Schulmädchen-Report 9: Reifeprüfung vor dem Abitur (1975)

Alternatieve titels: Sophomore Sensations | Sorority Girls

West-Duitsland
Erotiek

geregisseerd door Walter Boos
met Puppa Armbruster, Sandra Atia en Ulrich Beiger

Schoolmeisjes vlak voor het afstuderen. Volgens de wet zijn ze volwassen, maar ondanks hun fysieke volwassenheid kunnen zowel onschuldige als ervaren jonge vrouwen in grote problemen raken. Zes verschillende verhalen laten delicate en sensationele onthullingen zien, die de behoeften en problemen van jonge volwassenen aan het licht brengen.

In dit toch alweer 9 deel gaan een aantal jongens en meisjes roekeloos met twee auto's racen (het meest spectaculaire tot nu toe in een Schulmädchen-Report film). Als dat maar goed gaat. En uiteraard gaat het niet goed want een auto knalt met volle vaart tegen een boom en de andere auto gaat een aantal keren over de kop en komt terecht in een soort ravijn. Niemand in de auto had een autogordel om en dan verwacht je uiteraard dat niemand het overleefd heeft of minimaal een aantal zwaar gewonden. Maar in de volgende scene zie je ze allemaal op het politiebureau zitten en niemand heeft een schrammetje op 1 persoon na die in het ziekenhuis is belandt (die persoon komt later nog aan bod) De politieagenten gaan in de geschiedenis duiken van de jongens en meisjes en daarover gaan dit keer alle filmpjes.

In het eerste filmpje vertelt een meisje (Petra, net 18 jaar) in de klas en tegenover de leraar dat ze gaat trouwen. Wat daarna volgt is een belachelijke onnozele scene bij de ouders van het meisje. Het meisje komt gewoon binnen en zegt tegen haar ouders "hallo, en tot ziens want ik ga uit het huis en kom binnenkort mijn spullen ophalen" . Het onnozele verhaal gaat maar door en het duurt tot maar liefst tot de 12 minuut (een record) eer het meisje uit de kleren gaat en er voor het eerst bloot te zien is in de film. Ze ziet er overigens wel zeer fraai uit. Daarna gaat het verhaal min of meer over in slapstick achtig verhaal met ook nog eens oude vrouw (die ook in bijna alle andere delen te zien was) in de hoofdrol. Wat daarna volgt is best lachwekkend want het jonge stel krijgt al heel snel ruzie met elkaar en zelfs de sex met elkaar is niet meer goed Het stel gaat uit elkaar (na een paar maanden) en het morrel van het verhaal is eigenlijk trouw niet te vroeg

Na 22 minuten is de scene gelukkig voorbij en gaat het verhaal verder met een meisje die door andere meisje wordt uitgenodigd voor een soort orgie feestje. Een jongen waarschuwt haar om het niet te doen maar het meisje doet het toch gewoon en gaat naar de orgie feest. Het orgie feestje is best leuk want er is best veel bloot te bewonderen en de aanwezige dames zien er ook fraai uit (dit keer ook weer eens een donkere vrouw met een enorme helm, kapsel, op haar hoofd). Maar de jongen die haar waarschuwde is ook op de orgie aanwezig en heeft stiekem wat in de drank gedaan waardoor iedereen (ook het meisje) vrijwel direct in slaap valt (dat was echt belachelijk) Op deze wijze redt hij zogenaamd het meisje van de orgie en neemt hij haar mee naar zijn woning. Daar ontwaakt het meisje volkomen naakt in een bed en komt de jongen binnen. Het meisje is een beetje boos en trekt snel de dekens over haar heen. De jongen vertelt dat hij haar heeft uitgekleed. Maar kort daarna komt de moeder van de jongen de kamer binnen met koffie en zegt dat zij haar heeft uitgekleed. De jongen vertelt daarna wat hij gedaan heeft en het meisje is hem dankbaar. Je zou verwachten dat hij als beloning sex met haar mag hebben, maar dat zit er niet in Daarna volgt nog wat onzin in het orgie huis waar iedereen nog in diepe slaap is en de bewoners van het huis thuiskomen

Daarna volgt een scene met een meisje (betrokken bij het auto ongeluk) welke door de politieagenten naar een doctor wordt gestuurd. Bij de dokter zit ook de stiefvader van een persoon (meisje) die ook bij het ongeluk betrokken was. Het meisje moet de stiefvader van het andere meisje niet en de dokter vraagt waarom. Ze vertelt daarna aan de dokter de reden die uiterst bizar is. Eerst hebben de twee meisjes een lesbische scene met elkaar waarbij ze betrapt worden door de stiefvader. De stiefvader is boos en stuurt het meisje weg. Daarna gaat de stiefvader douchen en komt het andere meisje per ongeluk binnen en ziet de stiefvader uiteraard naakt. Ze loopt daarna weg en korte tijd later komt de stiefvader de kamer binnen en verkracht min of meer het meisje (het meisje stribbelt overigens niet echt tegen). Het meisje zegt steeds "vader wat doe je met me" en hij zegt gewoon "ik ben je vader niet maar je stiefvader". De stiefvader doet het zelfs nog een keer maar dit keer worden ze betrapt door de moeder. De stiefvader zegt gewoon dat de dochter van haar bedorven (een slet) is en de moeder gelooft het ook gewoon en begint te huilen

