Schulmädchen-Report 1: Was Eltern Nicht für Möglich Halten (1970)

Alternatieve titels: Schoolgirl Report Part 1: What Parents Don't Think Is Possible | The School Girls | Confessions of a Sixth Form Girl | Wat Ouders Niet voor Mogelijk Houden

West-Duitsland
Erotiek / Drama

geregisseerd door Ernst Hofbauer
met Friedrich von Thun, Günther Kieslich en Wolf Harnisch

Hier worden mensen op straat gevraagd naar hun kijk op seks onder jongeren. Een paar oudere tienermeisjes vertelt elkaar over hun ervaringen die worden getoond als flashbacks.

Tien delen en denk dat alle tien delen een 1/2* waard zijn.

Deze films waren te zien op PRO SIEBEN OF VOX televisiezenders.

avatar van Mug
Mug
Sat 1 [jaja, overbodige herinneringen]

Ook!!!

GOH wat waren dat toch leuke tijden

avatar van wendyvortex
Euuh wat moet ik hier nou over vertellen??
Nou ja eerst maar eens de reden om dit uberhaupt te kijken: ooit op de Duitse zender RTL+ (ooit hier op de kabel) op een vrijdagavond eens de serie "Blutjunge Verfuhrerinnen" gezien van regisseur Erwin C. Dietrich ... ongelooflijk fout die serie, maar absoluut 4* waard per deel.
Verder staat die geweldige LP met soundtrack-muziek van Gert Wilden & His Orchestra hier ook nog in de kast.
In het genre natuurlijk klassieke status: succesvolste Duitse film van 1970 en meer sequals dan "Friday the 13th".

Maar dan nu het resultaat: vrij saaie seksfilm met blote borsten en wat schaamhaar en okselhaar (1970 mensen!!) en vooral heel veel gefingeerde straat-interviews.
Paar korte verhaaltjes met o.a. moeder die haar dochter betrapt op masturberen (Warte wenn Vati das erfahrt!!!).
Verder leren we dat meisjes die verkracht worden lesbisch worden, het handig is je zo jong mogelijk te laten ontmaagden liefst door een badmeester of gymleraar, duitse jongens plaatjes met volkstumliche muziek draaien om een meisje in the mood te brengen en het altijd handig is een olifant als knuffeldier te hebben.

Gebracht als voorlichting/aufklarung voor de ouders van 1970, maar trok voornamelijk mannen die tieten wilden zien.

Eén van de grootste succes-stories uit de Duitse filmgeschiedenis.....arme Fassbinder.

Film die vrijwel als alle "Report" film is weer gegeven als een soort van voorlichtingsdocumentaire (interviews en onderzoeken). Echt serieus moet men deze film natuurlijk niet nemen want daarvoor is deze film gewoon te onnozel en ongeloofwaardig. De film is dan ook vooral bedoeld als een erotische film met heel veel jonge meisjes. Veel van deze jonge meisjes gaan uiteraard uit de kleren (in recordtijd) wat soms een fraai aangezicht geeft Het verhaal bestaat eigenlijk uit allemaal losse scènes waarbij een jong meisje (of een paar jonge meisjes) centraal staat.

Soms gaat de film wel iets te ver want in één van die scènes zit zo'n jonge meisje zich doodleuk poedelnaakt te masturberen op haar slaapkamer die ze deelt met haar zusje van ongeveer 6 a 7 jaar. Ze wordt uiteraard ook nog eens betrapt door haar moeder. Ook is er een scene waarbij een meisje (zogenaamd 12 jaar destijds) ontmaagd werd door haar stiefvader Ook vrijwel alle andere meisjes hebben hun eerste sex met een veel ouder iemand De scene met de badmeester was trouwens belachelijk eerst heeft een meisje (15 jaar) vrijwillig sex met hem (in feite is het zo dat ze hem verkrachtte) en daarna vertelt ze doodleuk aan haar moeder dat ze bang is dat ze zwanger is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gymleraar (aarzelt zelfs effen) waar het meisje binnen de minuut sex mee heeft. Ook wordt een meisje doodleuk verkracht door de vader van het meisje zijn vriendin. Daarna vraagt een ander meisje of ze hem heeft aangegeven waarna het meisje doodleuk zegt nee want haar vriendin had er niets mee te maken Dat is toch gewoon te belachelijk voor woorden.

