• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.221 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.067 gebruikers
  • 9.375.183 stemmen
Avatar
 
banner banner

Oldeuboi (2003)

Drama / Misdaad | 120 minuten
3,79 2.646 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titels: Oldboy / Old Boy / 올드보이

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Park Chan-wook

Met onder meer: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae en Kang Hye-jeong

IMDb beoordeling: 8,3 (708.076)

Gesproken taal: Koreaans

Releasedatum: 11 november 2004

Plot Oldeuboi

"Laugh, and the world laughs with you. Weep, and you weep alone."

Zonder te weten waarom, wordt Oh Dae-su vijftien jaar lang vastgehouden in een kleine kamer. Hij heeft geen contact met de buitenwereld en is de waanzin nabij. Op een dag wordt hij wakker op het dak van een appartementsgebouw; hij is zonder enige waarschuwing weer vrijgelaten. Vastberaden gaat Dae-su op zoek naar de reden van zijn gevangenschap. Maar als hij hoort dat zijn vrouw tijdens zijn afwezigheid werd vermoord, zweert hij wraak.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Serieus? Nooit geweten.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Het is natuurlijk ook niet een verhaal dat realistisch over wil komen. Het gaat er natuurlijk ook niet om of je erin gelooft, het gaat om het verhaal en de uitwerking daarvan.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

KSUS schreef:

Ik heb een origineel gekregen van een maat van me, ik weet wel waarom.

Ik vind hem niet echt overtuigend. Ik had een chinees verwacht die helemaal zou doorslaan maar hij komt totaal niet over als iemand die behandeld is als hij.

Precies! Waren ook mijn verwachtingen de eerste keer. Behoorlijk verkeerd dus...


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Veel gedragspsychologen hier blijkbaar? Het lijkt me anders niet evident om te voorspellen hoe iemand zou reageren na 15 jaar onwettige opsluiting.


avatar van KSUS

KSUS

  • 80 berichten
  • 204 stemmen

Fortune

5,0[permalink] geplaatst op 4 januari 2011, 18:19 uur

Het is natuurlijk ook niet een verhaal dat realistisch over wil komen. Het gaat er natuurlijk ook niet om of je erin gelooft, het gaat om het verhaal en de uitwerking daarvan.

Ik denk dat wij sowieso niet met elkaar kunnen praten over films want jij geeft deze 5 sterren en hebt daarbij dus een hele andere smaak, geeft niet maar je hoeft em niet te verdedigen.

Ik beoordeel dus me films op waarheid, et spijt me anders vind ik er geen kloot aan.

Ik moet tijdens het kijken mezelf kunnen verplaatsten in de hoofdrolspeler.

yeyo

4,0[permalink] geplaatst op 4 januari 2011, 19:02 uur

Veel gedragspsychologen hier blijkbaar? Het lijkt me anders niet evident om te voorspellen hoe iemand zou reageren na 15 jaar onwettige opsluiting.

Hier slaat de film dus al de plank mis, het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat 1 persoon iemand 15 jaar opsluit.. maar goed, Joseph Fritzel heeft er ook wel een handje van.

Tis niet mijn interesse dit.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

KSUS schreef:

(quote)

Ik denk dat wij sowieso niet met elkaar kunnen praten over films want jij geeft deze 5 sterren en hebt daarbij dus een hele andere smaak, geeft niet maar je hoeft em niet te verdedigen.

Ik beoordeel dus me films op waarheid, et spijt me anders vind ik er geen kloot aan.

Ik moet tijdens het kijken mezelf kunnen verplaatsten in de hoofdrolspeler.

Het enigste wat ik wil zeggen is dat je niet alle films naar een bepaald realiteit moet vergelijken. Smaken verschillen, boeit verder ook niet.

Wat ik wel grappig vind is dat je bij Following weer zegt dat je die film met een korrel zout moet nemen, neem het dan ook met een korrel zout dat iemand 15 jaar ergens opgesloten wordt.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

yeyo schreef:

Veel gedragspsychologen hier blijkbaar? Het lijkt me anders niet evident om te voorspellen hoe iemand zou reageren na 15 jaar onwettige opsluiting.

Alsof die verwachtingen zo raar zijn als je het verhaal leest. Klinkt als een standaard wraakverhaaltje. Bovendien liet de trailer toen een aantal toffe vechtscenes zien in onder andere een soort tunnel of zo. Dat het uiteindelijk iets anders is geworden hoeft dan ook niet per se slecht te zijn.

