• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.696 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.507 acteurs
  • 199.194 gebruikers
  • 9.383.503 stemmen
Avatar
 
banner banner

Requiem for a Dream (2000)

Drama | 101 minuten
4,02 6.397 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 101 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Darren Aronofsky

Met onder meer: Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

IMDb beoordeling: 8,3 (965.936)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 september 2001

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Requiem for a Dream

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van sterling

sterling

  • 47 berichten
  • 198 stemmen

@NarcissusBladsp.

Je eigen ervaringen zijn niet divers want je schrijft over andermans ervaringen. En ik wat me vooral verbaasd is dat er zoveel mensen zoveel over drugs weten die ze nog nooit gebruikt hebben...........


avatar van Kel_Club

Kel_Club

  • 12 berichten
  • 57 stemmen

Ik kom woorden te kort voor deze film. Mijn verwachtingen waren heel hoog en de film heeft ze waargemaakt. Je wordt als het ware meegesleept in het verhaal en eindigt met een enorme klap. Ik moet nog even nadenken over het cijfer, net als dat ik nog over de film doe. Meesterwerk!!


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

sterling schreef:

@NarcissusBladsp.

Je eigen ervaringen zijn niet divers want je schrijft over andermans ervaringen. En ik wat me vooral verbaasd is dat er zoveel mensen zoveel over drugs weten die ze nog nooit gebruikt hebben...........

Op zichzelf goed gezien maar......Wat als verslavend wordt ervaren is iets persoonlijks.....je kan met andermans verslaving in aanvaring komen. I.p.v het woord verslaving zou je ook het woord gewoonte of gewenning kunnen gebruiken. Je bent pas echt een junk als je een ander tot last wordt.....en een 'junk', de meest ervaren 'drugs' gebruiker is nou net degene die te laat bewust is van zijn of haar slechte gewoonte......En een discussie kan ook verslavend werken: daar is ook vaak sprake van een drift tot scoren.

Ooit was LOVE a drug.....maar tegenwoordig:

http://www.depers.nl/opmerk...

En een slechte gewoonte, als je die op tijd door hebt, kan je overwinnen!


avatar van *Nientjah*

*Nientjah*

  • 1441 berichten
  • 369 stemmen

Hele aparte en dramatische/tragische film. Het begint allemaal vrij vrolijk en niemand lijkt nog problemen van drugs te hebben, maar het wordt steeds erger. Er zitten soms ook grappige stukjes in. De vaste filmpjes+geluiden (bijv. als iemand een shot neemt) waren apart. Ik vond de bijna laatste scene echter wel heel duister (als de verschillende personen met ieder hun eigen vreselijke situatie worden bekeken) als alle shots chaotisch elkaar afwisselen. Deze film laat pas echt goed zien wat drugs met je kan doen en wat voor een enorme gevolgen het kan hebben.

4 sterren.


avatar van montoyaruler

montoyaruler

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

vage film joh. begint dramatisch slecht, maar wordt steeds beter (en stoned'er). eigenlijk 2,5*, maar de muziek (goed gebruik van DTS5.1) een

3*


avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

  • 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Ik heb deze film NOG niet omdat hij bij meij zou ondersneeuwen bij Trainspotting. Onterecht want deze film is bijna evengoed. Hoe goed precies weet ik niet meer dus ik zal hem snel weer es kijken. stem volgt dus nog.


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

Inland Rabbit schreef:

Ik heb deze film NOG niet omdat

Wat bedoel je? Je hebt hem nog niet aangeschaft omdat hij het zou afleggen tegen Trainspotting ofzoiets?

En waarom noem je Trainspotting, terwijl je 10 andere films beter vindt?


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Deze film is veel beter trouwens dan Trainspotting. Alhoewel het moeilijk te vergelijken is. Deze film toont de verslaving op zich weer, terwijl Trainspotting meer de problematiek van verslaafden weergeeft.


avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

  • 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Hij is gewoon anders, ik zou niet per se 'beter' zeggen. Maar eigenlijk kun je het inderdaad niet vergelijken.

