• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.592 films
  • 12.250 series
  • 34.039 seizoenen
  • 648.377 acteurs
  • 199.165 gebruikers
  • 9.382.120 stemmen
Avatar
 
banner banner

Requiem for a Dream (2000)

Drama | 101 minuten
4,02 6.397 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 101 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Darren Aronofsky

Met onder meer: Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

IMDb beoordeling: 8,3 (965.717)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 september 2001

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Requiem for a Dream

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van donemans

donemans

  • 197 berichten
  • 143 stemmen

[quote]akka schreef:

mooie muziek alles was goed alleen de camera beelden waren soms nogal flitsend.

juist de charme van de chaotische filmstijl wat maar al te goed bij deze film past in mijn ogen.


avatar van N811

N811

  • 1459 berichten
  • 913 stemmen

bizare film is gelijk aan negatief??

Een film die de kijker raakt, dat is extreem.

Extreem goed.


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

Tja, aardige film die toch "lichtelijk" overrated is. De 2 verhaallijnen spelen goed op elkaar in, de muziek is briljant en het camerawerk is gepast. Maar waar de film toch eigenlijk om draait is de boodschap die ze wil brengen. En juist die is zo cliché en ondoordacht als maar kan. Bovendien zaten er een aantal scènes in die volstrekt overbodig waren. Om de belangrijkste maar te noemen is het moment dat mevrouw Goldfarb hallucinaties krijgt in haar woonkamer. Het hoorde gewoon niet, het was té overdreven en het wekte ergernis.

3,0*


avatar van Artifact

Artifact

  • 229 berichten
  • 0 stemmen

Welke boodschap dan?


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Artifact schreef:

Welke boodschap dan?

De boodschap is dat drugs wel OK zijn...


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

Artifact schreef:

Welke boodschap dan?

Uhh heb je de film wel gezien? Maar om je onnodige moeite te besparen. De boodschap is kortgezegt: Als je drugs gebruikt loopt het verkeerd met je af.


avatar van Joyy

Joyy

  • 514 berichten
  • 28 stemmen

het gaat wel dieper dan alleen die boodschap

het gaat meer over verlangens, obsessies, eenzaamheid, om maar wat te noemen


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

Joyy schreef:

het gaat wel dieper dan alleen die boodschap

het gaat meer over verlangens, obsessies, eenzaamheid, om maar wat te noemen

Ben ik het niet mee eens. De hoofdboodschap was voor mij toch echt het feit dat drugs niet goed voor je zijn en je er maar beter niet aan kunt beginnen. Uit deze boodschap en de verhaallijnen vallen de door jou genoemde zaken af te leiden.

Daarnaast zijn verlanges en obsessies - zoals jij noemde - zaken die met de verslaving aan de drugs te maken hebben. Je verlangt naar niks anders dan de drugs en door dit verlangen krijg je een obsessie. Dat wist ik allemaal wel zonder dat ik daar deze film voor hoefde te kijken.


avatar van Mescaline

Mescaline

  • 7089 berichten
  • 3241 stemmen

Film voor de 2de x bekeken..

Maakte bij mij nog meer indruk als de eerste x..

Stem blijft staan op 4.5...

Heel realistisch geacteerd en in beeld gebracht.. indrukwekkend!


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

vind dit niet echt een fantastische film maar ja dat is mijn mening e


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

Tim, je bent verdomme 17. Dan kun je echt wel meer produceren dan dit soort nietszeggende berichten. Kom op.


avatar van Joyy

Joyy

  • 514 berichten
  • 28 stemmen

Roel- schreef:

(quote)

Ben ik het niet mee eens. De hoofdboodschap was voor mij toch echt het feit dat drugs niet goed voor je zijn en je er maar beter niet aan kunt beginnen. Uit deze boodschap en de verhaallijnen vallen de door jou genoemde zaken af te leiden.

Daarnaast zijn verlanges en obsessies - zoals jij noemde - zaken die met de verslaving aan de drugs te maken hebben. Je verlangt naar niks anders dan de drugs en door dit verlangen krijg je een obsessie. Dat wist ik allemaal wel zonder dat ik daar deze film voor hoefde te kijken.

idd, dat kun je eruit afleiden, en dus gaat het daarover

het gebruik en misbruik van drugs gaan onherroepelijk samen met het gegeven drugs an sich

maar ieder haalt uit een film wat voor hem/haar belangrijk is, opvalt

een film bekijken blijft een individuele belevenis


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

Roel- schreef:
Maar waar de film toch eigenlijk om draait is de boodschap die ze wil brengen.


Neen, echt?

