Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Ik heb deze film nu nog nooit gezien, maar ik ken iemand die hem in de tijd als kind heeft gezien en meer dan een maand nachtmerries heeft gehad ervan.

Nuja, het is alsof je het in je opneemt, sommige mensen prenten die beelden van dat meisje diep in hun hoofd, anderen dan weer niet...

avatar van Wonderbra
Klassieker! Hoort wat mij betreft toch echt in de top 250 thuis. Verschillende keren gezien en blijft goed na al die jaren. Vooral een prima sfeer.

T.M
Zeer goede horrorfilm de hele film straalt een nare sfeer uit die constant blijft hangen.

avatar van J. Clouseau
36 jaar na datum nog steeds een dijk van een horrorfilm. Het eerste halfuur mag dan wat saai en banaal zijn, eens dat het duidelijk wordt dat er iets vreemd aan de gang is met Regan, ontaardt deze film in magistrale horror. De constante angstaanjagende sfeer, de geweldige acteerprestaties, de details (die demonenkop die even weerkaatst in die dampkap ) en de schitterende muziek (Oldfields 'Tubular Bells' ) maken dit een onverwoestbare en duivels spannende klassieker.

avatar van jumpstylemovie
J. Clouseau schreef:
de details (die demonenkop die even weerkaatst in die dampkap )

Die is inderdaad mooi. Ik herriner me een vreemd, vaag stukje waar die jongste Pater opeens door de stad ging rennen en er een soort vampier/demonen hoofd in beeld verscheen die zijn tanden ontbloot??

avatar van J. Clouseau
jumpstylemovie schreef:

Oh, dat was ook zo goed. Karras die droomt dat hij achter z'n moeder aanloopt en dan plots die duivelskop ziet voorbijflitsen... Datzelfde beeld komt ook nog 2 keer voor bij Regan.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Heb de film al paar keer gezien en heb die beelden niet gezien....

avatar van Siem Shady
Wellicht de beste horror-fliq allertijden ja!!

Ongeloofelijke hoe ze hoofden kunnen rond draaien in die tijd!!

echt een ontzettend knappe prestatie , de sfeer en de chaos die het overbrengt , iedereen in de film is machteloos en dat gevoel krijgt de kijker ook!!

top 3 horror staat ie zeker!

avatar van rep_robert
De meest overschatte horrorfilm aller tijden in mijn ogen.
Wat geef nou zelf toe, wat weet the Exorcist je nou aan te bieden qua spanning?

De 1e tien minuten snap ik niet helemaal, voegen in mijn ogen weinig toe(helemaal niets?) aan de film. De filmbeschrijving klopt ook niet in mijn ogen dus, aangezien die gebeurtenissen ook echt totaal niet synchroom gebeuren.
Het 1e half uur kakt heel langzaam door, de dialogen zijn niet even sterk en de film bevat alles behalve spanning.
Daar probeert de regisseur later wel verandering in te brengen met plakplaatjes van "enge gezichten" die je een halve sec. in beeld ziet.
Best triest ook eigenlijk dat een "horror" film pas na een uur zijn eerste momenten van spanning op je over probeert te brengen. Met de nadruk op probeert.

Daarnaast is dat hele bezetenen gedoe gewoon zwaar hilarisch. Linda Blair vloekt er op los, wat dus eerder op mijn lachspieren werkt dan dat ik het eng zou moeten vinden.
Het exorcisme zelf vind ik ook nergens op slaan, hoi ik ben een priester, ik lees wat tekstjes op en daarmee verdrijf ik de duivel.Kom op zeg, maak dat de kat wijs. Daar hoef je echt geen priester voor te zijn in mijn ogen.

@ Siem Shady, zo bijzonder vond ik dat hoofddraaien ook weer niet, je pakt een pop en een los hoofd en je laat hem rondjes draaien. Weinig verheffend!

Verder zitten er volgens mij ook nog wat foutjes in de film verder.
Burke wordt door Regan(Blair) blijkbaar het raam uitgegooid/vermoord. Lekker logisch is het dan ook dat er helemaal geen politie langskomt en Regan gewoon lekker rustig en alleen thuis ligt te pitten.En die scene van dat Help Me in de buik geschreven is ook vaag allemaal, hoezo weet die vrouw nadat ze alle dekens opzij schuift en haar uitkleed dat er Help Me op haar buik zal staan? Heeft ze haar al onderzocht of zo terwijl ze sliep? Niet logisch.

Nee, the Exorcist deed het hem niet voor mij, veelal langdradig geneuzel, zonder spanning. Ook de "spannend" bedoelde scenes kwamen allemaal grappig over door dat gevloek en gekots van Blair.
Vond de muziekscore trouwens wel beter dan de rest van de film, maar had dus ook niet zoveel invloed op mij omdat ik me ergerde aan de rest van de film.