De hierboven genoemde scènes geeft o.a. aan hoe onnozel deze film is.

Hulde voor Theunissen, voor z'n uitgebreide samenvattingen van de Schulmädchen-Reporten. Weet je tenminste waar je aan begint. Bovendien heeft hij goed opgelet en alle ongerijmdheden eruit gefilterd. Al moet je wel bedenken dat er bijna een halve eeuw geleden wel anders over heel veel zaken werd gedacht. Over verkrachting deden ze niet zo moeilijk, en over seks met kinderen ook niet. In geval van verkrachting lag de bewijslast bij het meisje. Logisch dat die niet zo snel in actie kwamen, bang om nagewezen te worden.

Maar natuurlijk is die pseudo documentaire vorm vooral bedoeld als raamvertelling om leuke blote meisjes met stevige tietjes te kunnen laten zien. Ik heb me dan ook best geamuseerd met deze Schulmädchen-Report nummer 1. De film is redelijk snel gemonteerd en met voldoende afwisseling. Maar ik vond het allemaal ook wel erg braaf. Het is precies zoals wendyvortex zegt: vrij saaie seksfilm met blote borsten en wat schaamhaar en okselhaar en gefingeerde straat-interviews. Die vond ik trouwens nog best informatief. Verder is het natuurlijk ook een mooi tijdsbeeld. Op naar deel 2.

Fransman schreef:

Graag gedaan.

Veel kijkplezier alvast bij de eventuele volgende delen. De reeks bestaat uit 13 delen (12 staan er op MovieMeter) en ze zijn allemaal wel vermakelijk om eens gezien te hebben.

Ja, ben dankzij Theunissen ook goed voorbereid. Heb ze alle dertien al. Nu nog wat tijd vinden om ze te bekijken. Dacht eerst dat afleverring 13 ontbrak op MovieMeter. Nota bene met Katja Bienert in een van de hoofdrollen . Maar deze is te vinden onder de titel: Vergiss beim Sex Die Liebe Nicht - Der Neue Schulmächenreport 13. Teil (1980). Misschien dat Theunissen daar z'n licht nog over wil laten schijnen. Al zal het al wel een paar jaar geleden zijn dat hij deze film gezien heeft.

Fransman schreef:

Het is inderdaad al een paar jaren geleden dat ik aflevering 13 gezien heb en het is wel geinig dat hij toch op MovieMeter staat. Bedankt alvast voor de tip daarover Dan zal ik hem toch nog een keer eens moeten zien (ik heb hem maar meteen weer gepindakaasd) om daar iets over te schrijven want ik kan hem niet meer echt voor de geest halen. Dat geldt eigenlijk voor alle afleveringen. Het zijn ook niet echt films die in je geheugen blijven hangen. Ondanks dat zie ik wel dat ik bij behoorlijk wat "Schulmädchen-Report" films enorme lappen tekst heb getikt. Heeft me schijnbaar destijds (in 2011) toch geraakt al die films

avatar van mikey
Nadat een schoolmeisje sex had in de schoolbus met de chauffeur en uiteraard betrapt werd door een ouwe tang, neemt het schoolbestuur deze zaak kritisch onder de loep. Al snel wordt besloten dat het meisje straf verdient!! Totdat een psycholoog (die geheel toevallig aanwezig bleek) deze film uit zijn hoofd (?) vertelt aan de bejaarde conservatievelingen. Want zo blijkt: het sexuele moraal van de ex-nazi's is niet meer van deze tijd (1970).

Zo vertelt hij aan de raad van tucht en orde verhalen over een priester die bijna verleid wordt door een 15 jarige blondine. Een moeder die haar dochter streng toespreekt na wat handwerk. Sex met een stotteraar. Sex met de vader van je beste vriendin. Met je beste vriendin. Met je gymleraar, je badmeester, je knuffeldier enzovoort. Allemaal wetenschappelijk onderbouwt dankzij de libertijnse straatinterviewer die kinky gesprekjes houdt met jonge meiden, huisvrouwen en secretaresses.

De Mondo Cane van de schoolmeisjessex.