Schulmädchen-Report 11. Teil - Probieren Geht über Studieren (1977)

Alternatieve titel: Liefhebsters van de Stootbrigade

West-Duitsland
Drama / Erotiek

geregisseerd door Ernst Hofbauer
met Helga Anders, Sandra Atia en Ulrich Beiger

Een oude leraar, een moeder van een volwassen dochter, een jonge psycholoog en een politiecommissaris discussiëren samen over het nut van de bestaande jeugdbeschermingswetten. In het licht van de discussie presenteren ze een aantal erotische scènes uit het leven van jonge schoolmeisjes. Zo gaat het over de "eerste keer" in een schuur, een zogenaamde verkrachting door een schoolmeester en de seksuele uitbuiting van een student door een groep herriemakers.

Dit deel speelt zich af vanuit een opname studio waarbij een aantal personen (volwassenen)discussiëren over de jeugd. Een aantal situaties komt ter sprake.

Het eerste verhaal gaat over een meisje van 17 jaar (Marthina) die het slecht doet op school. Tijdens een proefwerk vraagt ze stiekem aan een jongen naast haar om te helpen. De reactie van de jongen is zo belachelijk als maar wat en hij zegt "waar jeukt het" en duwt gelijk zijn hand in de slip van het meisje Het meisje zegt gewoon nog eens "help me toch" en de jongen gaat gewoon stom verder. Als de jongen klaar is met zijn proefwerk staat hij op maar geeft het meisje een velletje papier met de antwoorden. Dit wordt echter opgemerkt door de leraar en hij geeft beiden een onvoldoende en geeft kritiek op het meisje. Het meisje voelt zich schuldig en gaat naar de jongen toe. Uiteraard zal dit snel uitlopen op een ontkleed partij en sex. Ze besluiten ze het vaker te doen, de jongen krijgt sex en hij helpt haar met studeren (best een goede ruil, had ik dat vroeger ook maar gedaan ). Op een gegeven moment zegt de jongen dat hij geen tijd meer heeft voor haar omdat hij nauwelijks zelf nog kan studeren (natuurlijk een smoesje) en hij dumpt het meisje. Het meisje is zwaar teleurgesteld want ze was inmiddels verliefd geworden op hem en zonder hem lukt het studeren ook niet meer. Ze laat het er niet bij neerzitten en gaat toch nog eens langs de jongen. Ze zegt werkelijk alles te doen als hij haar maar helpt. En tja zo'n aanbod kan de jongen natuurlijk niet weigeren en hij laat het meisje binnen. Als het meisje binnenkomt ligt er al een ander meisje bloot op een bed. Het meisje is verbaasd over het andere meisje en de jongen lacht haar uit en zegt "heb je het eindelijk door dat ik niet meer met je wil omgaan". Het meisje is nu zo zwaar teleurgesteld dat ze medicijnen gaat gebruiken. Hierdoor gaan haar studie resultaten enorm achteruit en haar vader is hierdoor weer enorm boos op haar. Hij zet het meisje nog verder onder druk en waardoor ze nog meer medicijnen gebruikt. Dit lijdt tot een overdosis waardoor ze sterft. Het moraal van het verhaal is zogenaamd stress en druk op school

In de volgende verhaal vertelt een meisje tegen de schooldirecteur dat ze verkracht is geworden door een hulp-leraar. De schooldirecteur vraagt aan het meisje om het hele verhaal te vertellen. Het meisje zegt dat ze vanwege slechte resultaten extra hulp nodig had en via haar vader heeft ze toen hulp gekregen van een zogenaamde hulp-leraar (persoon die al in meerdere delen heeft meegespeeld). Het meisje vertelt dat de hulp-leraar haar manipuleerde en haar al snel begon aan te raken en te ontkleden. Het meisje zegt dat ze daar eigenlijk niet van gediend was maar de hulp-leraar was te sterk. Al snel heeft de hulp-leraar haar helemaal ontkleedt en betast haar. De schooldirecteur vraagt aan haar waarom ze niet om hulp heeft geroepen, het meisje zegt gewoon dat ze bang was voor hem en dat hij haar onder druk zette. De schooldirecteur vindt het maar raar en wilt meer informatie horen. Ze vertelt dat hij haar geslagen heeft, zijn Unox worst heeft laten zien en daarna verkracht heeft. De schooldirecteur vindt het maar achterlijk dat ze niets eerder heeft gezegd want dan was ze waarschijnlijk niet verkracht geweest. Maar het meisje zegt gewoon dat ze zich schaamde en bang was voor hem. Het meisje moet wat ondertekenen en daarna mag ze weg gaan maar moet haar vader komen naar de schooldirecteur. Het meisje neemt buiten plaats waar ook de hulp-leraar zit te wachten. Daarna mag de hulp-leraar naar binnen en hij vertelt zijn verhaal. Hij zegt dat het meisje hem heeft verlijdt. Hij negeerde haar maar ze ging door met verlijden. Hij zegt dat het meisje boos is geworden omdat hij haar bleef negeren en daarom heeft ze wraak genomen. De aanklacht tegen de hulp-leraar vervalt en bij medisch onderzoek in het ziekenhuis bleek dat het meisje ook nog gewoon maagd was. Het meisje had dus gewoon gelogen

