Requiem for a Dream (2000)

4,03

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

3014 BERICHTEN 132 MENINGEN
avatar van MarcusViridis
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
102 minuten film kijken; drie uur nakaarten met de vraag "wat hebben we nu eigenlijk gezien?"

Enkele dingen die opvielen:
- Het is (zoals eerder gezegd) [spoiler) vreemd dat de arts die de arm van Harry bekijkt, de politie belt, ZONDER een behandeling te starten. Wat is er gebeurd met de Eed van Hippocrates?
- Het feit dat elektroshocktherapie ZONDER (opnieuw met hoofdletters) werd toegepast, laat zien dat de film misschien wel in 2000 is opgenomen, maar zich zeer zeker niet afspeelt in 2000. Tegenwoordig heeft men daar andere inzichten in.
- Ook is het raar dat er in de hele stad geen heroïne meer te krijgen is. En dan nog wel een stad als New York. Beetje vreemd dat de twee vriendjes besluiten om dan de troep maar te gaan halen uit Florida.

avatar van MichaelMovie
Het eerste half uur van de film sprak mij niet echt aan. Ik had waarschijnlijk te veel verwacht dat de film mij vanaf het begin zou choqueren.
Je wordt naarmate de film vordert in het verhaal meegezogen en het laat je niet meer los tot aan het einde.
Een zeer sterk einde met een geweldige soundtrack.
Dit is een film die bij een herziening in punten kan/zal stijgen.

De film was heel aangrijpend, erg appart om mensen en hun verslaving te 'volgen' + de hoofdsoundtrack is gewoon geweldiig.

Ijzersterke, originele en geweldig goed vertolkte film met een aparte filmtechniek (of zeker toen nog) die volledig bijdraagt aan het kunnen inleven in de personages en wat ze op dat moment meemaken. Of hoe je dromen najagen lang niet altijd positief blijkt uit te draaien.

Topfilm!!!

avatar van sawadeepat
Voor mij vindt ik deze film overgewaardeerd, wel leuk maar geen 4,03 waard.

sawadeepat schreef:
Voor mij vindt ik deze film overgewaardeerd, wel leuk maar geen 4,03 waard.

avatar van Smugmarty

Kan niet anders dan compleet met je eens te zijn.

Dus dan geeft je hem een 0,5?
Interessant, dat is in ieder geval heeeeeel tegendraads. Dat deed ik ook wel eens toen ik 16 was.

Smugmarty schreef:

Dus dan geeft je hem een 0,5?

Ongeveer 1% van mijn stemmen zijn een 0,5. Hoezo tegendraads?

christian schreef:

Ongeveer 1% van mijn stemmen zijn een 0,5. Hoezo tegendraads?

Tja een 0,5. In hemelsnaam waarom??

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zag hem voor 3.- liggen en ik dacht meenemen, zeker geen spijt van.

Want wat is Requiem for a dream een sensatie. Ongelofelijk. Zeer sterk geregisseerd, dat zet het geschift worden van de personages, en de neerwaartse spiraal heel goed neer. Elke keer dat ze drugs gebruikten kwam dat aparte kleine scene'tje weer in beeld. Vond ik opzich een beetje irritant worden maargoed, dat zal vast een doel hebben gehad.

Dan nog de schitterende soundtrack, een van de beste soundtracks die ik tot nu toe gehoord heb. Mag wat mij betreft tot the Ecstacy's of gold en noem het allemaal maar gerekend worden. Heerlijk als die viool weer begint.

Over het acteren hoef ik niks te zeggen.

Deze film is een achtbaan, een meesterwerk, zeer goed.

avatar van MichaelMovie
JeroenFR08 schreef:
Zag hem voor 3.- liggen en ik dacht meenemen, zeker geen spijt van.

Over het acteren hoef ik niks te zeggen.

Deze film is een achtbaan, een meesterwerk, zeer goed.

Waar heb je deze film voor 3 euro gekocht? In België is hij bijna niet te verkrijgen.

MichaelMovie schreef:

De winkel heet de Play it. Eigenlijk een game shop maar ze hebben zo nu en dan ook films. Bij de 2e hands bakken lag ie. Haha. Op bol.com dan?

Tja 3.- wat je er allemaal wel niet mee kan.

avatar van Smugmarty

JeroenFR08 schreef:

Tja 3.- wat je er allemaal wel niet mee kan.

