Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.783)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483783)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Maar die persoonlijke mening mag ik dan ook tegenspreken met mijn eigen mening.
Ik heb namelijk het zeer sterke vermoeden dat niet veel kennis is opgedaan over de door mij aangehaalde zaken. Ik blijf erbij dat als je zeer brede en uitvoerige zaken in 2 woorden afschildert (New Age en moralistisch), dat je dan deze zaken totaal niet begrepen hebt of er enige diepere kennis van genomen hebt.
Dat ik de uitdrukking 'van het padje' gebruik heeft te maken met het feit dat vele wijsgeren over een 'pad' spreken en is niet een persoonlijke aanval. Als dat ook niet begrepen is of daar geen kennis van aanwezig is, bevestigt dat alleen maar mijn genoemde vermoeden.
Met de rest van de mening heb ik geen moeite omdat dat persoonlijke opvattingen en ervaringen zijn.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Ik vind de termen New Age en moralistisch eigenlijk wel goed op de film slaan. New Age omvat vele spirituele bewegingen die de eenheid van mens en natuur omarmen (dat manifesteerd zich vrijwel letterlijk in de dreadlocks van de Na'vi) en moralistisch, tja... de algehele boodschap dat we goed voor de natuur moeten zorgen komt natuurlijk wel heel erg naar voren. Waar ik het ook mee eens ben, alleen het moraliserende eraan is dat het heel zwart/wit, goed versus kwaad, wordt neergezet.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik denk dat als je Antiek Griekse, Hebreeuwse en Hindu begrippen onder New Age schuift, dat je dan een misstap doet. En moralistisch vind ik deze begrippen ook zeker niet.
Ik begrijp eerlijk gezegd nu ook niet dat je de dreadlocks van o.a. Farao's en Kelten hier dan weer bij plakt.
Hoe het op je over komt is inderdaad iets anders, je eigen mening, maar het zijn geen juiste feiten die geponeerd werden, betreffende dit gedeelte van het onderwerp
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind de termen New Age en moralistisch eigenlijk wel goed op de film slaan. New Age omvat vele spirituele bewegingen die de eenheid van mens en natuur omarmen (dat manifesteerd zich vrijwel letterlijk in de dreadlocks van de Na'vi) en moralistisch, tja... de algehele boodschap dat we goed voor de natuur moeten zorgen komt natuurlijk wel heel erg naar voren. Waar ik het ook mee eens ben, alleen het moraliserende eraan is dat het heel zwart/wit, goed versus kwaad, wordt neergezet.
Ach, niet moralistischer dan Star Wars......
host
-
- 64 berichten
- 161 stemmen
Zoals ik zei:
En daarmee doelde ik vooral op de manier waarmee de film dit allemaal laat zien: ik vond het allemaal weinig origineel, weinig doordacht en erg simplistisch gebracht. De film gebruikt/misbruikt niet-westerse culturen en opvattingen om er een soort AHA-erlebnis mee op te roepen, maar het is in de film allemaal zo plat als een dubbeltje en geeft mij, als kijker, weining stof tot nadenken. Dat is een gemiste kans.
Dat is mijn mening over de film, niet over andere culturen en opvattingen. En kennelijk raak ik dan een gevoelige snaar - waar Avatar bij mij nu juist niet in slaagde.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Ik blijf me altijd verbazen over mensen die deze film een laag cijfer geven puur omdat hen het verhaaltje niet aanstaat. De technische en vernieuwende specialeffects die nog nimmer zijn vertoont en de deur openzet voor de toekomst verdient alleen daarom al een voldoende.
Kijk je puur en enkel naar het verhaaltje kun je film niet waarderen in het algemeen lees in plaats daarvan dan een boek dan mag je de plaatjes er zelf bij bedenken.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Een film moet toch van alles een beetje in zich hebben om de volle score te geven? Dat heb ik tenminste wel. Overdadige pracht, maar een flutverhaal zal nooit de volle 5 sterren van mij krijgen. Perfect verhaal maar verder lelijk gefilmd ook niet trouwens. De combinatie moet perfect zijn en die is er gewoon niet in Avatar. Geen hoge herkijkwaarde. 1 keer zit je met open mond te kijken, maar de keren daarop heb je dat eigenlijk ook wel weer gezien.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Kijk jou snap ik . Jij rate de film nog met een voldoende, dat de film jou verder niet raakte of boeide dat is persoonlijk dat kan. Maar een film als deze een cijfer 3 te geven raakt kant nog wal.
Ik keek de eerste keer 2d met open mond drie dagen later 3d wederom met open mond.
