Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

De jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig, en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• Vanaf 3 oktober in de bioscoop

avatar van JacoBaco
LPMM schreef:
Als laatste een korte spoiler toevoeging: Ik vond het erg mooi dat de film in het midden laat wat wel en niet echt is. Zo denk ik dat de gebeurtenissen zich allemaal in het hoofd van Arthur afspelen en hij eraan denkt wanneer hij op het einde zegt: "You wouldn't get it". Overigens wat voor mij de film daar mogen eindigen, dat was voor mij het perfecte einde geweest.

Dat zal dan wel een totaal andere draai aan het personage Joker geven. Wat de film overigens sowieso al doet. Maar inderdaad, volop momenten in de film wat blijk geeft dat hij zich van alles inbeeld. Bijvoorbeeld dat hij zogenaamd iets krijgt met zijn buurvrouw en zijn podium momentje (in het begin van de film) tijdens de Murray Franklin show. De film wordt dan een soort mix tussen Taxi Driver en American Psycho.

Ja, best interessant.

JacoBaco schreef:
De film wordt dan een soort mix tussen Taxi Driver en American Psycho.
En natuurlijk King of comedy.

avatar van JacoBaco
Precies Mescaline.. Maar The King of Comedy nooit gezien, dus vandaar..

Ajax&Litmanen1 schreef:

Waarom zou dat moeten, aangezien het een vreselijk onbekende film is bij het grote publiek? Haalt op IMDb net de 85.000 stemmen. Je probeert weer te opzichtig tegen de stroom in te roeien.

Iedereen weet dankzij films als Gladiator en Walk the line wel dat hij een buitengewoon acteur is. En ik moet dat artikel nog lezen, maar de grootste van zijn generatie is hij zeker niet. Dan kom je veel sneller uit bij mannen als Pitt of DiCaprio uit. In mijn ogen dan.

Ik vind Pitt absoluut een goede acteur, vooral ook door de films waarin hij speelt, maar hij is toch ook wel errug eendimensionaal. Puur als acteur is Phoenix vaardiger.

avatar van mcdaktari
He he, het lijkt erop dat Todd Phillips dan eindelijk zijn succes krijgt met de Joker. Zijn vorige werk was niks speciaals, ja oke, The Hangover maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Maar ik denk dat Joker wel de kraker is waar hij op zat te wachten.

JacoBaco schreef:
Precies Mescaline.. Maar The King of Comedy nooit gezien, dus vandaar..
Ik ook pas sinds gister avond!

avatar van Lovelyboy
Ontegenzeggelijk een bijzondere film waar ik in eerst instantie nog niet geheel van overtuigd ben.

Een wel erg duistere en naargeestige weg wordt ingeslagen om de voorhistorisch van The Joker, nu bekend als Arthur Fleck, uit te diepen. Een overtuigende en indrukwekkende achtergrond, Gotham, achterbuurten, armoede en werkeloosheid, wordt best wel mooi gebracht. Een aantal mooie settings en shots komen voorbij. fleck zelf raakt van de regen in de drup met steeds meer ellende en in die zin brokkelt zelfs dat geen waar hij houvast aan had ook af. Een wel erg getroubleeerd persoon komt naar voren en onder het motto 'when it rains it pours' komt er bijna geen einde aan de ellende en zie daar het ontstaan van de Joker en wanneer de transformatie compleet is en hij bij Murray op het toneel verschijnt, kan ik de overeenkomsten qua gedragingen en mimiek met Heath Ledger moeilijk bij me neerleggen. Niet dat dit een nadeel is hoor, sterker, ik denk dat we gewoon een nieuwe Joker hebben die net zo goed als Ledger is.

