Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 113 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Guy Pearce, Carrie-Anne Moss en Joe Pantoliano
IMDb beoordeling:
8,4 (1.422.861)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 maart 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Memento
"Some memories are best forgotten."
Leonard is een onderzoeker voor een verzekeringsmaatschappij. Zijn geheugen is ernstig beschadigd na een poging in te grijpen bij de moord op zijn vrouw. Leonard is uit op wraak, maar door z'n slechte geheugen kan hij alleen behoorlijk functioneren door het constant maken van aantekeningen, tatoeages en het maken van polaroid foto's.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1422861)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Memento Mori (BoekMeter)
- Memento (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Leonard Shelby
Natalie
John Edward "Teddy" Gammell
Burt
Waiter
Catherine Shelby
Samuel R. "Sammy" Jankis
Mrs. Jankis
Doctor
Dodd
Reviews & comments
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
Voor de zekerheid, of ik het verhaal goed begrepen heb. Als ik het goed begrijp heeft Leonard zijn eigen vrouw vermoord en houdt hij zichzelf zijn hele leven bezig met het oplossen van de moord door voor zichzelf aanwijzingen te maken die hij zelf weer onderzoekt.
edit: Nav het spoilertopic blijkt het toch iets gecompliceerder te liggen dan ik had gedacht. Ik ging er vanuit dat Leonard dezelfde persoon is als die hij zich zelf inbeeldde, de man die zijn eigen vrouw vermoorde. Zou dat kunnen?
vdc
-
- 825 berichten
- 619 stemmen
Volgens mijn theorie is Sammy een reëel persoon in het verhaal. Door zijn ziekte vermoordde hij onbewust zijn eigen vrouw. Teddy probeert Leonard in de war te brengen door hem wijs te maken dat Leonard zélf die onbewuste moord pleegde.
J. Courbois
-
- 93 berichten
- 54 stemmen
Orgineel verhaal dat zeer goed verfilmd is. Dat sommige mensen de film ingewikkeld vonden schept bij mij zeer veel verbazing... Gewoon goed opletten. Aanrader zeker. Een film die echt anders is dan andere films
Rick126
-
- 29 berichten
- 176 stemmen
Voor de zekerheid, of ik het verhaal goed begrepen heb. Als ik het goed begrijp heeft Leonard zijn eigen vrouw vermoord en houdt hij zichzelf zijn hele leven bezig met het oplossen van de moord door voor zichzelf aanwijzingen te maken die hij zelf weer onderzoekt.
edit: Nav het spoilertopic blijkt het toch iets gecompliceerder te liggen dan ik had gedacht. Ik ging er vanuit dat Leonard dezelfde persoon is als die hij zich zelf inbeeldde, de man die zijn eigen vrouw vermoorde. Zou dat kunnen?
Je kunt deze film op verschillende manieren intepreteren. Zeker is wel dat Teddy hem op een dwaalspoor probeert te zetten, maar dat het uiteindelijk zijn eigen leven kost. Op de officiele website van memento kun je een aantal stukjes vinden die de puzzel enigzins oplossen. Leonard heeft blijkbaar in een inrichting gezeten en is 'gestoord' verklaard.
Je kunt niet precies vertellen wat er allemaal gebeurd is. Een volledige uitleg is er dus niet.
Dat maakt deze film zo sterk, er wordt precies genoeg verteld om het verhaal boeiend te houden.
vdc
-
- 825 berichten
- 619 stemmen
Je kunt niet precies vertellen wat er allemaal gebeurd is. Een volledige uitleg is er dus niet.
Dat maakt deze film zo sterk, er wordt precies genoeg verteld om het verhaal boeiend te houden.
Helemaal eens.
