Vergiss beim Sex die Liebe Nicht - Der Neue Schulmächenreport 13. Teil (1980)

Alternatieve titels: Sweet Young Trouble | Meisjes die Hun Partijtje Blazen

West-Duitsland
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Walter Boos
met Katja Bienert, Manuela Kohlhofer en Sylvia Engelmann

Repetities voor het toneelstuk "Romeo en Juliet" lokken gepassioneerde discussies over liefde en seks uit onder de scholieren. In verschillende, soms grappige maar ook soms dramatische scènes bespreken de scholieren praktische voorbeelden. Zo wordt de mooie Irina betrapt tijdens het stelen uit een winkel en uit angst aangegeven te worden, wordt ze overgehaald om erotische gunsten te verlenen. Een andere student schept weer op over zijn seksuele successen. Vermakelijk wordt het als drie schoolmeisjes hun eerste pogingen op gebied van fysieke liefde met eveneens onervaren jongens verklappen.

De Schulmädchen-Report films heb ik in 2011 allemaal bekeken en dat geldt ook voor deze film. Echter door omstandigheden stond deze film destijds nog niet op MovieMeter of heb ik hem toen niet gevonden. Dankzij research werk van Fransman die me hier naar verwezen heeft, kan ik eindelijk de Schulmädchen-Report (hier heet de film opeens Schulmächenreport ) films op MovieMeter afsluiten.

Dit laatste deel uit de dertiendelige serie (in een tijdsbestek van 1970 t/m 1980) is qua concept hetzelfde als de vorige films en zeker qua opbouw. Zo begint dit verhaal op de repetities (op een school) van het toneelstuk "Romeo en Juliet" waar een aantal, in de ogen van de toneelmeester ,leerlingen niet gepassioneerd spelen (met de nadruk op "liefde"). Hierdoor gaat de toneelmeester al snel in discussie met de leerlingen en komen de typische flauwe Schulmädchen-Report verhalen snel naar voren en wel als volgt:

1e verhaal: soort van Krimi met de fraaie Katja Bienert. Hierin wordt Katja gedwongen om seksuele handelingen uit te voeren met een winkeleigenaar nadat ze iets gestolen (slip) heeft in diens kledingwinkel. Om de politie te voorkomen doet ze dat (ze wordt ook verkracht) maar al snel biecht ze het op tegen haar vriend die de winkeleigenaar vermoordt. Het verhaal is eigenlijk te belachelijk voor woorden, maar we mogen tenminste wel even (helaas maar kort en weinig) genieten van het lichaam van de fraaie Katja Bienert.

2e verhaal: soort van flauwe klucht waarbij iemand een weddenschap aangaat met een groepje vrienden dat hij het voor elkaar krijgt om het slipje van een scholiere (Gaby Fritz) te krijgen. Dit lukt in feite ook maar, maar de hele weddenschap schijnt een opgezet complot te zijn van de andere vrienden (inclusief de scholiere). Het verhaal stelt weinig voor en is ook niet grappig.

3e verhaal: hierin stelt een moeder een kennis uit India voor aan haar dochter (Manuela Kohlhofer). De kennis in India duikt al snel in bed met haar en verkracht haar eigenlijk ook. Hierdoor raakt ze gefrustreerd en aan de drank en wordt ze makkelijk een prooi voor mannen die haar misbruiken. Uiteindelijk belandt ze dan in een kliniek. Het hele verhaal heeft weinig omhanden en is wederom te belachelijk voor woorden.

4e verhaal: gaat over een groepje vrouwelijke scholieren die seks willen hebben en daarvoor aan condooms willen komen. Om aan condooms te komen (ze durven dit niet te vragen in een winkel en zijn eigenlijk ook te jong), gaan ze naar een herentoilet welke voorzien is van een condoom automaat. Daar lukt het ook niet maar treffen ze wel een groepje jongens waarmee ze in de hooizolder (hoort min of meer standaard bij een Schulmädchen-Report film) duiken. Seks hebben ze echter niet omdat ze betrapt en gestoord worden. Het verhaal stelt weinig voor maar hierin gaan tenminste wel verschillende meisjes uit de kleren (o.a. ook de rondborstige Karin König, wel maar heel eventjes).

5e verhaal, in dit verhaal treffen we gelijk twee jongeren in bed aan is er dus ook gelijk bloot te zien van Ingrid (Sylvia Engelmann). Het verhaal draait om de vriend van Ingrid die van meerdere walletjes snoept (o.a. de fraaie Claudia Körber). Ook dit verhaal stelt weinig voor, maar bevat wel de mooiste meiden. Ook vindt er een echte catfight gevecht plaats in het water tussen Sylvia Engelmann en Claudia Körber, waarbij al snel de borstjes van Claudia Körber tevoorschijn komen. Nadat het gevecht voorbij is, loopt Claudia Körber vrolijk verder zonder haar borsten te bedekken en dat tot het einde van het verhaal