De vliegscenes op de draak icm de vele kleuren maakte op mij een onvergetelijke filmindruk.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Kijk jou snap ik . Jij rate de film nog met een voldoende, dat de film jou verder niet raakte of boeide dat is persoonlijk dat kan. Maar een film als deze een cijfer 3 te geven raakt kant nog wal.
Dit heeft toch enige uitleg nodig? Of bedoel je met een cijfer 3 1,5 ster?
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
3 zou wel 0,5 moeten zijn. Maar dan nog gaat het helemaal nergens over.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Kijk je puur en enkel naar het verhaaltje kun je film niet waarderen in het algemeen lees in plaats daarvan dan een boek dan mag je de plaatjes er zelf bij bedenken.
Mooi dat het debat zichzelf weer herhaalt.
Ik denk dat heel veel mensen niet puur en enkel naar het verhaaltje kijken, zoals jij beweert, maar dat zij van mening zijn dat een film een eenheid is van vorm en inhoud. Wanneer het één ten koste gaat van het ander (zoals bij Avatar de vorm boven de inhoud staat, wat je zelf gelukkig ook niet ontkent), gaat dit ten koste van de balans van deze eenheid. Dit heet exces. Een film is een narratief medium, wat betekend dat er een verhaal verteld of een boodschap overgebracht wordt. De beelden dienen in mijn opzicht in dienst te staan van dit verhaal of deze boodschap. Wanneer het andersom is, zoals bij Avatar het plot als excuus dient om de meest indrukwekkende beelden en special effects te etaleren, dan is de eenheid van vorm en inhoud dusdanig verstoord dat veel filmliefhebbers de film niet volledig zullen waarderen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Denk juist dat de vorm en inhoud perfect in balans zijn bij Avatar. Lekkere kleurrijke visuals met een fijn romanticsch spektakel verhaaltje. Avatar is wat dat betreft een rijkelijk gevulde film, want de tha's en motieven mogen dan niet nieuw zijn, het is wel een rijke vertelling. We hebben de broer die op basis van zijn dna de rol van zijn andere broer moet overnemen, we hebben de corporatie die op een verre planeet een strijd om grondstoffen voert, we hebben de wetenschappers die contact met de locale bevolking willen en ze bestuderen, we hebben de Avatar techniek van op afstand bestuurbare biologische wezens, we hebben het liefdesplotje, de dubbel agent situatie en dat eindigt allemaal in een epische battle. O ja en dan vergeet ik nog alle kleine verhaaltjes van de natuur en het locale geloof. Nee, het verhaal van Avatar afdoen als simpel en stellen dat het alleen maar vorm is, dat is pas simpel.
En vergeet niet dat Cameron in de eerste plaats het verhaal had geschreven maar gewacht heeft op de techniek om het verhaal op de juiste manier in beeld te brengen. Dus nee, je analyse klopt niet. Het is juist het verhaal dat om een dergelijk spectaculaire vormgeving vraagt.
Broner
-
- 28 berichten
- 397 stemmen
Enige film die ik twee keer in de bioscoop heb gezien. De eerste keer werd ik weggeblazen. De dagen erna kon ik aan weinig anders denken dan mijn beste bioscoopervaring tot dusver. Een weekje later ging ik nog eens, en hoewel ik de film nog steeds aantrekkelijk vond, miste ik de subtiliteit op een aantal momenten. Regelmatig snakte ik naar wat 'volwassenheid' in de uitvoering. Ik merkte dat ik me enigszins schaamde voor mijn enthousiasme een week daarvoor.
Toch nog vier sterren.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Een film is een narratief medium, wat betekend dat er een verhaal verteld of een boodschap overgebracht wordt. De beelden dienen in mijn opzicht in dienst te staan van dit verhaal of deze boodschap. Wanneer het andersom is, zoals bij Avatar het plot als excuus dient om de meest indrukwekkende beelden en special effects te etaleren, dan is de eenheid van vorm en inhoud dusdanig verstoord dat veel filmliefhebbers de film niet volledig zullen waarderen.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
[quote]sierrra schreef:
Dit heeft toch enige uitleg nodig? Of bedoel je met een cijfer 3 1,5 ster?[/quote
Yep
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Een in mijn opzicht beperkte kijk op het medium film.
Buitenproportioneel veel waarde hechten aan het visuele aspect en dan iemand anders aanwrijven dat zijn kijk beperkt is 
Ik deel de analyse van NYSe.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dus jij vindt dat film een narratief medium is... 