De film heeft zijn effect op mij totaal gemist en is in mijn ogen dus zwaar overschat! Kan me echt totaal niet voorstellen dat je hier nachtmerries van zou kunnen krijgen.

mensen die deze film eng vinden
jullie mochten vroeger ook geen sesamstraat kijken wegens het groffe taalgebruik?
er is een reden dat deze niet in de top 250 staat lijkt mij, omdat hij gewoon niet zo goed is als de comments doen vermoeden, destijds heerste er een grotere "christensfeer"waardoor dit geloofwaardiger en enger zou zijn geweest, als deze film nu uitkwam zou er geen hond naartoe gaan, omdat er gewoon geen enkel moment in de film is dat je echt gespannen zit te kijken,
kortom idd 1 vd meest overschatte horrorfilms aller tijden, als ik het al horror wil noemen, het doet je meer lachen dan een braindead of evil dead, met het verschil dat die ook gemaakt zijn om te amuseren, waar the exorcist juist als een serieuze enge film over wil komen, faalt hij echt jammerlijk

Dropout schreef:
mensen die deze film eng vinden

Kijk dan maar rustig verder naar Sesamstraat, groffe jongen!

@ rep_robert,
En dan Paranormal Activity 4 sterren geven, beetje ongeloofwaardig gezwam uit de nek me dunkt!

domkey schreef:
@ rep_robert,

en films als jaws en rocky zijn 5 sterren waard? hoge ratings gebaseerd op het effect wat de films teweeg brachten toen ze uitkwamen, lijkt meer waar jou stemgedrag op gebaseerd is.
Een film als the exorcist zou wanneer hij tegenwoordig uitgebracht word, compleet zijn geflopt omdat het thema oubollig is. Logisch voor zo'n oude film natuurlijk maar feit is dat er niks noemenswaardig engs gebeurt in de hele film, en het voor kijkers die tegenwoordig al heel wat meer gewend zijn allemaal niet zoveel meer voorstelt. The exorcist was 1 vd eerste in zijn soort en dat is goed, maar dat maakt een film niet gelijk de beste horrorfilm aller tijden zoals zoveel mensen hier gelijk beweren.Het heeft juist de weg geplaveid voor betere, spannender en met meer gore gevulde horrorfilms. Als je in de mindstate zit van iemand uit de jaren 70 snap ik dat je dit eng vind, ik zou ook bang zijn als een bezeten wijf me de hele tijd zit op te geilen, dat kon toendertijd natuurlijk niet.
Mij komt de film over als een grote grap, en dat was overduidelijk dus niet de bedoeling, hence my sesamstraat comment, omdat ik niet snap dat mensen die dit tegenwoordig kijken er zo erg van geshockeerd zijn.

domkey
Wat moet men op zulke onzinnige praat antwoorden,....
niets dus!
Dropout, jij bent de meester,bij deze mijn welgemeende excuses.

avatar van rep_robert
En ja, Paranormal Activity kent iets wat The Exorcist overduidelijk niet heeft.
Dat is iets genaamd: OPBOUW.
In PA is de opbouw van lastig gevallen worden en daarna bezeten raken perfect uitgevoerd.
In the Exorcist kijk je eerst drie kwartier naar saai gezwam zonder dat er wat gebeurt en dan van het ene op de andere moment is het meisje bezeten.
Dan nog de exorcisme zelf, lachwekkend en door al dat gevloek nauwelijks serieus te nemen.

"Cocksucking Motherfucker, Lick me, lick me"

Ik heb mijn cijfer goed beredeneerd in mijn ogen, als jij dan zo onvolwassen/inhoudsloos reageert is eerder een brevet van jou onvermogen dan de mijne!
Zo kan je over alles wel wat gaan beginnen meneertje, jij geeft bv een National Lampoon film 4,5 sterren.
Verder sluit ik me uiteraard aan bij Dropout. De film kan voor een heleboel mensen wat hebben betekent, maar mij deed de film echt HE-LE-MAAL niets.

domkey schreef:
Wat moet men op zulke onzinnige praat antwoorden,....
niets dus!
Dropout, jij bent de meester,bij deze mijn welgemeende excuses.

onzinnige praat of een gefundeerde mening? Ik hou het bij het tweede, wat ik van jou niet kan zeggen. Het is makkelijker om iemand anders zijn comment af te kraken dan zelf uit te leggen waarom jij dit wel zo'n geslaagde film vind blijkbaar. Dus hier laat ik het ook bij. Bij je commentaar over dat ik de meester ben sluit ik me trouwens naadloos aan en zijn je excuses aanvaard

Vind het nog steeds een van de beste horrorfilms ooit.

avatar van rep_robert
Vind ik The Thing, The Shining, Halloween, Alien, Blair Witch Project, Dawn of the Dead, Martyrs, Jaws, Texas Chainsaw Massacre, Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Haute Tension, Hellraiser, Saw, Rec etc. toch echt wel beter dan dit werkje.