De scene daarna gaat over een meisje welke woont bij een tante. Het meisje wordt door haar ouders uitgenodigd om bij hun 20 jarig huwelijksfeest aanwezig te zijn en ze mag ook haar vriend meenemen. Daarna volgt een onzin scene tussen de ouders waarbij ze belachelijk en overdreven dansen en dan ook pijn aan hun rug krijgen. Na het ontvangen van de uitnodiging (telefonisch) duikt het meisje in bed met haar vriend. Na het vrijen zegt het meisje dat ze er tegenop ziet om naar het feest van haar ouders te gaan. Maar de vriend zegt dat het gewoon leuk gaat worden en daarna belanden ze al snel op het feest van de ouders waarbij de ouders belachelijk doen om hip over te komen. Het meisje is enorm teleurgesteld in haar ouders omdat ze zo belachelijk doen en geeft ze de wind van voren. Het meisje vertrekt boos met haar vriend en komen onderweg iemand tegen die ze uitnodigt voor een feestje. Daarna is het verhaal voorbij en heb je zoiets van "waar sloeg die achterlijke scene op"

Daarna volgt een filmpje waarbij een meisje een trauma heeft opgelopen door een exhibitionist (sloeg nergens op). Een vriend van haar probeert een aantal keren met haar sex te hebben (bij de eerste poging verkracht hij haar min of meer in een zwembad) maar steeds heeft ze last van het trauma en wilt ze uiteindelijk niet. Bij de 3e poging is de jongen het beu en dumpt hij het meisje en zegt "ik ga wel naar een feestje en pak wel een andere meid" Het is uiteindelijk de jongen die in het begin van de film in het ziekenhuis is belandt bij het autoracen. De jongen ligt nu in coma en het meisje voelt zich schuldig

Als laatste volgt nog een filmpje met een meisje (wel een fraaie) die een relatie heeft met een soort nietsnut en ze heeft ook nog problemen op school en met haar ouders. Het meisje gaat naar een feetje en ontmoet daar iemand anders (degene die het feestje organiseert) die haar mee naar zijn kamer neemt en direct handtastelijk wordt. Maar het meisje wilt niet vanwege haar vriend de nietsnut. Hard spartelt het meisje overigens niet tegen want ze laat zich gewoon helemaal uitkleden door de jongen. Maar toch wilt ze het niet doen. Dan komt ook opeens de nietsnut op het feestje die boos en verbaasd is op het meisje omdat ze naar het feest is gegaan zonder hem iets te zeggen. Na een domme discussie tussen het meisje en de nietsnut gaat het feestje verder met de autorace in het begin van de film. De race wordt nog eens in hoge snelheid afgespeeld.

Op het einde zeggen de politieagenten dat de ouders van de kinderen eigenlijk schuld zijn aan het ongeluk want zij hebben de kinderen slecht opgevoed

Nee dit was echt een flut film met allemaal flauwe en achterlijke verhalen en het bloot gehalte was zeer beperkt (het minste tot nu toe in alle Schulmädchen-Report films).

Het wordt er niet gemakkelijker op gemaakt om de Schulmädchen-Report-serie te blijven volgen. Dit deel sloeg alle records in negatieve zin. Verhaaltjes van niks, humor die te vervelend is om uitgelegd te worden, wederom volwassenen die afgeschilderd worden als idioten. Je moet als acteur toch wel erg weinig zelfrespect hebben om je daartoe te laten verleiden. Is geld dan het enige dat telt? Kennelijk.

Theunissen heeft uitvoerig uit de doeken gedaan wat er allemaal mis is met deze film, dat hoef ik niet over te doen. Een film met een hoog Ford Taunus-gehalte, waar overigens erg onzorgvuldig mee wordt omgesprongen. Dat doet mij als klassieker liefhebber geen genoegen. Als verzachtende omstandigheid kan opgemerkt worden dat het in 1975 nog geen klassiekers waren. Maar dan nog.

Inderdaad, weinig vrouwelijk schoon in deze aflevering. Maar Petra, Katja en Monika hadden wel prachtige borsten. Het valt overigens niet mee om die meisjes uit elkaar te houden. IMDb heeft daar trouwens ook moeite mee. Meisje Monika viel in de credits daar niet meer terug te vinden. Wat ook vreemd is, zijn de ondertitels van de Schulmädchen-Reporten, die niets met de inhoud van doen hebben. Evenals de omschrijving hier op Moviemeter. Ik ga nu moed zitten verzamelen voor deel 10.

Fransman schreef:
ga nu moed zitten verzamelen voor deel 10.

Nog even op de tanden bijten, je hoeft er nog maar vier en het volgende deel is nog best leuk.
Zeker ook omdat er een vrouw in meespeelt met de toepasselijke naam "Astrid Boner"