Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Nomak
Ik vind het ook maar weinig toevoegen.
Beste van de film vind ik eigenlijk de sfeer. Vooral hoe het in het begin allemaal wordt opgebouwd.
De geluiden op zolder en Regan die zich vreemd begint te gedragen.
Dat vind ik sterke punten van deze film.

En in de loop van de film zijn er nog sterke scenes natuurlijk, maar die toegevoegde scene is zeker niet noodzakelijk.

aerts007
De sfeer, dat primeert inderdaad. Het huis in de nevel, de koude in de kamer ,enz...,het lawaai op zolder.
Dat maakt voor mij deze film bijna uniek, de steeg met trappen aan de zijkant van het huis. Geen moon en/of spiderwalks.

avatar van Filmkriebel
Exorcist vind ik één van de meest geslaagde horrorfilms ooit. Al in de eerste minuten kreeg ik een gevoel van onrust, die opgewekt werd door de talrijke chaotische geluiden, die plots bedreigend gaan klinken. Wat er daarna volgt is de lijdensweg van een twaalfjarig meisje. De special effects zijn aangrijpend en afschrikwekkend, zelfs 35 jaar later. Friedkin zorgt voor een frontale aanval op het geloof en windt er geen doekjes om : de obsceniteiten vliegen je om de oren en zorgen voor een onbehaaglijke en zéér drukkende sfeer.

De film gaat ook over geloof. Dit mystieke kantje is vandaag niet meer zo actueel als toen, toen mensen nog (meer dan nu) vasthechtten aan godsdienstige symboliek en gebeden Dat is ook de reden waarom er hier een half puntje vangaat, want de context is hopeloos verouderd. Dat is zeker geen steenworp naar de rest van de film, die een krachtige indruk achterlaat.

De indruk was zo sterk, dat er een werkelijke hype volgde daarna. Niet enkel in de vorm van enkele minder geslaagde sequels, ook in de vorm van zware verhalen rond de regie. Een klassieker !

avatar van Jeewee
Mensen hierboven hebben het over de toevoeging van de een of andere scene. Kan iemand mij vertellen (evt. in privebericht om spoiler te voorkomen) welke scene is toegevoegd? Want ik heb alleen de versie gezien met toegevoegde scene maar weet dus niet over welke scene het gaat.

Jeewee schreef:

Als de dochter des huizes ongemakkelijk van de trap naar beneden komt.
Was niet te zien in de originele versie.

avatar van clockwork72
jullie hebben het over the Spiderwalk Scene en die was inderdaad niet te zien in de orginaile versie.

clockwork72 schreef:

Deze versie word gedraaid op Tv.

Nope, alsof men iets op tv geeft dat het beter is!

avatar van jumpstylemovie
Ik bedoel ook niet dat die beter is omdat hij op TV gedraait word.

jumpstylemovie schreef:
Ik bedoel ook niet dat die beter is omdat hij op TV gedraait word.

Oeps,...sorry!

Deze versie word gedraaid op Tv.

Die Spiderwalk scène duurt slechts 5 seconden. Dat maakt het er nu ook niet zoveel beter op... Maar inderdaad : liever met dan zonder die scène

avatar van clockwork72
ach, het zijn ook wel 5 hele belangrijke seconden.

avatar van Jeewee
Wat was er zo belangrijk aan die 5 seconden? Ik had het niet gemist maar naar mijn idee hebben die beruchte seconden de film niet verpest ofzo. De film was toch al smerig; dat kon er nog wel bij.

avatar van jumpstylemovie
Geeft gewoon en goede sfeer.

avatar van misterwhite
Ik vond de film eigenlijk niet zo geweldig. Het is wel leuk gevonden dat verhaal maar ik vind het totaal niet eng ofzo. Ik verveelde mij soms bij de film en dat kotsmoment vond ik helemaal maar niets.

avatar van Filmkriebel
Wat erger ik me toch aan dat soort opmerkingen. Alsof een horrorfilm alleen goed is als hij keihard is.

avatar van misterwhite
Filmkriebel schreef:

Horror is gewoon mijn gerne niet, ik moet ook niet zo een ultra geweldadige bloederige horror hebben. Die films zijn altijd slecht, deze vond ik niet verschrikkelijk slecht ofzo maar gewoon mijn ding niet.

avatar van Filmkriebel
komt misschien nog dat je dit goed vindt dan, want dit is echt de top hoor...

bild
The Exorcist is een goed gecaste film die een beetje over-the-top gaat maar ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Als je deze film nu bekijkt lijkt het wel een beetje grappig hoe erg dat meisje bezeten is door de duivel maar dat houdt me nog niet tegen een goede stem te geven.

avatar van Awake78
Afgrijselijke film, en bedoel daarmee niet de kwaliteit van de prent.

