Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• vanaf 5 februari 2020 te koop op blu-ray

avatar van Donkerwoud
Basto schreef:

Wat kan Batman er nu aan doen dat hij geprivilegieerd is? Is gewoon een jochie van 10 hier. Hoezo onsympathiek? We krijgen verder niks over hem mee?

Ik heb het over mogelijke vervolgdelen. Als de nalatenschap van zowel Joker als de Wayne's wordt doorgetrokken.

avatar van John Milton
de grunt schreef:
John Milton wanneer ga je !!!
Schnell!

Jij gaat het beleven JM

avatar van Ajax&Litmanen1
John Milton schreef:
Schnell!

Mag je er niet van Mrs. Milton heen? Dacht dat jij altijd wel fanatiek naar de bios ging? Film draait alweer een maand.

avatar van john mcclane 2
controversieel en intrigerend.
gaat totaal niet hoe je het verwacht al kan je in deze tijd spoiler bijna niet vermijden .
is het een homage ? deels wel natuurlijk .
Maar het feit dat sommige 'lines 'al geheel zijn over genomen door het net zegt ook veel .
de quote over dat er van je verwacht word je normaal te gedragen ,terwijl je ernstig ziek bent .
bijvoorbeeld . het worden / zijn moderne klassiekers .

de dans scenes waren mij a bit too much .
maar de art house liefhebbers zullen er wellicht van smullen .

die lach van Joaquin Phoenix , waarbij je de pijn hoort van als je eigenlijk al zoveel hebt gehuild ( ik herinner me me het als kind ) dat het fysiek pijn doet in je keel .'
zeg maar die brok .
maar dan verbloemt als lach , dat alleen al is een oscar waard .ik voelde zijn pijn.

wat me ook opviel wat dat DC alles er aan wilde doen om een "gritty 'duistere en realistische kant op wilde gaan na de dark knight trilogie .
en daar in behoorlijk faalde .
maar dan zo terug komt .
Dit is ook duister en gritty en somber , maar toch weer op een geheel eigen wijze .
zo verrassend en nieuw ( ja nieuw ondanks het overduidelijke leentjebuur van taxi driver .

maar wie geinspireerd is door een van de grootste film klassiekers van de vorige eeuw hoeft zich daar niet voor te schamen , helemaal als het zo gedaan is , al is De Niro wel een heel erge overduidelijke link .

meesterwerk .

john mcclane 2 schreef:
controversieel en intrigerend.
gaat totaal niet hoe je het verwacht

In welk opzicht? Want deze film is van begin tot einde toch redelijk voorspelbaar, al helemaal als je de films hebt gezien die jij later aanhaalt.

Wow, wat een fantastische film en wat een meesterlijke rol van Phoenix! Deze heeft me echt omver geblazen. Lang geleden dat ik zo'n goede film heb gezien.

avatar van John Milton
Ajax&Litmanen1 schreef:

Oh nee, hoor.

En ja doorgaans gaan we best fanatiek; ik mag hoogstens niet zonder haar, afgelopen weken was Miss Milton er druk en we zijn ook nog allebei zo zwaar verkouden/ziek geweest dat bios geen goed idee was. Ik heb er erg zin in, maar momenteel nog teveel aan het hoesten

avatar van john mcclane 2
Iron Maiden schreef:

Ik had me op de een of andere manier ergens op ingesteld , wat deels wel zo bleek maar ook totaal weer niet .
Beetje vaag hè ? Kan het niet anders verwoorden .
Maar ik kan wel letterlijk een voorbeeld noemen , er bestaat een meme met joker en een auto .
Ik had verwacht dat dat in de begin zou zitten .

avatar van Iron Maiden
Is de Joker een goede film geworden? Ja. Is de film op moment van schrijven een gemiddelde waard van 4,08? Absoluut niet. Geen idee wat mensen hierin zien wat zo fantastisch en baanbrekend is, maar deze mix tussen King of Comedy en Taxi Driver voelt nergens fris of origineel aan. Natuurlijk is het personage Arthur Fleck intrigerend en ik kreeg na verloop van tijd oprecht sympathie voor hem, maar de film voelt niet aan als sterk geheel en al helemaal niet als een origin story van de Joker. Ik vond de transformatie naar The Prince of Crime nogal slapjes en ook de rellen op de achtergrond van de film er met de haren bij gesleept. Dat Arthur op het einde uit de auto wordt gered als een soort verlosser van het gewone volk was veel te abrupt. Desalniettemin waren er ook veel sterke aspecten en maakt deze film wel indruk, maar écht iconische scenes bleven in mijn ogen uit. Todd Philips zal zich wel achter zijn oren krabben waarom deze film zo’n overdonderend succes is geworden.