Roel- schreef:
Bovendien zaten er een aantal scènes in die volstrekt overbodig waren. Om de belangrijkste maar te noemen is het moment dat mevrouw Goldfarb hallucinaties krijgt in haar woonkamer. Het hoorde gewoon niet, het was té overdreven en het wekte ergernis.


Deze scène is inderdaad overdreven in beeld gebracht. De koelkast ed deden denken aan een slechte horrofilm mid jaren '70... door deze surrealistische beelden werd, mijn inziens, op een mooie manier de waanzin van Vrouwe Goldfard getoond.

Roel- schreef:
De hoofdboodschap was voor mij toch echt het feit dat drugs niet goed voor je zijn en je er maar beter niet aan kunt beginnen.


Je zegt zelf dat er verschillende verhaallijnen in de film terug te vinden zijn. Elk verhaal heeft een boodschap en een thema. Dat jij enkel het drugsverhaal naar voren haalt, wil zeggen dat je misschien net iets te vroeg geoordeeld hebt. Het verhaal heeft veel meer te bieden als een "aanklacht" tegen drugs... Eenzaamheid, ziektezorg in Amerika, Obsessies, relatieproblemen,...

Roel- schreef:
Dat wist ik allemaal wel zonder dat ik daar deze film voor hoefde te kijken.


proficiat


avatar van Carolaah

Carolaah

  • 148 berichten
  • 149 stemmen

Dit is nou typisch zo'n film die je verward en half geshockeerd achterlaat. Zo'n film waar je nog een paar dagen over na zit te denken. Tuurlijk zal dit wel weer niet voor iedereen opgaan, maar voor mij wel. Prima gedaan, die soundtrack is ook fantastisch (zonder die soundtrack was de film bij lange na niet zo goed), deze film krijgt van mij een welverdiende 5.


avatar van LennartV

LennartV

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Een erg aandoenlijke film met een achterliggende gedachte die door iedereen anders kan en wordt geinterperteerd. Ik heb deze film eenmaal gezien en de complete boodschap is me niet door gedrongen maar ik moet gedeeltelijk toestemmen dat het over de "slechtheid van drugs" gaat. Maar natuurlijk is dit een erg oppervlakkige interpertatie van dit meesterwerk.

verder wilde ik nog even kwijt s0062423, het feit dat je de interpertatie van Roel, die alleen zijn kijk en uitleg daarvan geeft, moet verzwakken met opmerkingen zoals "proficiat" is niet erg volwassen als je het mij vraagt, dit is geen aanval maar ik zou niet iemands visie op een film in dit geval afkraken omdat je het er zelf niet mee eens bent


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

LennartV schreef:

verder wilde ik nog even kwijt s0062423, het feit dat je de interpertatie van Roel, die alleen zijn kijk en uitleg daarvan geeft, moet verzwakken met opmerkingen zoals "proficiat" is niet erg volwassen als je het mij vraagt, dit is geen aanval maar ik zou niet iemands visie op een film in dit geval afkraken omdat je het er zelf niet mee eens bent

Mijn opmerking was dan ook een respons op een uitspraak van Roel ( "dit wist ik allemaal al, daarvoor hoef ik de film niet gezien te hebben..." ). Zulke uitspraken zie ik niet als een productieve bijdrage aan een discussieforum, vandaar mijn kinderachtige reactie!


avatar van felix89

felix89

  • 124 berichten
  • 0 stemmen

Roel- schreef:

Ben ik het niet mee eens. De hoofdboodschap was voor mij toch echt het feit dat drugs niet goed voor je zijn en je er maar beter niet aan kunt beginnen. Uit deze boodschap en de verhaallijnen vallen de door jou genoemde zaken af te leiden.

Daarnaast zijn verlanges en obsessies - zoals jij noemde - zaken die met de verslaving aan de drugs te maken hebben. Je verlangt naar niks anders dan de drugs en door dit verlangen krijg je een obsessie. Dat wist ik allemaal wel zonder dat ik daar deze film voor hoefde te kijken.

oneens, de film gaat over 4 personen die hun dromen najagen,die allemaal goede bedoelingen hebben voor of zelfs tijdens hun druggebruik. De drugs spelen dus een grote rol maar de hoofdzaak is toch wel hoe deze mensen echt goed willen doen maar uiteindelijk toch in die vicieuze cirkel belanden, drugs is gewoon 1 van de instrumenten die gebruikt word om die tragedie extra in de verf te zetten. Want het is niet enkel coke, heroine en bluntjes paffen maar ook kunnen chocolade, televisie en dietpillen zulke instrumenten zijn.