Persoonlijk vind ik die info op de website (dat stukje krant) zelfs een beetje flauw, en nergens voor nodig. Aan een kunstwerk dat "af" is, hoeft niet verder gebreid te worden. Nu ja, het onthult weinig extra aan het verhaal, en da's maar goed ook.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Ik snap ons Nederlands boek niet. Krijgen we een paragraaf over resensies, krijgen we een oud pericht uit het AD te zien waarin gezecht word dat dit een film is van Quentin Tarantino en word het The Salton Sea verweten hier van te zijn afgekeken.
prodeje
-
- 121 berichten
- 123 stemmen
Ik niet, daarom hou ik zo van Memento!
En Orbit, je blijft dwalen bij deze spuuglelijke film, wat trekt je toch??
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je moet er denk ik van houden, mij was de film te vaag en landradig.
Het concept is zeer goed verzonnen, de uitwerking is eigenlijk briljant maar mij boeide het niet genoeg. Ik vond de film vaag. Echt vaag. Nou moet ik zeggen dat zon film vaak beter wordt gewaardeerd als je hem een keer of 2, 3 heb gezien maar ik vrees dat ik deze een lange tijd niet meer ga zien.
3*
MiranLovertje
-
- 168 berichten
- 486 stemmen
Deze film heeft toch weleens 1e gestaan in de top 250 ??
Mn vraag is nog steeds niet beantwoord 
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2412 stemmen
Het hoogste cijfer wat deze film gehad heeft is een 4.06. Als je dan kijkt dat bij bijvoorbeeld de nummer 1 van het moment in de lijst als laagste cijfer ooit iets van een een 4.25 heeft gestaan, dan kan Memento dus nooit 1e hebben gestaan.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
Half puntje omlaag. Ik vergelijk deze film graag met The Prestige, ook een film met een onverwacht einde en van de regisseur, maar die film heeft wat meer dan enkel een onverwacht einde (sterke sfeer, uitmuntend acteerwerk). Dat had ik ook graag bij deze film willen zien.
parvus_flamma
-
- 96 berichten
- 161 stemmen
The prestige?! Die vergelijk je hiermee? Dit is anders toch echt een compleet ander soort film, dat kan je toch niet vergelijken omdat het allebei een onverwacht einde heeft? Deze film heeft juist meer dan enkel een onverwacht einde. Het is prachtig gedaan, dat je, net als Leonard, niet weet wat er vlak daarvoor is gebeurd, dat je voortdurend voor de gek wordt gehouden zoals hij voor de gek wordt gehouden, zowel door anderen als door zichzelf. Dat je uiteindelijk niet weet of hij de moordenaar niet allang heeft vermoord. Ik bedoel, toegegeven, the prestige was ook een goede film, maar ik vind dat je het niet met elkaar kan vergelijken. Ik vind dit sowieso een film die je niet kan vergelijken met anderen. Gewoon een hartstikke goede en originele film.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
Ik vergelijk Memento wel met The Prestige omdat ze beide een onverwacht einde hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het verder vergelijkbare films zijn. Wat ik wilde zeggen is dat The Prestige typisch een film is die een onverwacht einde heeft maar verder nog veel meer in zich heeft dan enkel dat onverwachte einde (of diverse plotwendingen). Ik vond deze film in de eerste helft vrij "leeg", het personage was niet zo interessant en boeide mij niet echt. Puur het puzzelachtige scenario zorgt dan ook voor de 3,5*.
Bovendien, The Prestige en Memento zijn beiden van dezelfde regisseur, ook een gelijkenis.
Gajarigon
-
- 31 berichten
- 0 stemmen
Ik vergelijk Memento wel met The Prestige omdat ze beide een onverwacht einde hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het verder vergelijkbare films zijn. Wat ik wilde zeggen is dat The Prestige typisch een film is die een onverwacht einde heeft maar verder nog veel meer in zich heeft dan enkel dat onverwachte einde (of diverse plotwendingen). Ik vond deze film in de eerste helft vrij "leeg", het personage was niet zo interessant en boeide mij niet echt. Puur het puzzelachtige scenario zorgt dan ook voor de 3,5*.
Bovendien, The Prestige en Memento zijn beiden van dezelfde regisseur, ook een gelijkenis.