Hierna zijn de verhalen afgelopen en komt het laatste matige en flauwe dertiende deel van de "Schulmädchen-Report" reeks ook tot een einde. Na bijna 3 jaar oponthoud kan ik nu eindelijk het boek wat betreft de "Schulmädchen-Report" films afsluiten. Al met al waren het geen hoogstaande films maar waren ze wel allemaal vermakelijk om een keer te zien. Ook was het mooi om weer de puur natuurlichamen te zien (zonder siliconen, verbouwingen, tatoeages en piercings zoals tegenwoordig vaak het geval is), inclusief de typische jaren 70 en 80 bos haar tussen de benen

Ondanks dat dit laatste deel niet veel voorstelt, geef ik de film wel een kleine voldoende en dat is vooral uit eerbetoon aan alle "Schulmädchen-Report" films waarmee ik me toch leuk vermaakt heb

Hoera, ik heb ze allemaal gezien, de dertien Schulmädchen-Reporten. Eindelijk geslaagd voor m'n Schulmädchen-diploma. Heb ik wel verdiend. Al met al toch twintig uur film, met hoogtepunten, maar ook met flink wat dieptepunten. Theunissen heeft daar uitgebreid verslag van gedaan en dankzij zijn verslagen wist ik waar ik op moest letten. Aardig is wel dat je dan toch soms heel verschillend over een film kunt oordelen.

Deze laatste aflevering viel me niet eens tegen. Vooral uitgekeken naar Katja Bienert. Een toen opkomend 'sterretje' dat al snel in meer films te zien was. Jammer genoeg heeft ze in deze film maar een kleine rol. Maar genoeg om van dat mooie koppie te genieten. Voor wie wat meer van haar wil zien is daar nog 'Die Schulmädchen vom Treffpunkt Zoo' (1979), die niet op MovieMeter te vinden is. Het opmerkelijke is dat zij als een van de weinigen nog een echt schoolmeisje was, terwijl de meeste meiden in deze serie al dik in de twintig waren. Tijdens de opnamen was ze nog maar dertien (!). Maar wel met een volwassen lichaam. En een talent voor acteren. Ze acteert trouwens nog steeds, terwijl de meeste meisjes niet verder dan deze serie zijn gekomen.

Heb me over de verhaaltjes maar niet opgewonden en vooral naar de meisjes gekeken. Die Manuela Kohlhofer als de aan drank verslaafde Daniela vond ik wel een kanjer met dat korte blonde haar. Wat een lijf! Maar die Claudia Körber met dat niet passende badpak waaruit steeds haar borstjes piepten, spande de kroon. Zoals Theunissen al memoreerde, ze stopte haar borsten niet eens meer terug, want dat paste toch niet. En dan nog een catfight om het af te maken. De serie Schulmädchen-Reporten had slechter kunnen eindigen.

De balans van dertien Schulmädchen-Reporten? Heel erg jaren zeventig. Heel erg Duits. Dat is natuurlijk niet verrassend. Verrassend is wel dat de meeste afleveringen nog best kijkbaar zijn. En mooie blote meisjes zijn altijd leuk om naar te kijken. Daar werden die films natuurlijk ook voor gemaakt. Om blote meisjes te kunnen laten zien, nadat de censuur en de zedelijkheidswetgeving in de meeste West-Europese landen was versoepeld. Er kon nu ineens heel veel meer en de Duitsers wisten niet wat ze zagen. Maar wel gemaakt voor een breed publiek. Het bleef fatsoenlijk.

Was dit porno? Natuurlijk was dit porno. Bedoeld om te prikkelen, voor een publiek dat niets gewend was. Maar het was ook amusement. Duits amusement natuurlijk. Vandaar de vele 'komische', en soms kluchtige verhaaltjes. 'Sketchjes', zoals je ze ook in andere amusementsprogramma's op de Duitse tv zag. Alleen hier bevolkt door meisjes die in recordtempo uit de kleren gingen. Als je de verhaaltjes wegdenkt best leuk om naar te kijken. Puur natuur, met echte borstjes en schaamhaar, en soms zelfs okselhaar. Heel normaal toen.

De verhaaltjes, de volwassenen, de leraren, de 'deskundigen', een bonte schare dwazen. Maar dat vonden ze toen wel meevallen. Veel opvattingen over pornografie, verkrachting, seksueel misbruik, incest, seks tussen leerlingen en leraren staan nu ver van ons af. Vinden we regelrecht bespottelijk en strafbaar. Maar waren toen heel gewoon. Een meisje moest eerst maar eens bewijzen dat ze was aangerand of verkracht.

Er wordt een vreemd beeld geschetst van de vrouwelijke seksualiteit. Meer gebaseerd op de mannelijke fantasiewereld, dan op de werkelijkheid. Het beeld van meisjes die voortdurend seks willen en van onhandige jongens die niet weten hoe het moet. Dan maar die aardige leraar of die lieve oom. En dan zijn daar nog die booswichten die daar misbruik van maken, de meisjes misbruiken, chanteren, of nog erger. Foei.