Ja zelfs de goede oude videotheek vroeg meer voor een film

Smugmarty schreef:

Ja zelfs de goede oude videotheek vroeg meer voor een film

Klote zeg haha

Blijft geweldig.

Vooral de muziekale benadering van de film is sterk. De opbouw, de editing, de muziek zelfs ... het hele einde is gewoon één groot crescendo. Alsof je naar een levend geworden muziekstuk zit te kijken. Sindsdien niet echt meer geëvenaard denk ik, toch niet als het over narratieve cinema gaat.

Visueel is het goed maar niet super. Wel wat leuke camera effecten, het is uiteindelijk vooral de editing die het verschil maakt. Muziek zelf is super (Mansell in z'n betere periode), het acteerwerk mag er ook wel zijn. Burstyn zet één van de meest memorabele personages ooit neer.

Na bijna 15 jaar nog steeds niks op aan te merken. Het begin is een beetje tam, maar ook dat is functioneel natuurlijk. Toch ligt daar het enige puntje van kritiek, de rest is feilloos. Aronofsky in z'n betere periode.

4.5* en een uitgebreide review

Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn; Na 10 minuten wennen werd ik in de film gezogen. Vooral de manier van filmen (SnorriCam) en de geweldige acteerprestaties van de hoofdrolspelers pakte mij (vooral Ellen Burnstyn). Opbouw, verhaallijn, acteerprestaties, pakte de film mij, etc. is van invloed op mijn beoordeling. Ik kan niets anders dan een 4,5 geven.

Oh god, ik vond deze film echt verschrikkelijk slecht zeg !

avatar van Zwolle84
duds8 schreef:
Oh god, ik vond deze film echt verschrikkelijk slecht zeg !

Wat vind je er zo slecht aan?

avatar van Beffrey28

Kan niet anders dan compleet met je eens te zijn.

Heb je verder nog een motivatie waarom je 0,5* geeft, of is de enige reden dat je hem overgewaardeerd vindt? Veel mensen vinden Titanic ook overgewaardeerd, maar geven hem alleen daarom ook niet zomaar 0,5*...

Beffrey28 schreef:

Je maakt wel heel erg veel veronderstellingen over mij. Ik heb mijn motivatie al eerder bij deze film gegeven. Ja ik vind hem overgewaardeerd, maar dat is voor mijn geen reden om de laagste cijfer uit te delen. Ik heb 15 maal de laagste cijfer gegeven van de 1128 films die ik gezien heb. Ik ben er dus vrij zuinig mee.

Waarom vind ik dit een hele slechte film?

Mijn grootste ergernis waren de camera trucjes die werden gebruikt om een verslaving extra dimensie te geven. Daar neemt men ook lekker veel de tijd voor. Ik kan mij geen andere film bedenken waar ik mij zo heb zitten te ergeren aan de walgelijke beelden. Dan heb ik het over die vrouw en die spelshow.
Verder kon ik helemaal niks met de personages en het verhaal. De drugsscene is iets waar niks mee heb en kon mij dan ook weinig boeien.
Er was echt een zucht van verlichting toen de film was afgelopen. Ik hoop echt zoiets nooit meer te zien.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ongeveer eens in de anderhalf jaar onderga ik dit intense meesterwerk en elke keer blaast hij me weer opnieuw omver en ontdek ik nieuwe dingen. Het hoogtepunt blijven die striemende strijkers van 'Lux Aeterna' die er na anderhalf uur inkomen, waarop alle personages in de foetushouding gaan liggen: kippenvel van top tot teen. Het is niet voor niets dat er geen muziek onder de aftiteling zit, die stilte is hoognodig om bij te komen.

Ik blijf bij mijn 5 sterren en een derde plek in m'n top 10.

avatar van MrKD
Wat een meesterwerk! Zelden dat een film zon indruk op mij heeft gemaakt als deze. Prachtig de problemen omtrent drugs neergezet. Geweldig acteerwerk, geweldige sfeer je zit er echt helemaal in en dan dat plot..