Sterke en mindere sterke punt van de film. Uitmuntend is de sfeer met die trieste en sfeerbepalende muziek. De droefheid, pech en depressiviteit springt bijna van Phoenix af. Echt geweldig qua sfeer, de vele gradaties aan psychologische kenmerken die Fleck ondergaat is ook bijzonder treffend, het koelkast moment, de waanbeelden, het meisje en het zogenaamde 'geslaagde' optreden waarvan ik meteen al niets geloofde om nog maar te zwijgen van dat manische compulsieve lachje. Het is allemaal bijzonder goed, degelijk en vakkundig gebracht. Alleen voor een film van maar twee uren duurde de geestelijke teloorgang en strubbelingen van Fleck mij iets te lang en beschouw ik als teveel van het goede. Vanaf de shooting in de metro zit ik te wachten dat hij finaal knapt maar dit gebeurt pas een half uur a vijfentwintig minuten voor het einde. Al met al zal de film bijzonder slagen in het gegeven dat men wilde laten zien hoe verknipt Fleck was maar dat had met een kortere intro op dat vlak ook wel af gekund. Laten we eerlijk zijn, vanaf het moment dat hij dansend de trap afloopt in volle make-up en de agenten de gek aansteekt in de metro met een ridicuul dansje is toch het moment dat we denken; he he...daar is hij eindelijk. Wat mij betreft een beetje een kwestie van to little, to late.

De film is ondanks dit verre van slecht. Ik haal nogmaals de sfeer aan, de fenomenale Phoenix, alle diepe ellende en vervolgens het moment dat de transformatie compleet is en hij los gaat. Voeg daar nog enkele komische momenten aan toe als de ziekenhuisdeur, de dwerg en de deurketting en je hebt toch best wel een goede film. Maar het gevoel dat ik toch heb na het zien van de film is dat deze film de aanzet tot een hele nieuwe lijn is en wellicht andere kijk. Niet Batman als hoofdpersoon maar Joker en Batman als passant. Ik persoonlijk kan het gevoel niet onderdrukken dat met deze prent niet alleen een hele knappe film is afgeleverd, maar vooral een zorgvuldig geconstrueerde voorzet die bijna schreeuwt, zeg maar raast, om een nog beter vervolg met dezelfde toon waar Joker en Batman de degens weer kruisen. Ze zijn gek als ze het niet doen, ik zie bijna het nut van deze film en zijn opzet niet in als ze het niet gaan doen. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk ook niet aan twijfel dat men wel met een vervolg gaat komen. Wel hopen overigens dat Phoenix een langer leven gegund is dan Ledger.

Joker; goed en mooie film, nog niet helemaal overtuigd of dit nu het meesterwerk is wat men beweert, maar nog veel benieuwder eigenlijk of er een vervolg gaat komen.

de grunt schreef:
"That's life (that's life) that's what people say "

White room - cream - Joker baile - YouTube

avatar van de grunt
De muziek is overweldigend.

Lovelyboy schreef:

Helemaal mee eens! Ik kan niet wachten op een vervolg, daar ik met deze film ook niet helemaal verzadigd ben. Acteerprestatie een 10 maar bioscoopwaardig?.. Was voor mij een beetje tegenvaller. Het publiek om mij heen leek ook niet echt geëntertaind.

avatar van thunderball
Een film wordt een "standalone film" genoemd, om een bepaalde reden...

thunderball schreef:
Een film wordt een "standalone film" genoemd, om een bepaalde reden...
yep, en dat kan geïnterpeteerd worden als zijnde dat het los staat van andere zaken, maar nergens staat dat een standalone geen vervolg hoeft te krijgen.

Phoenix heeft al in een interview aangegeven met Phillips de mogelijkheden te verkennen voor een vervolg. En als ik de interviews met Phillips goed lees spreekt hij wat mij betreft slechts de 'vanzelfsprekkendheid' tegen van de pers en aanhang dat er een vervolg moet komen. Daarmee sluit hij niet perse iets uit. Misschien dat men eerst de ontvangst af wilde wachten...?