Er zijn veel mensen die daar anders over denken

avatar van Basto
Iron Maiden schreef:

De meeste stemmers zien natuurlijk niet zo heel veel films en wat ze zien is dan voornamelijk Disney, Marvel, FatF of een incidentele Oscarwinnaar of kandidaat. Dat het gewoon het plot van Taxi Driver volgt, is hen vreemd. Dat in combinatie met een personage dat ambivalente gevoelens opwekt, is dan natuurlijk een soort derde wereldwonder voor hen. Verder kijkt het natuurlijk ook lekker we, is het best goed gespeeld en doen de strijkers in de orkestbak hun uiterste best je te laten meevoelen...

de grunt schreef:

Er zijn veel mensen die daar anders over denken

Kijk naar de Top 250 en de films die daar tussen staan met zo’n hoge notering. Dat zijn films pur sang die het medium hebben verrijkt. Heat, Léon en The Matrix om maar iets te noemen. Dit zijn films met een eigen stijl die talloze andere films hebben geïnspireerd, terwijl Joker zijn inspiratie juist bij andere films vandaan haalt. Ieder zijn stem is evenveel waard, maar baanbrekend is Joker nergens.

avatar van de grunt
The whole city is on fire because of what you did.

I know. Isn’t it beautiful?

De film is momenteel niet in de Groningse Pathe te zien. En wie de film gezien is snapt wel waarom

avatar van AGE-411
Movieman42 schreef:

avatar van Basto
AGE-411 schreef:

Aangepast programma

avatar van Curriculum
Na het zien van de gigantische hoge score op IMDB en MovieMeter heb ik hem afgelopen zaterdag gezien. Ik moet zeggen, op basis van de score had ik hem beter verwacht en vind hem geen 4,08 sterren waard. Waarschijnlijk ging ik er gewoon heen met te hoge verwachtingen

Dat gezegd hebbene speelt Joaquin Phoenix de rol als Joker wel fenomenaal hoor. De transformatie van onbekend mannetje naar The Joker is mooi in beeld gebracht.

Ik denk dat er veel mensen met mij oneens zijn, maar ik vond Heath Ledger als The Joker ietsjes beter dan Joaquin Phoenix.

Gisteren gezien en WAUW wat een film. Vanaf minuut 1 tot de laatste seconde diep onder de indruk van het acteerwerk van Joaquin Phoenix.

Het is een film die gaat over mental illnes. Door middel van het te gieten in een jasje van DC word dit onderwerp naar het grote publiek gebracht.
De quote the hardest part of mental illness is that people expect you to act like you have none (iets in die richting) is keihard on point en voor mensen zoals ik zeer herkenbaar.

Geen superhelden gebeuren (Thank God) Maar gewoon een puur verhaal, rauw en onversneden en zeer belangrijk voor deze tijd.

5* en een hele dikke chapeau!!

Movieman42 schreef:

Als ie als clown verkleed was, had ik het pas begrepen.

avatar van Thin Air!
Gisteren gezien. Wat een ervaring.
Een film die je bij de keel grijpt. Soms ook ongemakkelijk.
Maar bovenal zeer indrukwekkend door de acteerprestaties en de hele setting.
Ik geloof dat de hele bioscoopzaal wel een soort shared experience had.
Wow. Lang geleden dat ik zo onder de indruk was van een film.

avatar van Donkerwoud

Wel netjes van die bioscoop. Ze lopen vast veel inkomsten mis zonder een populaire publieksfilm en een gewijzigde Halloween-programmering. Had het overigens evenzeer begrepen als ze de boel gewoon lieten doorgaan.

Y&T
gister voor de derde keer bekeken...1ste keer overdwelmed, 2de keer rustig de tijd om alles in je op te laten nemen....3de keer combinatie van 1e en 2de keer.
als dit geen oscar krijgt....
GENIAAL!! IN ALLE OPZICHTEN.!!

Curriculum schreef:

En ik vond keizer ietsjes beter dan cruyff.....vergelijken is wel zo simpel....