Sowieso 4,5 jaar geleden voor mij, dus weet er niet veel meer van. Mijn filmkennis was toen ook veel geringer.


avatar van _Moonwalker

_Moonwalker

  • 549 berichten
  • 477 stemmen

Gruwelijk verhaal en erg mooi film. Zeer goed geacteerd en aan het einde van de film blijf je met gemengde gevoelens achter. Eén van de films die me zeker zal bijblijven. Verdient zijn plek in de top 250 met recht.


avatar van blurp194

blurp194

  • 5495 berichten
  • 4194 stemmen

Was met redelijk hooggespannen verwachtingen deze film ingegaan. Nouja - t'is geen slechte film, echt niet. Maar het verhaal komt toch echt niet bij me aan - een volstrekt overdreven wraakscenario vind ik het, te absurd voor woorden, en in details ook hier en daar volkomen ongeloofwaardig.
Meest opvallende daarvan is, als Lee Woo-jin al zo lang bezig is met zijn wraak, waarom laat-ie Oh Dae-su op het eind dan zo makkelijk een soort van happily-ever-after in gaan? Zou me toch logischer lijken als hij dan door zou draven - dat doet hij de hele tijd al tenslotte, een redelijk mens zou het trieste lot van zijn zus niet na een jaar of twintig nog steeds aan Oh Dae-su nadragen.
Daarmee kan ik deze film nou toch niet echt het meesterwerk vinden dat het hier af en toe opgestempeld krijgt. De enige waarde die ik erin kan ontdekken is dat het best lang spannend blijft hoe het nou in elkaar zit - maar dat maakt het verhaal niet tot iets goeds als je de clou een keer te zien hebt gekregen.

Acteren is ongetwijfeld geweldig - maar als ik weinig met het verhaal kan doet dat weinig ter zake. De beelden zijn ook best goed - maar daar geldt hetzelfde voor, een boek waarvan het verhaal me niet boeit bewaar ik niet omdat het lettertype nou zo mooi is. Kortom, hoe hoog de rating dan ook is hier en welke top-250 notering dan ook, bij mij gaat-ie gewoon de prullenbak in, ik hoef dit niet nog eens te zien. Er zijn nog films genoeg die wat mij betreft mijlen boven deze uitsteken - en dat geldt vast ook voor een heleboel films die ik nog ga zien. Klaar, af door de zijdeur.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7299 berichten
  • 0 stemmen

een ontzettende mooie film en heel sterk geacteerd. Ik wist niet dat er in Korea zulke mooie films gemaakt werden. Die vechtscene in de gang tegen een hele groep vond ik goed gemaakt, echt een mooie scene. Het is wel een film waar je goed bij moet blijven anders ben je de draad kwijt maar ik wil hem zowiezo toch nog een 2de keer kijken. Vaak zijn zulke films na een 2de kijkbeurt nog mooier vind ik.


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 3061 berichten
  • 2378 stemmen

Raar, goed, geweldig, indrukwekkend en af en toe maf. Enig nadeel, het onverstaanbare koreaans zorgt ervoor dat bij aanvang de binding er niet echt is.

Maar echt een prima film met een prima soundtrack.

Al dat geneuzel over reeel of niet, het gaat erom wat de film doet.


avatar van Mr.Whiseguy

Mr.Whiseguy

  • 60 berichten
  • 0 stemmen

Heerlijk... ik mis wel dit soort verhalen in Hollywood films.


avatar van King030

King030

  • 107 berichten
  • 974 stemmen

fantastisch verhaal


avatar van Daphny.

Daphny.

  • 62 berichten
  • 53 stemmen

Het verbaast mij echt hoe ik haast alleen maar vijfen en vieren als beoordelingen zie als ik langs de pagina's scroll. Ik had wel een goede verwachting van deze film omdat hij zo internationaal erkend is, dat zegt toch wel wat lijkt mij, dat een film ondanks de taal/cultuur-barriére toch zo beroemd is onder filmliefhebbers. Maar ik vond er niks aan.

Het plot was zo vergezocht, en niet dat dat per definitie iets over de kwaliteit van de film zegt, want er zijn zoveel onrealistische films die ik wel weet te waarderen. Het verhaal kan me nog altijd aanspreken of raken ondanks dat het onrealistisch is. Maar dit verhaal vond ik gewoon belachelijk. Het is wel goed verfilmd, dat wel, maar dat verhaal... ik kan er helemaal niks mee.