Daarbij heb ik hierboven uitgeltgd dat het verhaal wel degelijk de basis was voor de beelden. Cameron heeft expres gewacht tot de techniek nodig om het verhaal overtuigend te brengen, daar was.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Buitenproportioneel veel waarde hechten aan het visuele aspect en dan iemand anders aanwrijven dat zijn kijk beperkt is
Overigens heb ik nergens beweert dat een film met een prachtig verhaal maar visueel sober/eenvoudig niet als volwaardig gezien kan worden.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Daarbij heb ik hierboven uitgeltgd dat het verhaal wel degelijk de basis was voor de beelden.
Ja, en? Moet dat een garantie op een goed verhaal voorstellen?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Dus jij vindt dat film een narratief medium is...
In de meeste gevallen zeker en vast.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan snap je de term medium biet. Film is een 100% visueel medium dat welliswaar zeer geschikt is om verhalen mee te vertellen maar het medium is visueel. het maakt immers gebruik van b(bewegend) beeld.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, en? Moet dat een garantie op een goed verhaal voorstellen?
Nee, maar stel ik dat dan ergens?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Zo... de emotie van de boosheid is een beetje gezakt 
Verhoogt met 2 punten vanwege de aardige actie-momenten.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Dan snap je de term medium biet. Film is een 100% visueel medium dat welliswaar zeer geschikt is om verhalen mee te vertellen maar het medium is visueel. het maakt immers gebruik van b(bewegend) beeld.
Uiteraard is het visueel
. Verhalen zijn dat namelijk ook (boeken zijn geen lettertjes, maar verhalen die visueel tot leven komen dankzij die lettertjes). Je kan je bij film alleen op het visuele concentreren, maar dan mis je de helft van de hap.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Dan snap je de term medium biet. Film is een 100% visueel medium dat welliswaar zeer geschikt is om verhalen mee te vertellen maar het medium is visueel. het maakt immers gebruik van b(bewegend) beeld.
Een definitie geven van narrativiteit is lastig, maar waar de meeste academici het over het algemeen mee eens zijn is dat het gaat om een temporele ontwikkeling van één situatie naar een andere. Bewegend beeld suggereert dit automatisch: zelfs als iemand gewoonweg loopt, is er sprake van ontwikkeling en is de film op die manier narratief. Het is waar dat we op deze manier overal een narratief in kunnen zien, maar ik ontken daarom ook niet dat de meeste kunstvormen altijd een narratieve onderlaag hebben. 100% visueel (dat je audio vergeet zie ik maar door de vingers) sluit narrativiteit niet uit. Integendeel.
Een in mijn opzicht beperkte kijk op het medium film.
Dan ben ik heel benieuwd naar jou definitie van film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Uiteraard is het visueel
. Verhalen zijn dat namelijk ook (boeken zijn geen lettertjes, maar verhalen die visueel tot leven komen dankzij die lettertjes). Je kan je bij film alleen op het visuele concentreren, maar dan mis je de helft van de hap.
Stel ik ergens dat je je enkel op het visuele moet concentreren?
Geloof dat je de draad een beetje kwijt bent....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een definitie geven van narrativiteit is lastig, maar waar de meeste academici het over het algemeen mee eens zijn is dat het gaat om een temporele ontwikkeling van één situatie naar een andere. Bewegend beeld suggereert dit automatisch: zelfs als iemand gewoonweg loopt, is er sprake van ontwikkeling en is de film op die manier narratief. Het is waar dat we op deze manier overal een narratief in kunnen zien, maar ik ontken daarom ook niet dat de meeste kunstvormen altijd een narratieve onderlaag hebben. 100% visueel (dat je audio vergeet zie ik maar door de vingers) sluit narrativiteit niet uit. Integendeel.
Recht lullen wat krom is, nee zo kom je er niet. het zou je meer sieren als je je vergissing gewoon toegeeft. (Audio is geen onderdeel van film, enkel van geluidsfilm, dus die liet ik bewust buiten de discussie).
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dan snap je de term medium biet. Film is een 100% visueel medium dat welliswaar zeer geschikt is om verhalen mee te vertellen maar het medium is visueel. het maakt immers gebruik van b(bewegend) beeld.
Volgens deze stelling kun je als je filmmaker wil worden dus beter naar (bijvoorbeeld) de St. Joost in Breda dan naar de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam?
Film (zoals wij het benoemen) is een verhaal vertellen dmv b(ewegend b)eeld.
Verhaal (of boodschap - hoe je het noemen wilt) EERST. Het beeld wordt gemaakt in dienst van het verhaal. Niet andersom.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