je laatste zin vind ik ietswat nutteloos, dus als je een boodschap in een film al kent dan hoef je hem niet te bekijken?

dus omdat ik weet dat de CIA natuurlijk heel wat lugubere en zieke methodes heeft om macht te winnen of te houden in bepaalde landen zou ik niet naar syriana moeten kijken?


avatar van felix89

felix89

  • 124 berichten
  • 0 stemmen

trouwens de koelkast-scene is helemaal niet overdreven, als je constant drugs gebruikt krijg je een enorm gevoel van paranoia en kan elk geluidje dat je hoort behoorlijk zenuwslopend en schrikwekkend zijn. iemand die ik ken liep met een mes door zijn kamer heen en weer behoorlijk te flippen omdat hij dacht dat er een weerwolf op zijn dak zat omdat hij de dakpannen hoorde via de wind. Als je die scene in de film overdreven vind denk ik dat sommige mensen nog altijd niet begrijpen wat drugs met je kan doen.


avatar van prca

prca

  • 4 berichten
  • 253 stemmen

een 2

vraag me niet waarom, maar het kon met niet boeien

misschien moet ik eens aan de dope beginnen om het te snappen


avatar van akoning

akoning

  • 14 berichten
  • 54 stemmen

prca schreef:

een 2

vraag me niet waarom, maar het kon met niet boeien

misschien moet ik eens aan de dope beginnen om het te snappen

Ben ik et helemaal mee eens. Heb me echt verveeld deze film kon hem met moeite afkijken


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

meestewerk !

alles klopt in die film !

het acteren , het verhaal , de plottwist het einde

de film raakte me op sommige momenten echt diep en vond hem ook erg heftig soms dat ik ook echt mn hoofd moest omdraaien

maar het was gewoon een meesterwerk zo erg dat het gewoon zeldzaam is

5*


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

verlaag het toch naar 4,5 * ...


avatar van Spitsmuis

Spitsmuis

  • 1 berichten
  • 4 stemmen

Deze film verdient een staande ovatie! Zo naar en mooi tegelijk om naar te kijken. Nog nooit heeft een film zoveel indruk op mij nagelaten.


avatar van HVP87

HVP87

  • 9 berichten
  • 175 stemmen

darkjaap schreef:

meestewerk !

alles klopt in die film !

het acteren , het verhaal , de plottwist het einde

de film raakte me op sommige momenten echt diep en vond hem ook erg heftig soms dat ik ook echt mn hoofd moest omdraaien

maar het was gewoon een meesterwerk zo erg dat het gewoon zeldzaam is

5*

Plottwist? Wát? Waar dan?

Ik heb de film ooit een keer eerder gezien en wat ik me er vandaag nog van kon herinneren was 'een vrouw met rood haar die mee wilde doen aan een quiz'. Omdat de film toch alom werd gewaardeerd, heb ik 'm vandaag weer eens bekeken.

't Is een mooie film, maar niet meer dan dat. Echt niet. Het deed me gewoon niet zo veel. Jammerdebammer.


avatar van M.Goodkat

M.Goodkat

  • 1290 berichten
  • 1463 stemmen

Super film, prachtige film...

kan er weinig op zeggen .


avatar van koekske007

koekske007

  • 6 berichten
  • 25 stemmen

Leuk filmpje, boeiend van begin tot einde.


avatar van Siorgi

Siorgi

  • 186 berichten
  • 1599 stemmen

In tegenstelling tot iedereen die ik ken vind ik deze film maar niets.

Qua realisme zit het goed maar ik moest me echt door de film slepen en was blij dat het gedaan was. Dit overkomt me echt zelden.

Kan wel begrijpen dat dit voor velen een fascinerende film is.

Mijn idee: je vind hem uitstekend of je vindt het helemaal niets


avatar van lucdecoster

lucdecoster

  • 1644 berichten
  • 6323 stemmen

Amai, wat een film, in het begin vond ik de film niet zo goed maar het werd steeds beter en op den duur grappig. De muziek was geweldig en paste perfect bij de film, ik kreeg er koude rillingen van die muziek.

Echt een speciale film. Ik kan begrijpen dat sommigen deze film niet goed vinden.


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

vind dit geen goeie film geeft me totaal niet geboeid


avatar van wiehoe

wiehoe

  • 36 berichten
  • 316 stemmen

Och opzich is de film wel indrukwekkend. Alleen vind ik het de minste van de 3 films van Darren. Het komt denk ik door de vele aparte shots die er in zitten. Die oudere vrouw die dan wil eten en de volgende frame van de scene het bakje gelijk leeg is.