Carry On Henry (1971)

Alternatieve titel: Carry on Henry VIII

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Gerald Thomas
met Sid James, Kenneth Williams en Charles Hawtrey

Henry VIII is net getrouwd met Marie of Normandy en staat te popelen om het huwelijk te consumeren. Helaas eet Marie graag gerechten met knoflook en ze is niet van plan om dat te veranderen. Henry probeert dan maar om van haar af te raken, zonder haar neef, de Koning van Frankrijk, tegen de borst te stoten.

avatar van mrklm
Eén van de betere Carry On-films uit de jaren '70. De vulgaire Sid James is ideaal als Henry VIII, die tijdens de executie van zijn meest recente vrouw al in de startblokken staat om zijn volgende te huwelijk te sluiten en te consumeren. Je zou verwachten dat juist dit verhaal zich leent voor meer smakeloze humor, maar dat is juist niet het geval. Het scenario draait voor een belangrijk op de verwarring bij Thomas Cromwell [een uitblinkende Kenneth Williams] die langzamerhand helemaal gek wordt van de tegenstrijdige bevelen van Henry VII die dan weer wil trouwen, dan wil scheiden, dan weer iemand wil executeren. Dat maakt dit nog niet tot een topper uit de serie, maar deze heeft in ieder geval weer voldoende scherpe momenten om onderhoudend te blijven tot het einde.