Ik vond het einde eigenlijk helemaal niet zo onverwacht. Verder was het 'concept' van de film - het achterwaarts vertellen- wel vrij origineel, maar het kwam de spanning niet ten goede. Weinig of geen spanningsboog, oninteressante personages (het kon mij helemaal niets schelen of Lenny nu zou slagen of niet) en visueel viel er helemaal niets te bleven (op die verandering van zwart/wit naar kleur na dan).
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
@Gajarigon
Eigenlijk grotendeels mee eens, vooral met het feit dat de personages mij niet konden interesseren. Het einde vond ik toch onverwacht, en, zoals al eerder is gezegd, de film moet het vrijwel enkel hebben van de vertelwijze en het puzzelachtige plot.
missl
-
- 3866 berichten
- 5800 stemmen
ik hou hier niet zo van, ik snap het ook niet tijdens het kijken
maar het zit wel echt briljant in elkaar
Gerrie18
-
- 7 berichten
- 8 stemmen
Briljante film, ik snap m wel denk ik, maar ik zou hem dus niet kunnen uitleggen. De film boeide me de hele tijd. Ik hou wel van dit soort films.
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Bijzondere film ! Met name door het gegeven van de man met het korte termijn geheugen verlies en dat je als kijker moet proberen om door zijn ogen te kijken en zijn probleem op te lossen. Wraak zoeken voor de moord op zijn vrouw? Het is een moeilijke film om te volgen op die manier. De film loopt langzaam terug in het verhaal, met kleine stukjes die je ook als kijker moet proberen te onthouden. De hoofdfiguur schrijft die dingen op of maakt foto's. Dat zou jij als kijker eigenlijk ook moeten doen dus tijdens het kijken naar deze film. Ik in ieder geval wel, want ik blijf ook constant denken en opnieuw verzinnen hoe het eigenlijke verhaal nu ook alweer in elkaar zit. En dat is waarschijnlijk ook wel het briljante aan deze film. Dat men zich daardoor zo goed in de hoofdpersoon moet verplaatsen. Maar dat maakt de film dus ook erg moeilijk om hem helemaal te begrijpen. Ik denk dat ik hem nog maar een keer moet gaan zien om hem een hoger cijfer te kunnen geven. En misschien nog wel een keer .......
Mr.Tony
-
- 45 berichten
- 548 stemmen
Iemand enig idee waar ik deze film nog kan kopen? Bij de Mediamarkt kreeg ik namelijk te horen dat hij niet meer te leveren is...
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Hoi Mr Tony.
Als je de link hierboven op deze pagina aanklikt. "vergelijk prijzen van deze dvd" dan zie je dat je hem binnen 2 dagen voor 6.95 in huis kan hebben. (ik heb het alleen niet uitgeprobeerd of dat ook zo is. 
Oh sorry, ik keek verkeerd. Dat is memento mori !
8.48 kost ie en het duurt 2-8 dagen.
Nou ja, is nog altijd niet echt duur toch?
ydroJ
-
- 22 berichten
- 9 stemmen
Toen ik deze film voor de eerste keer afgekeken had zat ik echt zo van, "what the fuck". Ik vond de film weinig boeiend ookal was ik wel benieuwd hoe het verhaal precies in elkaar zat. Pas na een keer of 4 á 5 te kijken snapte ik dat de kleurscenes van achteren naar voren verteld worden, en de zwart-wit scenes chronologisch, en dat het einde van de film eigenlijk het midden van de verhaallijn is. Nu, een jaar of 3/4 later, met mijn 19 jaar (en een stuk volwassener
) kan ik de film veel meer waarderen en is het een van mijn grote favorieten, zo niet dé grootste favoriet. alhoewel dat niet uit mijn top 10 blijkt. Het is een heel complexe film maar hij zit gewoon ontzettend goed in elkaar, met een goeie theme (de rest van de soundtrack vind ik niet veel) en ik vind het acteerwerk van Guy Pearce gewoon klasse, hetzelfde geldt voor Joe Pantoliano. Als er één film is die mijn 5,0 verdient, dan is het deze wel. 