Daarna vertelt een vrouwelijke technische (best een mooie meid) in de studio wat haar is overkomen toen ze nog 16 jaar was. Ze had nog geen vriend maar omdat ze altijd zo geil als boter was ging ze opzoek naar een vriendje. Samen met een vriendin gaat ze naar twee jongens in een hooischuur. Al snel begint het meisje zich uit te kleden voor de twee jongens (min of meer nerds) en een jongen begint haar als een debiel te betasten. Het andere meisje gaat met de andere jongen naar boven op de onstabiele hooizolder. Wat volgt is dat beide meisje sex hebben met de twee jongens en boven op de hooizolder gaat het er zo wild aan toe dat de vloer instort. Het verhaal heeft weinig om het lijf en is eigenlijk alleen als komisch bedoeld.

Daarna vertelt een leraar een situatie die hij heeft meegemaakt in zijn klas. In die klas zat een meisje die er nauwelijks met haar gedachten bij was. Na de les vraagt de leraar haar effen om na te blijven om uit te leggen wat er aan de hand is. Het meisje zegt dat er niets aan de hand is maar de leraar blijft zich toch wat zorgen maken. Op een gegeven moment ontvangt de leraar een brief van het meisje waarin ze vertelt dat ze het leven niet meer zit zitten en dat ze zelfmoord gaat plegen. Het meisje geeft aan waar ze zelfmoord gaat plegen en de leraar snelt er naartoe om het te verhinderen. Hij verhindert uiteraard de zelfmoord en gaat zich ontfermen om het meisje. Het meisje vertelt dan tegen hem wat er precies gebeurt is en waarom ze zelfmoord wilde plegen. Het meisje is namelijk in een val gelokt meegenomen door een soort bende die haar afpersen en dan misbruiken. Tijdens het misbruik maakt een ander bende lid er foto's van waarmee ze haar verder chanteren. De bende heeft haar in de macht en ze moet alles doen wat ze willen. De bende gaat haar inzetten als een prostituee en tevens wordt ze ook nog steeds zelf misbruikt door de bende. Dit allemaal dreef haar tot de zelfmoord poging. Maar omdat de leraar haar redde kwam ze er weer heel snel te boven (ook al was ze de afgelopen maanden zeer regelmatig misbruikt) en de bende werd uiteindelijk opgepakt

Als laatste komt een 18 jarig meisje aan bod die een soort van verjaardagsfeestje viert met andere vriendinnen. Dan komt er een vriendin binnen die haar de pil geeft als cadeau Daarna vertelt een meisje dat ze ze sex heeft gehad met een tuinman, een ander meisje heeft sex gehad met een vriendje die zogenaamd ziek is. Het meisje komt aan bij zijn bed waar het zogenaamd ziek vriendje in ligt en zegt tegen hem "waar heb je dan de zwelling". De jongen pakt haar hand en voert het naar zijn harde Unox worst. Het meisje vindt het maar een vreemde zwelling Om hem van die vreemde zwelling af te helpen gaat het onnozele meisje hem helpen. Na een uurtje te vrijen is de zwelling verdwenen Een ander meisje heeft weer sex op een hooi-stapel. Dat is overigens vrij belachelijk want het meisje zegt dat ze iets verloren (een sleutel) is en de jongen gaat dan op haar lichaam zoeken naar de sleutel. Zo zoekt hij o.a. in haar schaamhaar De rest van het verhaal is te belachelijk om nog woorden aan te besteden.

In deze film komen trouwens best vaak dieren in voor want in veel scènes zitten honden en zelfs een pony. De dieren raken zelfs opgewonden en soms zoomt men in op de genitaliën van de dieren

Al met al is dit best een teleurstellende film want de verhalen zijn vrij saai en ook vaak belachelijk en het bloot gehalte is vrij laag. Ook de meisjes vallen qua uiterlijk tegen.

Theunissen schreef:

Nou, dat ben ik dit keer niet met je eens Theunissen. Ik vond dit juist een van de betere Schulmädchen-Reporten. Zou dat komen doordat ik even wat vakantie heb genomen van de Schoolmeisjes en er nu weer met een frisse blik tegenaan kijk? Ik heb toch best wel wat leuke meisjes, borstjes en kontjes voorbij zien komen. Vooral dat laatste meisje, die Heidi, vond ik een plaatje, met prachtige, niet al te grote borsten.

Theunissen heeft er weer een flinke lap tekst tegenaan gegooid. En dat allemaal voor maar een half sterretje. Daar zou ik het niet voor doen hoor. Maar goed, alle absurde verhalen zijn al gememoreerd. Dat hoef ik niet meer te doen. Alleen, ik vrees dat die verhalen in de jaren zeventig niet zo absurd gevonden werden als tegenwoordig. En die zogenaamd grappige scènes vonden die Duitsers toen echt leuk, geloof me. Ik kan me nog heel goed het niveau van Duitse theatershows voor de geest halen die toen regelmatig op de Nederlandse tv te zien waren.

Ik dwaal af. Ik vond het allemaal niet al te erg waar ik naar moest kijken. Ik ga nu eerst dromen van Heidi en morgen kijken naar deel 12. Ik ben er bijna....