Schulmädchen-Report 3: Was Eltern Nicht Mal Ahnen (1972)

Alternatieve titels: Schoolgirl Report Part 3: What Parents Find Unthinkable | Schoolgirls Growing Up | School Girl Report Part 3 | Vroegrijpe Meisjes en Hun (Tijdelijke) Partners

West-Duitsland
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Walter Boos en Ernst Hofbauer
met Friedrich von Thun, Michael Schreiner en Werner Abrolat

Het jeugdkamp, waar een groot aantal schoolmeisjes verblijft, is het toneel voor allerlei amoureuze avonturen. Conciërge Pfeiffer heeft geen klein aandeel in deze uitspattingen, terwijl de gewelddadige Werner zijn eigen pleziertjes beleeft met de onderdanige Margot.

Alweer het derde deel in de Schulmädchen-Report films en in deze film heeft men ook weer gekozen voor de bekende onnozele documentaire stijl uit de twee voorgaande delen. Omdat men eigenlijk niets meer wist te bedenken heeft men het dit keer op minderjarigen (in de eerste twee delen vond men dat juist niet erg en nu keurt men het af), incest en verkrachting gegooid. In het begin van de film wordt een meisje door huisgenoten verkracht en uiteraard worden de verkrachters niet beschuldigd (men gooit het op woord tegen woord ). Het meisje moet daarna naar de huismeester (die het meisje ook heeft gevonden terwijl ze verkracht werd en niets deed) die haar verkoopt als een soort hoer (iedereen mag er tegen betaling overheen). Het meisje laat het ook allemaal gewoon gebeuren waarna ze een overdosis aan pillen neemt. Het is ook echt gebeurt zegt men in de film

De situatie in de schoolklas was ook lekker belachelijk. Een leraar betast gewoon de boezem van een meisje die het helemaal niet erg vindt en een ander meisje laat gewoon haar pruim zien aan de leraar. Daarna wil een ietwat mollig meisje haar borsten laten zien maar dat hoeft dan weer niet voor de leraar. Kom op zeg dat is toch allemaal totaal beklopt.

Er is ook een scene waar een jongetje (hooguit 10 jaar) onder de douchte staat waarna een meisje (14 a 15 jaar) opeens binnenkomt en het jongetje meer of meer gaat verlijden. Het meisje gaat zich daarna gewoon uitkleden voor het jongetje en laat alles zien. Het meisje zit zich gewoon te verlekkeren aan het piemeltje van het jongetje en vraagt aan het jongetje of het niet groter wordt omdat ze het klein vindt. "Nee waarom" zegt het jongetje waarna het meisje doodleuk zegt "kom we gaan eens iets proberen kom in mijn holletje" Voordat ze eraan beginnen betrapt de vader ze en begint ze te slaan waarna men in de film zegt dat de vader foutief handelde omdat de twee alleen aan het experimenteren waren

Ook gaat een meisje poedelnaakt de kamer van haar vader binnen die op dat moment op bed ligt, en zich vergaapt aan het lichaam van zijn dochter, en vraagt of ze bij hem in het bed mag liggen. De vader heeft er uiteraard geen moeite. Het meisje vraagt daarna aan haar vader of ze de liefde met haar wil bedrijven. De vader heeft er weinig moeite mee en gaat over tot de daad

Nee het is weer allemaal behoorlijk triest gesteld (en ook vaak zeer foutief) in deze film en het wordt meer en meer totaal belachelijk. Het bloot gehalte is wel weer toegenomen t.o.v. het tweede deel en dat is ook het enige positieve aan deze film.

Ik verveel me nog steeds niet met de Schulmädchen-Reporten. Ook in dit derde deel komt weer een groot aantal lekkere meiden voorbij die zoals Theunissen zo plastisch zegt, in recordtempo uit de kleren gaan. Ze waren het aanzien meer dan waard.
Al had ik wel wat moeite met die groepsverkrachting in het begin van de film. Daar kun je nu niet meer onbekommerd naar kijken; ik althans niet. Maar (films uit) de jaren zeventig en tachtig zaten vol met verkrachtingsscènes. Vonden ze toen heel opwindend.
Ben het wel met Theunissen eens dat er in deze derde aflevering wel erg veel scènes zitten die je 'totaal beklopt' kunt noemen. Veel volwassenen gedragen zich zo absurd kat het karikaturaal, dus ongeloofwaardig wordt. Ook al was er in die tijd veel hypocrisie. Geinig ook om te bedenken die die oudere mannen in de film, die vaders, leraren, ooms en weet ik wat, die zich zo opwinden over de 'moraal' van hun kinderen, natuurlijk wel allemaal 25 jaar eerder fascisten waren die met hun arm omhoog stonden en dienst deden bij de Wehrmacht, de SS of nog erger. Oké, het zijn acteurs, dat weet ik ook wel. Maar ik ben niet de enige die wat twijfels had over het morele besef van de na-oorlogse generatie in Duitsland. Heinrich Böll en Gunther Grass hielden de Duitsers een noodzakelijke spiegel voor. Zo bezien moest je je meer zorgen maken over hun vaders dan over de Schulmädchen. Maar dat besef kwam pas later.