@BlueVelvet: Ik heb geen vergelijkingsmateriaal in mijn top 10 staan he, ik kan moeilijk Mulholland vergelijken met Requiem. En inderdaad ik zou Trainspotting nog steeds veel vaker kijken dan Requiem en ik denk dat ie dan een beetje veel in de kast zou staan, onterecht natuurlijk. Dus misschien koop ik hem toch es.


avatar van liekiejj

liekiejj

  • 2 berichten
  • 1 stemmen

Ik vond het echt een geweldige film! Ik heb hem vanmiddag op school gezien, omdat ik als maatschappelijk werker (of misschien als therapeut) in de verslavingszorg wil gaan werken.

Mijn docent werkt zelf binnen zon instelling, hij laat deze film vaak aan clienten zien in al in een verdere behandeling zitten. Zij herkennen de situatie precies. Daarom vind ik deze film ook zo mooi. Het gaat er ook echt zo aan toe.

Vele verslaafden (dus niet allemaal) denken als maar dat er niets aan de hand is en dat het allemaal wel goed komt. Ze hebben uiteindelijk alles over voor hun verslaving.

Wat ik alleen zo heftig en zielig vindt is de behandeling van Sara. Dit is in Nederland echt uit den boze. Alles wordt samen met de client besproken en niets mag tegen de zin in gedaan worden van de client. Hoe ze die vrouw behandelen is echt schokkend.

De schoktherapie van nu wordt alleen nog in bijzondere gevallen gebruikt en dat is meestal bij zware depressies. En mensen zijn dan onder narcose, zodat ze er zelf geen 'last' van hebben.

De film heeft mij echt stil gemaakt en een grote impact op me gehad!


avatar van donemans

donemans

  • 197 berichten
  • 143 stemmen

Film Pegasus schreef:

Deze film is veel beter trouwens dan Trainspotting. Alhoewel het moeilijk te vergelijken is. Deze film toont de verslaving op zich weer, terwijl Trainspotting meer de problematiek van verslaafden weergeeft.

het zijn in het drugsthema niet erg vergelijkbare films in mijn ogen, vind ze allebei erg goed


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Deze film is haast perfect. Wil je een film zien over de gevolgen van drugs, dan moet je deze eens opzetten.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Theatertje schreef:

Wil je een film zien over de gevolgen van drugs, dan moet je deze eens opzetten.

Ik denk dat jij de film toch echt wel misbegrijpt...


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

JoeCabot schreef:

(quote)

Ik denk dat jij de film toch echt wel misbegrijpt...

Oh ja? Dat kan. Leg jij me dan eens de film uit.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Wel, als je een film wilt zien die de drugsproblematiek diepgaand en realistisch benadert, dan moet je natuurlijk niet RFAD kijken. Had men naar mijn mening toch beter moeten uitwerken. De film moet het echter vooral hebben van een prachtige sfeer die het verhaal rond de "ondergang" (door drugs idd) van een paar personen perfect ondersteunt. 4.5 * dus, erg mooi, maar door het verhaal, dialogen, ... lang niet perfect


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

JoeCabot schreef:

Wel, als je een film wilt zien die de drugsproblematiek diepgaand en realistisch benadert, dan moet je natuurlijk niet RFAD kijken. Had men naar mijn mening toch beter moeten uitwerken. De film moet het echter vooral hebben van een prachtige sfeer die het verhaal rond de "ondergang" (door drugs idd) van een paar personen perfect ondersteunt. 4.5 * dus, erg mooi, maar door het verhaal, dialogen, ... lang niet perfect

Met je eerste deel ben ik het eens. Met je logica in de laatste zin niet:

zoals je al zegt, moet RFAD het hebben van de sfeer die het verhaal over de ondergang d.t.v. verslavingen ondersteunt.

