Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.570.512)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2570512)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
Lumasch
-
- 13 berichten
- 1274 stemmen
ik houd bv. van films als..the green mile,ocean's eleven,the shawshank redemption,fallen..
Goed, dat zijn ongeveer de flims die ik bedoelde met 'films zoals Gladiator en Spider-Man'. Zeg maar het soort films waar je in de brugklas met de hele klas heen gaat.
Vind ik persoonlijk niet opgaan; ik van alle 4 genoemde films genoten, maar zou zeker niet zeggen dat de een "beter" is als de ander; hele andere categorieen.
Nogmaals, ik bedoelde niet de films Gladiator en Spider-Man, maar het soort films. Ik dacht dat het woordje 'zoals' wel duidelijk leesbaar was.
Daarmee had ik twee type ('categorieen') films aangeduid; films zoals Fight Club en Twelve Monkeys, die het niet alleen van de special effects en de actie moeten hebben. Maar die wat dieper zijn als de tweede type films, en daarom ook door sommige mensen niet goed wordt begrepen en daarom maar wordt bestempeld als "niet boeiend".
Het tweede type; films zoals Gladiator en Spider-Man, dus het type films waar de brugklassers heen gaan, het type films waar je niet bij hoeft na te denken. Maar die voor de massa een leuk verhaaltje heeft, mooie special effects bevat en waar populaire acteurs in mee spelen.
Even voor de duidelijkheid, ik zeg dus niet dat Gladiator en Spider-Man slechte films zijn, maar een ander soort dan Fight Club, beide type films kunnen dus meesterwerken zijn !
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12859 stemmen
Wie Fight Club beschouwt als een film waarbij je moet nadenken heeft dringend nood aan een hoger IQ lijkt me. Niet dat het in dezelfde categorie als Spider-Man valt, maar om nu zeggen dat dit films zijn waar je bij hoeft na te denken ... nee.
Maakt verder ook niet zoveel uit, blijft een leuke film.
Lumasch
-
- 13 berichten
- 1274 stemmen
Wie Fight Club beschouwt als een film waarbij je moet nadenken heeft dringend nood aan een hoger IQ lijkt me. Niet dat het in dezelfde categorie als Spider-Man valt, maar om nu zeggen dat dit films zijn waar je bij hoeft na te denken ... nee.
'Nadenken' is misschien niet het goede woord, maar dit is niet een film die geschikt is voor de brugklas. Ik vind dat je voor deze film een groter geestelijk vermogen nodig hebt dan een gemiddeld persoon, en dat wordt voor mij bevestigd als ik mensen spreek die deze film hebben gezien en dan niet goed begrijpen.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat je voor deze film een groter geestelijk vermogen nodig hebt dan een gemiddeld persoon, en dat wordt voor mij bevestigd als ik mensen spreek die deze film hebben gezien en dan niet goed begrijpen.
Ik zou jou vriendelijk willen adviseren om eens wat andere films te gaan kijken danwel andere mensen te spreken.
Liefst allebei.
Lumasch
-
- 13 berichten
- 1274 stemmen
Bedankt voor de geweldige tips, zal ik doen !! 
Maar als jij denkt dat iedereen die deze film kijkt, hem dan ook begrijpt en de boodschap meekrijgt, dan kom je echt te weinig op straat.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Lumasch heeft wel een punt hoor. Deze film glijdt er minder makkelijk in dan de gemiddelde hollywood productie. Veel mensen zullen de maatschappij kritische boodschap er niet uithalen en het maar stom gedoe vinden wat er allemaal gebeurt in deze film.
Maar er veel bij na hoeven denken? Nee, niet echt. Maar bij welke film moet dat wel dan? als het bij deze film al niet hoeft?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12859 stemmen
Hoef je niet voor bij mij te zijn ... ik denk wel na over de dingen die ikzelf belangrijk acht, niet de dingen die een film promoot. Er zijn hier andere mensen die je waarschijnlijk heel wat treffendere voorbeelden kunnen geven (Ramon K, als je dit leest ?
). Maar als je me dwingt wil ik best Angel's Egg aandragen, alleen is die jammer genoeg uit 1985.
Don Gertus
-
- 1543 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de geweldige tips, zal ik doen !! 
Maar als jij denkt dat iedereen die deze film kijkt, hem dan ook begrijpt en de boodschap meekrijgt, dan kom je echt te weinig op straat.
Hij heeft het hier over de gemiddelde mens, niet mensen die praktijkonderwijs volgen.
Don Gertus
-
- 1543 berichten
- 0 stemmen
'Nadenken' is misschien niet het goede woord, maar dit is niet een film die geschikt is voor de brugklas. Ik vind dat je voor deze film een groter geestelijk vermogen nodig hebt dan een gemiddeld persoon, en dat wordt voor mij bevestigd als ik mensen spreek die deze film hebben gezien en dan niet goed begrijpen.[/quote]
Ik zag Fight Club in de brugklas en had geen enkele moeite de film te volgen/begrijpen.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Ik kan wel merken dat jij een ontzettend groot geestelijk vermogen hebt. Wat een onzin. Ieder ervaart een film op zijn eigen manier. En trouwens wat maakt het uit. Met dit soort opmerkingen stel je alleen maar een grotere kloof tussen mensen en jezelf. Beetje uit de hoogte.
mrXltv
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
goed, dit is dus een briljante discussie, maar om het even, dit is een film die is gebasseerd op een literair meesterwerk, en daaruit blijkt dat dit dus een film is met een bepaalt niveau, die als je hem de eerste keer ziet niet gelijk de boodschap begrijpt. tenminste dat was in mijn geval zo. en dat is niet in elke commerciële film het geval, je moet goed opletten wil je de dubbele bodem snappen, en ik heb ervaring!
gemaster
-
- 1005 berichten
- 2720 stemmen
zeggen dat je slim bent getuigt van domheid
Wat een onzin zeg. Echt zo'n typische Nederlandse uitspraak. Kom maar niet met je hoofd boven het maaiveld uit.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Wat een onzin zeg. Echt zo'n typische Nederlandse uitspraak. Kom maar niet met je hoofd boven het maaiveld uit.