Ik begrijp het niet, mis ik iets? Wat is er zo goed aan deze film? Waarom zijn mensen hier zo jubelig over? Misschien nog eens herzien, want moet toegeven dat ik erg slaperig was toen ik hem keek.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Het gaat er niet perse om dat het verhaal voor jou vergezocht of belachelijk is. Uiteindelijk is het ook overdreven en vergezocht. Maar toch blijft het een vet verhaal waar je tot het einde toe in spanning blijft van hoe het nu allemaal in elkaar steekt. En waarom zou het nou allemaal zo belachelijk en vergezocht zijn want die kerel zelf had ontzettend veel geld en macht, dus hij zou het zich gewoon kunnen veroorloven. Dat terzijde is het visueel erg goed gemaakt en zit er een awesome soundtrack bij.


avatar van Daphny.

Daphny.

  • 62 berichten
  • 53 stemmen

Fortune schreef:

Het gaat er niet perse om dat het verhaal voor jou vergezocht of belachelijk is. Uiteindelijk is het ook overdreven en vergezocht. Maar toch blijft het een vet verhaal waar je tot het einde toe in spanning blijft van hoe het nu allemaal in elkaar steekt. En waarom zou het nou allemaal zo belachelijk en vergezocht zijn want die kerel zelf had ontzettend veel geld en macht, dus hij zou het zich gewoon kunnen veroorloven. Dat terzijde is het visueel erg goed gemaakt en zit er een awesome soundtrack bij.

Ja, die laatste twee dingen ben ik wel met je eens. Technisch gezien is het wel vet gedaan, maar inhoudelijk doet het me nul komma nul. En uiteindelijk gaat het toch vooral om je subjectieve kijk of je een film goed vind of niet. Zal dus maar een 3 geven, voor het feit dat hij goed gemaakt is, maar punten aftrek voor mijn mening over het verhaal. Ik werd nergens echt gegrepen of geboeid, paar actiescenes waren wel aardig.

Vind het niet echt een argument om te zeggen dat die kerel geld heeft, dat maakt het er voor mij niet beter op. Maar goed.

*3


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Daphny. schreef:

(quote)

Vind het niet echt een argument om te zeggen dat die kerel geld heeft, dat maakt het er voor mij niet beter op.

Het gaat toch ook niet om jou en waardoor het voor jou beter word.

Alsof ik weet wat het voor jou er beter op maakt.

Zouden er maar weinig films gemaakt kunnen worden als ze telkens met jou rekening moeten houden.


avatar van Daphny.

Daphny.

  • 62 berichten
  • 53 stemmen

Fortune schreef:

(quote)

Het gaat toch ook niet om jou en waardoor het voor jou beter word.

Alsof ik weet wat het voor jou er beter op maakt.

Zouden er maar weinig films gemaakt kunnen worden als ze telkens met jou rekening moeten houden.

Hee rustig maar, ik bedoel het toch ook niet zo. Ik zeg ook helemaal niet dat alle films met mij rekening moeten houden, evenmin dat jij moet weten wat het voor mij beter maakt, ik geef alleen maar mijn mening. Voor mij persoonlijk deed dit verhaal/concept weinig met me, maar ik kan bij nader inzien begrijpen waarom anderen deze wel goed vinden.

Eerst begreep ik het niet zo, maar nu ik het beter laat bezinken heb je gelijk dat hij qua camerawerk, montage en muziek wel sterk is. De soundtrack was inderdaad erg mooi. Neemt niet weg dat hij meer inhoudelijk weinig met me deed, maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke beleving. Het is niet mijn bedoeling hem af te kraken of zo.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Daphny. schreef:
(quote)


Hee rustig maar, ik bedoel het toch ook niet zo. Ik zeg ook helemaal niet dat alle films met mij rekening moeten houden, evenmin dat jij moet weten wat het voor mij beter maakt, ik geef alleen maar mijn mening. Voor mij persoonlijk deed dit verhaal/concept weinig met me, maar ik kan bij nader inzien begrijpen waarom anderen deze wel goed vinden.
Eerst begreep ik het niet zo, maar nu ik het beter laat bezinken heb je gelijk dat hij qua camerawerk, montage en muziek wel sterk is. De soundtrack was inderdaad erg mooi. Neemt niet weg dat hij meer inhoudelijk weinig met me deed, maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke beleving. Het is niet mijn bedoeling hem af te kraken of zo.


Ik ben rustig maar je reageert zo van dat het om jou moet draaien.
Ik had ook kunnen zeggen dat het allemaal om familie, liefde, incest, imago, dood, opoffering, vergeten kleine zaken uit het verleden, wat voor de een grap was maar voor de ander een levens veranderende zaak is, wraak, eer en misschien nog meer.
Maar dat heb jij er ook wel min of meer uit kunnen halen toch.


avatar van Daphny.

