intellect om een in plaats van de geest te prikkelen een lege huls te maken. Tenzij je ervan uit gaat dat mensen niet 'entertaint' kunnen worden door inhoud. Dan neem je het publiek niet serieus.

Maar het een sluit het ander toch niet uit ? Waarom zouden mensen alleen maar door inhoud ge-entertaint kunnen worden ? Ik zou bijna zeggen dat de praktijk juist anders uitwijst.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Ik denk dat het verschil er misschien in zit dat ik een 'maker' ben en niet enkel 'consument'. Voor een consument is het simpel een kaartje (oid) kopen en achterover zitten. Voor een maker is het minimaal één a twee jaar van je leven. Noem het beroepsdeformatie maar ik kan me enorm opwinden over een inhoudelijke prul als Avatar. Natuurlijk zitten er knappe technische momenten in, maar ik kan er werkelijk niet bij dat iemand met zoveel talent en geld een paar jaar van zijn leven steekt in een film die enkel voor de box office gemaakt is. In mijn ogen is Cameron dus veel meer een geslaagde zakenman dan een kunstenaar. En dat druipt van het product af.

Als je hart bij "expressie" en het overbrengen van emoties ligt in plaats van enkel "imponeren", of "big business" dan wordt je daar zoals Sean Penn erg ongelukkig van.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Cameron is (ook) een uitvinder/ontwikkelaar en ontdekkingsreiziger. Denk dat hij daar zijn kick voldoende uithaalt. Daarbij denk ik dat zijn eco boodschap welgemeend is en is het bereiken van een zo groot mogelijk publiek ook los van het geld een doel.

Hij wacht niet voor niets zo lang mat Avatar 2, hij wil weer iets compleet nieuws majen/laten zien. En dat zit m voor hem nu eenmaal niet in de inhoud. Persoonlijk zijn er geen films/events waar ik meer naar uitkijk, dus blijkbaar is het toch meer dan enkel entertainment.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Er zijn ook mensen die in de rij staan voor een nieuwe iPhone...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Steve Jobs is ook een held.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Stephan schreef:

Ik denk dat het verschil er misschien in zit dat ik een 'maker' ben en niet enkel 'consument'. Voor een consument is het simpel een kaartje (oid) kopen en achterover zitten. Voor een maker is het minimaal één a twee jaar van je leven. Noem het beroepsdeformatie maar ik kan me enorm opwinden over een inhoudelijke prul als Avatar.

Ik wil het nog iets uitbreiden. Jij bent een 'maker van inhoudelijke films' en je maakt je films voor de 'consument van inhoudelijke films'. Ik beschouw me ook als laatstgenoemde, maar kan ook erg genieten van 'inhoudsloze' visuele pracht en praal. En daar is toch verder niets mis mee ? Onder de oude meesters die nu allemaal als kunstenaars worden gezien, had je dat verschil toch ook. Degene die een verhaal wilden vertellen met hun schilderij en degene die wilden experimenteren met vorm en kleur. Zo werden strips ook lange tijd verguisd vanwege het visuele aspect. ( Kinderen lezen niet meer ! ) Ik lees graag maar ik kan me ook vergapen aan de visuele pracht van sommige strips.

En probeer jij, buiten het verhaal, ook niet te zorgen voor een visueel aantrekkelijke film ?

Natuurlijk zitten er knappe technische momenten in, maar ik kan er werkelijk niet bij dat iemand met zoveel talent en geld een paar jaar van zijn leven steekt in een film die enkel voor de box office gemaakt is. In mijn ogen is Cameron dus veel meer een geslaagde zakenman dan een kunstenaar. En dat druipt van het product af.
Ik denk dat je Cameron hier echt te kort mee doet. Ongetwijfeld wil hij een zo groot mogelijk publiek bereiken en dat wil jij natuurlijk ook. Dat hij wil excelleren op technisch en visueel gebied in plaats van het narratieve en niet op het omgekeerde, maakt hem natuurlijk niet meteen een 'zakenman'.

Als je hart bij "expressie" en het overbrengen van emoties ligt in plaats van enkel "imponeren", of "big business" dan wordt je daar zoals Sean Penn erg ongelukkig van.
Dat vind ik een beetje dom van Sean. Hij moet gewoon zijn ding doen en andere mensen in hun waarde laten. Er zijn nog altijd mogelijkheden zat voor hem om in films te spelen of te maken die voldoen aan zijn eisen. Desnoods doet ie het voor niets of verliesgevend. Dan kan ie sterven in armoede zoals het een waar kunstenaar betaamt.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Wat ik vooral jammer vind is dat er met het verhaal helemaal niks leuks of origineels gedaan wordt, beetje irritant zelfs dat James Cameron met deze revolutionaire film als het ware zo'n flauwe inhoudsloze film aflevert. Inhoudsloos mag zeker maar dat verhaal is toch bar slecht voor iemand als Cameron of voor een film zo groots als Avatar. En zelfs het verhaal hoeft niet geniaal te zijn maar wel stukken beter dan deze voorspelbare rommel vol clichés. Want dat is het, het verhaal is rommel, stelt niks voor. Mijn punt geef ik alleen maar omdat ik deze één keer in de bioscoop heb gezien en dat was leuk maar een herziening zal er nooit van komen omdat het niks voorstelt.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Het is inderdaad een simpel recht toe recht aan verhaal. Zonder plottwists en met een aantal cliches. Maar kun jij veel films opnoemen waarvan alle onderdelen tot de absolute top behoren of waarvan alle onderdelen je evenveel aanspreken ?

Ik vergelijk het graag met Wassily Kandinsky : ik heb geen idee wat hij wil vertellen, maar ik kan gefascineerd kijken naar de kleuren en vormen. En ik begrijp niet waarom dat mindere 'kunst' zou moeten zijn dan Rembrandts Nachtwacht.


avatar van congo

congo

  • 898 berichten
  • 0 stemmen

Fortune schreef:

Wat ik vooral jammer vind is dat er met het verhaal helemaal niks leuks of origineels gedaan wordt, beetje irritant zelfs dat James Cameron met deze revolutionaire film als het ware zo'n flauwe inhoudsloze film aflevert. Inhoudsloos mag zeker maar dat verhaal is toch bar slecht voor iemand als Cameron of voor een film zo groots als Avatar. En zelfs het verhaal hoeft niet geniaal te zijn maar wel stukken beter dan deze voorspelbare rommel vol clichés. Want dat is het, het verhaal is rommel, stelt niks voor. Mijn punt geef ik alleen maar omdat ik deze één keer in de bioscoop heb gezien en dat was leuk maar een herziening zal er nooit van komen omdat het niks voorstelt.

Met het verhaal ben ik het helemaal met je eens, Fortune. Kant en klare Romeo & Julia variant, maar op visueel vlak is Avatar juist erg sterk. Overigens is de aanklacht tegen de oorlog ook best wel goed bedacht.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind dat men het verhaal zwaar te kort doet. Het hele avatar gebeuren is bijzonder origineel. Maar dramatisch gezien volgt het inderdaad de lijn van enkele klassiekers, maar doet bijv The Dark knight niet exact hetzelfde? Daar was toch ook niks verrassends aan. Het zijn hooguit de personages die daar wat meer kleur aan geven.


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

Mwa bijzonder origineel gaat wat ver, je zou bijv kunnen zeggen dat we zoiets ook in The Matrix zagen. En ook in andere series of films hebben we het op afstand besturen, overnemen of verwisselen van personages al wel gezien. Maar het is iig wel origineler dan het dramatische en romantische gedeelte idd.