AGE-411 schreef:

Ik heb de film gezien, maar snap niet waarom?

in grunninge gebeuren wel meer rare dingen

avatar van Nekstwan
Waar heb ik naar gekeken? Een prequel van Batman? Maar de naam Batman valt nergens wat logisch is, aangezien Bruce Wayne als tienjarig rijkeluiszoontje nog geen weet heeft van zijn bestemming. Naar een schurkenfilm? Misschien, maar Joker wekt eigenlijk alleen maar sympathie op, omdat hij zijn gruweldaden uitsluitend pleegt op personen die hem besodemieteren, hem kleineren.
Van meet af aan voelde ik zowel sympathie als walging voor Joker, waarbij gaandeweg de sympathie de overhand kreeg wat tamelijk paradoxaal klinkt als je je realiseert dat zijn wandaden ook ernstiger worden. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt omdat je ook steeds meer begint te begrijpen in wat voor zwaar getormenteerde staat Joker zich bevindt. Zijn karakter wordt gevormd door alle extreme tegenslag die hem overkomt, en door de verscbrikkingen die hij als klein kind heeft moeten doorstaan en die hij pas ontdekt als volwassen man.
De verloedering in Gotham City (een sterk gechargeerd expliciet beeld van onze hedendaagse grote steden waar ook ter wereld maar daardoor wel uitstekend getroffen) neemt groteske vormen aan. Een overheid die geen enkel idee heeft hoe de misdaad te bestrijden. Goed uitgebeeld door een zeer corrupte puissant rijke zakenman die een gooi doet naar het burgemeesterschap (Thomas Wayne, de vader van Bruce Wayne, de toekomstige superheld Batman). Wayne Sr. is zelf niets minder dan een schurk. De naargeestige steegjes, de verpauperde metrostations, de graffiti, het is het beeld van een stad in een grote staat van verval. De meesterlijke indringende en aanzwellende muziek geeft een beklemmend, angstig gevoel. Feitelijk zien we het Sodom en Gomorra uit de Bijbel.
Tenslotte nog de fenomenale acteerprestatie van Phoenix. De man heeft zich honderd procent ingeleefd in zijn personage. Hij wekt zowel bewondering als medeleven en walging op. Dat is een enorme prestatie.
De scene bij de poort van het landgoed van de familie Wayne is exemplarisch voor wat er allemaal staat te gebeuren. Meteen vormt de ontmoeting met de tienjarige Bruce Wayne voor mij ook het enige vraagteken bezien in het licht van de ontwikkelingen over pakweg 15 tot 20 jaar. Want het is duidelijk dat Joker sympathie en medelijden voelt voor Wayne Junior, terwijl zij in de toekomst aartsvijanden zullen worden. Deze inconsequentie begrijp ik niet. Wellicht kunnen anderen hier iets over zeggen.

theleader schreef:
Alleen al voor het feit dat rock and roll van gary glitter gebruikt wordt voor de trapscene zou ik naar de film gaan.

De man mag dan prive volledig de mist in zijn gegaan na zijn zeer succesvolle 70's glamrockjaren met bijna 20 miljoen aan vinyl-verkopen, maar zijn nummers uit die jaren staan anno 2019 nog steeds als een huis.

Verder moet men niet zeuren dat dit nummer wordt gebruikt ,de artiest verdient er niets aan en zit veilig opgeborgen en de muziek staat er verder volledig buiten.De moraalridders zouden zich dan ook eens moeten beklagen over een elvis die kleine tienermeisjes bij bosjes versleet of een jerry lee lewis die op zijn 22ste met zijn 13! jarige nichtje trouwde en deze man staat gewoon in de r&r hale of fame!!!.

Nee ik ben erg blij met de keuze van zijn muziek als ondersteuning van deze geweldige film met een thema wat zo actueel is en zo onderbelicht blijft in de huidige maatschappij!.

5 Sterren voor de film en zeker ook voor de muziekkeuze!.

totaal mee eens..is er ook niet een richardje of een townsandje die een nogal dubieus verleden hebben vwt maagdelijke teenagertjes? maar daar zitten de ridders der moraliteit niet mee...omdat het niet in hun gedachtegoed zit wellicht.

Y&T
er is een trapscene..die grote uitgebreide...er is n gast die heeft daar screenshots van gemaakt..en op elke tree die onze Jokert zet een muntje gelegd. Deze verkoopt hij....en niet aan te slepen.

avatar van Kondoro0614
“The worst part of having a mental illness is people expect you to behave as if you don't.”