Voor de mensen die hem één of een paar keer hebben gezien en hem 3x niks vinden, kijk hem nog een keer... of 2 of 3.
You won't be disappointed. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Toen ik deze film voor de eerste keer afgekeken had zat ik echt zo van, "what the fuck". Ik vond de film weinig boeiend ookal was ik wel benieuwd hoe het verhaal precies in elkaar zat. Pas na een keer of 4 á 5 te kijken snapte ik dat de kleurscenes van achteren naar voren verteld worden, en de zwart-wit scenes chronologisch, en dat het einde van de film eigenlijk het midden van de verhaallijn is. Nu, een jaar of 3/4 later, met mijn 19 jaar (en een stuk volwassener
) kan ik de film veel meer waarderen en is het een van mijn grote favorieten, zo niet dé grootste favoriet. alhoewel dat niet uit mijn top 10 blijkt. Het is een heel complexe film maar hij zit gewoon ontzettend goed in elkaar, met een goeie theme (de rest van de soundtrack vind ik niet veel) en ik vind het acteerwerk van Guy Pearce gewoon klasse, hetzelfde geldt voor Joe Pantoliano. Als er één film is die mijn 5,0 verdient, dan is het deze wel. 
Voor de mensen die hem één of een paar keer hebben gezien en hem 3x niks vinden, kijk hem nog een keer... of 2 of 3.
You won't be disappointed. 
Als het klopt wat jij hier beweert dan heb ik deze film, na deze 2 maal gezien te hebben, toch niet helemaal goed begrepen.
Nog maar een keer bekijken dus. Misschien verhoogt dat mijn waardering.
Oh ja, dit nog, wat jij hier beweert geldt dat niet voor alle goede films? Dat je die eigenlijk meer dan een keer bekeken moet hebben. Als ik kijk in jouw lijstje en ik zie welke jij op nummer 1 hebt staan, "Det sjunde inseglet", dat is toch ook niet de gemakkelijkste film. Een schitterende film overigens.
hannes64
-
- 1926 berichten
- 5256 stemmen
Ja, dit is een goeie mindfuck.
Als je je kop er goed bij houd, snap je em.
Hij is dus van achter naar voren gemaakt, maar als je de film van voor naar achter zou laten draaien, weet je de clue al als ie begonnen is.
Een sterke film........iets aparts.
Hier mocht ik wel over.
Ik geef em 3 sterretjes ( niet hoger, omdat ikzelf ook een beetje sterretjes zag na `t eind van de film...en een beetje koppijn. )
Al met al een zeer sterke thriller.
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Het is eigenlijk heel simpel waarom deze film zo ingewikkeld overkomt. Doordat het verhaal in kleine scenes achteruit loopt.
Hierdoor zie je bij iedere scene dingen die je nog niet kunt verklaren. Die worden pas later uitgelegd in de film. Ze zijn immers al eerder gebeurd in het verhaal. Nou is dat nog niet zo erg als dat een paar keer zou gebeuren. Maar iedere scene, en dat zijn er al een boel, bevat meerdere van dat soort elementen waar je vragen bij hebt als kijker. En dat betekent dus dat je niet alleen een heel erg goed geheugen moet hebben, maar dat je bovendien ook nog in staat moet zijn om al die elementen met elkaar in verbinding te brengen. Vandaar dat ik ook schreef dat je als kijker eigenlijk ook foto's van de scenes zou moeten maken en notities opschrijven. Dan herken je later weer dingen, die je al eerder gezien hebt. Net als de hoofdpersoon in de film.
ydroJ
-
- 22 berichten
- 9 stemmen
Oh ja, dit nog, wat jij hier beweert geldt dat niet voor alle goede films? Dat je die eigenlijk meer dan een keer bekeken moet hebben. Als ik kijk in jouw lijstje en ik zie welke jij op nummer 1 hebt staan, "Det sjunde inseglet", dat is toch ook niet de gemakkelijkste film. Een schitterende film overigens.