Het doel van deze film is dan ook helemaal niet een diepgaande, realistische weergave van de geschetste problematiek te geven. Daarom moet je hem daar ook niet op beoordelen. Oftewel, die argumenten zouden een 5* niet in de weg moeten/mogen staan (vind ik he ).

Dat het verhaal en de dialogen de oorzaak zijn van de imperfectie, daar ben ik het dus niet mee eens, aangezien de film niet pretendeert die relaistisch en diepgaand weer te geven

(ik zie dat je het met me eens bent: bij de film Scarface staan onrealistische gebeurtenissen, verhaallijnen en dialogen een 5* jou ook niet in de weg)


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Deze film neemt zich volgens mij wel degelijk serieus. Ofschoon de film te generaliserend is op het gebied van drugsgebruik, vind ik de film een negen waard door inderdaad de sfeer door de combinatie van de muziek, de beelden en het acteerwerk; dit maakt diepe indruk.


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

us_raider schreef:

Deze film neemt zich volgens mij wel degelijk serieus.

Dat bestrijd ik ook zeker niet!

De film pretendeert echter geen diepgaande psychologische/maatschappelijke studie te zijn, die alle gebeurtenissen en gevolgen zo realistich mogelijk weergeeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

'zichzelf serieus nemen' betekent niet op alle mogelijke vlakken een correct en diepgaand beeld schetsen. De film zet voornamelijk een fantastiche sfeer neer, ondersteunt door super mooie beelden en muziek. Daarin blinkt RFAD uit!


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Theatertje schreef:

Deze film is haast perfect. Wil je een film zien over de gevolgen van drugs, dan moet je deze eens opzetten.

Deze film heeft eigenlijk niets met de 'gevolgen' van drugs te maken. Je hebt eigenlijk (in grote lijnen toch) 3 soorten films van drugs: dealen (bvb Traffic), verslaafd zijn (bvb Trainspotting) en deze film is het verslaafd worden. Voor de gevolgen van drugs is Trainspotting meer een film. Deze film begint met verslavingen in het algemeen (tv, slaappillen, geld, drugs, ...) en de groeiende afhankelijk van iets wat in kleine vorm onschuldig lijkt maar stelselmatig een kwaadaardige verslaving wordt. De film wil enerzijds aantonen dat verslaving in verschillende vormen voorkomt (zoals die tv en slaappillen) en niet perse drugs of alcohol hoeven te zijn. En anderzijds dat drugsverslaving niet op één dag gebeurd, maar altijd klein en onschuldig en zo als maar meer verslavend werkt. Dat is eigenlijk het aantonen van de verslaving zelf: het alsmaar méér willen hebben en daar tot veel voor in staat zijn.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

BlueVelvet schreef:

(quote)

Dat het verhaal en de dialogen de oorzaak zijn van de imperfectie, daar ben ik het dus niet mee eens, aangezien de film niet pretendeert die relaistisch en diepgaand weer te geven

(ik zie dat je het met me eens bent: bij de film Scarface staan onrealistische gebeurtenissen, verhaallijnen en dialogen een 5* jou ook niet in de weg)

Wil toch effe nog iets rechtzetten. Het onrealistische stoort me dus niet hé, maar toch hadden ze dat ook op een betere manier kunnen uitwerken. Ik vond het op dat vlak dan ook maar een beetje droogjes. Maar nogmaals, de inhoud primeert hier niet, dus dat is zeker geen groot struikelblok


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

Oké


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Blijft ook na herziening op een ruime 4* staan. Erg goede film dus.

Burstyn steelt de show met een formidabele rol, maar sowieso vind ik dat iedereen erg goed speelt. Met Wayans had ik iets meer moeite omdat hij ook in zoveel totaal niet serieuze films speelt, maar hij stond zijn mannetje. Visueel is het allemaal erg sterk, de sfeer wordt werkelijk perfect neergezet en de climax is overweldigend. Het Summer-deel vond ik het minste van de film, daar lijkt men nog lichtelijk zoekende. Maar alsnog is dat een stuk beter dan wat ik normaal zie.