Interessante beelden van het leven van alledag in de jaren zeventig. De inrichting van de woningen, vreselijk behang, de 'nette' kamers, oranje BMW's. Het 'Wirtschaft'swunder' in vol bedrijf. Al zou ook daar snel de klad in komen. De Tweede Wereldoorlog ligt nog niet zo heel ver in het verleden. Duitsers met een handicap, verwijzingen naar Adolf Hitler, hoewel, heel terloops, en wat ook heel herkenbaar is: Duitsers die schreeuwen om hun gezag te laten gelden, vooral tegen hun kinderen en echtgenoten. Tijdens de oorlog konden ze er ook wat van. Mijn vader kon er over meepraten.

Ja, de jaren zeventig. Wie ze niet heeft meegemaakt zegt het niets. Ook niet de sfeer van die tijd, die ook in de beelden van de Schulmädchen-Reporten zichtbaar is. Iets van een onbezorgdheid, van een optimisme, dat het uiteindelijk toch allemaal wel goed zal komen. In dat opzicht zijn die dertien films toch wel een bijzonder tijdsbeeld.

Fransman schreef:

Hulde dat je ze nu allemaal hebt gezien en er ook overal netjes een verslag bij hebt gezet

Dat de meningen bij diverse films verschillend is geweest, is natuurlijk normaal omdat iedereen er natuurlijk anders naar kijkt en er dus ook een andere mening over heeft. Dat is maar goed ook, want als we allemaal dezelfde mening hadden zou het hier maar een saai boel zijn

Je hebt nu in ieder geval de langst lopende erotiek film reeks gezien die er volgens mij bestaat. Het beslaat ook zelfs iets meer dan een decade, namelijk van 1970 - 1980 (in mijn levensjaren is dat van -1 t/m 9). Indien je van plan bent om nog meer van dit soort films te gaan bekijken, zijn er natuurlijk nog meer dan genoeg andere Duitse films gemaakt. Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor niet Duitse films zoals die van de Amerikaanse regisseur Russ Meyer (heeft er behoorlijk wat gemaakt) of van de de Italiaanse regisseur Tinto Brass (heeft er ook aardig wat gemaakt). Van de laatste ben ik de laatste tijd veel films aan het kijken.

Theunissen schreef:

Helemaal mee eens. Maar dank voor je lof. Het is ook leuk om met geïnteresseerde filmliefhebbers meningen te delen, juist over een subgenre. Ik denk niet dat er nog veel filmliefhebbers zo'n hele Schulmädchen-serie zullen bekijken. Waarschijnlijk ook omdat niet alle afleveringen Engelse ondertitels hebben. Ik kon ze ook zonder ondertitels volgen.

Of ik nog aan Russ Meyer ga beginnen weet ik niet. Hou niet zo van Amerikaanse films. Vooral niet van hun humor. Duitse humor trouwens ook niet... Heb van de week nog 'Mädchen, die nach München kommen' (1972) van Walter Boos (met Christina Lindberg en Ingrid Steeger) en 'Was Schulmädchen verschweigen' (1973) van Ernst Hofbauer (ook met Christina Lindberg) gezien. Niet aan beginnen. Absolute bagger. Christina komt niet uit de verf en de films zijn technisch nog slecht ook. Ik keer het echtpaar Boos en Hofbauer nu de rug toe. Heb nog wel een paar Dietrich-films op de plank liggen. Die maakte gewoon betere films. Niet al te dwaas, met originele ideetjes en met prachtige fotografie van Peter Baumgartner.

Tinto Brass mag ik wel. Heb ze bijna allemaal gezien. Mooi gemaakt, vrolijk, met veel afwisseling, verhaaltjes die nog wel kunnen en mooie meisjes. Al zijn niet alle films geweldig. Monella vond ik een van de aardigste. De laatste die ik gezien heb was La Chiave (De sleutel). Vond ik een van de minste. Als ik nog een goede tip heb, laat ik je dat weten.

Fransman, je kunt ook nog eventueel gaan voor de "Hausfrauen-Report" films (die heb je meen ik al eens benoemd). Daar staan op MovieMeter ook een stuk of 5 delen van op.

Engelse ondertitels wil ik eigenlijk ook nooit zien in een Duitse film en een Duitse film wil ik ook op zijn Duits horen en niet op zijn Engels (dat doen ze wel eens bij oorlogfilms die gemaakt zijn in Duitsland). Duitse erotiek-taal klinkt sowieso geweldig

De Duitse taal is voor mij ook geen probleem want ik woon aan de Duitse grens. Ook ben ik er vroeger mee opgegroeid want in de jaren 70 en een groot gedeelte van de jaren 80 hadden wij maar 6 a 7 televisiezenders waarvan er 3 Duitse waren (2 Nederlandse, 3 Duitse en 1/2 Belgen, dat laatste was een beetje afhankelijk hoe je de antenne deed uitrichten) en ik best vaak naar kijk (zeker voor Films). Pas toen eind jaren 80 er kabel kwam, begon ik steeds minder Duitse programma's te kijken. Nu kijk ik ze eigenlijk nog maar zelden.

In mijn persoonlijke Top 10 staan overigens best veel Duitse films. Ook eentje die zich draait om Duitsers, maar helaas wel in het Engels is gesproken.