Daphny.

  • 62 berichten
  • 53 stemmen

O, sorry dan, dat het zo overkwam, was niet de bedoeling. Ik heb het puur over mijn mening en meer niet. Mijn eerste post kwam vanuit mijn eerste reactie, ik had genuanceerder kunnen zijn.

Ja, ik begreep die dingen wel, ik vond het gewoon allemaal een beetje te extreem om me in te leven. Emotioneel pakt het me niet echt. Maar daar bestaat meningsverschil voor.


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Gisteren deze film bekeken en het kostte me moeite er bij te blijven. Vond er niet zoveel aan, het ging grotendeels langs mee heen en bij hele stukken was mijn aandacht helemaal weg. Het is geen doorsnee film, dat zag ik wel. Nog maar eens kijken, wie weet lukt het me dan. Ik laat een waardering maar achterwege, die zou als gewoon een film bekijken vermoedelijk te laag uitvallen.


avatar van bobbydigital01

bobbydigital01

  • 363 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb deze film al een paar jaar liggen,na veel over gehoord en gelezen te hebben toch maar eens kijken.

Hmm het is een aparte film zeker niet slecht maar niet echt mijn ding.

Ik weet niet of het gemiddelde cijfer terecht is,maar ik vind hem in ieder geval een kleine teleurstelling jammer.


avatar van bobbydigital01

bobbydigital01

  • 363 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind hem de top notering niet waard sorry jongens


avatar van flaphead

flaphead

  • 849 berichten
  • 978 stemmen

wat een rare film. aan de ene kant zit ik me te ergeren aan de overdreven zaken, aan de andere kant blijf ik toch geinteresseerd zitten kijken. beste voorbeeld is die scene in de hal. toen die begon dacht ik, 'hij zal toch niet...', maar jawel, ze vielen bij bosjes met zijn zelfgeleerde trappen en meppen. hij verslaat ze allemaal! soms kruipen ze nog omhoog, maar hij zal ze hebben! mes in je rug of niet. zuchtend keek ik de scene door, om mezelf erop te betrappen dat ik op het einde daarvan het stiekem best vet vond: een echte cult-scene!
de (reden van) opsluiting en de vorm van het spelletje wat gespeeld wordt slaat eigenlijk nergens op. gelukkig zijn er voldoende momenten waarop de film zichzelf niet serieus wil nemen, waardoor je dergelijke dingen beter voor lief neemt. de scene van het bladeren in het familieboek was huiveringwekkend. ondanks dat je ondertiteling hebt, is het toch vreemd een zuid-koreaanse film te kijken (met die taal en al die namen) en zorgt vanaf het begin voor meer afstand dan bij een engelstalige film.
ik ben door deze film verveeld, verbaasd maar uiteindelijk denk ik toch vooral vermaakt. maar het is en blijft een raar ding.


avatar van Broek

Broek

  • 87 berichten
  • 1346 stemmen

Best een aardige film en zeker de moeite waard.

Het verhaal en de uitwerking ervan is natuurlijk anders dan we gewend zijn,net als de manier van acteren.Paar merkwaardige momenten in de film waar ik mijn bedenkingen over heb maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb me zeker vermaakt maar hoger dan 3.5* wil ik toch niet gaan.


avatar van kathmandu

kathmandu

  • 288 berichten
  • 686 stemmen

Briljant!


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7299 berichten
  • 0 stemmen

Die hoofdrol Min-sik Choi is toch wel een echte goeie acteur zeg, ik zag hem onlangs ook in `I saw the Devil` daar acteerd hij ook al oscar waardig als je het mij vraagt. Ben eigenlijk best wel benieuwd naar meer andere films van hem, teminste ik neem aan dat hij toch wel meer films gemaakt heeft. Dus als iemand nog een goeie film van hem kent hoor ik het graag.


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Chinjeolhan Geumjassi (Sympathy for Lady Vengeance) uit 2005 is zeker aan te raden. Is onderdeel van Chan-wook Park's Vengeance Trilogy. (Mr. Vengeance, Oldboy en Lady Vengeance)

In 'I Saw the Devil' speelt hij inderdaad ook enorm sterk.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7299 berichten
  • 0 stemmen

Ja dank je @IcU, ik heb die Vengeance Trilogy toevallig gisteren opgenomen maar toch bedankt.


avatar van holbewoner

holbewoner

  • 94 berichten
  • 280 stemmen

Wat een gestoord einde zeg. Lang geleden dat ik zo wakker schoot van een film.