In het geval van don gertus...... Heeft niks te maken met dat als je je hoofd boven het maaiveld steekt er koppen gaan rollen. Dit bericht was vooral om even duidelijk te maken dat we absoluut rekening moesten houden met meneers slimheid. Onnodig en idd een beetje dom. In dit geval vind ik het wel gepast.
Ravenheer
-
- 27 berichten
- 0 stemmen
'Nadenken' is misschien niet het goede woord, maar dit is niet een film die geschikt is voor de brugklas. Ik vind dat je voor deze film een groter geestelijk vermogen nodig hebt dan een gemiddeld persoon, en dat wordt voor mij bevestigd als ik mensen spreek die deze film hebben gezien en dan niet goed begrijpen.
Lumasch heeft inderdaad gelijk. Ik zelf begreep de film perfect en vond het een meesterwerk, terwijl al mijn vrienden die samen met mij in de zaal zaten het ''een verschrikkelijke kutfilm'' vonden. Zelfs mijn leraren op school, die potjandorie ongveer 20 jaar ouder dan mij waren, die ''snapten'' er zelfs niets van. Al met al blijf ik volhouden dat het een meeserwerk is, bekroond met een vette *5 :d
boondock
-
- 208 berichten
- 722 stemmen
weet iemand hoe vaak brad pitt in het begin voorbij komt, als een soort screenshot..?
boondock
-
- 208 berichten
- 722 stemmen
Niet vaker..?
Ik kan er zelf ook zo'n 4 keer ontdekken maar ik hoorde dat er nog een paar meer inzaten
Arturo Bandini
-
- 29 berichten
- 735 stemmen
Ik zag de discussie over 'niveau' en 'boodschap' en het 'begrijpen' ervan en al dan niet 'geschikt voor de brugklas'...
Vanuit het perspectief van de filmmaker:
Volgens mij wil een maker met élke film wel iéts vertellen, of het nou een of ander hoogdravend ingewikkeld filosofisch boodschap of statement is, verborgen onder moeilijk te ontcijferen metaforen, of gewoon een verhaal, vermakelijk of entertainend of spannend of dramatisch of romantisch of whatever. Een film vertelt iets.
Vanuit het perspectief van de filmkijker:
De een ziet in Fightclub dat je als mens in de huidige maatschappij bijna niks meer echt kunt voelen, en om echt weer te kunnen voelen, en je daardoor weer mens te voelen, rest niks anders dan fysiek gevoel, PIJN, je grondig in elkaar laten slaan,
de ander ziet een spannend verhaal met een verassend plot.
Je hoeft niet slim te zijn om die boodschap er uit te halen, aangezien het niet als boodschap verteld wordt, maar als motief van de hoofdpersoon om een fightclub te beginnen.
Je bent niet dom wanneer je alleen maar geniet van de spanning en het plot en geen aandacht besteed aan de boodschap. (Huh, misschien hou je je alleen maar aan de 'first rule of fightcub'...)
Je hebt op een andere manier naar de film gekeken.
'Slim' en 'dom' zijn zo'n beetje de meest relatieve en daarmee meest onzinnige typeringen waarmee mensen zich van anderen willen onderscheiden.
Kortom. Geniet gewoon op jouw manier van de film.
RONIN89
-
- 16 berichten
- 0 stemmen
vond de film te lang duren en het verhaal was ook lang weining actie veel gepraat lelijke vrouwen beetje gestoord.
kort om slecht 2* had veel meer verwacht van brad pitt
Nivola
-
- 42 berichten
- 954 stemmen
vond de film te lang duren en het verhaal was ook lang weining actie veel gepraat lelijke vrouwen beetje gestoord.
kort om slecht 2* had veel meer verwacht van brad pitt
Hele zinnen maken moeilijk?
Maar eerlijk is eerlijk: ik heb ook een hekel aan langdurig gepraat van lelijke gestoorde vrouwen...
puck
-
- 399 berichten
- 931 stemmen
Weinig actie?
lelijke vrouwen
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
vond de film te lang duren en het verhaal was ook lang weining actie veel gepraat lelijke vrouwen beetje gestoord.
kort om slecht 2* had veel meer verwacht van brad pitt
Zoals meerdere mensen hier had je een actiefilm verwacht maar inplaats krijg je een geniale film waar Brad Pitt samen met zijn prestatie in 12 monkeys zijn beste acteerprestatie ooit laat zien!
En weinig mooie vrouwen?Koop dan een playboy ofzo trouwens ik vond Marla=
.
Misschien is je filmsmaak wat beperkt en kon je Fight Club nietmeer waarderen nadat je erachter kwam dat dit geen actiefilm is.
Tja...
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
jah ik vond dit echt een geniale film .. dacht eerst alleen maar vechten maar dit was 10x beter ..
En lelijke vrouwen ... ik vond het wel een geil wijf 
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik zou me kapot schrikken als ik haar in zo'n kraakpand tegenkwam 's ochtends vroeg...
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Wat is er nou IN GODSNAAM geil aan een ongewassen, rokend, waarschijnlijk stinkend mens zonder enige vorm van tieten en bovendien geen smaak in kleding?
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








