Die Unendliche Geschichte (1984)

Alternatieve titels: The NeverEnding Story | Het Oneindige Verhaal

West-Duitsland / Verenigde Staten
Fantasy / Avontuur
102 minuten / 94 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Barret Oliver, Thomas Hill en Noah Hathaway

Bastian wordt altijd op school gepest. Op een dag, wanneer dit weer gebeurt, vlucht hij naar een boekenwinkel. Als de oude eigenaar een telefoontje krijgt neemt hij het boek mee en laat een briefje achter met het bericht dat hij hem weer terug zal brengen. Hij leest in het oude boek, The Neverending Story, over de jongen die het fantasierijk Fantasia kan redden van boze krachten. Zijn fantasie en de werkelijkheid gaan echter door elkaar lopen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een jeugdfilm met een wat theatergehalte, maar toch ook vrij duister. Passende poppen die doen denken aan de studio van Jim Henson (maar niet zijn) en enkele legendarische figuren en scènes. Een simpel verhaal eigenlijk dat vooral op een jong publiek mikt. Waar zeker niets mis mee is. Het niveau is wel wisselend en soms is de film wat verouderd. Het grote nadeel van een fantasiewereld (wat je ook een beetje hebt met bvb Wizard of Oz, Alice in Wonderland of Narnia, is dat de fantasie een stuk verdwijnt als je alles in beeld brengt. Maar Neverending story is best wel leuk. Hier en daar wel te veel op kinderen gemikt, waar ik nu als volwassene toch minder aan heb.

Dit zou ideaal zijn voor een remake, maar de auteur van het originele boek is daar niet zo happig op had ik begrepen.

avatar van Black Math
Ook voor mij jeugdsentiment, ik weet niet hoe lang geleden ik de film voor het laatst gezien had. Destijds maakten vooral de poorten van het orakel nogal veel indruk. Nog steeds een interessante scène, al is het maar door het besef dat de blote borsten van de sphinxen tegenwoordig niet meer zouden kunnen in een kinderfilm.

Bij de herziening valt toch op hoe verouderd de film is. De jaren 80 klank van de muziek (met name in het drumgeluid), de rubberen creaturen en de blue screen shots. Maar goed, ondanks de ouderdom heeft dat z'n charme niet volledig verloren, de structuur van het verhaal (een raamvertelling waarin verhaal en kader samensmelten) is niet alledaags en de film is erg vlot. 2,5*.

avatar van jono
Die Unendliche Geschichte is een Duits-Amerikaanse fantasyfilm uit 1984, gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Ende. De film werd geregisseerd door Wolfgang Petersen, en anders dan de titel doet vermoeden is de film geheel Engels gesproken; er komt zelfs geen woord Duits in voor.

De hoofdpersoon van de film is de 11-jarige Bastian, een jongen die op school wordt gepest. Wanneer hij weer eens achterna gezeten wordt door zijn pestkoppen vlucht hij een boekwinkeltje binnen. Daar vindt hij een boek, getiteld 'Het oneindige verhaal'. Ondanks de waarschuwingen van de boekhandelaar neemt hij het boek mee en begint het op zolder van zijn school te lezen. Het blijkt echter een bijzonder boek; zonder het door te hebben heeft Bastian invloed op het verloop van het verhaal, om er uiteindelijk zelfs aan deel te nemen.

Hoewel het duidelijk een jeugdfilm betreft, is de film ook uiterst vermakelijk voor volwassenen die eigenlijk nooit hadden willen opgroeien, zoals ik. Er zitten meer dan genoeg geslaagde personages in de film, en de film heeft voldoende dubbele bodems om ook voor oudere kijkers interessant te blijven. Aangezien het hier echter om een film van meer dan dertig jaar oud gaat, hebben helaas niet alle special effects de tand des tijds doorstaan. De pratende bergreus of de reuzenschildpad zien er nog steeds prachtig uit, maar de geluksdraak Falkor deed mij meer denken aan een grote lieve hond dan aan een echte draak. Het einde vond ik ook lichtelijk tegenvallen, maar al met al heb ik me eigenlijk prima vermaakt met de visuele pracht van dit fijne jongensboek. 4*

avatar van Captain Proton
34 jaar geleden gekeken en vond het een vette film. Nu, in 2018, vind het nog steeds een vette film. Hoewel special effects niet al te best zijn, maar mag het? Goede personages en verhaal. Muziek was ook uitstekend te noemen. Duurde dagen, voordat ik het begintune eindelijk eens kon vergeten. Heb me prima vermaakt met deze film.

avatar van TronMan
Nog steeds een mooie fantasie film. Met een paar aangrijpende momenten. (bv zijn paard..) Door de poppen denk je af en toe of hij van Jim Henson is. Soundtrack is ook erg goed.

avatar van HK Senator
Deze heeft de tand des tijds niet doorstaan en de film heeft een hoop gebreken. Maar hoe dan ook, wat is het toch een heerlijke prent. Echt weer van genoten samen met mijn jongste dochter van acht die ook helemaal het verhaal ingezogen werd. Nostalgische topper.

avatar van HK Senator
Het is overigens ook volstrekt duidelijk dat de makers van Labyrint goed naar deze film hebben gekeken voordat ze aan de slag gingen. Er zijn nogal wat overeenkomsten.

avatar van Ted Kerkjes
HK Senator schreef:
Mwah. Alle fantasy-films hebben dan naar elkaar gekeken, want op zich lijken ze allemaal op elkaar, zowel qua verhaal als qua design. Ik heb zelden een fantasy-product gezien dat echt fantasierijk was. (Overigens is die andere film van de makers van Labyrinth, The Dark Crystal, twee jaar ouder dan deze film.)

avatar van umbra
Moest deze nog is zien na het stukje uit stranger things, waar ze da liedje zongen Zelfs nu blijft dit mega zalige fantasy film, ondanks z'n ouderdom en ja nostalgie en sentiment spelen hier tuurlijk in mee. Al goed dat ze ons onze dromen en fantasie nooit kunnen afpakken

avatar van Fisico
Mja, in mijn jeugd wel een aantal keren gezien en dus in dat opzicht wat jeugdsentiment. Gisteren samen met de dochter van 7 de film aangevat. Zij vond het best leuk, ook wat grappig met de slak en de 'vliegende hond', maar ook wat eng met onder meer die die weerwolf.

Ikzelf toch licht ontgoocheld. Visueel ziet het er echt niet uit, oubollig en gedateerd. Als je daardoor heen probeert te kijken toch een redelijk plot ontwaard. Sowieso is het voor kinderen erg fantasievol als je zelf invloed kunt hebben op het verhaal. Het liedje van de Nederending Story is erg catchy en komt ook aan bod in de serie Stranger things (3).