Wauw wat een te gekke film. De velle discussies hier in het forum en op andere sociale netwerken wat met film te maken heeft heb ik intens gevolgd. Alleen bleef ik wachten tot ik deze film zag omdat ik in een wat rustigere zaal wou gaan zitten, dat is helaas al mislukt omdat zelfs na volgens mij een maand na de release de zaal nog bom vol met mensen zat, en iedereen was muisstil behalve de vrouw naast mij. De film maakte vanaf minuut één tot het slotscene indruk op mij, en volgens mij ook op de rest van de zaal. De psychologische aandoening raakte je, en ik heb echt genoten hoe deze film naar voren werd geschoven. Alle negativiteit zette ik al gauw aan de kant, en misschien ben je het niet eens met mij dat kan, omdat de film voor sommigen een andere verwachtingspatroon had. Zo was ik met vijf vrienden aanwezig bij deze film, één daarvan vond het ook het zelfde als wat ik deed, twee anderen vonden hem goed maar waren er niet zo positief als mij over te spreken en eentje vond het helemaal niks, die verwachtte meer geweld. Ik snap het allemaal best maar voor mij is de film geslaagd.

Misschien was het wel te verwachtten dat ik deze film geweldig ging vinden. Want buiten het fantastische acteerwerk van Joaquin Phoenix is de Joker in het algemeen één van mijn favoriete filmpersonages. Hoewel voor mij persoonlijk nog steeds wel de voorkeur uit gaat naar Heath Ledger, en in mijn ogen is zijn rol nog door geen enkele persoon vervangen al kwam Joaquin wel erg dichtbij.

De cast was geweldig. Ik heb hem net al geprezen maar Joaquin Phoenix speelt de rol echt adembenemend. Zo diep en rauw maar ook echt heel mooi, hij laat zeker van zijn gezicht aflezen dat hij niet helemaal honderd procent is, maar mentaal toch een bepaalde ziekte met zich mee draagt. Gewoon de gezichtsuitdrukkingen en het lachje waren voor mij al wel genoeg. En ook Robert De Niro speelde een leuke rol, wel wat kleiner maar wel erg vermakelijk. Voor de rest had de cast hier en daar nog wat leuke acteurs maar die staken er niet zo hoog boven uit.

“For my whole life, I didn't know if I even really existed. But I do, and people are starting to notice.”

De film weergeeft het ontstaan van mijn favoriete persoon: the joker. Maar er schuilt een gevoelige man achter deze wrede moordenaar. Arthur Fleck is een man van middelbare leeftijd die samen met zijn moeder in een vies flatje woont ergens in Gotham City, of ook wel gewoon New York City maar dan uit de comics. Arthur is een man die psychologisch niet helemaal in orde is, en vroeger als kind is mishandeld. Het verhaal van de film is dus best interessant om te volgen, hoe een gek word gemaakt door de stad en de wrede wereld.

Arthur is namelijk een persoon die constant geteisterd word door negativiteit uit deze wereld. Arthur wil graag komiek worden, maar om komiek te zijn moet je grappig zijn wat hij eigenlijk niet is. Ook leeft hij met één of andere stoornis waardoor hij constant moet lachen en dit niet tegen kan houden. Op een dag word hij in elkaar geslagen door een paar straatschoffies en zo word hem een geweer aangeboden door een mede clown/collega. Deze valt uit zijn broek in het kinderziekenhuis waarna hij ontslagen word. Met pistool op zak zit hij in de metro waar hij wederom in elkaar geslagen word door drie rijke jongeren. Hij vermoord de drie jongens en zo word de beroemde Joker geboren, al heeft Arthur dit in het begin nog niet echt door.

Hij gaat vrolijk door met zijn leven maar dit word verstoord als zijn optreden in de komiekbar word vertoond op televisie en hierna word uitgenodigd om langs te komen. Hij komt langs, en de ware joker was geboren, het paarse pak en de schmink. Hij verteld hier dat hij de drie jongens had vermoord en daarna schoot hij DeNiro dood
. Die laatste scene wat ik noemde was wel echt mijn hoogtepunt. Alle aspecten en kenmerken van de Joker kwamen hier naar boven. Het nonchalant zitten op de stoel als of het hem weinig uitmaakt, en de psychopaat hem zelf kijkend naar de wereld. Geweldig.

We kunnen denk ik nog wel even door gaan zo maar het lijkt me duidelijk dat ik waanzinnig heb genoten van de film. Ik ga zeker overwegen hier dus het blauwe schijfje nog een keer van te halen wanneer deze verschenen is, omdat ik hem sowieso nog een keer wel wil zien. Toffe avond, toffe film, zoals ik me al wel een beetje had voorgesteld.