Maar dat is een kwestie van smaak he, niet iedereen kan deze "horrorklassieker" (braak) geweldig vinden. We hoeven niet allemaal ja-knikkers te zijn die deze film fantastisch vinden

Dropout schreef:

Gelieve mijn bericht een aantal pagina's hiervoor te lezen graag!

avatar van rep_robert
Quote jezelf maar. Ben net 6 pagina's terug gegaan en verder dan 1 opmerking kwam ik niet.

Sowieso heeft het weinig nut als jij de hele tijd terug refereert naar een bericht van tig pagina's terug. Zo kan je ook geen discussie houden, want zo blijft het bij nutteloze one-liners.
Volgende keer moet je hem even als mening markeren, is wat makkelijker zoeken

avatar van mikey
Is er geen topic over dicussievoeren??

mikey schreef:
Is er geen topic over dicussievoeren??

Het gaat hier over The Exorcist toch?
Lijkt me dus de juiste plaats om te lullen over de film!

rep_robert schreef:

Ik denk dat je wat films door elkaar haalt , zoals Horror Slasher
Films en The Exorcist.

avatar van rep_robert
Ja, maar was alleen maar om aan te geven dat er in de brede zin van het horrorgenre betere films zijn in mijn ogen.

rep_robert schreef:

Maar opbouw van de spanning is hier dus degelijk aanwezig!
Enne....,The Exorcist vergelijken met Saw,Nightmare on Elm Street of Texas Chainsaw Massacre....!
Er zijn toch wel verschillende soorten van horror.

avatar van Awake78
Omdat deze film het genre 'horror' meekrijgt, wil niet zeggen dat je ze onbeholpen kunt vergelijken met andere films in het genre.
Dit is gewoon een apart soort horror, een apart soort angst.
De opbouw waarover ik eerder iets las, is in deze film juist onwaarschijnlijk goed opgebouwd.
Het eerste uur gebeurd er ook relatief niks engs, maar onderhuids wel natuurlijk. Het Ouija-bord, de vreemde bezoekjes aan de dokter etc. Ergens voel je dat er iets weerzinwekkends gaat gebeuren.

Ergens bekruipt mij ook het gevoel van onbehagen voor een bepaald gedeelte van de dag, zoals dat ook in bijvoorbeeld The Blair Witch en Paranormal Activity gedaan is: Je bent als de dood dat de avond/nacht weer valt en het weer donker wordt. In deze film is het meest angstaanjagend als ze weer thuis zijn en zodra je weer gegil van de slaapkamer hoort komen. Iedere keer weet je als kijken dat er weer iets anders te wachten staat.

Uiteraard moet je het ook in het tijdsbestek bekijken; anno 2009 (let wel: 36 jaar geleden!) was dit ook veel enger en origineler. Nu, reeds 500 horrorfilms verder zijn we wel wat anders gewend natuurlijk.

avatar van rep_robert
Ik vergelijk die films natuurlijk niet met elkaar, heb ik nooit gezegd. Maar bedoel dat er veel meer "klassiekers" zijn die beter zijn in mijn ogen, niet zozeer het type film.
Tuurlijk kan je voelen dat er wat onheilspellends gaat gebeuren, alleen gebeurt het niet in the Exorcist, ik ben best vrij opgevoed(niet gelovig) en ik kan alleen maar lachen om dat gevloek en gekots van Linda Blair, ik vind het zelfs grappiger dan in de parodieën op deze film. Dat kan niet de bedoeling zijn toch? Voor een film die zichzelf zo serieus neemt.

En het feit dat de film ruim 30 jaar oud is zegt natuurlijk zoveel in mijn ogen, een film als Halloween komt ook uit die periode en weet mij nog steeds de stuipen op het lijf te jagen,

avatar van Awake78
Haha...nee denk idd niet dat ze dt als grap hebben bedoeld. Maar misschien had je die associatie met Scary Movie al vóórdat je The Exorcist zag? Nou ja, maakt ook niet uit. Gelukkig beargumenteer je het goed, en daar gaat het om

Er viel anders niet veel te lachen toen de
film uitkwam , mensen liepen misselijk de bios uit.
Verder kregen sommige mensen problemen met hun hart dus ja dat was niet echt lachen.
Linda Blair kreeg beveiliging ze kon niet meer over
straat lopen door de bedreigingen aan haar adres.

Rep-robert , domkey , drop-out !

Kunnen jullie de film een beetje in die tijdgeest inbeelden, aub ?

Begin jaren zeventig!

Toen was dit zeer schokkend ! Voor mij toch, heb sindsdien deze film niet meer bekeken, ga dit toch morgen eens doen .