Overigens zijn bij de extra's de Deleted Scènes compleet ruk, stel je daar dus niet teveel van voor.


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

Het werd bijna erg zelfs dat ik deze film nog niet had gezien. Aangezien ik hem al langer dan 1,5 jaar geleden gekocht heb. In ieder geval heb ik hem gisteren eindelijk bekeken. En moet zeggen dat ik het heel goed vond. Het acteer werk is geweldig, vooral van Marlon Wayans, zeker een van de beste van de 4 broers. Verder was de rest van de Cast hartstikke goed. Zeker mooi visueel in beeld gebracht.. Al met al vond ik het een erg goede film.

5*


avatar van sterling

sterling

  • 47 berichten
  • 198 stemmen

NarcissusBladsp. schreef:
(quote)


Op zichzelf goed gezien maar......Wat als verslavend wordt ervaren is iets persoonlijks.....je kan met andermans verslaving in aanvaring komen. I.p.v het woord verslaving zou je ook het woord gewoonte of gewenning kunnen gebruiken. Je bent pas echt een junk als je een ander tot last wordt.....en een 'junk', de meest ervaren 'drugs' gebruiker is nou net degene die te laat bewust is van zijn of haar slechte gewoonte......En een discussie kan ook verslavend werken: daar is ook vaak sprake van een drift tot scoren.

Ooit was LOVE a drug.....maar tegenwoordig:
http://www.depers.nl/opmerk...

En een slechte gewoonte, als je die op tijd door hebt, kan je overwinnen!
Je typische paternalistische toontje past geheel in de philosofie van deze film ........Oh OH Oh wat is verslaving gevaarlijk!!!!(dat wisten we nog niet)maar door de afgezette arm en de groepsverkrachting weten we t nu allemaal DRUGS MAKEN MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!!!!sjongjonge wat 1 topfilm EUREKA tis ons eindelijk duidelijk....................


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1435 stemmen

weten we t nu allemaal DRUGS MAKEN MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!!!!sjongjonge wat 1 topfilm EUREKA tis ons eindelijk duidelijk....................

Was dat maar zo.


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

sterling schreef:
[Je typische paternalistische toontje past geheel in de philosofie van deze film ........Oh OH Oh wat is verslaving gevaarlijk!!!!(dat wisten we nog niet)maar door de afgezette arm en de groepsverkrachting weten we t nu allemaal DRUGS MAKEN MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!!!!sjongjonge wat 1 topfilm EUREKA tis ons eindelijk duidelijk....................

Is een 0.5* niet een beetje overdreven? Vond je hem echt zo slecht?


avatar van brookie

brookie

  • 177 berichten
  • 278 stemmen

Deze film raakte me niet.... hij ging DWARS door me heen 5*

geweldige meeslepende film. Ik hoef hem ook nooit meer te zien...kwerd er akelig van


avatar van brookie

brookie

  • 177 berichten
  • 278 stemmen

sterling schreef:
(quote)
Je typische paternalistische toontje past geheel in de philosofie van deze film ........Oh OH Oh wat is verslaving gevaarlijk!!!!(dat wisten we nog niet)maar door de afgezette arm en de groepsverkrachting weten we t nu allemaal DRUGS MAKEN MEER KAPOT DAN JE LIEF IS!!!!sjongjonge wat 1 topfilm EUREKA tis ons eindelijk duidelijk....................


Misschien vind je de boodschap niet orgineel enzo maar de manier waarop het gebracht wordt is toch geweldig


avatar van sterling

sterling

  • 47 berichten
  • 198 stemmen

De moeder (dat vind ik wel 1 redelijk geloofwaardig en zielig verhaal)verder vind ik het een sneue makkelijke verfilming van drugsproblematiek.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12862 stemmen

Wat het uiteraard niet is.