Zeer, ZEER intense 'soort van-coming-of-age' flim die in alles, ook na herhaardelijk kijken, ontzettend intens, echt en dramatisch is,
Deze dramafilm die mede door milde psycho-thriller elementen een breder publiek kan trekken, is tot op heden de beste film die ik heb gezien.
Absoluut meeslepend.

avatar van Iron Maiden
Gisteravond voor het eerst gezien en ik vind het erg moeilijk om deze heftige film te beoordelen.
Ik probeer eigenlijk altijd de juiste balans te vinden tussen de kwaliteit van een film en het gevoel dat deze bij me achterlaat.
Nu is het visuele aspect zeer sterk en geeft het de paranoia goed weer van een verslaving, maar ik was eerlijk gezegd blij dat de film was afgelopen.
Ik weet dat dit niet het soort film daarvoor is, maar ik had moeite met het opbrengen van sympathie voor de hoofdpersonages en daarnaast is het allemaal wel heel somber gebracht.
Natuurlijk is een drugsverslaving geen pretje en zou een happy end compleet bij deze film misstaan, maar ik vond het moeilijk om te blijven kijken naar deze mensen met zulk zelfdestructief gedrag.
Jared Leto is voor mij absoluut de ster van deze film, hij weet zonder moeite te overtuigen en was dan ook de reden dat ik deze film graag wilde zien.
Ook de rest van de cast doet het oké, al vond ik die moeder maar een irritant personage.
Ik snap de hoge waarderingen, want deze film staat op eenzame hoogte als het op verslavingen aankomt, maar het is geen film voor mij.

avatar van dirk-dv
Kippenvel ... Tip: kijk de film met een goede koptelefoon echt wat een heerlijke muziek bij deze film!

Je hebt het gevoel dat het verhaal voorbij vliegt deze ga ik zeker over een paar maanden nog is kijken en weet zeker dat mijn stem 5.0 hetzelfde blijft kippenvel

avatar van Nicholas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tot ver in de film vond ik het niet eens zo schokkend. Dat komt wellicht omdat je tegenwoordig wel meer mee krijgt van drugsverslaving en de gevolgen daarvan.

Voor mij wordt het pas écht droevig als je ziet hoe men omgaat met de drugsverslaafden in deze film: de quack doctor die maar receptjes blijft voorschrijven. De verplegers die het werk maar als vervelende afleiding zien en de "arts" die even een krabbeltje vraagt aan iemand die je minstens ontoerekeningsvatbaar mag noemen om vervolgens haar hersenpan te fryen.

Ik kon overigens wél meeleven en sympathiseren met de verschillende personages.

Bepaald geen vrolijke film die je het best kunt relativeren door Mr. Mackeys woorden.

avatar van DragQueen
Wat een oersterke film levert Darren Aronofsky hier mee af. Het verhaal is aangrijpend, en zeer indringend uitgevoerd. Het acteerwerk van de cast is werkelijk subliem. Ellen Burstyn zet haar karakter ongelooflijk goed neer. Maar ook Jared Leto en Jennifer Connelly acteren met volle inleving. Verder valt vooral op hoe goed beeld en geluid samenvallen in deze film. Sublieme editing, en klasse camerawerk. 4,5 Ster.

avatar van TornadoEF5
Meesterlijke soundtrack

avatar van MJP10
Meest deprimerende film ooit..

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een topfilm, zelden een film gezien die achteraf zo een indruk op me achterliet. Vond de film steeds beter worden naarmate het einde toe. Het begint allemaal redelijk, maar overtuigen deed het begin me nog niet. Verhaal is goed verzonden, hoe wel van dit soort donkere verhalen. Film wordt steeds meer depressiever met toch een schitterend depressief einde. Ik leefde echt mee met alle personages, niet één personage kon me niet overtuigen. Acteerwerk was ook goed. Film wordt ondersteund door voor mij misschien wel de beste soundtrack ooit voor een film. Wat een song, telkens wanneer een stukje van het lied in de film komt, tilt het de film naar een nog hoger niveau en doet het je nog meer nadenken. Einde was schitterend en erg om te zien wat drugs met je leven doet, ieder leeft nu in zijn eigen ongelukkige wereldje, ook het prostitutieverhaal van het meisje vond ik enorm pakkend, hoe ze er steeds meer in verzeild raakt. Enige minpuntje is hoe de dokters/verplegers,... met de slachtoffers omgaan, ze laten ze toch te veel aan hun lot over. Al bij al prachtige film waar je niet echt vrolijk van wordt maar je toch een fantastisch gevoel geeft na het bekijken ervan, film blijft toch een tijdje hangen wat weinig films me voordeden. Echt super van genoten en zeker een aanrader.
5/5
*****