Heb deze film helaas voor het eerst gezien toen ik 7 jaar was; mijn vader had hem opstaan en was 'vergeten' ons naar bed te brengen waardoor ik alle gruwelen als kind zijnde heb ervaren. Zelfs de hond lag te trillen in zijn mand.

Na een jarenlang trauma inclusief lichten aan op de gang, een verplichte ronde onder het bed en in de kast kijken, ben ik in 2000 naar de bioscoop gegaan voor de Director's cut om zo mijn angst te overwinnen. Maar helaas, de film bleek nog steeds ontegenzeggelijk eng en weerzinwekkend dat ik hem alleen maar enger begon te vinden.

Jaren later, anno 2007 nogmaals gekeken op tv en eindelijk begon ik, naast de beelden, meer van het verhaal te begrijpen (waarschijnlijk omdat ik meer stukken zonder handen voor m'n ogen durfde te kijken). Sindsdien vond ik de film niet alleen vreselijk eng meer, maar ook vreselijk goed.

Een film voor het leven, althans....voor mij dan. Jammer dat de vervolgen ook zo afgrijselijk zijn. Afgrijselijk slecht dan hè

Awake78 schreef:
Afgrijselijke film, en bedoel daarmee niet de kwaliteit van de prent.

Na een jarenlang trauma inclusief lichten aan op de gang, een verplichte ronde onder het bed en in de kast kijken, ben ik in 2000 naar de bioscoop gegaan voor de Director's cut om zo mijn angst te overwinnen. Maar helaas, de film bleek nog steeds ontegenzeggelijk eng en weerzinwekkend dat ik hem alleen maar enger begon te vonden.

Respect. Ook ik moet maar eens beginnen met stukjes kijken.

83Utreg!
laatst eindelijk na 7 jaar voor de 2e keer bekeken. En mijn herinneringen bleken correct. De film heeft nog niets aan ijzingwekkendheid ingeleverd.
De opbouw is rustig en goed, langzaam word het steeds meer onmiskenbaar dat een kwaadaardig wezen bezit heeft genomen van Regan. Vanaf het moment dat ze ''fuck me, fuck me'' roept, en die duivelse brul uit haar keel komt, zit ik constant met kippevel, varierend in intensiteit. Ik vond de angstige blik in de ogen van de moeder ook bijdragen aan het creepy sfeertje. Erg goed geacteerd dus. Persoonlijk vind ik de allerbeste horrorfilm ooit. Ik ben niet snel bang, maar bij deze film wel. zelfs bij het schrijven van dit stukje, als ik mij scenes voor de geest haal staan mijn nekharen overeind. Die ogen als ze op het bed zit en haar hoofd draait volledig om...brrrr...

avatar van Kuck-x
De film maakte destijds de tongen stevig los, herinner ik me, en nu ik hem dan eindelijk gezien heb snap ik dat wel. Sommige scènes moeten bepaald schokkend zijn geweest. Mij deed het niet zo veel, maar ik heb me er ook niet mee verveeld - tenminste, vanaf het moment dat het mis gaat met Regan. De opbouw vond ik wel erg breed uitgewerkt en ik vraag me echt af of de openingsscènes in Irak wel nodig zijn. Het duivelsbeeld als rode draad is overbodig en eigenlijk is Merrin dat ook. Als Dimmy, eventueel samen met collega Dyer de uitdrijving had gedaan had de film niets aan kracht verloren.

avatar van Fonzie
Beste horrorfilm aller tijden. punt.

Ik heb'm al vele malen gezien,maar vanavond ga ik'm voor het eerst op het witte doek bekijken. Om 22.00 in Kriterion te Amsterdam voor degene die erbij willen zijn .

Moet morgen vroeg op, maar voor deze ervaring ben ik bereid een uitzondering te maken.

avatar van Awake78
Ja dat snap ik! Had graag gewild en ben ook in de buurt maar kan helaas niet.
Veel plezier....of, nou ja....plezier......

avatar van JacoBaco
Spoken bestaan niet.

avatar van JacoBaco
Zie je, ik wist het!

avatar van Lexcoaster
JacoBaco schreef:
Spoken bestaan niet.

Daar ben ik persoonlijk niet zo zeker van..
Dat maakt het kijken van horrorfilms voor mij ook extra leuk.