Ik denk dat het bij Memento toch anders is. Bij de meeste films zit je als het ware in een helikopter en is wat je weet objectief, het is de waarheid. De strijd van goed vs slecht wat je in veel films ziet zie je in Memento niet. Memento wordt in principe in de eerste persoon, door de ogen van Leonard verteld. Ik zeg niet dat dat in andere fims niet gebeurd maar ik heb nog nooit een film gezien waarin je zo één bent met het hoofdpersoon als in Memento, want je weet totaal niet hoe andere mensen de dingen zien en hoe alles nou precies zit, omdat het achterstevoren wordt verteld, de kleurenscenes dan, muv een paar flashbacks waarin ook de vrouw van Leonard te zien is weet je niet wat er zojuist gebeurd is. Als je in de grote lijnen snapt hoe het echt zit dan zijn er nog een aantal details die je niet weet en waar je waarschijnlijk ook nooit achter zult komen. Ik vond Memento de eerste keer niet veel maar na een aantal keer snapte ik het pas in grote lijnen en toen vond ik 'm pas echt goed.
The Shawshank Redemption bijvoorbeeld is een goede film die je na de eerste keer snapt maar de keren daarop is 'ie een stuk minder, vind ik.
Hetzelfde geldt voor The Usual Suspects bijvoorbeeld, het is nog steeds goed vermaak, maar als je het plot al weet na de eerste zit wordt het er niet leuker op vind ik. Det Sjunde Inseglet heb ik nog maar één keer gezien, en toch staat hij op nummer 1 bij mij. Ik had een moeilijke zit verwacht met veel filosofisch gelul maar dat viel heel erg mee vond ik. Ik vond het gewoon een geweldige film met een mooie stijl, humor en inhoud. Naar één zitting al m'n favoriet dus.
don pedro
-
- 11 berichten
- 16 stemmen
Ja, dit is zeker een mindfuck.
Maar ik vond em best wel te pruimen voor een film die van achter naar voren loopt.
2**
Getting Louder
-
- 68 berichten
- 100 stemmen
Echt heel goede film! Het hele punt van het achter naar voren, is dat je je perfect kan inleven in de hoofdpersoon, die last heeft van hetzelfde probleem. Deze film moet je alleen niet kijken als je moe bent, anders begrijp je er geen zak van.
Statiegeld
-
- 340 berichten
- 308 stemmen
Echt een vette film. Na iets meer dan een uurtje wist ie bij mij de spanning toch niet helemaal meer vast te houden maar dat was maar een klein stukje. Het einde was wel weer helemaal geweldig
4.5*
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Geweldige film, al is het wel continue schakelen. Het einde was top, maar ergens ook weer niet...One of a kind.4*
Hankieh
-
- 670 berichten
- 0 stemmen
Ik vond dit echt een super goede film 
Op de inhoud van de film valt er niks aan te merken vind ik...
Sommige acteurs vond ik alleen wat minder, de hoofdpersoon doet het natuurlijk heel goed 
Voor de rest, ik ga niks verklappen uit deze film, kan je alleen aanraden om hem te kijken!!!
Deze film staat nu ook in mijn top 10 
Gerelateerd nieuws

Mystery-klassieker 'Memento' van Christopher Nolan zondagavond 26 mei te zien op televisie

'Memento'-acteur leed in het echte leven ook aan geheugenverlies: 'Net of ik net geboren was'

Netflix verwijdert zeer binnenkort topfilms als 'Goodfellas' en 'Gone Girl'

Deze topfilms vieren in 2020 hun twintigste verjaardag
Bekijk ook

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.877 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties
Gerelateerde tags
individualinsulin tatoeërenserveerstergeheugenverliesdrugsdealermotelmanipulationinsurance salesmanwraakmoordflashbackconfusiongeheugenverliespsychologische thrillerwhodunitlos angeles, californiëpolaroidcultfilmgebaseerd op een kort verhaalnonlinear timelineindividualityphone callneo-noirreverse chronology
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