Dus ja...'standalone', een woord van tien letters die wel eens nietszeggend kan blijken. Ik verheug me op een vervolg als je het niet erg vind.

avatar van zoutzak

avatar van john mcclane 2
Joker reviewed by Mark Kermode - YouTube

regisseur Todd Phillips zei onlangs dat "woke culture had killed comedy "', en vandaar zijn omkeer naar dit zware en naargeestiger werk .

en dat hoofdrol speler Joaquin Phoenix de vraag kreeg: inspireert dit niet tot geweld , en weg liep, iet wat verward , en later terug kwam met als antwoord dat hij daar nooit bij stil had gestaan .
beetje naïef.

avatar van tattoobob
zoutzak schreef:

RIP Ginger Baker
Blijft een geweldig nummer...ook zonder de film

avatar van Walter S.
zoutzak schreef:

RIP Ginger Baker

En om on topic te blijven, de docu over Ginger Baker is een absoluut hoogtepunt in de afdeling muziekdocumentaires. Beware of Mr. Baker (2012)

avatar van boemboem27
gisteren in de bios gezien.
blijft een moeilijke film om te beoordelen,
het is misdaad en drama en ook een soort thriller.
de joker is een total weird persoon met een flinke kronkel.
goede muziek ,goede acteur.
oa droefheid pech en depressiviteit maken hem tot de persoon die hij geworden is.
allemaal vreemd,maar om de een of andere reden vond ik het toch de moeite waard om te blijven kijken.
(ook natuurlijk dat ik in de bios zat en er dan niet snel uitloop... ..)
toch een zeventje (3.5 ster)

Mescaline (moderator)
Erg gezellig en interessant de discussies die deze film op gang brengt, maar om deze pagina een beetje overzichtelijk te houden heb ik even een spoilertopic voor de film gemaakt. Joker (2019)

avatar van thunderball
Lovelyboy schreef:

Definitie Standalone film: A standalone film is a film that does not have any relation with other films. In the late 1900s, it was typical to create standalone films with no plans for sequels. The term "standalone film" appeared when sequels, spin-offs, and franchises became normal.

Uiteraard mag jij je er op verheugen, maar ik zou er niet al te veel hoop op hebben, Phoenix kiest uitermate zorgvuldig zijn filmrollen uit en lijkt me niet iemand die snel zin heeft in een sequel, maar misschien maakt hij nu een uitzondering.

Mescaline schreef:

Ik vind dit altijd zo nutteloos, eerlijk gezegd. Waarom zou je spoilers in een ander topic bespreken terwijl dit hier gewoon mag én logisch is? Waarom zou je de discussie verspreiden?

Ik heb die Moviemeter-sectie nooit gesnapt en zo goed als nooit bezocht.

Als ik de MM crew was, dan zou ik blij zijn dat er weer eens zo'n extreem levendig topic bestaat als deze van Joker

Nicolage Rico schreef:

Eendimensionaal? Ik vind zijn rollen juist heel erg divers en veelzijdig. Maar goed, in dit soort discussies zal nooit een winnaar zijn aangezien het een subjectieve mening is.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is sowieso jouw manco wellicht; uit geen enkele discussie hoeft per se een winnaar te komen.

Daar hebben meer acteurs last van hoor, dat ze voor een deel zichzelf acteren.

Nicolage Rico schreef:

Daar hebben meer acteurs last van hoor, dat ze voor een deel zichzelf acteren.

Ik vind dat ik deze discussie van je heb gewonnen

Ik vind dat ik deze discussie van je heb gewonnen

Ah, ik zie een nog groter manco.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik snap je punt en we zijn er (wat mij betreft althans) zeker blij mee dat een film zo leeft als dat Joker doet, maar tegelijkertijd hou je wel een beter overzicht voor mensen die graag de recensies lezen en zorgt het ervoor dat de discussie op de filmpagina niet te veel "ontspoort".

Mescaline schreef:

Je wil toch graag meer lezen dan alleen een recensie? Ik bezoek dit topic ook voor achtergrond en de (pittige) discussies. Ik ga niet twee topics volgen voor 1 discussie. Maar wie weet ben ik de enige die zo denkt. Ik blader geregeld door oude topics/discussies. En na een paar weken stopt de massadiscussie ook vaak, dan draait de volgende publiekstrekker alweer in de bios.